توانمندی‌های دیپلماتیک خود را به شدت افزایش داده‌ایم

.


به گزارش مجاهدت از گروه سیاسی دفاع‌پرس، «علی باقری» سرپرست وزارت خارجه کشورمان در گفت‌وگو با خبرگزاری سی ان ان ترک درخصوص نشست هشت کشور اسلامی در حال توسعه در استانبول و وضعیت غزه، اظهار داشت: غزه یکی از مهمترین مسائل دنیای امروز است. نسل کشی و جنایات رژیم صهیونیستی در غزه از تلخ‌ترین رویدادهاست و برای توقف این نسل کشی و جنایت، همه دنیا باید تلاش خود را به کار بندد.

وی افزود: کشور‌های اسلامی و بخصوص ۸ کشور در حال توسعه مسئولیت سنگینی در این خصوص دارند. این نشست که در سطح وزرای خارجه برگزار شد، اراده جدی این کشور‌ها برای این مسئله را نشان داد. از نظر ما مهمترین و تاثیرگذارترین اقدام این کشورها، قطع سریع روابط بخصوص در حوزه‌های سیاسی و اقتصادی با رژیم صهیونیستی است. امروز در غزه انواع نقض حقوق بشر را می‌بینیم. کشور‌های غربی که ادعای دفاع از حقوق بشر را دارند در قبال جنایات غزه رویکردی غیرقابل قبول را به نمایش گذاشتند. آنها در کنار رژیم صهیونیستی بودند و قتل عام مردم مظلوم غزه را مورد حمایت قرار دادند.

سرپرست وزارت خارجه کشورمان با بیان اینکه اگر کوچکترین نقض حقوق بشری رخ دهد، کشور‌های غربی و در راس آنها آمریکا و برخی کشور‌های اروپایی که همه پتانسیل بین المللی را به کار می‌گیرند، در مقابل نسل کشی رخ داده در قبال غزه رویکردی غیرقابل قبول را به نمایش گذاشتند. بر همین اساس است که یکی از ماموریت‌های این نشست، تحت فشار قرار دادن این کشور‌های غربی است.

باقری در خصوص احتمال حمله نظامی رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان و واکنش ایران گفت: ما به عنوان جمهوری اسلامی ایران همواره در مقابل تجاوزات و اشغالگری رژیم صهیونیستی از محور مقاومت حمایت کرده‌ایم. پس از این نیز به حمایت ادامه خواهیم داد. حمایت از مردم مظلوم فلسطین در مقابل اشغالگری رژیم صهیونیستی وظیفه هر انسان آزاده، هر مسلمان و هر کشور اسلامی است.

وی با اشاره به عقب نشینی رژیم صهیونیستی از جنوب لبنان و شکست آنها در جنگ ۳۳ روزه و یادآوری این رویداد‌ها به رژیم صهیونیستی اظهار داشت: ما تکرار این وضعیت را به رژیم صهیونیستی توصیه نمی‌کنیم. شاید آنها بخواهند از چاله غزه به چاه لبنان بیفتند، ما این را به آنها توصیه نمی‌کنیم.

سرپرست وزارت خارجه کشورمان درخصوص عملیات تلافی جویانه ایران در قبال رژیم صهیونیستی، وضعیت منطقه و نقش ترکیه در این باره گفت: عملیات وعده صادق به دنیا نشان داد که بازدارندگی رژیم صهیونیستی یک توهم است. رژیم صهیونیستی به سفارتخانه ایران در دمشق حمله کرد و این موضوع سبب شد که ایران برای حفظ ثبات و امنیت منطقه از عناصر قدرت خود به شکلی تاثیرگذار و عقلانی استفاده کند. به نظرم صهیونیست‌ها این را به خوبی می‌دانند که اگر ثبات و امنیت منطقه را به خطر بیندازند، ایران از قدرتش برای بازدارندگی و نشاندن سرجای خودشان به شکلی تاثیر گذار و عقلانی استفاده خواهد کرد.

باقری ادامه داد: عملیات وعده صادق، نه تنها در میدان بلکه در عرصه دیپلماسی نیز رژیم صهیونیستی را با شکست روبرو کرد به طوری که حتی نتوانستند یک بیانیه از مجامع بین المللی علیه اقدام مشروع ایران به دست آورند. این موضوع نشان می‌دهد که ایران در کنار ارتقای توانمندی‌های نظامی، توانمندی‌های دیپلماتیک خود را در عرصه بین الملل نیز به شدت افزایش داده و استقرار همزمان قدرت ایران در عرصه میدان و عرصه دیپلماسی، موفقیت برای خود و قدرت برای منطقه را به همراه داشته است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص برنامه هسته‌ای ایران گفت: ایران برنامه هسته‌ای خود را براساس آژانس بین المللی انرژی اتمی، معاهده منع گسترش تسلیحات هسته‌ای و برنامه هسته‌ای ملی خود تنظیم می‌کند.

سرپرست وزارت خارجه در خصوص اینکه در آخرین حمله رژیم صهیونیستی یکی از نیرو‌های مستشاری ایران بنام سعید آبیار در سوریه به شهادت رسید و پاسخ ایران به این حملات گفت: عملیات وعده صادق نشان داد که ایران در زمان خودش از عناصر قدرتش برای مجازات مهاجم استفاده می‌کند. هیچ حمله‌ای نمی‌تواند بدون مجازات بماند. صهیونیست‌ها نیز انتظار این پاسخ را خواهند داشت. 

باقری در خصوص حادثه سقوط بالگرد شهید رئیسی و هیئت همراه وی اظهار داشت: همانطور که می‌دانید از سوی ستاد کل نیرو‌های مسلح کشورمان در این خصوص یک تیم کارشناسی فنی شکل گرفته که تاکنون ۲ گزارش از سوی آنها منتشر شده است. بررسی‌ها هنوز هم ادامه دارد.

وی در خصوص تاثیر شهادت سید ابراهیم رئیسی بر ایران اظهار داشت: ۴۵ سال تجربه جمهوری اسلامی نشان داده که این نوع اتفاقات تلخ، همواره همبستگی ملی و اتحاد را قوی‌تر کرده است. ۴۳ سال پیش رئیس جمهور و نخست وزیر در اقدامی از سوی یک گروه تروریستی که در حال حاضر در کشور‌های غربی زندگی می‌کنند، به شهادت رسیدند. ملت ایران بلافاصله بلوغ سیاسی خود را نشان داده و در انتخابات شرکت کردند و آیت الله خامنه‌ای به عنوان رئیس جمهور انتخاب شد و اداره کشور را بر عهده گرفت. انتخابات پیش رویمان نیز به همان شکل از سوی ملتمان به صورت قهرمانانه و عقلانی به یک فرصت تبدیل خواهد شد و ملت ایران قدرت خود را به دنیا نشان خواهد داد.

سرپرست وزارت خارجه ترکیه درخصوص احتمال مبارزه مشترک ایران و ترکیه با تروریسم در منطقه و اختلافات بین دو کشور اظهار داشت: روابط ایران و ترکیه تاریخی و ریشه‌دار است. پیوند‌های فرهنگی و تاریخی بین ملت‌های دو کشور آنقدر است که برای پیدا کردن اختلاف باید از ذره بین استفاده کرد. عرصه همکاری بین ایران و ترکیه بسیار متنوع است. هر دو کشور دارای بلوغ سیاسی هستند و تلاش می‌کنند که تفاوت دیدگاهی خود را با گفتگو حل و فصل کنند. تعامل، همبستگی و پیوند‌ها بین دو کشور نیز در عین حال، ضامن امنیت منطقه است.

باقری ادامه داد: اینطور فکر می‌کنم که همکاری اقتصادی بین دو کشور با توجه به ظرفیت‌های آنها می‌تواند بسیار بیشتر باشد. ظرفیت‌های استفاده نشده اقتصادی و تجاری بین دو کشور بسیار زیاد است. دو کشور برای افزایش این همکاری‌ها، یک برنامه جدی و تاثیرگذار دارند. 

وی افزود: افزایش روابط بین ایران و ترکیه یک اراده مشترک است. در این چارچوب، دو کشور در مبارزه با تروریسم همکاری جدی با یکدیگر دارند. تروریسم وسیله‌ای برای قدرت‌های بین المللی و در راس آنها سیاست خارجی آمریکاست. مقامات ارشد آمریکایی اعتراف کرده اند که داعش را خودشان ساخته اند. بر همین اساس، ایران و ترکیه در مبارزه با تروریسم هم تجربه بالایی دارند و هم برنامه‌های جدی در این خصوص دارند. آینده روابط ایران و ترکیه، روشن است.

سرپرست وزارت خارجه ترکیه درخصوص نگاه ایران مبارزه مشترک بین ایران، ترکیه و عراق با تروریسم و همچنین نگاه تهران به پروژه «جاده توسعه» عراق که ترکیه نیز در آن حضور دارد، افزود: ما در مبارزه با تروریسم با عراق نیز همکاری مشترک داریم. ما در سازمان همکاری شانگهای نیز مبارزه مشترک با تروریسم را دنبال می‌کنیم. بر همین اساس ما در مبارزه با تروریسم، در سطح منطقه‌ای نیز همکاری‌های چندجانبه را حمایت می‌کنیم. از سوی دیگر، ما شاهد برنامه‌های توسعه در منطقه هستیم و هر نوع اقدامی در این خصوص را مثبت می‌دانیم.

باقری در خصوص روابط سوریه و ترکیه و نقش ایران نیز گفت: ایران در نشست آستانه به همراه ترکیه، روسیه و سوریه شرکت کرده که این موضوع نشانگر اراده طرفین برای توسعه تعامل بین ترکیه و سوریه است. ما از هرگونه ابتکار برای آغاز تعامل و گفت‌وگو بین سوریه و ترکیه در زمینه سیاسی استقبال و در این مسیر، همه امکاناتمان را بسیج می‌کنیم.

وی در خصوص موضع ایران در قبال کریدور زنگزور نیز اظهار داشت: همانطور که گفتم ما از هر اقدامی برای توسعه منطقه استقبال کرده و آن را حمایت می‌کنیم، اما در مقابل آن، تغییرات دموگرافیک و مرزی در منطقه را به هیچ شکلی قبول نمی‌کنیم.

سرپرست وزارت خارجه درباره وضعیت اوکراین و اینکه آیا به جنگ جهانی سوم منجر خواهد شد یا نه، اظهار داشت: ما جنگ را راه حل نمی‌دانیم. به هر دو طرف نیز توصیه می‌کنیم که گفتگوی سیاسی را دنبال کنند.

انتهای پیام/341

این مطلب به صورت خودکار از این صفحه بارنشر گردیده است

این مطلب مفید بود؟
>

آخرین اخبار

تبلیغات
تبلیغات
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید