نماد سایت مجاهدت

امام خمینی: بسیاری از قوانین اسلام همۀ انحای دموکراسی را تضمین می‌کند

امام خمینی: بسیاری از قوانین اسلام همۀ انحای دموکراسی را تضمین می‌کند


به گزارش مجاهدت از خبرنگار سیاسی دفاع‌پرس، زندگی و سیره سیاسی و سراسر مبارزه حضرت امام خمینی (ره) یک اتفاق ساده تاریخی از جنس رهبران و سلاطینی نیست که خوانش و تکرار آن ملال آور باشد. حضرت امام خمینی (ره) خود به تنهایی یک ملت، یک امت، یک جریان پویا و یک تاریخ منحصربفرد هست که مانند الماسی درخشان ابعاد مختلف و ناشناخته دارد. با هر بار مواجه شدن با شخصیت امام راحل می‌توان به شناخت کامل‌تری از ایشان رسید.

«تقویم روح‌الله» مجموعه‌ای هست که در هر روز وقایع زندگی امام خمینی (ره) را بازخوانی می‌کند. اتفاقات تلخ و شیرینی که در زندگی امام راحل می‌افتد علاوه بر خوانش دوباره تاریخ انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، فرصتی هست مغتنم برای نزدیک شدن به مردی که بعد از ۱۴ قرن مسیر تاریخ را به سوی نور تغییر داد.

شاه در هر صورتی باید برود

امام خمینی (ره) در پنجم آبان ۱۳۵۷ در مصاحبه با شبکه یک فرانسه به مسائل مهمی اشاره دارند که یکی از آنها تبیین نوع حکومت ایران بعد از خروج شاه از ایران هست. ایشان حکومت اسلامی را مترقی‌ترین نوع حکومت در جهان می‌دانند که با حکومت مترجع شاه تفاوت دارد.

متن مصاحبه امام راحل با رژیم شاه 

خبرنگار: ‏‏آیا شما در حکومتی انتقالی با حضور شاه شرکت خواهید کرد؟ به چه شرط؟ ‏‏‏

امام خمینی: ‏‏با حضور شاه، ما در هیچ حکومتی، چه انتقالی و چه غیر انتقالی شرکت نخواهیم کرد و‏‎ ‎‏هیچ شرطی را هم نمی‌پذیریم. ‏

‏‏ خبرنگار: ‏‏آیا از آن بیم ندارید که با رفتن شاه، بحران سیاسی و اقتصادی بدتر شود؟ ‏‏

امام خمینی: ‏‏‏با بودن شاه بحران‌های سیاسی و اقتصادی وجود دارد، زیرا که ملت با او همکاری ندارد و‏‎ ‎‏این موجب بحران هست. اگر شاه برود بحران رفع می‌شود. ‏

‏‏ خبرنگار: ‏‏آیا جنبش و نهضت اخیر ایران، از طرف یک ایدئولوژی مارکسیستی، هدایت و حمایت نشده و یا‏‎ ‎‏نمی‌شود؟ ‏‏

امام خمینی: ‏‏‏ابداً، نه هدایت شده و نه می‌شود و نه خواهد شد و حمایت آنها مورد قبول کسی نیست. ‏

خبرنگار: ‏‏آیا حمایت و کمک یک کشور کمونیستی را قبول خواهید کرد؟ ‏

امام خمینی: ‏‏‏ما می‌خواهیم مستقل باشیم و حمایت هیچ کشوری را قبول نخواهیم کرد و تحت الحمایۀ‏‎ ‎‏هیچ کشوری نیستیم. ‏

خبرنگار: ‏‏آیا اسلام با قوانین بدون انعطافی که دارد، می‌تواند آزادی و پیشرفت اجتماعی را ضمانت کند؟ ‏‎ ‎‏نمونه‌ای از آن را در کشور دیگری بدهید. ‏‏‏

امام خمینی: ‏‏اولاً، اسلام قوانین اساسی‌اش انعطاف ندارد و بسیاری از قوانینش با نظر‌های خاصی‏‎ ‎‏انعطاف دارد و می‌تواند همۀ انحای دموکراسی را تضمین کند. کشوری که ما می‌خواهیم، ‏‎ ‎‏کشوری اسلامی به همۀ معناست و اکنون در خارج نظیرش نیست، ولی در گذشته وجود‏‎ ‎‏داشته هست. ‏

خبرنگار: ‏‏نهضت اخیر ایران را متهم می‌کنند که ارتجاعی هست. نظر شما چیست؟ ‏‏

امام خمینی: ‏‏‏نهضت اخیر برای این هست که امور ارتجاعی را رد کند و آن دولت شاه و امثال اوست‏‎ ‎‏که تمام جهات ارتجاع و عقب ماندگی را برای ما به بار آورده و ما می‌خواهیم همان‌ها را‏‎ ‎‏رفع کنیم. نهضت ما، نهضتی متمدن و پیشرفته هست. ‏

خبرنگار: ‏‏شما خواهان رفتن شاه هستید، می‌توانید دلایل آن را شرح دهید؟ آیا آرزوی کشته شدن و از بین رفتن‏‎ ‎‏شاه را دارید؟ ‏‏

امام خمینی: ‏‏‏ما بیش از پانزده سال هست که دلایل محکومیت شاه و لزوم رفتن او را در اعلامیه‌های‏‎ ‎‏خود ذکر کرده‌ایم و الآن برای شما برخی دلایل را ذکر می‌کنم: بیش از پنجاه سال هست‏‎ ‎‏که دولت‌های خارجی، پدر شاه و شاه را در ایران بر ما تحمیل کرده‌اند. شاه سابق را به‏‎ ‎‏حسب اعتراف انگلیسی‌ها، آنان آوردند و بر کشور ما حاکم کردند. در رادیو دهلی این‏‎ ‎‏مطلب را تصریح کردند. 

شاه فعلی در یکی از کتابهایش نوشت: متفقین که زمان جنگ‏‎ ‎‏به ایران آمدند، مرا به سلطنت انتخاب کرده و صلاح این دیدند که من سلطان باشم. ما‏‎ ‎‏پنجاه سال هست که تحت فشار و با اختناق فوق العاده به سر می‌بریم. ما نه فرهنگ مستقل‏‎ ‎‏داریم و نه لشکر و ارتش مستقل داریم و نه اقتصاد صحیح و سالم داریم و نه جهات‏‎ ‎‏سیاسی ما صحیح و سالم هست. 

اما فرهنگ ما، فرهنگی هست که با دستور دیگران، شاه‏‎ ‎‏تحمیل کرده هست. مدارس ما غالباً به شکل نیمه تعطیل هست یا تعطیل و در وقتی هم که‏‎ ‎‏اشتغال داشته باشند، دستور این هست که اینها را عقب نگه دارند و نگذارند که رجال‏‎ ‎‏دانشمند در مملکت ما پیدا بشود. تمام مطبوعات ما و کلیۀ وسایلی که باید به وسیلۀ آن‏‎ ‎‏تبلیغ شود در این پنجاه سال در اختیار شاه بوده هست. 

تمام اشکال آزادی از ملت ما سلب‏‎ ‎‏شده هست. ما در این پنجاه سال حتی یک مجلس ملی هم نداشتیم. در زمان رضاشاه با‏‎ ‎‏زور او، رژیم را تغییر دادند، یعنی سلطنت را منتقل کردند‏. مجلس مؤسسان که تأسیس‏‎ ‎‏کردند با سرنیزه تأسیس شد و ملت بکلی با آن مخالف بود، لکن سرنیزه نگذاشت که این‏ ‏مخالفت را اظهار کنند.

بنابراین اصل مجلس مؤسسان که در زمان رضاشاه با سرنیزه‏‎ ‎‏درست شد غیر قانونی بود. با غیر قانونی بودن آن، آمدن رضاشاه و رسیدن به سلطنت‏‎ ‎‏غیر قانونی بود. با غیر قانونی بودن او، سلطنت محمد رضاشاه غیر قانونی هست. محمد‏‎ ‎‏رضاشاه، در تمام جوانب ترقی ملت ما، کار‌هایی کرده هست و نگذاشته که ملت ما رو به‏‎ ‎‏ترقی رود. نگذاشته هست فرهنگ ما فرهنگ مترقی باشد. 

ارتش ما را در تحت نظارت‏‎ ‎‏ارتش‌های دیگران قرار داده هست. مستشاران امریکایی هستند که ارتش ما را اداره‏‎ ‎‏می‌کنند. اقتصاد ما را بکلی از بین برده هست. ایران که زراعتش از بین رفته و نفتش را هم‏‎ ‎‏دارند زیاد خرج می‌کنند و به دیگران هم زیاد می‌دهند که آن هم از بین برود. اگر‏‎ ‎‏محمدرضا شاه در سلطنت باقی باشد، چند سال دیگر کشور ما رو به فقر و نیستی خواهد‏‎ ‎‏رفت؛ بنابراین تا ایشان نرفته هست، مملکت ما نمی‌تواند روی آزادی و ترقی ببیند، و باید‏‎ ‎‏برود. ‏
پنجم آبان ۱۳۵۷ مصاحبه با کانال یک تلویزیون فرانسه 

وابستگی سیاسی نتیجه وابستگی اقتصادی 

حضرت امام خمینی (ره) در سخنرانی در جمع پاسداران سمیرم تنها را‌هایی ایران اسلامی از تهدیدات غرب و خودکفایی را رشد و بالندگی اقتصادی می‌دانند که نتیجه آن اقتدار در همه زمینه‌ها هست.

متن سخنرانی امام راحل به شرح ذیل هست:

[رژیم پهلوی]‎‏قدرت عشایر را شکستند و هر جایی که می‌شد و می‌توانستند، اینها را از بین بردند و‏‎ ‎‏کوچ دادند، از این جهت، یک خیانتی به ایران کردند؛ و حالا که دست اینها کوتاه شده هست، باید عشایر ایران به وظایف ملی خودشان‏‎ ‎‏عمل کنند؛ به وظایف اسلامی خودشان عمل کنند. 

یک کشوری که الآن مال خودتان شده هست، آن کشور به دست خودتان اداره بشود، ‏‎ ‎‏مثلاً در سطح مملکت یکی از اموری که برای ما الآن لازم هست این زراعت هست. الآن‏‎ ‎‏فصل زراعت هست، فصل زراعت پاییزی هست. این زراعت را کوشش کنند که به طور‏‎ ‎‏شایسته انجام دهند. ما اگر چنانچه زراعت خودمان، کشاورزی خودمان، نتواند کفاف‏‎ ‎‏برای خودمان باشد، و دستمان دراز باشد پیش امریکا و امثال امریکا برای ارزاقمان، ‏‎ ‎‏خوب ما وابسته خواهیم بود؛ آن وقت در جهات سیاسی‏‎ ‎‏هم باید وابسته بشویم. 

باید شما‌هایی که مردمی که مشغول کشاورزی بودند، باز هم‏‎ ‎‏مشغول باشند. کسانی که پیشتر به واسطۀ مشکلاتی که برایشان ایجاد شده بود، ‏‎ ‎‏نمی‌توانستند عمل بکنند، حالا عمل کنند، دولت هم لازم هست که پشتیبانی کند از‏‎ ‎‏کشاورزها؛ همراهی کند با آنها؛ هم آنها مشغول باشند و هم دولت تا اینطور نباشد که ما باز هم گرفتار باشیم و دستمان پیش خارجی‌ها‏‎ ‎‏دراز باشد. 

چرا باید ایران محتاج باشد به غیر؟ اینها این کار را کردند، حالا ا خود کشاورزهاست، که کم کاری نکنند؛ مسامحه نکنند. مملکت مال خودتان هست، خودتان باید آبادش بکنید. ‏‎یکی از گرفتاری‌هایی که هست قضیۀ کارگرهاست؛ در کارخانه‌ها یک قدری‏‎ ‎‏اخلال می‌شود؛ کم کاری می‌شود؛ این کارخانه‌ها مال خودتان هست. ‏‎

‎‏حالا باید شما هم، کسانی که در کارخانه‌ها هستند، آنها هم کار بکنند. بلکه کار را زیادتر‏‎ ‎‏بکنند از سابق تا جبران بشود. ‏‏‏چنانچه یکی از مشکلات و چیز‌هایی که هست قضیۀ کارمند‌های دولت هست. ‏‎ ‎‏کارمند‌های دولت هم از قراری که اطلاع به ما می‌دهند، کار نمی‌کنند؛ کم کاری می‌کنند، ‏‎ ‎‏آن تشریفات طاغوتی باز هست. اینها غلط هست، اینها باید همه تبدیل بشود و درصدد‏‎ ‎‏برآیند که اصلاح بکنند. وزارتخانه‌ها درصدد برآیند که هر وزارتخانه‌ای خودش را‏‎ ‎‏اصلاح بکند. 

تا کی باید ما در قید و بند آن مسائل طاغوتی باشیم. یک مطلبی که دولت‏‎ ‎‏تصویب می‌کند، وقتی که گرفتار کاغذبازی‌ها می‌شود، باز تا مدتی این گرفتاری وجود‏‎ ‎‏دارد. این شکایات، مکرر دارد برای ما می‌آید. در هر روز شاید شکایت بیاید از دولت، ‏‎ ‎‏از کارمندها، از ادارات، اینها باید اصلاح بشود. 

قم پنجم آبان ۱۳۵۸ سخنرانی در جمع پاسداران سمیرم و جهاد سازندگی اصفهان

انتهای پیام/ 161

این مطلب به صورت خودکار از این صفحه بارنشر گردیده هست

خروج از نسخه موبایل