مجاهدت

آیا عصر راویان جهادهای مردمی، تمام شده است؟!

به گزارش مشرق، آیا در جبهه روایتگری فعالیت‌های جهادی فعلی سال‌های اخیر که ظاهری متفاوت با سال‌های دفاع مقدس اما باطنی مشابه آن‌ها دارند، چهره‌های موثری چون سید مرتضی آوینی داریم؟ صداهایی که از خودشان عبور کرده باشند و این جهادها را با محوریت آدم‌های ساده و بی‌آلایش کف این سنگرها، صادقانه و درست روایت کنند. جهاد تمام نشده اما چرا خبری از راویان جهاد و روایت‌های موثرشان نیست؟ شاید باید دنبال ویژگی‌هایی بگردیم که آوینی را راوی منحصر به فرد دفاع مقدس کرد.

«من حالا این را می‌خواهم عرض بکنم -که این هم یک مطالبه‌ جدّی و یک آرزو است، ان‌شاءالله این آرزو برآورده بشود- کاش کسانی بتوانند مثل شهید آوینی این جهاد عظیم و عمومی را روایت کنند؛ چنان‌که شهید آوینی با آن بیان شیرین و زیبا و اثرگذارِ خودش توانست جزئیّات جبهه را برای ما روایت بکند و آن را ماندگار بکند. کاش کسانی بتوانند این کار را بکنند؛ هم در گفتار و هم در نوشتار و هم در کارهای هنری و نمایش‌ها و پدیده‌های هنری.» این جملات را رهبر معظم انقلاب در دیدار روز یکشنبه خود با ستاد ملی مبارزه با کرونا گفتند. ایشان در بخشی از صحبت‌هایشان که درباره ضرورت ثبت و انتقال جلوه‌های فرهنگ اسلامی و انقلابی بود، از افتخارات این فعالیت‌های جهادی و تجربه شخصی فعالان این عرصه‌ها از درک روحیات و حس دوران دفاع مقدس صحبت ‌کردند.

در اتفاقاتی که یک کنش اجتماعی، به صورت گسترده در جامعه تکثیر می‌شود باید از خودمان بپرسیم چه چیزی باعث شده است که این رفتار، تا این اندازه همه‌گیر شود؟ این سوال وقتی جالب‌تر می‌شود که این رفتار، نوعی رفتار ایثارگرانه و جهادی باشد.

این سوال که «چرا آدم‌های معمولی بدون آنکه برایشان عواید مالی یا منفعتی داشته باشد، خود را در معرض خطر ابتلا به یک ویروس قرار می‌دهند تا مثلا اجساد فوت‌شدگان بر اثر این بیماری را غسل دهند یا در معابر خدمات ضدعفونی ‌کردن را ارائه کنند؟» درست شبیه این سوال است که «چرا رزمندگان بسیجی، بدون آنکه اجباری باشد یا حقوقی از جایی بگیرند یا حتی آموزش‌های لازم را دیده باشند، مشتاقانه و با اصرار به جبهه‌های جنگ می‌رفتند و از شهادت استقبال می‌کردند؟»

این، نقطه‌ای است که روایتگری جهاد از آن آغاز می‌شود. پاسخ به سوال دوم را آوینی برای ملت ایران تشریح کرد اما پس از او هنوز هیچ راوی خبره و اثرگذار دیگری برای انعکاس فعالیت‌های جهادی پیش‌آمده در سه دهه بعد نداشته‌ایم. اینکه جامعه تصویری از خودش نداشته باشد، آن هم جامعه‌ای مثل جامعه ایرانی که به دلایل تاریخی و فرهنگی مقداری به خودکم‌بینی و خودتحقیری مبتلاست، اتفاق خطرناکی است و اگر گمان می‌کنید که اخبار یا گوینده‌های خبر یا گزارشگران تلویزیون می‌توانند این تصویر را ارائه کنند سخت در اشتباهید. آن‌ها در واقع فقط قطعات این پازل را به ذهن جامعه ارائه می‌کنند، درحالی که راویان، کسانی هستند که این قطعات را کنار هم می‌چینند و تصویری کامل و کلی از جامعه به خود او ارائه می‌دهند.

جامعه به خودشناسی نیاز دارد و راویان این کار را برای او انجام می‌دهند؛ اما فقط کسانی در این کار موفق هستند که روایتی صادقانه و دقیق و خالصانه از رفتارهای جامعه داشته باشند. برای همین است که به قول خود آوینی، راوی باید آینگی را آموخته و درونی کرده باشد تا جامعه را به درستی بازتاب دهد؛ آینه‌ای که نه اعوجاجی در آن باشد و نه گردوغبار آن را پوشانده باشد، تصویر جامعه و رفتارها و وقایعش را همانطور که هست به او باز می‌گرداند و این تصویر چه خوشایند باشد و چه ناخوشایند، به عنوان واقعیت پذیرفته می‌شود.
شهید آوینی در نوشته‌هایش به برخی لوازم این آینگی اشاره کرده اما شاید بهتر باشد خود او را به عنوان نمونه‌ای از یک راوی موفق و اثرگذار در نظر بگیریم و ویژگی‌های او را بررسی کنیم تا مشخص شود «آوینی بودن در روایت جهاد» چه لوازم و ضروریاتی دارد.
اخلاص نیت
امام خمینی (ره) مرشد و مراد شهید آوینی در شرح اخلاص و شیوه رسیدن به آن و نتایجش می‌نویسد: «خلوص از تصرّف شیطان، که مقدمۀ اخلاص است، به حقیقت‏‎ ‎‏حاصل نشود مگر آنکه سالک در سلوکش خداخواه شود و‏‎ ‎‏خودخواهی و خودپرستی را، که منشأ تمام مفاسد و امّ الأمراض‏‎ ‎‏باطن است، زیر پا نهد؛ و این به تمام معنی در غیر انسان کامل و به‏‎ ‎‏تبع او در خلّص أولیاء ؟عهم؟ در دیگر اشخاص میسور‏‎ ‎‏نیست، ولی سالک نباید مأیوس از الطاف باطنۀ حق باشد که یأس‏‎ ‎‏از روح‌الله سرآمد همه سردی‌ها و سستی‌هاست و از اعظم کبائر‏‎ ‎‏است؛ و آنچه از برای صنف رعایا نیز ممکن است قرّه‌العین اهل‏‎ ‎‏معرفت است.‏»

آوینی شاگرد حقیقی این مکتب است که برای رهایی از خودپرستی تلاش کرده و با کسب مرتبه‌ای از اخلاص، باطن را از خودخواهی پاک کرده است. پرواضح است که اگر آلایش خودپرستی از وجودی زدوده شد، به طور طبیعی صفت آینگی در او محقق می‌شود. خصوصا که در فعالیت رسانه‌ای، احتمال ابتلا به خودپرستی و خویش‌بینی بالاتر از مشاغل معمول است و اگر راوی بخواهد پدیده روبه‌روی خود را بازتاب دهد، همیشه باید مراقب اختلاط شوائب درونی خودش با آن هم باشد.

صحت و دقت تحلیل
بخشی از مراقبت البته به مهارت‌های فنی و کارآزمودگی و هوش راوی هم بازمی‌گردد. راوی کسی است که باید بیش از خبرنگار به صحت و دقت خبر توجه داشته باشد چرا که بیش از او وارد حیطه تحلیل و چینش اخبار می‌شود و بدون اطلاعات درست و دقیق، حتما تحلیل‌هایش به خطا خواهد رفت. آوینی، اطلاعاتش را مستقیما در میدان وقایع جست‌وجو می‌کرد و تحلیل‌هایش نسبت درهم‌تنیده و مستقیمی با پدیده‌هایی که آن‌ها را گزارش می‌کرد، داشتند. غالب علاقه‌مندان آوینی فکر می‌کنند حجم بالای رویکرد روحانی و معنوی به پدیده‌ها، ناشی از زاویه‌دید خود اوست اما واقعیت آن است که او فقط خودش را برای آینه بودن در برابر واقعیت موجود در جبهه‌های دفاع مقدس آماده کرده بود و آنچه را می‌دید، صادقانه و صحیح و دقیق روایت می‌کرد.
پرهیز از جلوه‌گری رسانه‌ای
نکته‌ای که هنوز هم موجب تعجب تحلیلگران رسانه‌ای هنگام بررسی آثار آوینی می‌شود این است که میان اثری مثل «روایت فتح» با تولیداتی که به قصد پروپاگاندا ساخته می‌شدند، تمایز و فاصله جدی وجود دارد. آوینی باوجود دلدادگی به انقلاب و امام و رزمندگان دفاع مقدس، هیچ‌گاه مبتلا به عارضه جلوه‌گری‌های اضافی رسانه‌ای از جنگ نشد؛ حال آنکه در همه جنگ‌های سده اخیر، رسانه‌ها روایت‌های حق به جانب و تبلیغاتی زیادی حتی از رفتارهای ضدانسانی افراد در جنگ‌ها دارند و اصولا روایت‌های رسانه‌ای جنگ‌های مدرن در دو قطب «پروپاگاندا و ضدجنگ» تعریف می‌شوند. آوینی جنگ را تعریف می‌کرد بدون آنکه مبتلا به تبلیغات شود و آن را نقد می‌کرد بدون آنکه شائبه ضدیت با دفاع مشروع در برابر تجاوز دشمن از آن بیرون بیاید. او هرگز در دام دوقطبی‌هایی که نسبتی با جنگ تحمیلی عراق علیه ایران نداشتند، نیفتاد.
نمایش قهرمان‌های معمولی
نقطه اتکای روایت‌های آوینی بر آدم‌های جنگ بود. او دوربینش را به سمت آن‌ها می‌گرفت و برخلاف گزارش‌های خبری آن دوره، اجازه می‌داد شخص از رودربایستی با دوربین عبور کند و آن حس ساختگی ملکوتی‌نما را کنار بگذارد و خود ملکوتی واقعی‌اش با لنز دوربین صحبت کند. آوینی راهش را به سختی پیدا کرده بود. او هم باید قهرمان‌ها را همانقدر قهرمان نشان می‌داد و هم باید از روایت‌های باسمه‌ای از این آدم‌های معمولی عبور می‌کرد. جنس صمیمی و به دور از بزرگنمایی روایت او در آثارش، هیچ‌وقت باعث تقلیل یافتن وجوه قهرمانی سوژه‌هایش نشد.
*صبح نو

منبع خبر

آیا عصر راویان جهادهای مردمی، تمام شده است؟! بیشتر بخوانید »

نظر احمد متوسلیان درباره اشتباه در مانور نظامی

به گزارش مشرق، یک کاربر فضای مجاز در صفحه شخصی خود در توییتر نظر حاج احمد متوسیان در مورد اشتباهات در مانور های نظامی نوشت:

منبع خبر

نظر احمد متوسلیان درباره اشتباه در مانور نظامی بیشتر بخوانید »

سر و کله «عاشق داعشی من» دوباره پیدا شد! + عکس

به گزارش مشرق، عاشق داعشی من تلاش میکند جنایت‌های آشکار داعش را در سایه‌ داستانی عاشقانه روایت کند و از این رهگذر برخی مسائل جامعه را از نگاه زنی مطلقه به چالش بکشد.

نویسنده سعی کرده تا جنایت‌های داعش را با سبک و سیاق هنری و در قالب رمان روایت کند ، و ماجرای دخترانی را بنویسد که با سرخوردگی از ظلم و بیداد جامعه‌ی خود، در دام اندیشه‌های مسموم داعش گرفتار شده اند و زمانی به حقیقت ماجرا پی می‌برند که دیگر دیر شده است و خود را در بند کسانی می‌بینند که هیچ بویی از انسانیت نبرده‌اند و هر یک دچار سرنوشتی خواندنی و عبرت‌آموز می‌شوند.

عاشق داعشی من را هاجر عبدالصمد نوشته و خانم مهدیه داودی آن را ترجمه کرده است.

چاپ دوم این کتاب را هم انتشارات کتابستان معرفت با ترجمه مهدیه داودی رکن آبادی روانه بازار نشر کرده است.

منبع خبر

سر و کله «عاشق داعشی من» دوباره پیدا شد! + عکس بیشتر بخوانید »

ویژگی‌هایی جالب از شهدای ارتش

به گزارش مشرق، در تاریخ انقلاب اسلامی ایران بزنگاه‌های زیادی وجود دارد که یکی از تاثیرگذارترین آنها هشت سال دفاع مقدس است، دفاع مقدسی که همه را پای کار آورد، پیر، جوان، زن، مرد، مسیحی، مسلمان، زرتشتی و هر کسی که حس می کرد ایرانی است. در این دفاع مقدس شهیدانی حضور داشتند که بعدها به اسطوره هایی برای فرزندان این خاک تبدیل شدند مثل همت‌ها و باکری‌ها، صیادها و وزوایی‌ها، خرازی‌ها و زین‌الدین‌ها.

در این گزارش به بیان جملاتی تامل برانگیز درباره شهدای ارتش جمهوری اسلامی ایران می‌پردازیم.

شهید خلبان علی اکبر قربان شیرودی

شهیدی که اولین نظامی ای بود که مقام معظم رهبری پشت سر او نماز خواندند و به او اقتدا کردند.

شهید سروان مسعود آشوری

شهیدی که وصیت نامه او را مقام معظم رهبری در خطبه های نماز جمعه قرائت نمودند.

شهید سپهبد علی صیاد شیرازی

فرمانده‌ای که در ۴ عملیات بیش از ۱۰ هزار کیلومتر مربع از خاک مقدس جمهوری اسلامی ایران را آزاد نمود. او مالک اشتر نیروهای مسلح بود.

شهید سرهنگ ایرج نصرت زاد

شهیدی که مقام معظم رهبری در خطبه های نماز جمعه نحوه شهادتش را شرح دادند.

شهید سرهنگ شریف اشراف

شهیدی که قرآن را با دست نوشت و با ختم نوشتن قرآن شهید شد.

شهید ستوان‌یکم وظیفه عبدالحمید انشایی

شهیدی که پیام داد «به امام خمینی و مادرم بگویید که سیاه‌کوه لرزید، اما انشایی نلرزید» و شهید شد.

شهید سرباز محمدرضا صادقی

شهیدی که اسیر شد و در حال مقاومت به شهادت رسید و لبخند شادی به لبانش نشست.

شهید خلبان حسین لشگری

شهید آزاده ای که بیشترین مدت اسارت را تحمل کرد. این شهید بزرگوار شش هزار و ۴۱۰ روز یعنی چیزی بالغ بر هفده سال اسیر بود.

شهید سرباز یوسف حیدری

شهیدی که در پایان جنگ نارنجک به خود بست و زیر تانک دشمن رفت.

فرمانده ناوچه پیکان ناخدا محمد ابراهیم همتی

فرمانده شهیدی که ناو جنگی خود را تا آخرین نفس رها نکرد و به شهادت رسید.

شهید ستوان غلامرضا طرق

شهیدی که خبر از شهادت خودش داد و گفت مفقود الاثر می شوم.

شهید سرهنگ غلامرضا مخبری

شهیدی که گزارش پر صلابتی از مقاومت رزمندگان در چزابه را به امام خمینی(ره) داد.

شهید خلبان حسین قاسمی

شهیدی که بخاطر برپایی نماز در اسارت ضد انقلاب به شهادت رسید.

وازگن آوسیان یا مهدی محمدی

مسیحی که مسلمان شد و بلافاصله به شهادت رسید.

شهید خلبان عباس دوران

شهیدی که خلبانان عراقی در محل شهادتش در بغداد به احترام او یک دقیقه سکوت کردند.

شهید سرباز رمضان روحی

جانباز قطع نخاعی که ۲۴ سال دمر خوابیدن را بدون ذره ای ناراحتی تحمل کرد و به شهادت رسید.

شهید زارعیان

شهیدی که دستش در عملیات رمضان قطع شده و آن را در جیبش قرار داده بود تا سرباز ها متوجه نشوند.

منبع: باشگاه خبرنگارانمنبع خبر

ویژگی‌هایی جالب از شهدای ارتش بیشتر بخوانید »

آغاز به کار سامانه زیارت مجازی گلزار شهدا

به گزارش مشرق، حجت الاسلام سید محمدعلی شهیدی روز دوشنبه ۲۲ اردیبهشت در مراسم رونمایی و آغاز به کار سامانه زیارت مجازی گلزار و مزار مطهر شهدا و رونمایی از دفتر اول وصیت نامه شهدای مدافع حرم گفت: سامانه زیارت مجازی گلزار و مزار مطهر شهدا بستر مناسبی را در اختیار مردم عزیز ما قرار می دهد تا از هر نقطه از ایران بتوانند شهدای عزیز را در سراسر کشور زیارت کنند.

وی افزود: با توجه به شیوع بیماری کرونا و لزوم رعایت فاصله گذاری اجتماعی، آغاز به کار این سامانه اهمیت بسیار زیادی پیدا می کند. مردم عزیز ما می توانند بدون نیاز به حضور فیزیکی و قرارگیری در معرض بیماری از فضای معنوی گلزارها و مزارهای شهدا بهره مند شوند.

نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران در ادامه با تاکید بر اهمیت استفاده از ظرفیت های فضای مجازی برای ترویج و توسعه فرهنگ ایثار و شهادت گفت: فضای مجازی گسترش زیادی در بین مردم دارد و باید به نحو شایسته از ظرفیت های این فضا برای شناساندن شهدا و ایثارگران به مردم استفاده کنیم.

معاون رییس جمهور ادامه داد: شهدای مدافع حرم شهدای مظلومی هستند که حق بسیار بزرگی بر گردن ملت ایران دارند و لازم است در معرفی عظمت کار این شهدا فعالیت های زیادی صورت گیرد. خوشبختانه امروز شاهد رونمایی از دفتر اول وصیت نامه این شهدای بزرگوار هستیم و امیدواریم این روند همچنان به خوبی ادامه داشته باشد تا این شهدا به عنوان الگوهای واقعی به مردم و جوانان معرفی شوند.

رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران تصریح کرد: شهید سردار قاسم سلیمانی سمبل شهدای مدافع حرم هستند که نه فقط برای ایران بلکه برای کل جهان اسلام و جریان مقاومت نیرویی بسیار مهم و تاثیرگذار بودند. ایشان و بزرگان و شهدایی مانند ایشان باید به همه نسل ها معرفی شوند و برای آیندگان ماندگار باشند.

در ادامه این مراسم سامانه زیارت مجازی گلزار و مزار مطهر شهدا (به نشانی اینترنتی Golzar.isaar.ir) و دفتر اول وصیت نامه شهدای مدافع حرم رونمایی شدند.

حجت الاسلام شهیدی همچنین در حاشیه این مراسم از محسن مومنی شریف رییس حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی و ایوب دهقانکار مدیرعامل موسسه نمایشگاه های فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به دلیل تلاش و همکاری در تولید محصولات فرهنگی مرتبط با فرهنگ ایثار و شهادت تقدیر به عمل آورد.

منبع خبر

آغاز به کار سامانه زیارت مجازی گلزار شهدا بیشتر بخوانید »