مجاهدت

تحسین حضرت آیت‌الله خامنه‌ای بابت تسلط بر قرائت وصیتنامه امام (ره)


تسلط آیت‌الله خامنه‌ای هنگام قرائت وصیتنامه امام (ره)به گزارش خبرنگار مجاهدت به نقل از گروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس، مرحوم آیت‌الله مختار امینیان از جمله افرادی بود که در جلسه ۱۴ خرداد ۱۳۶۸ پس از رحلت امام خمینی (ره) برای انتخاب رهبر جدید انقلاب اسلامی به عنوان نماینده مردم گیلان در مجلس خبرگان حضور داشت. وی خاطرات خود از آن جلسه را در گنجینه تاریخ شفاهی مرکز اسناد انقلاب اسلامی ثبت و ضبط کرده است.

چگونگی اطلاع از برگزاری جلسه ۱۴ خرداد ۱۳۶۸

نماینده مجلس خبرگان رهبری درباره نحوه اطلاع خود از رحلت امام (ره) و برگزاری جلسه خبرگان اظهار داشت: خبرگان هر کدام در شهر و منزل خودشان بودند اما اجمالاً می‌دانستیم که حال امام (ره) خیلی وخیم است و تقریباً گوش به زنگ بودیم که یک خبر، واقعه‌ یا حادثه‌ای واقع می‌شود. به ما خبر دادند که امام رحلت کرده است و فردا مجلس فوق‌العاده‌ای برقرار می‌شود و همه خبرگان سعی کنند در این مجلس بسیار مهم شرکت کنند.

احسان‌بخش، نماینده امام در گیلان به ما زنگ زد و گفت که چنین حادثه‌ای اتفاق افتاده است. ما آخر شب به راننده‌مان گفتیم که می‌خواهیم به تهران برویم و کار ضروری پیش آمده و لازم است که حرکت کنیم. خیلی ناراحت بودیم و خیلی هم با سرعت حرکت می‌کردیم.

فضای جلسه خبرگان

آیت‌الله امینیان در ادامه درباره فضای جلسه خبرگان در ساعات اولیه اشاره کرد و گفت: ما که رسیدیم جلسه شروع نشده بود، ولی برخی از خبرگان آمده بودند. اینهایی که نزدیک بودند مانند قم و تهران، خودشان را رسانده بودند و بعضی‌ها که راهشان دور بود هنوز نیامده بودند. بالاخره رفتیم در مجلس و آنجا نشستیم و همه افسرده و پژمرده، تا مجلس، اکثریت پیدا کرد. دیدیم حاج احمد آقا، پسر امام هم آمده است.

قرائت وصیت‌نامه امام توسط آیت‌الله خامنه‌ای

وی نحوه قرائت وصیت‌نامه ۳۲ صفحه‌ای امام خمینی (ره) توسط آیت‌الله خامنه‌ای را شگفت‌آور دانست و یادآوری کرد: ایشان وصیت‌نامه را باز کردند و از احمد آقا خواستند که وصیت نامه را قرائت کند اما پسر امام (ره) گفته بود من نمی‌توانم بخوانم.

نماینده مجلس خبرگان ادامه داد: بالاخره آیت‌الله خامنه‌ای پشت تریبون قرار گرفتند و شروع به قرائت وصیت نامه کردند و همان روز ایشان هویت خودشان را در واقع نشان دادند. شروع به قرائت وصیت نامه کردند و طوری آن را خواندند که انگار آن را چند بار پیشتر پیش‌مطالعه کرده بودند. ایشان تمام نکات عبارات امام (ره) را فهمیده بودند که در آن چه هست و چه نیست در حالیکه بار اولی بود که وصیت‌نامه به دستشان رسیده بود.

بعداً میان خودمان صحبت شد که ایشان چطور این عبارات امام (ره) را آن هم با آن طول و تفصیل ۳۲ صفحه‌ای همین‌طور خواندند. همه از آن تعجب کردیم.

پاسخی ساده به پرسش‌های دیگران

آیت‌الله امینیان در بخش دیگری از خاطرات خود درباره پاسخ‌های خود به پرسش برخی از افراد درباره چرایی انتخاب آیت‌الله خامنه‌ای به رهبری انقلاب اشاره کرد: خیلی‌ها و حتی برخی از همین روحانیون از من می‌پرسیدند که چطور شد آقای خامنه‌ای را انتخاب کردید؟ من هم به آنها می‌گفتم شما مایل بودید که چه کسی انتخاب شود؟ آن را معرفی کنید تا من نقص او را برای شما بگویم و بگویم که شایسته مقام رهبری نیست.

وی ادامه داد: من از آن افراد می‌پرسیدم که بگویید مثلاً آقای گلپایگانی این نقص را دارد، بگویید آقای خویی این نقص را دارد، شما خودتان بگویید چه کسی می‌توانست بهتر از آیت‌الله خامنه‌ای باشد؟ این جامعیت را داشته باشد و شخص ملّایی باشد که امام (ره) ایشان را به بزرگواری قبول داشتند، هم انقلابی باشند، در جبهه‌ شرکت کرده باشند و جبهه رفته باشند و اهل جبهه هم ایشان را قبول داشته باشند. کسی که بهتر از ایشان باشد را اصلاً نداریم که نام ببرید.

آن افراد در جواب من هم هیچ نمی‌گفتند، همینطور می‌ماندند. شما بگویید کسی که از ایشان جامع‌تر باشد؟ همین‌جا می‌ماندند.

انتهای پیام/ 118



منبع خبر
خروج از نسخه موبایل