مجاهدت

روزی که اولین مدافع حرم «لیلان» شهید شد

به گزارش مشرق، ۲۵ تیر ۱۳۹۹ هجری شمسی برابر با ۲۳ ذی القعده ۱۴۴۱ هجری قمری و ۱۵ جولای ۲۰۲۰ میلادی است. مروری می کنیم بر حوادت مهم دفاع مقدس در این روز.

رویدادهای مهم این روز در تقویم شمسی (۲۵ تیر)

• ولادت شهید هاشم ساجدی (استان سمنان، شهرستان دامغان، روستای کلاته) (۱۳۲۶ ه.ش)

• شهادت شهید محمدرضا طیبی تفرشی (استان تهران، شهرستان ری) (۱۳۳۷ ه.ش)

• ولادت شهید حبیب‌الله فردوسی (استان سمنان، شهرستان بسطام) (۱۳۳۹ ه.ش)

• ولادت شهید حسن شیخ زاده آذری (استان تهران، شهرستان تهران) (۱۳۴۶ ه.ش)

• شهادت شهید مطلب توفیقی (استان گلستان، شهرستان گالیکش) (۱۳۶۰ ه.ش)

• آغاز مرحله دوم عملیات رمضان در منطقه شرق کانال پرورش ماهی (۱۳۶۱ ه.ش)

• شهادت شهید حسن تصفیه (استان مازندران، شهرستان ساری) (۱۳۶۱ ه.ش)

• شهادت شهید باقرعلی نظریان بهنمیری (استان مازندران، شهرستان بابلسر) (۱۳۶۱ ه.ش)

• شهادت شهید سیدعباس لقمان نژاد (استان مازندران، شهرستان بابل) (۱۳۶۱ ه.ش)

• شهادت شهید سیدزین العابدین علوی آقاملکی (استان مازندران، شهرستان بابل) (۱۳۶۱ ه.ش)

• شهادت شهید قربانعلی علی‌نژاد (استان مازندران، شهرستان آمل) (۱۳۶۱ ه.ش)

• شهادت شهید عباس عرب ابوزید آبادی (استان اصفهان، شهرستان آران و بیدگل) (۱۳۶۱ ه.ش)

• شهادت شهید علی‌رضا احمدیان یزدلی (استان اصفهان، شهرستان آران و بیدگل، روستای یزدل) (۱۳۶۱ ه.ش)

• شهادت شهید غلام‌عباس داودآبادی (استان مرکزی، شهرستان اراک، محله داودآباد) (۱۳۶۱ ه.ش)

• شهادت شهید غلامرضا صیدی کزازی (استان مرکزی، شهرستان اراک) (۱۳۶۱ ه.ش)

• شهادت شهید علی‌اکبر رفیعی‌زاده (استان مرکزی، شهرستان هزاوه) (۱۳۶۱ ه.ش)

• شهادت شهید عبدالله پرویز امیر سیافی (استان مرکزی، شهرستان ساوه) (۱۳۶۱ ه.ش)

• شهادت شهید غلامحسین دیمی (استان خوزستان، شهرستان دزفول) (۱۳۶۱ ه.ش)

• شهادت شهید سیداحمد هاشمی نخل ابراهیمی (استان هرمزگان، شهرستان بندرعباس) (۱۳۶۱ ه.ش)

• شهادت شهید علی تقوی ندوشن (استان یزد، شهرستان یزد) (۱۳۶۱ ه.ش)

• شهادت شهید احمدعلی دادخواه بیدگلی (استان اصفهان، شهرستان آران و بیدگل) (۱۳۶۳ ه.ش)

• شهادت شهید محمد عظیمی (استان اصفهان، شهرستان آران و بیدگل) (۱۳۶۳ ه.ش)

• شهادت شهید نبی‌الله رفیع‌پور (استان مازندران، شهرستان بابل) (۱۳۶۳ ه.ش)

• شهادت شهید مسعود محوری توسط ضد انقلاب (۱۳۶۳ ه.ش)

• شهادت شهید علی رضا قلی پور مرزونی (استان مازندران، شهرستان بابل) (۱۳۶۴ ه.ش)

• شهادت شهید سیدرمضان میری (استان مازندران، شهرستان بهشهر) (۱۳۶۴ ه.ش)

• شهادت شهید رحمت رمضانی (استان مازندران، شهرستان آمل) (۱۳۶۵ ه.ش)

• شهادت شهید نورمحمد اکبری بزمین آبادی (استان مازندران، شهرستان میاندورود) (۱۳۶۵ ه.ش)

• شهادت شهید صفدر دستجانی فراهانی (استان مرکزی، شهرستان اراک، منطقه دستجان) (۱۳۶۵ ه.ش)

• شهادت شهید اسماعیل صادقی (استان مرکزی، شهرستان شازند) (۱۳۶۵ ه.ش)

• شهادت شهید حسین بخشی‌نیک (استان مرکزی، شهرستان اراک) (۱۳۶۶ ه.ش)

• شهادت شهید محمد رضانژاد (استان مازندران، شهرستان رامسر) (۱۳۶۶ ه.ش)

• شهادت شهید محمدرضا حسن نژاد (استان مازندران، شهرستان رامسر) (۱۳۶۶ ه.ش)

• شکست حملات ارتش بعث عراق در سومار (۱۳۶۷ ه.ش)

• جلسه مهم سران نظام برای تصمیم‌گیری در مورد سرنوشت جنگ (۱۳۶۷ ه.ش)

• شهادت شهید مسعود ملاء (استان تهران، شهرستان تهران) (۱۳۶۷ ه.ش)

• شهادت شهید علی رضا زارعان دولت آبادی (استان اصفهان، شهر دولت آباد) (۱۳۶۷ ه.ش)

• شهادت شهید ابوالحسن گرجی پور احمدی (استان مازندران، شهرستان بابلسر) (۱۳۶۷ ه.ش)

• شهادت شهید حسین یداللهی (استان مازندران، شهرستان آمل) (۱۳۶۷ ه.ش)

• شهادت شهید مهرنوش یوسفی گرمابکی (استان مازندران، شهرستان چالوس) (۱۳۶۷ ه.ش)

• شهادت شهید محمدکاظم واعظ گاوافشادی (استان یزد، شهرستان یزد) (۱۳۶۷ ه.ش)

• شهادت شهید سیدضیاء شعبانی قاسم‌آبادی (استان مرکزی، شهرستان اراک) (۱۳۶۷ ه.ش)

• ارسال نامه سوم «صدام» به رئیس جمهور ایران پس از پایان جنگ (۱۳۶۹ ه.ش)

• شهادت شهید حمیدرضا رضایی (استان مرکزی، شهرستان اراک) (۱۳۷۷ ه.ش)

• شهادت شهید غلامرضا فولادی (استان آذربایجان غربی، شهرستان ارومیه) (۱۳۹۳ ه.ش)

• شهادت شهید آتش‌نشان علی قانع (استان تهران، شهرستان تهران) (۱۳۹۵ ه.ش)

• شهادت شهید مدافع حرم سیدرضا مراثی (استان آذربایجان شرقی، شهرستان ملکان، روستای لیلان) (۱۳۹۵ ه.ش)

• شهادت شهید ایرج ایلانی (استان فارس، شهرستان کازرون) (۱۳۹۵ ه.ش)

• روز بهزیستی و تامین اجتماعی

رویدادهای مهم این روز در تقویم هجری قمری (۲۳ ذی القعده)

• روز زیارتی امام رضا (ع)

منبع: دفاع پرس منبع خبر

روزی که اولین مدافع حرم «لیلان» شهید شد بیشتر بخوانید »

جانباز ۷۰ درصد «جنابان» به خیل شهدا پیوست

به گزارش مشرق، سید محمد اسماعیل در سن ۵۸ سالگی بر اثر جراحات دوران هشت سال دفاع مقدس جان به جان آفرین تسلیم کرد.

وی متولد اردیبهشت سال ۱۳۴۱ است، که در سن ۲۲ سالگی در اردیبهشت سال ۱۳۶۳ بر اثر برخورد با مین در منطقه عملیاتی سردشت از ناحیه سر، دست، چشم، گوش، دو پا و سینه مجروح گردید.

محمد اسماعیل دومین شهید این خاندان ایثارگر است، سید محمد ابراهیم یکسال از برادرش کوچکتر بود، وی یکبار در بهمن سال ۱۳۶۴ از ناحیه دست راست و شکم مورد اصابت تیر دشمن قرار گرفت و مجروح گردید و سال بعد ۱۰ تیر ماه ۱۳۶۵ بر اثر ترکش به سر در عملیات کربلای یک در منطقه مهران به مقام شهادت نایل آمد.

مراسم وداع و تدفین جانباز سرافراز هشت سال دفاع مقدس شهید سید محمد اسماعیل جنابان سه شنبه ۲۴ تیر ماه از مقابل گلزار شهدای علی بن جعفر (ع) برگزار و پیکر مطهر این جانباز شهید در کنار یارانش به خاک سپرده شد.

منبع خبر

جانباز ۷۰ درصد «جنابان» به خیل شهدا پیوست بیشتر بخوانید »

از «لبنان» مصیبت‌زده تا «لبنان» مستحکم

به گزارش مشرق، حضرت آیت الله العظمی خامنه ای فرمودند: "همان ایام انقلاب ما، لبنان غوغایی بود؛ صهیونیستها هر کاری می‌خواستند، با لبنان می‌کردند: حمله می‌کردند، می‌کشتند، تجاوز می‌کردند و هواپیماهایشان در آسمان لبنان می‌آمدند و می‌رفتند؛ مثل این‌که آسمان کشور خودشان است! در عوض، گروههای لبنانی به جان هم افتاده بودند. نزدیک پیروزی انقلاب، یک نوار دو ساعته از مرحوم دکتر «چمران» آورده بودند؛ بنده در مشهد آن را گوش می‌کردم. خودش در لبنان بود و جزئیات مصیبتهای مردم لبنان را در آن‌جا شرح می‌داد. الان کار مردم لبنان به جایی رسیده است که به اسرائیل ضربه‌ای می‌زنند که از اوّل حضور صهیونیست ها در این منطقه، هیچ دولت عربی چنین ضربه‌ای به آنها نزده است."

بیانات در خطبه‌های نماز جمعه ۱۳۸۲/۱۱/۲۴

منبع خبر

از «لبنان» مصیبت‌زده تا «لبنان» مستحکم بیشتر بخوانید »

چه کسی شمع بیت‌المال را خاموش می‌کند؟

به گزارش مشرق، کتاب «چه کسی شمع بیت‌المال را خاموش کرد» نام اثر جدید «حسین قرایی» است که با محوریت گزیده اشعار زنده‌یاد محمدرضا آقاسی جمع‌آوری و بزودی توسط انتشارات شهید کاظمی روانه بازار می‌شود.

در تاریخ ادب فارسی، شاعران زیادی با عنوان «مردمی» قلمداد می‌شوند ولی در دوره معاصر، بویژه بعد از مشروطه که شعر اجتماعی‌تر می‌شود، دیده نشده که صاحب‌نظران حوزه ادب فارسی درباره شاعری همچنین آقاسی اینگونه ستایش‌آمیز صحبت کنند.

از ویژگی‌هایی که در چشم‌انداز رنگین‌کمانی شعر آقاسی قابل درنگ است. «اعتراض» است و «اعتراض»! اعتراض در چارچوبی عقلایی. اکثر اعتراض‌های این شاعر دردمند، با روحیه انقلابی‌اش گره می‌خورد. حاصل این گره‌خوردگی تحسین‌آمیز «شیعه نامه» را رقم‌ زده است که مثنوی می‌زند؛ «جان مولا حرف حق را گوش کن/ شمع بیت‌المال را خاموش کن».

در گزیده شعر «شمع بیت‌المال را خاموش کن» توجه نگارنده بر شعرهای مردمی و اجتماعی آقاسی است. یافتن شعرهای آقاسی از کتاب‌های دیگر و شنیدن همه اشعار او و گزینش آنها کار صعبی است ولی علاقه نویسنده برای شناساندن یکی از شاعران خوب این روزگار کار را راحت کرده است.

منبع خبر

چه کسی شمع بیت‌المال را خاموش می‌کند؟ بیشتر بخوانید »

یادمان شهدای گمنام؛ قرارگاه‌های فرهنگیِ مغفول

به گزارش مشرق، فرهنگ «دفاع مقدس» به‌عنوان یک فرهنگ غنی برای نسل‌های امروز و فردا، روایت‌گر حماسه‌ها و ایثارگری‌های مردانی از این مرز و بوم است که هشت سال در کوران تحریم‌های سخت نظامی و غیر نظامی، مقابل دشمن تا به‌دندان مسلحی ایستادند، دشمنی که حدوداٌ از جانب ۳۱ کشور جهان، پشتیبانی مالی و تسلیحاتی می‌شد؛ بنابراین فرهنگ این دوران می‌تواند، الگویی ماندگار برای ایستادگی در برابر فشارهای همه‌جانبه دشمنان باشد، خصوصاً در زمینه‌های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و… باشد که دستاوردهای آن، «استقلال و آزادی» را برای ملت ایران به ارمغان می‌آورد. بی‌شک یکی از دلایل ایستادگی ملت ایران در برابر چنین دشمنی، وجود «معنویت و اخلاق» در جبهه‌ها بود؛ بنابراین ترویج فرهنگ «دفاع مقدس» می‌تواند «معنویت و اخلاق» را به‌عنوان یکی از مولفه‌های بیانیه گام دوم انقلاب، به نسل‌های امروز و فردا منتقل کند.
ترویج فرهنگ دفاع مقدس، ضرورت‌هایی دارد که یکی از مهم‌ترین آن‌ها، زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهداست؛ چراکه شهدا، هم به‌عنوان سرمایه‌های معنوی انقلاب اسلامی و هم به‌عنوان سرمایه‌های معنوی ملی، برای همه آحاد جامعه مورد احترام هستند. در این راستا، گلزارها و یادمان‌های شهدا، ظرفیتی بزرگ در جهت زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهدا و ترویج فرهنگ دفاع مقدس هستند که می‌توانند به‌عنوان زیارت‌گاه اهل یقین، قرارگاه‌های فرهنگی بزرگی در این زمینه، در اقصی‌نقاط کشور به حساب بیایند؛ از این رو، برخی از نهادهای فرهنگی دولتی و غیردولتی در برخی از گلزارها و یادمان‌های شهدا، فعالیت‌های فرهنگی مناسبی را آغاز کرده و در این زمینه موفق بوده‌اند که می‌توانند به‌عنوان الگویی در راستای فعالیت فرهنگی در این مکان‌های معنوی شناخته شوند؛ اما در مقابل نیز این ظرفیت بزرگ در برخی از مزار شهدا، مورد غفلت قرار گرفته است؛ البته گلزارهای شهدا، به‌واسطه حضور خانواده‌های شهدا، از لحاظ فرهنگی، از پویایی بیشتری برخوردار هستند؛ اما یادمان‌های شهدای گمنام، در این میان غریب‌تر هستند و در برخی موارد نیز شاهدیم که در اغلب ایام سال، قبور مطهر آن‌ها را گرد و غبار فراموشی فراگرفته است.
ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و تبیین معارف دفاع مقدس در یادمان‌های شهدای گمنام از چند لحاظ قابل اهمیت است که می‌توان در صورت استفاده کامل از ظرفیت فرهنگی نهفته در این مکان‌های مقدس به دستاورهایی دست یافت که در ادامه به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت:
۱- یادمان‌های شهدای گمنام اغلب در مکان‌های مختلفی از شهرها مانند بوستان‌ها، دانشگاه‌ها و… واقع شده‌اند؛ بنابراین در صورتی که از ظرفیت حداکثری هر یک از این یادمان‌ها برای فعالیت‌های فرهنگی خصوصاً ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و تبیین معارف دفاع مقدس استفاده شوند، شاهد ایجاد چند قرارگاه فرهنگی در هر استان، در کنار مراکز فرهنگی و موزه‌های دفاع مقدس آن استان هستیم.
۲- ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و تبیین معارف دفاع مقدس در یادمان‌های شهدای گمنام، می‌تواند تأثیر بیشتری بر افراد مختلف جامعه داشته باشد؛ چراکه برگزاری یادواره‌های شهدا و مراسم‌های گرامی‌داشت دفاع مقدس در مساجد، از لحاظ تأثیرگذاری بر جامعه، گستره کمتری را شامل می‌شود؛ به این دلیل که مساجد معمولاً محل حضور قشر مذهبی و انقلابی جامعه هستند و ممکن است همه افراد جامعه با سلیقه‌های اعتقادی مختلف، اگرچه که کاملا هم معتقد باشند؛ اما به هر دلیلی، کمتر از برنامه‌های مساجد استقبال کنند؛ با این وجود لازم است تا مراسم‌های گرامی‌داشت یاد و خاطره شهدا و تبیین معارف دفاع مقدس، در کنار مساجد، در مکان‌های دیگری نظیر مانند یادمان‌های شهدای گمنام که در مراکز عمومی قرار دارند، برگزار شوند.
۳- آذین‌بندی و قضاسازی مناسب یادمان‌های شهدای گمنام بر اساس شرایط محیطی جبهه‌ها، می‌تواند موجب جذب مخاطبان خصوصاً نسل جوان جامعه در این مکان‌های مقدس شود؛ در این راستا می‌توان از سنگرها و پلاکاردهایی شامل شعائر دوران دفاع مقدس و یا وصیت‌نامه‌های شهدا بهره برد.
۴- یادمان‌های شهدای گمنام، علاوه‌بر این‌که محلی برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و تبیین معارف دفاع مقدس هستند، می‌توانند به‌عنوان قرارگاه‌های فرهنگی، به ترویج مبانی فرهنگ اسلامی – ایرانی جامعه که همانا همان راه و روش زندگی شهداست، بپردازند؛ بنابراین نباید از فعالیت‌های فرهنگی در این زمینه که می‌تواند مثلاً در قالب برگزاری مسابقات فرهنگی صورت بگیرد، غافل شد.
۵- هر یک از یادمان‌های شهدای گمنام به‌عنوان یک قرارگاه بزرگ فرهنگی، می‌توانند در فضای مجازی نیز با ایجاد رسانه اختصاصی خود، خصوصاً در شبکه‌های اجتماعی، فعالیت کنند؛ ضمن این‌که این نکته را نیز باید در نظر داشت که پویایی فرهنگی هر یک از یادمان‌های شهدای گمنام، به‌خودی خود می‌تواند موجب تولید محتوی در فضای مجازی توسط عموم مردم شود؛ بنابراین، یادمان‌های شهدای گمنام، به‌عنوان یک قرارگاه تولید محتوی ارزشی در فضای مجازی نیز می‌توانند، مطرح شوند.

۶- یادمان‌های شهدای گمنام می‌توانند محل گردهمایی و پاتوق پیشکسوتان دفاع مقدس باشند؛ در این راستا، می‌توان از این ظرفیت در جهت بیان و جمع‌آوری خاطرات آن‌ها، گام برداشت.

نکته پایانی:

اگرچه بسیاری از پیشکسوتان دوران دفاع مقدس و نیز جوانان، به‌صورت آتش به اختیار در زمینه فعالیت‌های فرهنگی در یادمان‌های شهدای گمنام فعالبت می‌کنند؛ اما نباید از ضرورت حمایت‌های مسئولان در این زمینه غافل شد. این درحالی است که مشاهده می‌شود در برخی موارد، طرح‌های مختلفی در بوستان‌ها با هدف ایجاد فضایی شاد برای مردم برگزار می‌شود که بعضاً حد و حدودات اعتقادی و ارزشی نیز در آن‌ها رعایت نمی‌شود. حال اگر برخی مسئولان و دست‌اندرکاران کمی هم همین توان را در جهت ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و تبیین معارف دفاع مقدس به‌کار بگیرند، بی‌شک دیگر شاهد گرد و غبار بر یادمان‌های شهدای گمنام و مغفول ماندن ظرفیت‌های فرهنگی نهفته در آن نیستیم.

*سید محمدجواد میرخانی

منبع: دفاع پرس منبع خبر

یادمان شهدای گمنام؛ قرارگاه‌های فرهنگیِ مغفول بیشتر بخوانید »