مجاهدت

یادداشت محسن رضایی در مقدمه کتاب شهید سلیمانی

به گزارش مشرق، رموز فرماندهی سردار شهید حاج قاسم سلیمانی بعنوان یک سبک مدیریت اسلامی، از موضوعات مهم و قابل توجه افکارعمومی و نخبگان جهان اسلام است. اخیرا کتابی شامل مجموعه ای از مقالات به قلم جمعی از اساتید دانشگاه و کارشناسان علوم دفاعی و فرماندهی نظامی توسط دانشگاه جامع امام حسین (ع) تدوین و از سردار سرلشکر محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام و فرمانده کل سپاه در دوران دفاع مقدس خواسته شد مقدمه ای بر این کتاب بنویسند. این کتاب در آینده نزدیک روانه بازار نشر خواهد شد. در اینجا پیشگفتار کتاب به قلم محسن رضایی که ابتدا به زبان عربی در سایت حزب الله لبنان منتشر شده است تقدیم مخاطبان ارجمند می گردد:

بسم الله الرحمن الرحیم

الَّذینَ جاهَدوا فینا لَنَهدِیَنَّهُم سُبُلَنا (سوره عنکبوت، آیه ۶۹)

قاسم سلیمانی، نبرد نظامی، مدیریت و فرماندهی را از دوران جوانی و در جبهه ­های دفاع مقدس آغاز کرد. قبل از آن در هیچ دانشکدۀ نظامی تحصیل نکرده و هیچ دورۀ فرماندهیِ نظامی را نگذرانده بود. غالب فرماندهانِ یگان­های سپاه در دوران دفاع مقدس، همچون حاج قاسم، نبرد نظامی، مدیریت و فرماندهی را در جبهه ­های دفاع مقدس فراگرفته و به فرماندهان بزرگی تبدیل شدند که مجهزترین و پرهزینه­ترین ارتش­های استکباریِ اشغالگر جهان و پیچیده­ترین سازمان­های مخوف مهاجم را در غرب آسیا، وادار به اظهار عجز کردند.

در جبهه مقابل، ژنرال­هایی از ارتش­های مجهز و مدرنِ جهان در تکاپو و تلاش بودند که بر یونیفورم نظامی شان، مدال­های رنگارنگ می­درخشید و دانش و مهارت نظامی­ را در یک بازۀ زمانی بیست ساله و با گذراندن دوره­های تخصصی در با سابقه­ترین دانشگاه­های نظامی، کسب کرده و به آخرین تکنولوژی و بالاترین بودجه­ های ده­ها میلیارد دلاری متکی بودند، اما همین ژنرال­ها، در میدان عمل و در مقابل قاسم سلیمانی­ها، توانایی بسیار نازل خود را به نمایش گذاشته و به عقب رانده شدند. چرا؟ رمز این پیروزی چه بود؟

برادرم سردار سپهبد شهید قاسم سلیمانی معتقد بود علاوه بر خاطره گویی از شهدا و عملیات­های دفاع مقدس، باید به ذکر نکات آموزندۀ مدیریتی و فرماندهی دفاع مقدس بپردازیم و این مهم را یکبار در مراسم افطاری فرماندهان که همه ساله افتخار میزبانی آن را دارم، مطرح کرد و تأکید نمود خوبست علاوه بر یادآوری خاطرات جبهه ­ها، این جلسات را به بحث درباره اصول مدیریت جهادی دفاع مقدس ارتقا دهیم، که متعاقب آن برادرم سردار سرلشکر رشید، سخنان عمیق، متین و مشروحی را در این زمینه در مراسم افطار فرماندهان ارائه کرد که در جای خود خواندنی است. در اینجا با استفاده از فرصت، بحثی را پیرامون رابطه متقابل قاسم سلیمانی و دفاع مقدس مطرح می­کنم؛ بدان امید که روح آن شهید والا مقام نظاره­گر این بحث باشد و مکمل آن.

بخش عمده­ای از موفقیتِ روزافزون دفاعی و امنیتی انقلاب اسلامی و نظام مقدس و مردمی جمهوری اسلامی ایران، مرهون رهیافت خاص مدیریت سرمایه انسانی در دفاع مقدس است. قاسم سلیمانی بارها می­گفت: "هر چه دارم از دوران دفاع مقدس است" و می­دانیم که دوران دفاع مقدس هم، هر چه دارد از قاسم سلیمانی­ها است و رمز موفقیت، دقیقاً در همین ارتباط دو طرفه است.

در مکتب مدیریتی انقلاب و دفاع مقدس، "یادگیری جمعی هوشمند" توأم با "آموزش دوجانبه یا آموزش متقابل"، سبب شد تا جبهه­ های دفاع مقدس به یک دانشگاه جامع، تبدیل شود. امام خمینی و امام خامنه­ای، بارها این ویژگیِ تربیتی جبهه ها را مورد تأکید قرار داده­اند و لازم است توجه پژوهشگران و محققان دانشگاه­های مختلف و بویژه دانشگاه جامع امام حسین(ع) به این مهم معطوف شود و مطالعات عمیقی در این حوزه صورت گیرد.

منظور از "یادگیری جمعی هوشمند" در دفاع مقدس، عبور از یاددهی به یادگیری، عبور از آموزش انفرادی به آموزش جمعی، عبور از آموزش یکسویه به آموزش دوجانبه یا متقابل، عبور از آموزش مقطعی به آموزش مستمر و عبور از آموزش ایستا به آموزش پویا، منعطف و مولد است.

در واقع آن پدیده شگفت­انگیز و معجزۀ الهی – انسانی و موهبت الهام گونه که در سایه ولایت و برکت جهاد و شهادت در جبهه ­ها شکل گرفت و ما آن را "یادگیری جمعی هوشمند" یا به تعبیر قرآنی در سورۀ مبارکۀ عصر،" تواصی" می­نامیم، یک طیف متنوع از رویکردها و فعالیت­هایی است که انواع انگیزه­های رقابتی را به تعاون و همکاری تبدیل نموده و این تعاون و همکاری را در مسیر رشد و بالندگی و مهارت­های فردی و جمعی، تکامل داده و بکار می­گیرد.

"یادگیری متقابل" در دفاع مقدس، عمدتا در دو قالب دیده می شود:

۱- یادگیری متقابل بین رده های پایین و بالا:

در این نوع یادگیری، فرمانده گردان با فرمانده لشکر، فرمانده لشکر با فرمانده قرارگاه، فرماندهان قرارگاهها با فرمانده کل سپاه در پیوند متقابل بودند و از یکدیگر می آموختند و دانش و تجربه خود را به یکدیگر منتقل می کردند. در سپاه، سلسله مراتب فرماندهی، یک جاده یکطرفه نبود. هیچ عملیاتی نبوده که بعنوان فرمانده کل سپاه با فرمانده گردان های لشگرها جلسه نگذاشته باشم و یاد نداده و یاد نگرفته باشم و هیچ عملیاتی نبوده که قاسم سلیمانی و دیگر فرماندهان لشگرها تا آخرین رده یعنی فرمانده گروهان و حتی فرمانده دسته یادگیری متقابل را دنبال نکرده باشند.

۲- یادگیری متقابل بین رده های همعرض:

در این نوع یادگیری، فرماندهان همعرض مثلا فرماندهان قرارگاهها با یکدیگر و یا فرماندهان لشگرها با یکدیگر، نظام یادگیری متقابل را به کار می گرفتند.

در مجموع، "یادگیری جمعی هوشمند"، با بکارگیری نظام­مند و خلاقانۀ مجموعه­ای از رویه­ها، مناسک، فرایندها و دستورالعمل­های فردی و گروهی تحقق می­یابد به گونه­ای که در عین حفظ سلسله مراتب فرماندهی، همه از یکدیگر می­آموزند و به این ترتیب "تدریس معلم محور و کلاس محور" کنار رفته و در این دانشگاه جامع، همۀ افراد در هر زمان و مکان، هم،‌ معلم هستند هم متعلم؛ هم مدرس هستند و هم جوینده دانش.

گام بعدی و مهمتر از تحقق "یادگیری جمعی هوشمند" در دفاع مقدس، فراتر رفتن این یادگیری از یک زمان خاص به یک واقعیت مستمر و معطوف به آینده (با توانایی تولید تغییر، انعطاف و ساختن آینده) است و دقیقاً در همین نقطه است که قدرت نرم تولید می­شود. قدرت نرم انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی ایران در ابعاد نظامی و امنیتی، همین توان انعطاف و تولید تغییر است که توانسته خود را در معادلات آسیای جنوب غربی، ثابت کند. برخی صاحبنظران، انسان­ها را در برابر تغییر، به چهار گروه تقسیم می­کنند: ۱- تغییر را می­سازند، ۲- تغییر را پیش­بینی می­کنند، ۳- با تغییر، تغییر می­کنند، ۴- در برابر تغییر، مقاومت می­کنند. قدرت نرمِ دانش آموختگان مکتب دفاع مقدس، که منطقه را تحت تاثیر اراده و عمل خود قرار داده­اند، همین فراتر رفتن از گزینه ۳ به ۲ و صعود از گزینه ۲ به ۱ و دستیابی به تواناییِ تولید تغییر و مدیریت آن و بالنتیجه، ساختن آینده است.

یادگیری جمعی در دفاع مقدس، از دو ویژگی مهم برخوردار است: "انسان تجربه پذیر" و "سیستم آموزشی تغییر پذیر". به این ترتیب، یک انعطافِ خلاقانه در فرد و گروه، نهادینه می­شود بطوری که به سرعت و دقت می­تواند خود را در تجربه­های متفاوت بعدی، بازتولید نموده، نه تنها کیفیت خود را حفظ کند بلکه کیفیت را بصورت مستمر و جهشی، ارتقاء بخشد و به یک "توانایی جهش" دست یابد که این "توانایی جهش" از پیش­نیازهای تمدن سازی است.

در اینجا مناسب است به ذکر نمونه­ای از مصادیق فراوان در این خصوص، اشاره کنم:

پاییز سال ۱۳۶۳ و در بحبوحۀ دفاع مقدس، ایران با بحران هواپیماربایی مواجه بود، شبی در دیماه ۱۳۶۳، حاج احمد آقا، تلفنی تماس گرفتند. اینجانب و فرماندهان عملیاتی در منطقه جنوب و در حال آماده سازی عملیات بدر بودیم. ایشان گفتند امام فرمودند: سپاه، سریعاً در فرودگاه­ها و هواپیماها مستقر شود و امنیت پروازها را برقرار کند.

طبیعی است که سپاه، فاقد هر گونه تجربه در خصوص استقرار نیروی مسلح در پروازها بود و این در حالیست که حفاظت و امنیت پرواز، مستلزم آموزش، تخصص دقیق و پیچیده­ای در صنعت هوانوردی است.

اما انعطاف سازمان سپاه و تواناییِ فرزندان انقلاب، بگونه­ای بود که بلافاصله سپاه این مأموریت را به اجرا گذاشت و با سرعت و دقت، خود را با این محیط و مأموریت جدید و متفاوت، منطبق کرد و با استقرار نیرو در فرودگاه­ها و پروازها با نازل­ترین امکانات و کمترین زمان ممکن، به چنان موفقیتی دست یافت که تا کنون ده­ها عملیات هواپیماربائی را خنثی کرده و طی این ۳۶ سال، در این مأموریت، صد در صد موفق بوده است.

به هر حال، در نتیجۀ همین "فرهنگ یادگیری جمعی هوشمند" است که ظرفیت و کارآیی قاسم‌ سلیمانی­ها در عملیات فتح­المبین، فراتر از طریق­القدس ظهور می­یابد و در عملیات بیت­المقدس، فراتر از فتح­المبین به فعلیت می­رسد و در والفجر ۸ و کربلای ۵، شاهد بروز عینی توانمندی تکامل یافتۀ آنان هستیم. قاسم عزیز ما پس از پایان جنگ، در فرماندهی قرارگاه جنوب شرق کشور، ناامنی و شرارت که از سیستان و بلوچستان تا نزدیکی سیرجان رسیده بود را با کمترین هزینه و با بکارگیری بهینۀ نیروها و مشارکت مردم منطقه، حل می­کند، در جنگ ۳۳ روزه با رژیم صهیونیستی در کنار فرماندهان غیور و شجاع حزب ا… و با بکارگیری خلاقانه تجارب دفاع مقدس می­درخشد و در نبرد با داعش، برپایه به کارگیری هوشمندانه و جهش زای تجربه­های دفاع مقدس به پیروزی می­رسد. این واقعیات، مصداق بارزی از بیان ماندگار جملۀ امام‌ خمینی است که فرمود: "ما در جنگ، انقلاب­مان را به جهان صادر کردیم" و نیز درکی از راز جملات امام خامنه­ای در "بیانیه گام دوم انقلاب" مبنی­بر "تلاش در جهت تحقق تمدن نوین اسلامی" است.

این "اثر متقابل" که خمیر مایۀ "رشد متقابل" یا "سازندگی متقابل" در فرماندهان و رزمندگان دفاع مقدس است، نه فقط بین رزمندگان و صحنۀ جهاد و بلکه در تعاملات بین دو یا چند نفر از فرماندهان با یکدیگر نیز تأثیری بسزا داشته است.

هر یک از فرماندهان دفاع مقدس به دلیل مشارکت فعال و ابتکاری در صحنه جهاد، ضمن برخورداری از "اصول مشترک مکتب مدیریت جهادی" از ویژگی­های اختصاصی متفاوتی نیز برخوردار بودند. در واقع، مکتب مدیریت جهادی دفاع مقدس، در هر یک از فرماندهان برجستۀ صحنۀ جنگ، متناسب با ویژگیِ هر فرمانده، ظهور و بروز می­یافت. مدیریت جهادیِ حاج قاسم، یکی از الگوهای موفق مکتب مدیریت جهادی دفاع مقدس است که بیشترین ویژگی­های مثبت مدیریت جهادی در آن هویداست. قاسم سلیمانی علاوه بر پیروزی در صحنه­های جهاد نظامی که مستلزم اقناع نیروهای تحت امر و ایجاد هماهنگی در جبهۀ خودی است، در فرصتی که برای او پدید می­آید در جهاد سیاسی و گفتگوهای سیاسی، نظامی که مستلزم اقناع و نمایش همگرایی و جلب همراستایی رهبران سیاسی جهان است نیز توانایی خود را نشان می­دهد و می­بینیم که در گفتگو با رهبرانی همچون پوتین، اردوغان، بشار اسد و …، توفیق می­یابد.

با بررسی اثر متقابل قاسم سلیمانی­ها و دفاع مقدس، به نظر می­رسد دفاع هشت سالۀ ما، تابلوی زیبائی از فرمایش پیامبر اسلام(ص) است که فرمود: "کلکم راع و کلکم مسئول عن رعیته"؛ ما به یکدیگر می­آموختیم و از یکدیگر یاد می­گرفتیم؛ در حقیقت، ما یکدیگر را می­ساختیم. این چنین است که می­گوئیم قاسم سلیمانی، هم تربیت شدۀ دفاع مقدس و هم یکی از مربیان دفاع مقدس است. او در دفاع مقدس از طرفی، ایفای نقش می­کند و از سوی دیگر، به طراحی نقش­ می پردازد. حاج قاسم، بارها آرزوی شهادت می­کرد و حقّاً خداوند، مجاهدات او را با شهادتش، ارج نهاد.

در پایان به ارواح تابناک قاطبه شهدای جهان اسلام بویژه شهدای دفاع مقدس و جبهه مقاومت و علی الخصوص سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی و شهید والامقام ابومهدی المهندس و همراهانشان درود می فرستم. و امیدوارم نسل جوان ما، با مطالعۀ این کتاب ارزشمند که به کوششِ شایان تقدیر برادرانم در دانشگاه امام حسین(ع) تهیه شده، با رمز و راز مجاهدات و توفیقات حاج قاسم آشنا شوند و آن را در عمل به کار گیرند.

و من ا… التوفیق

محسن رضایی

منبع خبر

یادداشت محسن رضایی در مقدمه کتاب شهید سلیمانی بیشتر بخوانید »

تقدیر سرلشکر سلامی از تصویرگر چهره سردار شهید سلیمانی

به گزارش مشرق، در پی اقدام ارزشی و هنری جوان تاکستانی در تصویرگری چهره سردار سپهبد شهید قاسم سلیمانی در برنامه عصر جدید، سردار سرلشکر پاسدار حسین سلامی فرمانده‌کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با اهدای لوح سپاس و هدیه‌ای از مهران رحمانی قدردانی کرد.

اهدای لوح سپاس فرمانده‌کل سپاه به این جوان تاکستانی در مراسمی با حضور سردار سرتیپ‌دوم پاسدار شاهرخی فرمانده سپاه صاحب الامر(عج) قزوین برگزار شد.

بیشتر بخوانید:

جوان بوشهری یک عصر جدید دیگر را با حاج قاسم رقم زد +فیلم

سردار شاهرخی در این مراسم ضمن تقدیر از مهران رحمانی تصویرگر چهره سردار شهید سلیمانی گفت: هنر شما، برخاسته از دل بود و کاری که از نیت دل باشد، مطمئناً بر دل می‌نشیند.

وی افزود: زنده نگه‌داشتن یاد شهدا برکات عمده‌ای در بر دارد که تکریم جامعه ایران یکی از این برکات برای شما بود و این یعنی مورد پسند خدا بودن و کاری که مورد پسند خدا باشد مورد پسند خلق است.

سردار شاهرخی در ادامه تصریح کرد: امروز مسئولیت جوانانی همچون شما سنگین است و قطعاً روح سردار سلیمانی همواره همراه شماست و با توجه به خلاقیت شما، انتظار کارهای بزرگی از این دست می‌رود و نام شما هم در جامعه ایرانی و هم در قلوب ملت‌های آزادی‌خواه، به‌عنوان فرزندان پرافتخار این سرزمین به‌یادگار می‌ماند.

همچنین، در ادامه مهران رحمانی با بیان اینکه ترسیم چهره سردار سلیمانی و ادای احترام به این شهید والامقام افتخاری در کارنامه حرفه‌ای وی می‌باشد گفت: شهدا زنده‌اند و ما وظیفه داریم راه شهدا را زنده نگه‌داریم.

وی افزود: من به‌عنوان هنرمندی کوچک از جامعه بزرگ هنرمندان این کار را انجام دادم و خواسته من از هنرمندان این است که با هنر خود یاد شهدا را در جامعه زنده نگه‌دارند چرا که مسیر شهدا نجات‌دهنده جامعه از هر انحراف است.

این جوان هنرمند با ابراز خوشحالی از ارائه هنر خود در رسانه ملی افزود: در صحنه‌های مختلفی حاضر شدم و نقوش بسیاری را ترسیم کردم اما همیشه دوست داشتم ترسیم چهره سردار را در فضایی خاص با بازتابی بزرگ انجام دهم.

رحمانی زیباترین و باارزشترین هدیه در طول زندگی خود را دریافت انگشتر سردار شهید سلیمانی از سوی خانواده این شهید بزرگوار بیان کرد.

بنا بر این گزارش متن پیام فرمانده‌کل سپاه به این جوان متعهد به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم
هنرمند ارجمند و متعهد جناب آقای مهران رحمانی
با سلام و تحیات؛

هنر دمیدن روح تعهد در کالبد انسان و از جلوه‌های فرهنگ و تمدن انسانی است و هنگامی زیبا و پاک است که جهتدار، هدفمند و متعهد به شیدایی حقیقت و تولید معرفت باشد و هنرمندی متعهد است که زمان‌شناس باشد و با توجه به مقتضیات زمانه هنر بیافریند.

اقدام ماندگار و هنرمندی معنادار جناب‌عالی در ترسیم خلاقانه پرتره سیدالشهدای مقاومت اسلامی سردار دلها "سپهبد پاسدار حاج قاسم سلیمانی" و حرکت نمادین، لطیف و در عین حال باصلابت شما در احترام نظامی به تصویر آن شهید عالی‌قدر در برنامه پرمخاطب "عصر جدید" شبکه سه سیمای جمهوری اسلامی ایران بی‌شک تجلی عشق و ارادت مردمان این سرزمین به آن قهرمان ملی و جاودانه است که زمزم ایمان، اخلاص و صداقت او همواره در متن جامعه ما جاری خواهد بود.

به‌پاس قدردانی از این اقدام سترگ هنری که تحسین و خرسندی آحاد مختلف ملت به‌ویژه اصحاب هنر و همرزمان و ادامه‌دهندگان راه و آرمان بلند آن سردار عالی‌قدر، انقلابی و ولایی را رقم زد، این لوح سپاس تقدیم می‌گردد.

موفقیت جناب‌عالی در عرصه خطیر هنر و خلق آثار آگاهی‌بخش، مسئولیت‌آفرین و هدایتگر را با تمسک به آموزه‌های قرآن و تعالیم اهل‌بیت عصمت و طهارت(ع) از ذات اقدس احدیت طلب می‌کنم.

سرلشکر پاسدار حسین سلامی

فرمانده‌کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

منبع: تسنیممنبع خبر

تقدیر سرلشکر سلامی از تصویرگر چهره سردار شهید سلیمانی بیشتر بخوانید »

نام این شهید را به خاطر داشته باشید +عکس

به گزارش مشرق، یک فعال رسانه ای در صفحه شخصی خود در توییتر درباره شهادت بسیجیشهید جاسم بامری در جریان درگیری با اشرار و قاچاقچیان در سراوان نوشت:

منبع خبر

نام این شهید را به خاطر داشته باشید +عکس بیشتر بخوانید »

ماجرای عشق نعمت‌الله به ثریا

به گزارش مشرق، کتاب «تو جای همه آرزوهایم» داستانی از زندگی شهید نعمت الله نجفی شهید لشگر فاطمیون است که انتشارات روایت فتح به چاپ رسانده. وی در اولین روز از بهار سال ۱۳۶۲ در شهر هرات افغانستان متولد گردید.

این شهید پس از گذراندن سختی‌های زیاد در زندگی و جابجایی و مهاجرت‌های فراوان پس از ۱۹ سال زندگی با همسری مهربان و فداکار در حالی که سرپرست۴ فرزند صالح بود، پس از شنیدن هجوم عناصر تکفیری به ساحت مقدس حضرت «زینب (س)» از آنچه که داشت گذشت و دعوت عمه سادات رو لبیک گفت و به سرزمین شام رهسپار شد.

شهید نعمت الله نجفی از رزمندگان لشکر فاطمیون بود که اسفند ماه ۱۳۹۳ در عملیات آزادسازی تل قرین، منطقه‌ای در نزدیکی مرز فلسطین اشغالی، به شهادت رسید.
کتاب «تو جای همه آرزوهایم» روایت زندگی این شهید عزیز افغانستانی ست و از به دنیا آمدن شهید در افغانستان تا شهادتش در سوریه را شامل می‌شود
در ادامه قسمتی از این کتاب را با هم می‌خوانیم:
بعد از نماز صبح دردش کمی فروکش کرده بود. ثریا صبحانه نعمت‌الله را آماده کرد که بخورد و برود سر کار؛ بیشتر از این نمی‌توانست در خانه بماند. نعمت‌الله چایی را که برد سمت دهانش، با ثریا چشم در چشم شد. لحظه‌ای مکث کرد. چایی را گذاشت روی سفره و گفت: «ثریا دیشب برای یه لحظه فکر کردم امشب رو دیگه صبح نمی‌کنم. پیش خودم گفتم تموم شد. داشتم فکر می‌کردم که باید از همه‌چی دل بکنم. به همه فکر کردم، دیدم می‌تونم از همه دل بکنم، حتی بچه‌ها، ولی از تو نه؛ دیدم چقدر محاله بتونم از تو دل بکنم…» اشک گوشه چشم ثریا جمع شد؛ زبانش از شوق آنچه می‌شنید بند آمده بود، فقط با چشم‌هایش به نعمت‌الله فهماند که او هم…

منبع خبر

ماجرای عشق نعمت‌الله به ثریا بیشتر بخوانید »

پیگیری مشکلات ایثارگران با تلفن

به گزارش مشرق، «حجت‌الله فرهادی» مدیرکل مددکاری اجتماعی و مشاوره بنیاد شهید و امور ایثارگران، اظهار داشت: با توجه به شیوع ویروس کرونا و عدم امکان دیدار حضوری با جامعه ایثارگری، تمامی همکاران از طریق تماس با خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگران، مسائل و مشکلات آنها را پیگیری می‌کنند که در این راستا ۸۳ هزار و ۵۰۰ تماس در سراسر کشور با این عزیزان صورت گرفته است.

وی افزود: با توجه به این‌که جامعه ایثارگری به‌ویژه افراد دارای بیماری زمینه‌ای از آسیب‌پذیری بیشتری برخوردار هستند؛ لذا ضمن ارتباط تلفنی، توصیه‌های لازم در خصوص مراقبت‌های بهداشتی و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی به‌منظور جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا ارائه شد، همچنین ضمن مراجعه حضوری به درب منزل ایثارگران و احوال‌پرسی و پیگیری مسائل و مشکلات احتمالی آنها، اقلام بهداشتی و پیشگیری از ویروس کرونا نیز تحویل آن‌ها شده است.

فرهادی خاطرنشان کرد: مددکاران و مشاوران از طریق ارتباط با ایثارگران، ضمن ارائه توصیه‌های لازم در خصوص پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا، به خانواده‌هایی که عزیزان خود را به خاطر این بیماری ازدست‌داده‌اند، خـدمات مددکاری و مشاوره‌ای ارائه می‌دهند.

منبع خبر

پیگیری مشکلات ایثارگران با تلفن بیشتر بخوانید »