نماد سایت مجاهدت

خط امامی‌های سابق پیرو انور سادات‌ شدند!

خط امامی‌های سابق پیرو انور سادات‌ شدند!



صهیونیست‌ها طی ۷۵ سال اثبات کرده‌اند هیچگاه اجازه شکل گیری دولت مستقل فلسطین را نخواهند داد و طرحی از پیش شکست خورده است.

سرویس سیاست مشرق- مجمع مدرسین و محققین به بهانه جنایات رژیم صهیونیستی در غزه بیانیه‌ای صادر کرده که سیگنال‌های رسمیت بخشیدن به آن‌ها را دارد.

در این اطلاعیه آمده است که تنها راه حل‌صلح پایدار، تشکیل دو دولت مستقل و بازگشت اسرائیل به مرزهای قانونی است! ایده «دو دولتی» یکی از پروژه‌های مهم آمریکایی‌ها است که به رژیم صهیونیتسی وجاهت قانونی داده و باعث عادی سازی این گروه جعلی در منطقه خواهد شد.

البته ایده‌ دو دولتی اولین بار نیست که توسط برخی اصلاح‌طلبان و دارای سابقه تاریخی است؛ راهکار به‌نظر ساده‌انگارانه‌ای که تنها بر مبنای تقسیم جغرافیایی پیش می‌رود و اول بار هم یعنی در سال ۱۹۳۷ که فلسطین هنوز زیر قیمومت انگلیس بود، توسط کمیسیونی به نام «کمیسیون سلطنتی برای فلسطین» پیشنهاد شد. در سال ۱۹۹۳ شکل به‌اصطلاح ارتقایافته‌ این ایده، در جریان مذاکراتی محرمانه و با شعار «صلح در برابر زمین» به پیمان اسلو رسید. فرامتن این توافق از کار انداختن جنبه هنجاری مساله فلسطین و به حاشیه رفتن مقاومت است.

از سویی صهیونیست‌ها طی ۷۵ سال اثبات کرده‌اند هیچگاه اجازه شکل گیری دولت مستقل فلسطین را نخواهند داد و دو دولتی طرحی از پیش شکست خورده است.

نکته قابل توجه آن است که چند ماه است که آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه، و ویلیام برنز، رئیس دستگاه اطلاعات خارجی آمریکا، سی آی ای، در منطقه می چرخند و در جلسات مختلف در قاهره و دوحه مشغول چانه زنی برای تهیه راهکارهایی برای عملی کردن طرح تشکیل دو دولت، یعنی یک دولت فلسطینی در کنار رژیم اسرائیل، هستند.

اما حمایت طیف به ظاهر خط امامی(ره) با طرح آمریکایی و پخش بیانیه درباره آن جالب توجه‌تر از ایده ساز کارانه رسیمت بخشیدن به رژیم صهیونیستی است، واقعیت این است که اکنون شرایط منطقه ای در مقایسه با دهه های گذشته بسیار فرق کرده و جریان تجدید نظر طلب داخلی این بار این طرح را نه در چهارچوب دوجانبه بین اسرائیل و فلسطینی ها بلکه در چهارچوب یک استراتژی بزرگ منطقه ای به گونه ای مطرح می‌کنند که هیچ طرفی نتواند با آن مخالفت کند!

شایان ذکر است که پیش از این گروهک غیر قانونی نهضت آزادی نیز در شرایطی که جهان علیه وحشی ‌گری صهیونیست ها به خروش آمده و از سوی دیگر جبهه مقاومت را مظلوم عرصه و میدان می داند، سیاست های اصولی جمهوری اسلامی در دفاع از مظلوم و کمک های مستشاری را مبتنی بر دیدگاه های امریکایی و اسرائیلی ها تعریف و تفسیر کرده و به انتقاد از آن‌ها پرداخته بود، بیانیه خط امامی‌های سابق را باید در امتداد اطلاعیه بازماندگان طیف بازرگان تفسیر کرد.

آنچه طیف سابق بر خط امام(ره) از تحولات منطقه به دنبال تحقق آن هستند، نوعی بازگشت به شیوه سیاست‌ورزی شخصیت‌هایی نظیر انورسادات در همنشینی با مناخم بگین و جیمی کارتر در قرارداد کمپ دیوید و سال‌ها بعدتر، همنشینی یاسر عرفات با اسحاق رابین و بیل کلینتون در قالب قرارداد اسلو است.

این مطلب به صورت خودکار از این صفحه بارنشر گردیده است

خروج از نسخه موبایل