نماد سایت مجاهدت

احتمال قرعه‌کشی برای تعیین هفتمین عضو شورای شهر تنکابن

احتمال قرعه‌کشی برای تعیین هفتمین عضو شورای شهر تنکابن



به گزارش خبرنگار مجاهدت به نقل از ایرنا، مساوی شدن تعداد آراء دو نامزد انتخابات شورای ششم شهر تنکابن سبب شده که پرونده این انتخابات هنوز باز باشد و ترکیب نهایی پارلمان شهری هفت نفره تنکابن مشخص نشود. در انتخابات ۲۸ خرداد عبدالناصر حیدری، مظاهر خسته‌بند، مهدی اکبرثانی، مهدی رستمی زرج‌آباد، کامبیز شاه‌نظری و منوچهر الماسی با آراء مردم به عنوان نفرات اول تا ششم به عضویت شورای شهر در آمدند.

 گره در این انتخابات زمانی ایجاد شد که در اتفاقی کم‌سابقه مرتضی فرجی و غلامرضا مشایخی هر دو یکهزار و ۷۶۴ رأی کسب کردند و در رتبه هفتم قرار گرفتند تا سرنوشت انتخابات شورای این شهر در پایان شمارش آراء بسته نشود. پس از انتخابات نیز از سوی ستاد انتخابات شهرستان اعلام شد با توجه هفت نفره بودن شورای اسلامی شهر تنکابن، یکی از این افراد بر اساس قانون انتخاب و نتیجه متعاقبا اعلام خواهد شد.

در بند الف فصل دوم قانون تشکیلات، وظایف و انتخاب شوراهای اسلامی برای چنین موردی راه‌کارهای مشخصی پیش‌بینی شده است که آخرین آن قرعه‌کشی بین دو نامزد است. طبق تبصره ماده ۱۷ این قانون، در صورتی که آراء دو یا چند نفر از داوطلبان مساوی باشد اولویت با ایثارگران خواهد بود. در صورتی که هیچ یک از افراد ایثارگر نباشند ، آن وقت تقدم با فرد یا ‌افرادی است که دارای مدرک تحصیلی بالاتر باشند ، اما اگر اگر همه نامزدهایی که آرای یکسان کسب کردند ، دارای مدرک تحصیلی یکسان هم باشند، ملاک انتخاب قرعه کشی میان آنان خواهد بود.

رئیس ستاد انتخابات مازندران نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا درباره شرایط پیش آمده در انتخابات شورای شهر تنکابن گفت: در چنین شرایطی اگر افرادی که رأی یکسان داشته باشند در رتبه‌های بالاتر از رتبه آخر قرار داشته باشند هر دو به عضویت شورا در می‌آیند. برای مثال اگر در شهری که پنج کرسی اصلی شورا دارد دو نفر در رتبه‌های اول تا چهارم با هم رأی یکسان داشته باشند مشکلی وجود نخواهد داشت ، اما وقتی برای آخرین کرسی اصلی آرا یکسان باشد طبق قانون رفتار خواهد شد.

حسین حسن‌نژاد افزود : در چنین مواردی اولویت با نامزدی است که سابقه ایثارگری داشته باشد. در صورتی که در سابقه ایثارگری هم برابر باشند یا فاقد چنین سابقه ای باشند ، مدرک تحصیلی ملاک قرار می‌گیرد و در صورت برابر بودن مدرک تحصیلی ، آنگاه قرعه‌کشی بین نامزدها برگزار می‌شود.

وی درباره آخرین وضعیت پرونده شورای شهر تنکابن اظهار کرد: این پرونده هنوز در اختیار هیات نظارت است و وارد فرآیندی که قانون در نظر گرفته ، نشده است.

حسن نژاد توضیح داد : هر دو نامزد معتقدند که در صورت بازشماری آراء با چند رأی اختلاف ممکن است برنده باشند و به همین دلیل هنوز پرونده در مرحله رسیدگی به شکایت قرار دارد ، اما در صورتی که نتیجه بررسی‌های هیات نظارت همچنان بر مساوی بودن آرا باشد ، طبق ماده ۱۷ قانون تشکیلات، وظایف و انتخاب شوراهای اسلامی عمل خواهد شد.

برای انتخابات شورای ششم تنکابن ۳۴ نفر نامزد شده بودند. تنکابن یکی از پنج شهر دارای شورای هفت نفره در مازندران است.



منبع خبر
خروج از نسخه موبایل