اخبار

شیوع کرونا در ۱۰ استان کشور به قله رسیده است/ قله دومی برای این استان‌ها مطرح نیست


استانها

/


کردستان

۱۳:۳۲

۱۳۹۹/۳/۲۸

http://fna.ir/exsflq

۰

شیوع کرونا در ۱۰ استان کشور به قله رسیده است/ قله دومی برای این استان‌ها مطرح نیست

معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: شیوع کرونا در ۱۰ استان کشور به قله رسیده است.

شیوع کرونا در 10 استان کشور به قله رسیده است/ قله دومی برای این استان‌ها مطرح نیست

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، ایرج حریرچی هم اکنون در ستاد کرونای استان کردستان در سنندج، اظهار کرد: استان کردستان جزء استان‌هایی است که در ۱۰ روز گذشته موارد ابتلا، بستری و مرگ ناشی از ویروس کرونا در آن رشد زیادی داشته است.

وی خاطرنشان کرد: با اقداماتی که توسط استانداری به ویژه دانشگاه علوم پزشکی استان و سایر سازمان‌ها انجام شده ۳ بیمارستان بزرگ در شهر سنندج با ظرفیت ۵۲۰ تخت به این موضوع اختصاص یافته است.

معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تصریح کرد: در حال حاضر ظرفیت قابل توجهی از این تخت‌ها اشغال شده است.

وی با بیان اینکه توان تخصصی بسیار خوبی در استان کردستان موجود دارد، گفت: بهترین اقدامات بهداشتی و درمانی برای مردم در این استان با بهره‌گیری از این توان تخصصی و تجهیزاتی در حال انجام است.

معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خاطرنشان کرد: با توجه به عدم رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و رعایت مسائل بهداشت فردی و دستور عمل‌های بهداشتی در این ۱۰ استان شاهد افزایش قابل توجه میزان بروز به کرونا هستیم.

وی افزود: استان کردستان و اکثر این استان‌ها در ماه‌های گذشته به قله نرسیده بودند و الان به قله رسیده‌اند، قله دومی برای شیوع کرونا در این استان‌ها مطرح نیست.

معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تصریح کرد: مردم این استان ها در تعطیلات اسفند و فروردین ماه اصول فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت کرده و کمترین میزان شیوع را داشتند، اما با توجه به بازگشایی اصناف و غیره این استان‌ها در حال حاضر دچار مشکل شده‌اند.

افزایش اختیارات ستاد مبارزه با کرونا در برخی استان‌ها

وی اذعان کرد: توصیه ما به این استان ها این است، همانگونه که در ستاد ملی کرونا کشور تصویب شد و آئین نامه آن تا روز شنبه نهایی می شود اختیارات استانی در استان‌هایی که شیوع بیشتری داشته باشند افزایش خواهد یافت.

وی درخواستی هم از دادستانی‌های استان‌های قرمز در زمینه شیوع کرونا داشت و گفت: می‌بینیم در برخی از استان‌ها که خصوصیات محلی بیشتری دارند، برخی مراسمات عروسی و عزاداری برگزار می‌شود که انتظار برخورد جدی از سوی دادستان‌ها به منظور جلوگیری از شیوع بیشتر این ویروس را داریم.

ابتلای ۱۲۰ نفر به کرونا در یک عروسی

وی افزود: مورد داشتیم در یک استان که ۱۲۰ نفر از یک عروسی به ویروس کووید ۱۹ مبتلا شده‌اند و این زنجیره با این رویه قطع نخواهد شد.

معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تصریح کرد: از دادستان‌های محترم تقاضا داریم که درا این مورد اهتمام داشته باشد کما اینکه در برخی از استان‌ها اقدام انجام شده است.

وی با تاکید براینکه تنها راه حل اصلی مقابله با کرونا افزایش آگاهی مردم و رعایت مسائل بهداشت فردی، است، گفت: پوشیدن ماسک در هر خروج از خانه و شستن مرتب دست‌ها باید از سوی همه مرم مورد توجه قرار گیرد چرا که تا اینها رعایت نشود تا اطلاع ثانویه و کشف داروی این ویروس که بیش از یک سال زمان خواهد برد ما و دیگر کشورهای دنیا درگیر مرگ و میر حاصل این بیماری خواهیم بود و هر گونه بی‌احتیاطی منجر به مرگ عزیزانمان خواهد شد.

انتهای پیام/۲۳۳۰/۷۱/و


وزارت بهداشت


آموزش پزشکی


درمان


استان کردستان


وزارت بهداشت


آموزش پزشکی


درمان


استان کردستان


معاون کل وزارت بهداشت


درمان و آموزش پزشکی


کردستان


کرونا


قله

اخبار مرتبط

منبع خبر

شیوع کرونا در ۱۰ استان کشور به قله رسیده است/ قله دومی برای این استان‌ها مطرح نیست بیشتر بخوانید »

اعضای کمیته بررسی اعتبارنامه غلامرضا تاجگردون چه کسانی هستند؟


سیاسی

/


مجلس

۱۳:۱۷

۱۳۹۹/۳/۲۸

http://fna.ir/exsfk۲

۰

اعضای کمیته بررسی اعتبارنامه غلامرضا تاجگردون چه کسانی هستند؟

کمیته بررسی اعتبارنامه غلامرضا تاجگردون مشخص شده‌اند و قرار است همه مدارک مربوطه را بررسی و به کمیسیون تحقیق اعتبارنامه گزارش دهند.

اعضای کمیته بررسی اعتبارنامه غلامرضا تاجگردون چه کسانی هستند؟

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، حجت‌الاسلام سید محمدرضا میرتاج الدینی، حجت‌الله فیروزی، سید حمید رضا کاظمی، موسی احمدی و یکی از اعضای هیات رییسه کمیسیون تحقیق اعضای کمیته بررسی اعتبارنامه غلامرضا تاجگردون هستند.

پیشتر اعتبارنامه غلامرضا تاجگردون منتخب مردم گچساران در مجلس شورای اسلامی در کمیسیون تحقیق اعتبارنامه‌ مطرح شده بود و سه نفر از معترضین «علیرضا زاکانی نماینده مردم قم، علی اکبر کریمی نماینده مردم اراک، مالک شریعتی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی» به مدت یک ساعت دلایل اعتراض خود را بیان کرده بودند.

سپس تاجگردون به جلسه دعوت شد و به مدت یک ساعت و نیم پاسخ‌های خود را بیان کرده بود؛ در نهایت هم قرار شده بود هر ۲ گروه (معترضین و تاجگردون) مدارک و مطالب خود را مکتوب به این کمیسیون ارائه کنند.

کمیته بررسی ۵ نفره به مسئولیت حجت الاسلام سید محمدرضا میرتاج الدینی نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی قرار است همه مدارک را بررسی و به کمیسیون تحقیق گزارش دهند. همچنین طبق برنامه ریزی صورت گرفته قرار است اعضای این کمیته با اعضای شورای نگهبان و ریاست مجلس ملاقات ‌کنند ضمن اینکه از قائم مقام یا معاون وزیر اطلاعات هم برای شرکت در جلسه کمیته دعوت شده است.

بعد از گزارش این کمیته به کمیسیون تحقیق، رای‌گیری مخفی انجام خواهد شد و اگر اعتبار نامه منتخب با رای اکثریت تایید شود گزارش نهایی آن برای تصمیم‌گیری به صحن مجلس ارائه خواهد شد ولی اگر در کمیسیون تحقیق اعتبارنامه منتخب رد شود در صحن مجلس و بعد از توضیحات معترضین و اظهارات منتخب و یکی از نمایندگان موافق، رای‌گیری صورت می‌گیرد و در نهایت تکلیف اعتبارنامه تاجگردون مشخص می‌شود.

انتهای پیام/


مجلس شورای اسلامی


شورای نگهبان


علیرضا زاکانی


اعتبارنامه غلامرضا


شورای نگهبان


مجلس شورای اسلامی


علیرضا زاکانی


تاجگردون


اعتبارنامه


گچساران


کمیته بررسی


کمیته تحقیق


نمایندگان مجلس


قالیباف


تحقیق


اعتبارنامه غلامرضا

اخبار مرتبط

منبع خبر

اعضای کمیته بررسی اعتبارنامه غلامرضا تاجگردون چه کسانی هستند؟ بیشتر بخوانید »

بازدید فرمانده کل ارتش از منطقه پدافند هوایی تهران

به گزارش مشرق، بنا بر اعلام روابط عمومی ارتش، امیر سرلشکر سید عبدالرحیم موسویبا حضور در سایت ۲ گروه شهید حبیبی منطقه پدافند هوایی تهران، ضمن بازدید از بخش‌های مختلف این سایت، توان عملیاتی آن را ارزیابی کرد.

امیر موسوی فرمانده کل ارتش در جمع کارکنان این سایت گفت: تشکر از زحمات کارکنان نیروی پدافند هوایی ارتش را یک وظیفه می‌دانم و تلاش می‌کنم در زمان مسئولیتم و تا پایان امسال از تمامی سایت‌ها، مواضع و سایر یکان‌های آجا شخصا بازدید و با همه کارکنان دیدار چهره به چهره داشته باشم.

بیشتر بخوانید

اختصاص درآمد «پادگان ۰۶» به مسکن و معیشت کارکنان ارتش

دستور رهبری درباره زیباسازی منازل سازمانی ارتش

وی در ادامه بیان کرد: یکی از وظایف مهم من در جهت اجرای فرمان حضرت آقا این است که سطح معیشت کارکنان آجا را ارتقا دهم و یکی از این طرح‌ها پیگیری اجرای مصوبه فرمانده معظم کل قوا در مورد پادگان ۰۶ است که در این راستا قدم‌های خوبی برداشته شده، ولی علت کُند بودن آن شرایط خاص اقتصادی کشور است، ولی ما دست از تلاش بر نخواهیم داشت.

فرمانده کل ارتش در پایان ضمن ابراز رضایت از وضعیت نیروی انسانی و تجهیزات این سایت، از زحمات کارکنان تقدیر و تشکر کرد.

منبع خبر

بازدید فرمانده کل ارتش از منطقه پدافند هوایی تهران بیشتر بخوانید »

خواسته «هزاران کارگر نفت و گاز» در عسلویه/ دوره کاری را تغییر دهید


استانها

/


بوشهر

۱۰:۱۵

۱۳۹۹/۳/۲۸

http://fna.ir/exsfcf

۰

خواسته «هزاران کارگر نفت و گاز» در عسلویه/ دوره کاری را تغییر دهید

بیش از ۱۴ هزار نفر از مخاطبان خبرگزاری فارس در مطالبه ای از طریق سامانه فارس من، خواستار تغییر و کاهش دوره کاری کارگران مشغول در مجمتع‌های نفت و گاز جنوب استان بوشهر شدند.

خواسته «هزاران کارگر نفت و گاز» در عسلویه/ دوره کاری را تغییر دهید

سرویس اقتصادی خبرگزاری فارس، سیداحمد موسوی: «عسلویه» منطقه‌ای که مسؤولان آن را با عنوان پایتخت انرژی کشور، مردم استان بوشهر به‌عنوان منطقه‌ای آلوده و سایر استان‌ها به‌عنوان محلی برای کار و درآمدزایی آن را می‌شناسند.

اگر به‌عنوان مهمان راهی عسلویه شده‌اید، از دیدن تأسیسات عظیم نفت و گاز احساس غرور می‌کنید اما دید بومیان منطقه به این تأسیسات این‌طور نیست. اینجا مدت‌هاست اهالی منطقه جنوب استان بوشهر دل‌خوشی از این‌همه تأسیسات نفت و گاز ندارند. وقتی در این رابطه از مردم کنگان، دیر، عسلویه و جم در خصوص نتایج استقرار پتروشیمی‌ها و پالایشگاه‌ها در این مناطق سؤال می‌گیری، با پاسخ‌های مشخص روبرو می‌شوی «به‌جز آلودگی هوا هیچ سودی برایمان نداشته»، «روی گنج نشسته‌ایم و رنج می‌کشیم»، «گاز صادر می‌کنیم اما هنوز از کپسول استفاده می‌کنیم» و از این دسته جواب‌ها …

با نگاهی به وضعیت شهرها و بخصوص روستاهای هم‌جوار تأسیسات نفت و گاز، تازه متوجه عمق محرومیت مردم این منطقه خواهید شد تا جایی که برخی روستاها از آب آشامیدنی هم محروم هستند! شعله‌ فلرهایی که فقط با آمدن مسؤولان خاموش می‌شود اما مهمان همیشگی ریه‌های این اهالی‌اند.

وقتی از مردم شهرها فاصله می‌گیرم و به سمت مجتمع‌های نفتی، پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها می‌روم، کارگرانی در حال کار می‌بینم که با دیدن ما گویی بعد از سال‌ها کسی سراغی از آن‌ها گرفته و قبل مصاحبه و فقط با دیدن لوگو و میکروفون خبرگزاری، سفره دل خود را بدون هیچ مقدمه‌ای باز می‌کنند و درد و دل می‌کنند اما وقتی‌که دوربین به سمت آن‌ها می‌رود، از لنز دوربین فرار می‌کنند و می‌گویند برایمان شر می‌شود و همین چندرغاز کارگری هم از کفمان می‌رود!

ابتدا گپ و گفت خودمانی را با چند نفر از این کارگران شروع کردم و متوجه چند زبان و لهجه بودن افراد شدم. ترک و بلوچ و لر و عرب همه از کارگرانی بودند که در این گرمای ۵۰ درجه عسلویه مجبور به فعالیت بودند. برخی افراد هم کنار درب ورودی فاز از سر ناچاری گوشه‌ای در گرما نشسته بودند و به امید آنکه مسؤولی بیاید و آن‌ها را برای کاری به‌کارگیری کند!

ظاهراً زمان تغییر نوبت‌ها رسیده بود و کارگران منتظر آمدن اتوبوس؛ صدای همهمه کارگران باعث شد نتوانم با دقت مطالب را یادداشت کنم. وقت کم بود و در آن مکان هم سایه‌ای برای نشستن وجود نداشت. از طرفی اجازه رفتن به داخل مجمتع نفت و گاز هم نبود. بدون هیچ معطلی گفتگو را با کارگران شروع کردم.

علیرغم اینکه هیچ‌کدام از کارگرها راضی به مصاحبه تصویری نشدند اما سعی کردم مشکلات، دغدغه‌ها و انتظاراتشان را یادداشت کنم تا حداقل دل‌خوش به معجزه این دفترچه و خودکار باشند!

گفتن از مشکلات شروع شد. کارگری از گرمای شدید هوا و آلودگی گلایه می‌کرد و می‌گفت «گرمای هوای عسلویه در تابستان به بالای ۵۰ درجه می‌رسد و از طرفی شبانه‌روز با آلودگی محیط و دود حاصل از فلرهای نفتی دست‌وپنجه نرم می‌کنیم و فقط به خاطر تأمین مخارج اولیه خانواده‌ام این شرایط سخت را تحمل می‌کنیم.»

کارگری دیگر از حقوق ناچیز در قبال کارهای یدی و طاقت‌فرسا گلایه می‌کرد. فردی هم از عدم امنیت شغلی می‌گفت.

چندنفری هم که به امید صاحب شغل شدن، درب ورودی مجموع نفت و گاز بودند، حاضر بودند همه شرایط سخت این کارگران را تحمل کنند و فقط کاری نصیبشان شود!

اما در بین این مشکلات، همه کارگران درخواست مشترکی را از ما داشتند. درخواستی که من را برآن داشت که صدها کیلومتر را طی کنم تا به عسلویه برسم و بتوانم با این کارگران گفتگوی تصویری در این خصوص داشته باشم. آن درخواست «تغییر دوره کاری در منطقه ویژه عسلویه» بود که بیش از ۱۴ هزار نفر این درخواست را از طریق سامانه فارس من داشتند که خبرگزاری فارس پیگیر حل این مسئله شود و خواسته کارگران را به گوش مسؤولان برساند.

یکی از کارگران به نمایندگی از بقیه کارگران در تشریح این خواسته چنین می‌گوید: با توجه به آلودگی گسترده منطقه و گرمای شدید هوا کارگران نمی‌توانند به‌صورت مستمر حداقل ۲۱ روز را محل کار با این شرایط سخت بگذرانند. تحمل آلودگی هوا، تحلیل قوای جسمانی، فشار بالای کاری، اضطراب و افسردگی دور از خانواده بودن از آسیب‌هایی است که به کارگران درآن محیط وارد می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: خواسته ما این است که در این شرایط مسؤولان نفتی بیش‌ازپیش به فکر کارگران بیچاره هم باشند و با تغییر دوره کاری به‌صورت هفتگی یا دو هفته کار و دو هفته استراحت موافقت کنند. اگر این مسئله حل شود، کمک بزرگی به جامعه کارگری منطقه عسلویه شده است و حاضریم از بقیه مشکلاتمان چشم‌پوشی کنیم اما به این خواسته ما جامه عمل پوشانده شود.

درحالی‌که گرم صحبت با کارگران شده بودم، صدای بوقی باعث شد که نگاه‌ها متوجه اتوبوسی شود که آمده بود کارگران را به محل استراحت منتقل کند. کارگران هم درحالی‌که امید و تأکید به تغییر دوره کاری در عسلویه داشتند، به‌سوی اتوبوس روانه شدند.

حال درب ورودی مجتمع نفت و گاز عسلویه من مانده بودم و نگاه‌های از داخل اتوبوس کارگرانی که به من دوخته‌شده برای پیگیری این خواسته …

انتهای پیام/ی


کارگران


نفت


گاز


آلودگی هوا


کارگران


نفت


گاز


آلودگی هوا


عسلویه


درخواست


فارس من


تغییر شیفت


مرخصی


فلر


گزارش


سیداحمد موسوی


نفت و گاز


گرما


آلایندگی


استان بوشهر


پارس جنوبی


منطقه ویژه پارس

اخبار مرتبط

منبع خبر

خواسته «هزاران کارگر نفت و گاز» در عسلویه/ دوره کاری را تغییر دهید بیشتر بخوانید »

زندگی امام صادق از ولادت تا شهادت/ سفارش لحظه آخر امام به شیعیان


فرهنگ

/


مسجد و هیئت

۰۹:۴۶

۱۳۹۹/۳/۲۸

http://fna.ir/exsfdv

۰

زندگی امام صادق از ولادت تا شهادت/ سفارش لحظه آخر امام به شیعیان

شیعیان حیات این مکتب را مدیون و مرهون تلاش‌های امام صادق(ع) هستند. ایشان در آخرین لحظات عمر خود نیز هدایت امت را فراموش نکردند و به نزدیکان خود فرمودند: شفاعت ما به کسی نمی‌رسد که نماز را سبک بدارد.

زندگی امام صادق از ولادت تا شهادت/ سفارش لحظه آخر امام به شیعیان

به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و فعالیت‌های دینی خبرگزاری فارس، امام صادق (علیه السلام) که ششمین امام معصوم است و مذهب شیعه را با نام او به عنوان مذهب جعفری می‌شناسند، در سال ۸۰ یا ۸۳ قمری در مدینه به دنیا آمد و پس از رحلت پدر، رهبری فکری و سیاسی شیعیان اصیل پیرو مذهب امامیه را بر عهده گرفت. آن حضرت تا سال ۱۴۸ قمری در قید حیات بود. در این مدت هزاران شاگرد در محفل درسش حاضر می‌شدند و مورد ستایش تمامی عالمان عصر خویش بود.در متون دینی شیعه، چندین هزار روایت از آن حضرت در تفسیر، اخلاق و به ویژه فقه، رسیده که باعث عظمت حدیث شیعه و موجب تقویت بنیه علمی آن است.

برگی از دفتر زندگی امام صادق علیه‌السلام

جعفر بن محمد بن علی بن الحسین بن علی بن ابی طالب علیهم السلام، ششمین امام شیعیان، و پنجمین امام از نسل امیر المؤمنین (ع) است که کنیه او ابوعبدالله و لقب مشهورش «صادق» است. لقب‌های دیگری نیز دارد، از آن جمله صابر، طاهر و فاضل. اما چون فقیهان و محدثان معاصر او که شیعه وی هم نبوده‌اند، حضرتش را به درستی حدیث و راستگویی در نقل روایت بدین لقب ستوده‌اند، لقب صادق شهرت یافته است.

ولادت او ماه ربیع الاول سال ۸۳ از هجرت رسول خدا (ص)، و در هفدهم آن ماه بوده است. ولی بعضی مورخان و تذکره نویسان ولادت حضرتش را در سال ۸۰ از هجرت نوشته‌اند و در ماه شوال سال ۱۴۸ هجری به دیدار پروردگار شتافت. مدت زندگانی او شصت و پنج سال بوده است.

نام مادر او فاطمه یا قریبه دختر قاسم بن محمد بن ابی بکر است و ام فروه کنیه داشته است.

اوضاع و زمانه سیاسی امام صادق علیه‌السلام

از آغاز ولادت تا هنگام رحلت این امام بزرگوار، ده تن از امویان به نام‌های: عبد الملک پسر مروان، ولید پسر عبد الملک (ولید اول) ، سلیمان پسر عبد الملک، عمر پسر عبد العزیز، یزید پسر عبد الملک (یزید دوم) ، هشام پسر عبد الملک، ولید پسر یزید (ولید دوم) ، یزید پسر ولید (یزید سوم) ، ابراهیم پسر ولید و مروان پسر محمد، و دو تن از عباسیان ابوالعباس، عبدالله پسر محمد معروف به سفاح و ابوجعفر پسر محمد معروف به منصور بر حوزه اسلامی حکومت داشته‌اند. آغاز امامت امام صادق (ع) با حکومت هشام پسر عبدالملک و پایان آن، با دوازدهمین سال از حکومت ابوجعفر منصور (المنصور بالله) مشهور به دوانیقی مصادف بوده است.

امام صادق علیه السلام و مهندسی فرهنگی

آگاهی از معارف دینی و علوم بشری در راستای هدایت تشریعی، احیاء تفکر اسلامی و فرهنگ غنی اسلامی به منظور اداره امور مسلمین در ابعاد فردی و اجتماعی، لازمه امامت است. حضور علمی امامان باقر و صادق (ع) در عصر خود و بی نقص بودن نظریات ایشان و آشکار نمودن علوم خود، حاکی از آن است که سایر امامان به اندازه ایشان فرصت و موقعیت مناسب پیدا نکردند تا فرهنگ و تمدن ناب اسلام را تبیین نمایند. بی‌شک اقدامات علمی امام صادق (ع) در حیات ارزشمندش مرهون وضعیت سیاسی، فرهنگی و اجتماعی منحصر به فرد آن عصر و اقدامات امام محمد باقر (ع) در راستای اعتلای فرهنگی و تمدنی و زمینه ساز برای تأسیس دانشگاه بزرگ جعفری است. به گواهی مورخان و محققان اسلامی حضرت امام باقر علیه السلام در شکوفایی فرهنگ و تمدن اسلامی در آن مقطع حساس تاریخ اسلام نقش مهمی داشته است.

می‌توان گفت تحول علمی و فضای باز سیاسی، پیش از دوران امام صادق (ع)، یعنی از دوران زندگانی پدر بزرگوارش حضرت امام باقر (ع) آغاز شد و در دوران زندگی امام صادق (ع) این تحول شگرف علمی و فرهنگی تداوم یافت. حرکت علمی امام صادق (ع) در عصر جنبش فکری و فرهنگی مسلمانان شکل گرفت. در این زمان عطش شدیدی از سوی مسلمین برای یادگیری و علم آموزی مشاهده می‌شد و علت آن علاوه بر تعالیم متعالی اسلام درباره علم آموزی، حضور تازه مسلمانانی بود که دارای سابقه‌ای درخشان و تمدنی کهن و پربار بودند؛ لذا امام صادق (ع) با توجه به شرایط و وجود بستر مناسب فکری و فرهنگی و آمادگی جو غالب جامعه که در تداوم حرکت عظیم علمی و فرهنگی حضرت باقر العلوم (ع) بود و دانشگاه بزرگ جعفری را تأسیس کرد.

پس از امام باقر (ع) با پیگیری‌های مداوم فرزند بزرگوارش، یگانه دوران، امام جعفر صادق (ع) راه و روش علمی – کلامی آن امام گرامی به ثمر نشست و حاصل آن، پایه گذاری مکتب علمی – کلامی تشیع شد. بیش‌تر فعالیت ‌ها و بیانات اعتقادی امام باقر علیه السلام پیرامون دو اصل توحید و امامت دور می‌زد، زیرا این دو اصل بیشتر معرکه آرا بود.

نهضت علمی امام صادق علیه السلام

اختلافات سیاسی و کشمکش‌های بنی‌امیه و بنی‌العباس نسیم رحمتی بود که یکباره وزیدن گرفت و باقرالعلوم و پس از او امام صادق – علیهما السلام – با استفاده از موقعیت به دست آمده به ترسیم چهره روشن آیین پرداختند و با بیان اخبار و احادیث فراوان انحرافات را پیراستند و مردم را از گمراهی نجات بخشودند. به گونه‌ای که مسلمانان و به ویژه شیعه امامیه در فکر و عقیده بر این دو امام و خصوصا امام صادق اعتماد کرده، بخش عمده‌ای از دانش اهل‌بیت به وسیله آنان گسترش یافت. امام صادق با گسترش حوزه علمی خویش دین را زنده کرد و جانی تازه در کالبد بی رمق دین دمید.

امام صادق علیه‌السلام و مرزبانی از دین

عصر امام صادق(ع) به عصر تضارب آرا و عقاید مشهور است؛ چرا که در آن زمان فرقه‌ها و دسته‌های متعدد به وجود آمد و آشوب‌های فکری، اندیشه‌های انحرافی و عقاید گوناگون ظاهر گردید. به همین جهت بسیاری از طبقات مسلمین در معرفت ذات و صفات خداوند و دیگر اصول اعتقادی و احکام عملی دین و تأویل آیات قرآن کریم و مسایلی از قبیل قضا و قدر، جبر و تفویض، مبدأ و معاد و ثواب و عقاب دچار شبهه و اختلاف شدند. به دنبال این شبهات مکتب‌هایی؛ همچون خوارج، معتزله، متصوفه، زنادقه، جبریه، شبهه، قصاص، تناسخیه و … پدیدار گشت و مذاهب و فرقه های گوناگون به وجود آمد.

وجود انحرافات عقیدتی از یک سو و فراهم شدن فضای مناسب برای بیان معارف دینی از سوی دیگر سبب شد تا امام صادق(ع) حرکتی عظیم را برای اعتلای معنوی و دینی مسلمانان آغاز کند. می‌توان موارد زیر را از جمله مهم‌ترین فعالیت‌های آن حضرت در مبارزه با انحرافات برشمرد:

۱.بیان و شرح اصول اعتقادی صحیح
۲.پاسخ به شبهات و سؤالاتی که از ناحیه مسلمانان و شیعیان مطرح می‌شد
​۳.جلسات درس، یا دانشگاه بزرگ جعفری
​۴.تعلیم و تربیت شاگردان متخصص
​۵.مناظرات علمی امام جعفر صادق(ع)

مناظرات علمی

در متون حدیثی شیعه، مناظرات و گفتگوهایی میان امام صادق(ع) و متکلمان مذاهب دیگر و نیز برخی از منکران وجود خدا گزارش شده است. در برخی از مناظرات، شاگردان امام صادق(ع) در حضور وی در زمینه‌ای که تخصص داشته‌اند، با دیگران مناظره کرده‌اند. در این جلسات امام صادق(ع) بر مناظره نظارت کرده و گاه خود نیز وارد بحث شده است. برای مثال در گفتگو با عالمی اهل شام که خود درخواست مناظره با شاگردان امام صادق(ع) را داشت، امام از هشام بن سالم خواست تا در زمینه کلام با او گفتگو کند. همچنین از فردی که قصد مناظره با او را داشت، خواست تا در هر زمینه‌ای که می‌خواهد، ابتدا با شاگردانش گفتگو کند و در صورت غلبه بر آنها با او مناظره کند. آن فرد در زمینه قرآن با حُمران بن اَعیَن، در زمینه ادبیات عربی با اَبان بن تَغلِب، در فقه با زُراره و در کلام با مؤمن الطّاق و هِشام بن سالم مناظره کرد و مغلوب شد.

احمد بن علی طبرسی در کتاب الاحتجاج مجموعه‌ای از مناظرات امام صادق(ع) را گرد آورده است که برخی از‌ آنها عبارت‌اند از:

مناظره با یکی از منکران خدا درباره وجود خدا
مناظره با ابوشاکر دَیصانی، درباره وجود خدا
مناظره با ابن ابی العوجاء درباره وجود خدا
مناظره با ابن ابی العوجاء درباره حدوث عالَم
مناظره‌ای طولانی با یکی از منکران وجود خدا درباره مسائل مختلف دینی
مناظره با ابوحنیفه درباره شیوه استنباط احکام فقهی، به‌ویژه قیاس
مناظره با برخی از علماء معتزله درباره شیوه انتخاب حاکم و برخی احکام فقهی

تشکیل حکومت

سیاست نخست امام صادق(ع) یک سیاست فرهنگى و در جهت پرورش اصحابى بود که از نظر فقهى و روایى از بنیان‌گذاران تشیع جعفرى به شمار آمده‌اند. تلاش‌هاى سیاسى امام در برابر قدرت حاکمه در آن وضعیت، در محدوده نارضایى از حکومت موجود، عدم مشروعیت آن و ادعاى امامت و رهبرى اسلام در خانواده رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله بود. از نظر امام صادق(ع) تعرض نظامى علیه حاکمیت، بدون فراهم آوردن مقدمات لازم، که مهمترینش کار فرهنگى بود، جز شکست و نابودى نتیجه دیگر نداشت. چنانکه در جریان حرکتى که زید بن على و پس از آن یحیى بن زید در خراسان به آن دست زدند، بنى عباس بیشترین بهره را برده و در عمل، خود را به عنوان مصداق شعار «الرضا من آل محمد» تبلیغ کردند.

نتیجه کار بعدها معلوم شد؛ زیرا فقه جعفرى، بنیانگذار تشیع نیرومندى گشت که روز به روز اوج بیشترى گرفت؛ اما زیدیه که منحصرا در خط سیاست‌ بود، رو به افول گذاشتند.

سیره‌های اخلاقی و تربیتی امام صادق علیه السلام

هشام بن سالم می‌گوید: امام صادق علیه السلام هنگامی که تاریکی شب فرا می‌رسید، انبانی از نان و گوشت و پول را بر می‌داشت و بردوش می‌نهاد و به سوی نیازمندان شهر مدینه می‌شتافت و آن‌ها را میانشان تقسیم می‌کرد. آن‌ها او را نمی‌شناختند. زمانی که امام صادق علیه السلام رحلت کرد و آن انفاق‌های شبانه ادامه پیدا نکرد، نیازمندان فهمیدند که چه کسی هرشب به آن ها غذا و پول می‌داد.

امام صادق علیه السلام – در ایام قحطی – دستور می‌داد برای تهیه آرد گندم را با جو مخلوط کنند و می‌فرمود: من می‌توانم برای خانواده‌ام آرد گندم خالص تهیه کنم ولی دوست دارم در زندگی اندازه، حساب و کتاب را خوب رعایت کنم.

آثاری از امام صادق علیه السلام

سخنان امام صادق علیه السلام سرشار از آموزه‌های عرفانی است؛ چنان‎که بسیاری از موضوعاتی که ایشان بیان فرموده، در روزگاران بعد، از سوی عارفان بزرگی چون خواجه عبدالله انصاری در کتاب‌های منازل السایرین و صد میدان؛ عزالدین محمود کاشانی در کتاب مصباح الهدایة و مفتاح الکفایه؛ ابوالقاسم قشیری در الرسالة القشیریه؛ خواجه نصیرالدین طوسی در اوصاف الاشراف تحریر شد.

همچنین، امام صادق علیه السلام، خود نیز افزون بر اینکه در کتاب مصباح الشریعه آشکارا از عارف ،عرفان و معرفت سخن گفته، در پرداخت برخی موضوع‎های اخلاقی در این کتاب، چاشنی و رنگ معرفت و عرفان نیز به آن افزوده است.

ادب آموزان مکتب امام صادق علیه السلام

تعداد شاگردان امام صادق علیه السلام را عده‌ای از محققان و دانشمندان شیعه چهار هزارتن دانسته‌اند و تنها از جواب سوال‌هایی که از آن حضرت می‌شد، چهار صد رساله نگارش یافته است. بعضی از شاگردان امام صادق(ع) دارای آثار علمی و شاگردان متعددی بودند، به عنوان نمونه هشام بن حکم سی و یک جلد کتاب نوشته و جابربن حیان نیز بیش از دویست جلد کتاب در زمینه‌های گوناگون به خصوص رشته‌های علوم عقلی، طبیعی، فیزیک و شیمی تصنیف کرده بود. ابان بن تغلب در مسجدالنبی جلسه درس داشت و آنگاه که وارد مسجد می‌شد ستونی را که پیامبر(ص) تکیه می‌داد، برای او خالی می‌کردند.

شاگردان امام صادق(ع) منحصر به شیعیان نبودند، بلکه پیروان سنت و جماعت نیز از مکتب آن حضرت برخوردار می‌شدند؛ پیشوایان چهارگانه اهل سنت بلاواسطه یا با واسطه شاگرد امام صادق(ع)بودند. ابوحنیفه در راس این پیشوایان قرار دارد که به گفته خودش، دو سال شاگرد امام بوده و اساس علم و دانشش از این دوسال است.

جرعه‌ای از زلال کلام امام صادق علیه السلام

امام صادق(ع) فرمودند: «در شگفتم از کسی که از چهار چیز بیم دارد، چگونه به چهار کلمه پناه نمی برد!

۱.در شگفتم از کسی که ترس بر او غلبه کرده، چگونه به ذکر«حَسبُناالله و نِعمَ الوَکیل…»(سوره آل عمران، آیه ۱۷۱) پناه نمی‌برد. در صورتی که خداوند به دنبال ذکر یادشده فرموده است:

«پس (آن کسانی که به عزم جهاد خارج گشتند و تخویف شیاطین در آن‌ها اثر نکرد و به ذکر فوق تمسّک جستند)، همراه با نعمتی از جانب خداوند (عافیت) و چیزی زاید بر آن (سود در تجارت) بازگشتند و هیچ گونه بدی به آنان نرسید».

۲.در شگفتم از کسی که اندوهگین است، چگونه به ذکر«لااله الّا أنت سُبحانَک أنّی کُنتُ مِنَ الظّالِمین» (سوره انبیاء، آیه ۸۷) پناه نمی‌برد؛ زیرا خداوند به دنبال این ذکر فرموده است:

«پس ما یونس را در اثر تمسّک به ذکر یادشده، از اندوه نجات دادیم و همین‌گونه مؤمنان را نجات می بخشیم.»

۳.در شگفتم از کسی که مورد مکر و حیله واقع شده، چگونه به ذکر«وَ أُفَوِّضُ أَمْرِی إِلَی اللهِ إِنَّ اللهَ بَصِیرٌ بِالْعِباد» (سوره غافر، آیه ۴۴). .. پناه نمی‌برد؛ زیرا خداوند به دنبال ذکر فوق فرموده است:

«پس خداوند (موسی را در اثر ذکر یادشده) از شرّ و مکر فرعونیان مصون داشت.»

۴.در شگفتم از کسی که طالب دنیا و زیبایی‌های دنیاست، چگونه به ذکر«ماشاءَ اللهُ لاقُوَّةَ إِلَّا بِالله » (سوره کهف، آیه ۳۹) پناه نمی برد؛ زیرا خداوند بعد از ذکر یادشده فرموده است:

(مردی که فاقد نعمت های دنیوی بود، خطاب به مردی که از نعمت ها برخوردار بود) فرمود: اگر تو مرا به مال و فرزند، کمتر از خود می دانی، امید است خداوند مرا بهتر از باغ تو بدهد.»( الأمالی صدوق، ص ۶)

شهادت امام صادق علیه السلام

در فصول المهمه و مصباح کفعمی (به نقل مجلسی در بحار) نیز در کتاب‌های دیگری آمده است: امام را زهر خوراندند. ابن شهر آشوب در مناقب نوشته است ابوجعفر منصور او را زهر خورانید، زیرا با کینه‌ای که منصور از او داشت و بیمی که از روی آوردن مردم بدو در دل وی راه یافته بود، آسوده نمی‌نشست.

ابن فضال روایت کند: نزد ام حمیده رفتم تا او را به رحلت امام تعزیت دهم. گریست و من از گریه او به گریه در آمدم. پس گفت: اگر ابوعبدالله را هنگام مرگ می‌دیدی چیزی شگفت، مشاهدت می‌کردی. چشم خود را گشود و گفت: هرکس را با من خویشاوندی دارد، گرد آورید. همه را گرد آوردیم. به آنها نگریست و گفت: شفاعت ما به کسی نمی‌رسد که نماز را سبک بدارد.

کلینی به روایت خود از امام موسی بن جعفر روایت کند: من پدرم را در دو جامه شطوی کفن کردم که آن دو، جامه احرام او بود و در جامه‌ای از جامه‌هایش و عمامه‌ای که از علی بن الحسین بود برای آنکه آن را به چهل دینار خریده بود.

مسعودی در مروج الذهب می‌نویسد: در سال ۱۴۸ هجری ده سال از خلافت منصور گذشته بود که ابوعبدالله جعفر بن محمد بن علی بن حسین بن علی بن ابی طالب به شهادت رسید، وی در قبرستان بقیع و در کنار پدر و جدش به خاک سپرده شد. به هنگام وفات ۶۵ سال داشت و گفته شده که او را مسموم کرده بودند.

انتهای پیام/


امام


شیعیان


شیعه


مکتب


امام


شیعیان


شیعه


مکتب


فقه


روایت


شهادت امام صادق


ماه شوال


امام رضا


امام کاظم


پیامبر


نماز

اخبار مرتبط

منبع خبر

زندگی امام صادق از ولادت تا شهادت/ سفارش لحظه آخر امام به شیعیان بیشتر بخوانید »