نماد سایت مجاهدت

افزایش امید به آینده، نتیجه حماسه ملی ۲۸ خرداد

افزایش امید به آینده، نتیجه حماسه ملی ۲۸ خرداد



خبرنگاران ایرنا در مشهد از فردای برگزاری انتخابات سه‌گانه ۲۸ خردادماه ۱۴۰۰ به میان اقشار مختلف مردم در نقاط مختلف کلانشهر مشهد رفتند تا از تاثیر این رویداد سیاسی و نتایج آن بر افکار عمومی پرس و جو کنند که گفتگوهای زیر حاصل این تلاش است.  

یک فرهنگی شاغل از میان دهها فرد طرف مصاحبه با خبرنگار ایرنا، گفت: خستگی ناشی از درگیری بخش قابل توجهی از افکار عمومی با تداوم مشکلات اجتماعی، اقتصادی و به خصوص دلزدگی از التهابات مصنوعی ناشی از درگیری های سلیقه‌ای و برخوردهای فرافکنانه جناحهای سیاسی نسبت به یکدیگر، امری مشهود و غیرقابل کتمان است.  

مرتضی خسروی افزود: انتخابات ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ در این میان، موقعیتی مناسب برای تجدیدنظر در این وضعیت و فرصت تنفسی تازه برای جامعه با ایجاد امیدواری در مردم نسبت به آینده و تغییر و تحول مثبت بوده است.  

وی ادامه داد: مشارکت ۵۵ درصدی شهروندان خراسانی در انتخابات اخیر فضای پیشین را عوض کرده و این روزها هرجا صحبت از جامعه و اقتصاد می‌شود چاشنی آن انتظار امیدوارانه نسبت به در راه بودن تغییرات مثبت است.

این شهروند مشهدی گفت: شرکت گسترده مردم در انتخابات ۲۸ خرداد یک عزم ملی برای یکدست شدن مدیریت کلان سیاسی و اقتصادی به منظور حل اساسی مشکلاتی نظیر معیشت، بیکاری، ازدواج جوانان و مسکن با تاسی به بیانات دلسوزانه و حکیمانه رهبر معظم انقلاب اسلامی بود.  

یک شهروند میانسال مشهدی نیز در گفتگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: مردم در ادوار پیشین انتخابات وعده‌های رنگارنگ فراوانی از نامزدهای ریاست جمهوری و یا مجلس شورای اسلامی شنیده اند که بسیاری از آنها عملی نشده است.  

حجت‌الله آراسته چاهشکی افزود: البته قابل درک است که عدم تحقق آن شعارها ناشی از فریب و یا کم‌کاری نامزدهای انتخاباتی پس از پیروزی نبوده است بلکه این امر دلایل  پیچیده‌ای دارد که یکی از مهمترین آنها تحریم‌های ظالمانه دشمنان ایران است اما در این میان نمی‌توان بروز برخی سوءمدیریتها را ندیده گرفت.  

وی که شغل خود را آزاد عنوان کرد، ادامه داد: گرچه هنوز عامه مردم از مشکلات معیشتی، گرانی و بیکاری در رنج هستند اما به نظر می‌رسد انتخابات ۲۸ خردادماه و نتایج آن روزنه امید جدیدی را فراروی جامعه و کشورمان گشوده است.  

یک شهروند بازنشسته مشهدی نیز گفت: من به اتفاق همه اعضای خانواده شش نفره‌ام جمعه گذشته پای صندوق رای‌گیری رفته و به نامزدهای مورد نظرمان در انتخابات ریاست جمهوری، مجلس خبرگان رهبری و شورای اسلامی شهر مشهد رای دادیم.

حسن جعفری افزود: امید زیادی دارم که رییس جمهوری منتخب با ایجاد تحول راهگشا در مدیریت کلان کشور، متناسب با وعده‌های انتخاباتی، به قول خود عمل کرده و آینده بهتری را برای ایران و ایرانیان به ویژه نسل جوان این سرزمین رقم بزند.  

یکی از زنان خانه‌دار مشهدی هم به خبرنگار ایرنا گفت: بحث مشارکت در انتخابات و چگونگی انتخاب نامزدها،  به خصوص نامزد ریاست جمهوری امسال در جمع خانواده ما بسیار داغ و پردامنه بود.

نجمه رفیعی افزود: مدرک تحصیلی من کارشناسی حقوق و الهیات اسلامی است لذا در جمع مباحثات خانوادگی بیش از گذشته نظر برخی از اقوام که تحصیلات سیاسی و یا مسوولیتهای اداری دارند برایم مورد توجه و اعتنا قرار گرفت تا با استفاده از دانش و تجربیات عملی آنها در انتخاب فرد اصلح صحیح عمل کنم، البته این جهت گیری امسال به خاطر حساسیت انتخابات به نوعی در میان اعضای فامیل ما با چاشنی امید و خوشبینی، عمومی بود.  

وی ادامه داد: به هر حال قرار و جمع‌بندی خانواده ما در انتخابات امسال ریاست جمهوری و همچنین شورای شهر تمرکز بر آگاهی بیشتر نسبت به پیشینه و عملکرد نامزدها و نه شعارهای آنان بود تا انتخاب ما بصیرانه و عاقبت‌اندیشانه باشد.  تا جایی که من اطلاع دارم و بررسی کردم چنین روندی برای تصمیم‌گیری انتخاباتی امسال از سوی شمار زیادی از مردم به کار گرفته شده است.

این بانوی مشهدی گفت: براین اساس معتقدم آرایی که امسال از سوی مردم به صندوقهای انتخابات ۲۸ خرداد انداخته شد بر اساس دانایی و آگاهی نسبت به شرایط داخلی و خارجی کشور و توان عملی نامزدها در تحقق وعده‌هایشان بوده است لذا نسبت به نتیجه این انتخابات و حاصل عینی آن در آینده نه چندان دور، حسن ظن و امیدواری زیادی دارم.  

یک شهروند جوان مشهدی نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به حضور خود در سه دوره انتخابات گذشته اشاره و بیان کرد: تفاوت عملکردم در این دوره نسبت به دوره‌های پیشین مشارکت انتخاباتی، تلاش بسیار برای تشخیص فرد اصلح در میان نامزدهای هر سه انتخابات شورای شهر، مجلس خبرگان و ریاست‌ جمهوری بود زیرا به این نتیجه رسیده‌ام که شرایط کشور مجالی برای سعی و خطا باقی نگذاشته است و امروز بیش از هر زمان دیگر نیازمند مدیران سیاسی و نمایندگان اجتماعی متخصص، مجرب و کاردان هستیم.  

حسام‌الدین کریم‌زاده افزود: بر این اساس با توجه به آگاهی از آرای جمع اقوام و دوستانم، امید زیادی دارم که نتایج انتخابات امسال به ویژه در بخش انتخاب ریاست جمهوری بخاطر درصد بالای آگاهی و عملگرایی رای‌دهندگان، برون‌داد روشن و راهگشایی برای کشور داشته باشد.  

این دانشجوی دانشگاه فردوسی مشهد ادامه داد: عمل حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رییسی، رییس جمهوری منتخب ملت ایران تنها به همین شعارش که “رییس جمهوری همه ملت ایران هستم”، اگر با تشکیل کابینه‌ای مبتنی بر شایسته‌سالاری از جمع نخبگان مجرب، دلسوز ملت و کشور از هر گروه و جناحی همراه شود، یقینا می تواند تغییرات مثبت و فوری در اقتصاد و اشتغال، کارآفرینی برای جوانان و حل مشکلات فراروی قشر جوان در حوزه ازدواج و تهیه مسکن ایجاد نماید.  

دیگر شهروند مشهدی با مدرک دکترای دانشگاهی نیز به خبرنگار ایرنا گفت: انتخاب ریاست جمهوری امسال یکی از آگاهانه‌ترین گزینش های سیاسی ملت ایران ظرف چهار دهه اخیر با حجم فراوانی از امیدواری مردم برای گرهگشایی از تنگناهایی است که ظرف ۱۶ سال اخیر روز به روز فشار بیشتری بر کل کشور و مردم وارد کرده است.

دکتر عباس عارف افزود: این بدان جهت است که متن مردم ایران بر اساس منویات رهبر فرزانه انقلاب اسلامی خواهان جریانی نو مبتنی بر عدالتخواهی برای ترمیم وضعیت دشورار جامعه و نیل به آینده‌ روشنتر و بهتر هستند.  

وی ادامه داد: تحلیل تفکیکی میزان آرای مردم به هریک از نامزدها نیز نشانگر آگاهی بصیرانه و دوری آنها از شعارزدگی، وعده‌های غیرعملی همراه با درخواست پیشرفت مبتنی بر عدالت اجتماعی، اقتصادی و امیدواری افکار عمومی نسبت به تحقق این خواسته برحق است.  

این شهروند مشهدی گفت: موید این تحلیل آن است که در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری برخی شعارها، وعده‌های مالی اغواگرانه و برنامه‌های پرزرق و برق اما مبهم و کلی، مورد اعتنای اکثریت رای‌دهندگان قرار نگرفت.

یک بانوی حوزوی نیز به خبرنگار ایرنا گفت: حضور گسترده مردم در انتخابات اخیر با وجود فضاسازیهای کاذب و مضحک دشمنان برای تحریم انتخابات، نشان داد که مبنای شناختی تلاشهای مذبوحانه دشمنان نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و اذناب معاندان خارج‌نشین آنها اطلاعاتی غیرواقعی و دروغین از درون کشور است.

بانو رفیعی افزود: همچنین میزان مشارکت مردم در انتخابات جمعه پیش سند محکمی از اعتماد راسخ و امید سرشار مردم به نظام اسلامی و توان آن برای گشودن درهای به ظاهر بسته و تبدیل بحرانها به فرصت پیشرفت و تعالی معنوی است که طبل توخالی تبلیغات ضدانقلاب را از حرکت انداخت.  

دیگر شهروند مشهدی به خبرنگار ایرنا گفت: زندگی تنها با امید به آینده بهتر معنا دارد و انتخابات ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ یکی از صحنه‌های ظهور و بروز همین معنا و امید قلبی جاری در زندگی همه ملت ایران بود.  

محمود عابد برجی افزود: مردم ما با حضور حداکثری در انتخابات اخیر نشان دادند همیشه امیدوارنه آماده تصمیم و انتخاب برای پیشرفت کشور و تعیین سرنوشت خود تحت هدایتهای حکیمانه رهبر معظم انقلاب اسلامی هستند.

وی ادامه داد: مردم ایران در روز ۱۴ خرداد ۱۴۰۰ با لبیک به فرمان رهبر عزیزمان دست در دست یکدیگر داده و با کنار گذاشتن هرگونه دسته‌بندی سیاسی و جناحی در این رویداد سیاسی مشارکت کردند تا نه تنها امید راسخ خود را به اصلاح برخی نابسامانی های اقتصادی و اجتماعی و ترسیم آینده‌ای روشن‌تر به نمایش بگذارند بلکه تداوم این حرکت و جوشش اعتقادی و ملی را تضمین کنند.  

یک دانشجو نیز به خبرنگار ایرنا گفت: توسعه ارتباطات اجتماعی از طریق فضای مجازی و کاربرد روزافزون امکانات این عرصه از سوی اقشار مختلف مردم برای بیان نظراتشان، تبادل اطلاعات و مشارکت عمومی در بحثهای عام اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی به قدری گسترش یافته که مدیران و مسوولان کشور با نگاه و بررسی آنها به خوبی قادر به گرفتن نبض افکار عمومی و آگاهی نسبت به ناخرسندی ها، رضایتمندی ها و درخواست های جامعه هستند.

باقر عباسپور افزود: اعتراف نامزدهای انتخاباتی در مناظرات و برنامه‌های تبلیغاتی آنها به موضوعات مبتلابه مردم و جامعه و ارائه شفاف و بی‌پرده فهرست نارضایتی های عمومی از سوی این آقایان در چند روز مهلت تبلیغات انتخاباتی، حاصل همین گسترش ارتباطات مجازی و بهره‌گیری سیاستمداران و مسوولان از آن برای نزدیک شدن به فکر و احساس مردم بود که تحولی بسیار امیدبخش و کارساز در ارتباط بین حاکمیت و مردم ایران است.

وی ادامه داد: به نظر من همین پدیده نوین فناورانه و فرصت‌طلبی مثبت نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری از مهلت تبلیغات انتخاباتی برای نشان دادن وقوفشان به خواسته‌های ملت، تاثیر شایانی در جذب مردم به مشارکت در انتخابات با حضورشان در پای صندوقهای رای‌گیری داشت که خود نشانگر وجود فضای فکری امیدوارانه نسبت به آینده نظام و کشور در بستر افکار عمومی ایران است.  

یکی از زائران شمالی حرم مطهر امام رضا (ع) در مشهد نیز به خبرنگار ایرنا گفت: مردم با مشارکت بالای خود در انتخابات اخیر که بسیار فراتر از ارزیابی های گوناگون و بعضا ناامیدکننده پیش از این رویداد سیاسی بود، این پیام را دادند که به بهبود وضعیت سطح زندگی خود و پیشرفت کشور امیدوار هستند.

عبدالرضا محتشمی افزود: اکنون در صحنه ارزشمندی که مردم با حضور چشمگیر خود در انتخابات خلق کرده‌اند، توپ در میدان مسوولان منتخب مردم قرار دارد.  

وی ادامه داد: ملت ایران در انتخابات ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ فرصتی مغتنم و بسیار ارزشمند را به منتخبان خود در مقام ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی داد تا آنها با پاسخگویی مناسب و به‌هنگام به مطالبات مردم و دمیدن روحیه امیدواری در جامعه، پس از مشارکت سیاسی مردم در انتخابات، اینک همکاری و مشارکت مدنی ملت را در مسیر سازندگی و آبادانی هرچه بیشتر ایران جلب کرده و این نیروی عظیم اجتماعی را به عنوان سرمایه‌ای بزرگ و بی‌بدیل به کار گیرند.  

این زائر حرم مطهر رضوی که رای خود را به یکی از صندوقهای مستقر در این مکان شریف سپرده، گفت: البته باید این هشدار را نیز به منتخب مردم داد که با توجه به شرایط حساس کنونی فرصت برای اقدامات میدانی به منظور تحقق وعده‌های و برآورده نمودن انتظارات مردم همچون کاهش فقر، بهبود معیشت، ایجاد اشتغال و ثبات اقتصادی خیلی زیاد نیست لذا مسوولان باید هوشیار باشند و به شدت از فرصت‌سوزی اجتناب کنند تا امید مردم، ناامید نشود.   

یکی از طلاب حوزه علمیه مشهد نیز به خبرنگار ایرنا گفت: مردم ولایی ایران بار دیگر با عمل به توصیه های دلسوزانه رهبر معظم  انقلاب و احساس مسوولیت ملی و مذهبی، با شرکت گسترده در انتخابات ۲۸ خرداد، دشمنان نظام و ایران اسلامی را ناامید کردند و این حماسه در زمانی خلق شد که اقشار مختلف مردم به دلیل تحریم های ظالمانه دشمن و برخی سوء مدیریت ها در حوزه های مختلف معیشت، اشتغال،  ازدواج و کسب درآمد دچار مشکلات فراوانی هستند و در ۲ سال اخیر بروز بیماری کرونا نیز مزید بر علت شده‌ و مشکلات آنان را مضاعف کرده است.

حجت‌الاسلام محمد براتی حسین آبادی افزود: شاخصه بارز این دوره از انتخابات چه در سطح ریاست جمهوری و چه در انتخابات شوراها، انتخاب آگاهانه شرکت کنندگان بود، شاید بتوان گفت که دلیل اصلی موفقیت حجت الاسلام رییسی به عنوان رییس جمهوری منتخب، صداقت و عملکرد بسیار مثبت ایشان در مسوولیت قوه قضاییه و کمک به فعالسازی دوباره بیش از ۲ هزار واحد تولیدی بزرگ تعطیل شده و مبارزه با فساد بود و در انتخابات شوراها نیز کسانی که در دوره قبل کارنامه خدمتی مثبتی نداشتند، به رغم اینکه دوباره در شعارهای خود وعده و وعیدهای فراوانی داده بودند، رای نیاوردند.

وی گفت: اکنون همه مدیران ارشد نظام ناچار از ایمان آوردن به سطح بسیار بالای بصیرت عمومی جامعه هستند، دیگر کسی فریب وعده‌های توخالی و غیرعملی را نمی خورد، مردم از قدرت تشخیص دقیقی برخوردار هستند و اکنون نیز با انتخاب حجت الاسلام رییسی به عنوان رییس جمهوری، بیش از هر زمانی به آینده کشور امیدوارند و اکنون نوبت مسوولان است که برای ادای دین به همت عالی مردم در خلق حماسه ۲۸ خرداد کمر همت ببندند.

وی گفت: شاید اگر ۱۰ سال قبل نامزدهایی قول چند برابر شدن یارانه و پرداخت حقوق به اقشار مختلف جامعه از جمله زنان خانه دار را می‌دادند، پیروزی آنان در انتخابات تضمین می شد، اما در این دوره بصیرت و آگاهی ملت ایران در انتخابات پیروز شد.  دیگر مردم از وعده و وعیدهای غیرعملی و به بازی گرفتن اعتماد خود خسته شده اند و به همین دلیل بود که انتخابات اخیر، با انتخاب آگاهانه نامزدهای اصلح رقم خورد.

مردم ایران اسلامی در روز ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ با حضور گسترده در پای صندوق های رای، تکلیف هشتمین رییس جمهوری اسلامی ایران و اعضای ششمین دوره شوراهای اسلامی شهری و روستایی را مشخص کردند.  



منبع خبر
خروج از نسخه موبایل