نماد سایت مجاهدت

ثبت ملی یادمان شهدای پتروشیمی بندر امام و فارابی برای اولین بار در کشور 

ثبت ملی یادمان شهدای پتروشیمی بندرامام و فارابی برای اولین بار در کشور 


به گزارش مجاهدت از گروه فرهنگ دفاع‌پرس، غلامعباس اویسی، مدیرعامل انجمن دوستداران میراث فرهنگی درباره این رویداد فرهنگی اظهار داشت: بیش از بیست سال از پایان جنگ تحمیلی می‌گذرد و هر زمان کلمه دفاع مقدس به گوشمان می‌رسد، مفاهیمی از قبیل ایثار، شهادت، از خودگذشتگی و یاد و خاطره دلاور مردان و شیر زنانی در وجودمان تداعی می‌کند که تا همیشه تاریخ با احترام از آنان یاد می‌کند.

وی در ادامه افزود: آرامش امروز خود را مدیون رشادت‌های این عزیزان می‌دانیم. در این صحنه شورانگیز، عرصه صنعت از این افتخار بی بهره نبوده و بعنوان عضوی از جامعه صنعتی در استان خوزستان و مجاورت با مرز آبی کشور و آب‌های نیلگون خلیج فارس درعرصه دفاع مقدس و دفاع از کشور خوش درخشیده هست. این افتخارآفرینی تا پایان جنگ تحمیلی داشت و هیچ وقت از اذهان مردم پاک نخواهد شد.

اویسی اظهار داشت: در همین راستا و به‌منظور حفظ آثار هشت ساله دفاع مقدس و پاسداشت این رشادت‌ها، لزوم ثبت آثاری از دوران دفاع مقدس در شهرستان بندرماهشهر که اصلی‌ترین شهر پشتیبان جبهه آبادان و خرمشهر و محور اصلی جنگ نفتکش‌ها بوده هست بیش از پیش احساس می‌شد. در همین راستا شورای ثبت آثار تاریخی، فرهنگی میراث دفاع مقدس به مناسبت هفته دفاع مقدس در ستاد مرکزی راهیان نور کشور برگزار شد و سه اثر حوزه دفاع مقدس از بندر ماهشهر بنام یادمان شهدای پتروشیمی بندرامام، یادمان شهدای پتروشیمی فارابی و بندرامام خمینی (ره) به ثبت ملی رسید.

وی افزود: پتروشیمی بندرامام که هواپیما‌های دشمن در اول مهر ۱۳۵۹ یعنی در دومین روز جنگ تحمیلی مورد هدف قرار گرفت کانون توجه دشمن بود. این شرکت در طول جنگ ۲۹ بار بمباران شد و حدود ۴۵ درصد از ۸۵ درصد ساخت آن آسیب دید.

مدیرعامل انجمن دوستداران میراث فرهنگی ادامه داد: شرکت پتروشیمی بندر امام با آغاز جنگ، ۱۴۰ دستگاه ماشین سنگین (جرثقیل، لودر و بلدوزر) به جبهه‌ها اعزام کرد و این ماشین آلات تا پایان دفاع مقدس در خدمت رزمنده‌ها بود. همچنین در پشتیبانی از دفاع مقدس در زمینه جاده سازی، احداث خاک ریز و جابه جایی اشیای سنگین نقشی اساسی داشت. در این دوران ۱۱ تن از کارکنان پتروشیمی بندرامام جان خود را در این راه دفاع از خاک میهن اسلامی فدا نموده و به درجه رفیع شهادت نائل شدند و تعدادی از کارکنان نیز در طول اعزام به جبهه‌ها به افتخار جانبازی نایل گشتند.

اویسی با اشاره به یادمان شهدای پتروشیمی فارابی افزود: پتروشیمی فارابی نیز که در دوران دفاع مقدس در ۱۶ آبان ۱۳۶۶ و ۲۸ تیر ۱۳۶۷، به دست هواپیما‌های رژیم بعث هدف حمله قرار گرفت و ۱۳ تن از کارکنانش به شهادت رسیدند. پتروشیمی فارابی با شروع جنگ تحمیلی، به روش‌های گوناگون شامل: اسکان مهاجران جنگی در کمپ‌های شرکت؛ اعزام مهاجران به استان‌های دیگر؛ تأمین غذای رزمندگان در آشپزخانه شرکت، با کمک نیرو‌های ارتش؛ تعمیر توپ‌های ضدهوایی؛ پدافندهوایی ارتش؛ تعمیر موتور‌های تانک ارتش در دفاع مقدس حضور داشت.

مدیرعامل انجمن دوستداران میراث فرهنگی اظهار داشت: بندر امام خمینی (ره) به عنوان یکی از بنادر مهم عملیاتی و لجستیکی در شکست حصر آبادان نقش بسزایی داشت و محل استقرار بخشی از لنج‌هایی بود که نیرو‌های پشتیبانی و لجستیک را به جبهه آبادان منتقل می‌کرد. از طرفی این بندر به دلیل نزدیک بودن به خطوط مستقیم نبرد در جنوب کشور که نیاز فوری به بسیاری از امکانات نظامی داشتند از بدو شروع جنگ تا پایان آن فعال بود و کشتی‌های تجاری که حامل ارزاق عمومی و دیگر تجهیزات نظامی بودند پس از این که در منطقه بوشهر تجمع می‌کردند و به صورت کاروانی با رعایت فواصل مشخص شده به سمت بندر امام حرکت کرده تا بتوانند امکانات اشاره شده مورد نیاز خود را به موقع به این بندر وارد کنند.

وی گفت: در دوران جنگ تحمیلی همواره افسران نیروی دریایی به عنوان افسر اسکورت و تعداد دیگری از پایوران مخابراتی و پدافند هوایی در کشتی‌های کاروان مستقر می‌شدند که در این راستا در هجوم هوایی هواپیما‌های دشمن، تعداد ۱۶ فروند کشتی تجاری متعلق به شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران نیز که مورد اصابت موشک‌های زمین به دریای دشمن که از سایت موشکی دشمن واقع در منطقه بندر فاو هدفگیری و شلیک می‌شدند قرار گرفت و تعداد ۱۲ نفر از پرسنل یاد شده به شهادت و ۲۵ تن دیگر نیز مجروح شدند.

تأسیسات بندری امام خمینی ره در طول جنگ ۱۵۸ بار مورد تجاوز هوایی و بمباران هواپیما‌های دشمن قرار گرفت که در این بمباران‌ها علاوه بر آسیب دیدن شدید تأسیسات و تجهیزات بندری (امکانات تخلیه و بارگیری کشتی ها) تعداد ۱۲ نفر به شهادت و تعداد ۳۸ نفر نیز مجروح شدند.

وی در پایان با بیان اینکه باید به خانم سارا عبادی رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بندرماهشهر خدا قوت گفت افزود: اگر تلاش‌های ایشان نبود این آثار ارزشمند حوزه دفاع مقدس ثبت ملی نمی‌گردید.

انتهای پیام/ 121

این مطلب به صورت خودکار از این صفحه بارنشر گردیده هست

خروج از نسخه موبایل