نماد سایت مجاهدت

امام خمینی (ره): جنگ آزمایشی مهم برای انقلاب اسلامی ایران است

فاینشنال تایمز: هدف نهایی جنگ سقوط صدام هست


گروه فرهنگ دفاع‌پرس ـ رسول حسنی ولاشجردی ـ نقش رهبری امام خمینی (ره) در طول جنگ تحمیلی تا تحقق پیروزی ایران اسلامی در این جنگ نیاز به بررسی فراوانی دارد، چرا که نقش بی‌بدیل امام راحل (ره) در دفاع مقدس دارای ابعاد بسیاری هست که باید مورد بررسی همه جانبه قرار بگیرد. در سلسله گزارش‌های «نقش امام خمینی در دفاع مقدس» در نظر داریم به بررسی بخشی از وجوه و زوایای این حضور مدبرانه بپردازیم، قسمت ششم این گزارش را در ادامه می‌خوانید:

رفع نهایی ظلم؛ هدف دفاع

رسانه‌های خارجی ضمن اشاره مستقیم به مدیریت اثر گذار امام راحل بر جریان جنگ، به صورت واقع‌بینانه‌ تحولات مدیریتی این دوره را منعکس کرده‌اند. در یک مبحث جمع‌بندی شده ابعاد مهم مدیریتی ایشان عبارتند از واکنش شجاعانه در مقابل حمله عراق در روز‌های اول جنگ، مدیریت فرامرزی جنگ و خطاب قراردادن مردم عراق، پیوند زدن جنگ با دشمنی آمریکا، رد پیشنهاد‌های آتش بس عراق، سازماندهی نیروی بسیج، طرح تشکیل شورای عالی دفاع، حل اختلافات نیرو‌های نظامی، تهدید کشور‌های عربی حامی عراق و فرمان شکستن حصر آبادان در نخستین روز‌های آغاز جنگ تحمیلی. امام خمینی (ره) با عادی انگاشتن این اقدام صدام، آن را عملی سهل‌انگارانه خواند و بدین شکل آشوب‌ها و بحران‌های احتمالی آن را در جامعه مدیریت کرد. این عکس‌العمل امام مورد توجه رسانه‌های خارجی نیز قرار گرفت.

روزنامه فایننشال تایمز در گزارشی از جبهه‌های ایران در تاریخ ۲۰ بهمن ۱۳۵۹ نوشت: «آیت‌الله خمینی (ره) چهار ماه پیش هنگامی که تانک‌ها و نیرو‌های عراقی از مرز گذشتند و به داخل ایران آمدند به دولتمردان خود گفت: تمام آنچه اتفاق افتاد این هست که شخصی سنگی به داخل باغ ما پرت کرده هست و آن چنان مهم یا تهدید کننده نیست. وی جنگ را آزمایشی مهم برای انقلاب ایران می‌داند؛ جنگی که هدف آن سقوط صدام حسین کافر هست و شکست ارتش عراق در جبهه‌ها تنها وسیله‌ای برای این هدف هست. از نگاه این روزنامه عراقی‌ها [رژیم بعث]هرگز کاملاً به این مطلب پی‌نبردند. از نظر آیت‌الله خمینی (ره) و اطرافیان جنگ یک آزمایش حیاتی و مهم هست و این بدان معناست که جنگ ساکن نخواهد بود.»

جنبه دیگری از مدیریت امام خمینی (ره) در این مقطع از جنگ که مورد توجه رسانه‌های خارجی قرار گرفت مدیریت فرامرزی جنگ از سوی ایشان به ویژه در رابطه با مردم عراق و سایر مسلمانان منطقه هست. در این راستا نشریه گاردین در تاریخ ۱ مهر ۱۳۵۹ می‌نویسد: «در تهران آیت‌الله خمینی (ره) گفت: عراق در حمایت از کفر دست به جنگ با اسلام زده هست. وی در یک برنامه رادیویی گفت: صدام با حمله به ایران از آمریکا پشتیبانی می‌کند. آیت‌الله خمینی همچنین از عراقی‌ها خواست تا به همان شیوه‌ای که ایرانی‌ها علیه شاه قیام کردند، رئیس جمهور خود را سرنگون کنند.»

نشریه تایمز نیز در همین تاریخ می‌نویسد: «آیت‌الله خمینی (ره) با توصیف رهبر عراق به عنوان منشأ فساد، به عراقی‌ها گفت: رئیس جمهور آنها با شما همان طور رفتار می‌کند که محمدرضا شاه با ایران رفتار کرد.» جان کیفنر که در نیویورک تایمز به انعکاس زوایای مختلف جنگ پرداخته هست، می‌نویسد: «امام خمینی (ره) گفت صدام «کافر» هست و از شیطان حمایت میکند؛ او از کارتر حمایت می‌کند. او از مردم و ارتش عراق خواست که صدام را سرنگون کنند تا با اسلام نجنگد آیت‌الله خمینی (ره) درصدد نفوذ انقلاب خود به عراق هست.»

فاینشنال تایمز در تاریخ دوم مهر ۱۳۵۹ به این اظهارات امام راحل اشاره کرد: «امام خمینی (ره) از مسلمانان عراق خواسته هست تا دولت صدام را سرنگون کنند. او صدام و رژیم بعث را حامیان کفر و بازیچه امپریالیسم و صهیونیسم می‌داند. امام خمینی (ره) از مردم عراق خواسته هست که تظاهرات راه بیندازند و مالیات، ندهند پول برق و آب ندهند و ادارات دولتی را منفجر کنند. روزنامه دیلی تلگراف نیز در تاریخ سوم مهر ۱۳۵۹ به قلم «اسمیت روی» در تحلیلی با اشاره به درخواست‌های آیت‌الله خمینی (ره) می‌نویسد: «آیت‌الله خمینی (ره) از زمانی که به رهبری ایران رسیده هست دائما بر لزوم صدور انقلاب اسلامی تاکید می‌کند. ایشان از مردم عراق و سایر کشور‌های عربی خواسته هست که رهبران‌شان را سرنگون کنند و این باعث نگرانی کشور‌هایی شده هست که دارای مسلمانان سنی و شیعه هستند. روز گذشته صدام اعلام کرد که ۱۰۰ افسر عراقی به ایران پناهنده شده‌اند. امام خمینی (ره) از بقیه نیز خواست که همین کار را انجام دهند. ایشان همچنین از عراقی‌ها خواسته هست که از پرداخت مالیات خودداری کنند تا دولت بغداد سرنگون شود.»

منبع: کتاب «بررسی مواضع نظامی امام خمینی (ره) در جنگ ایران و عراق»

انتهای پیام/ 161

این مطلب به صورت خودکار از این صفحه بارنشر گردیده هست

خروج از نسخه موبایل