نماد سایت مجاهدت

در سفر پزشکیان به روسیه چه گذشت؟

در سفر پزشکیان به روسیه چه گذشت؟


گروه سیاسی دفاع‌پرس: «مسعود پزشکیان» رئیس جمهور، به دعوت ولادیمیر پوتین و به منظور شرکت در شانزدهمین نشست سران بریکس، روز سه شنبه یکم آبان ماه عازم شهر کازان محل برگزاری این اجلاس در روسیه شد.

رئیس جمهور در جریان این سفر در نشست اصلی سران کشور‌های بریکس با موضوع «تقویت چندجانبه‌گرایی برای توسعه و امنیت عادله جهانی»، نشست گسترده کشور‌های عضو بریکس و اولین جلسه بریکس پلاس با موضوع «ساختن جهانی بهتر با هم» حضور یافت و سخنرانی کرد.

رئیس جمهور همچنین دیدار‌هایی با روسای جمهور روسیه، چین، بلاروس، قرقیزستان، نخست وزیران هند و اتیوپی و نیز برخی دیگر از سران و مقامات شرکت کننده در این اجلاس داشت.

پزشکیان در نخستین بخش از برنامه‌های سفر به روسیه، در دیدار آقای «نارندرا مودی» نخست وزیر هند، با بیان اینکه نگاه بنده ایجاد وفاق در داخل کشورم و تقویت و گسترش روابط با همسایگان و کشور‌های منطقه هست، تصریح کرد: متاسفانه در همان اولین روز آغاز به کار رسمی بنده رژیم صهیونیستی با ترور آقای هنیه به عنوان مهمان رسمی جمهوری اسلامی ایران سعی کرد در پیگیری این اهداف اخلال ایجاد کند.

رئیس جمهوری اسلامی ایران و نخست وزیر هند در دیدار یکدیگر مهمترین مسائل دوجانبه و راهکار‌های گسترش روابط فیمابین و نیز رویداد‌های منطقه را بررسی و بر ضرورت توقف درگیری‌ها در منطقه و پرهیز از اعمال استاندارد‌های دوگانه در زمینه حقوق بشر تاکید کردند.

رئیس جمهور صبح چهارشنبه در ادامه برنامه‌های سفر به روسیه، در دیدار «آبی احمد» نخست وزیر جمهوری دمکراتیک فدرال اتیوپی، با بیان اینکه بنده با هدف وفاق و انسجام اجتماعی در داخل کشورم و تقویت روابط و همکاری‌ها با جهان وارد عرصه رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری شدم و با همین رویکرد مورد اقبال مردم قرار گرفتم، اظهار داشت: رژیم صهیونیستی در همان نخستین روز فعالیت رسمی بنده با ترور شهید هنیه به عنوان مهمان رسمی جمهوری اسلامی در روند تحقق اهداف ما اخلال ایجاد کرد.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه ایران به امید برقراری آتش‌بس در غزه در برابر جنایت تروریستی رژیم صهیونیستی خویشتن‌داری به خرج داد، افزود:، اما تداوم جنایات رژیم صهیونیستی در غزه و گسترش آن به لبنان ما را مجبور کرد این اقدامات او را بی‌پاسخ نگذاریم.

 مسعود پزشکیان در نشست سران بریکس با ترکیب محدود در کازان روسیه ضمن تشریح ظرفیت‌های متقابل بریکس و جمهوری اسلامی ایران برای همکاری و اراده ۵ پیشنهاد مهم در راستای تحقق اهداف تشکیل این نهاد بین‌المللی تصریح کرد: پیگیری برنامه‌های بسیار متنوع درون گروهی، بدون داشتن یک دبیرخانه کوچک و چابک مشکل خواهد بود. پیشنهاد می‌کنم بررسی چگونگی تشکیل این دبیرخانه در دستور کار وزارتخانه‌های امور خارجه قرار گیرد.

رئیس جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران از توانمندی‌های قابل توجهی در حوزه‌های مختلف برخوردار هست و می‌تواند در مجموعه بریکس همکاری‌های مشترک و سودمندی را رقم بزند، گفت: ایران همچنین با برخورداری از موقعیت استراتژیک، بستر عبور چندین کریدور حمل و نقل بین‌المللی از جمله کریدور‌های شمال–جنوب و شرق–غرب بوده و می‌توانیم با توسعه همکاری‌های سازنده، شبکه جدیدی از روابط ترانزیتی برای انتقال انرژی و یا کالا‌های تجاری در بستر بریکس، ایجاد نماییم.

رئیس جمهور در اولین نشست سران بریکس با ترکیب گسترده (بریکس بزرگ‌تر) با بیان اینکه نهادسازی‌های بریکس مانند بانک توسعه نوین و صندوق اندوخته احتیاطی با حضور اعضای جدید باید مسئولیت بیشتری در تأمین مالی پروژه‌های کشور‌های عضو و مقابله با ناترازی پرداخت‌ها بر عهده بگیرد، تصریح کرد: هر یک از کشور‌های عضو بریکس باید پیشرفت و توسعه اعضای دیگر را، پیشرفت و توسعه خود بداند و رقابت سالم و همکاری متقابل به عنوان یک اصل محوری مورد تأکید اعضا قرار بگیرد. همچنین بریکس نباید فقط یک باشگاه گفتگو باشد و تصمیم‌های بریکس باید ضمانت اجرایی داشته باشند و ابزار‌های متناسب برای تحقق آنها پیش‌بینی شود.

رئیس جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه بریکس باید به آرمان خود برای انعکاس صدا‌های شنیده‌نشده در جامعه جهانی با جدیت بیشتری عمل کند، گفت: ما به آرمان‌های بریکس برای اصلاح حکمرانی جهانی، چندجانبه‌گرایی و رشد اقتصادی فراگیر باور داریم و به سهم خود مصرانه تلاش می‌کنیم تا بریکس به دور از سیاست‌زدگی و منازعات ژئوپولیتیک آنها را با موفقیت به پیش ببرد.

مسعود پزشکیان و «محمد بن زاید بن سلطان آل نهیان» رئیس دولت امارات متحده عربی در حاشیه نشست سران بریکس در کازان روسیه با یکدیگر دیداری کوتاه داشتند و درباره مسائل و دغدغه‌های دو کشور از جمله ضرورت توقف حملات رژیم صهیونیستی گفتگو کردند.

پزشکیان در ادامه برنامه‌های سفر به کازان روسیه،   در دیدار «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهور مصر با اشاره به اینکه بنده با شعار و رویکرد ایجاد وفاق و همدلی در داخل کشور و تقویت روابط دوستانه با دیگر کشور‌ها موفق به جلب اعتماد مردم کشورم شدم، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران به هیچ‌وجه به دنبال جنگ و درگیری نیست.

رئیس جمهور همچنین با انتقاد از اعمال استاندارد‌های دوگانه و حمایت کشور‌های غربی از جنایات رژیم صهیونیستی اظهار داشت: اگر رژیم صهیونیستی مرتکب خطایی، یقین بدانید که جمهوری اسلامی ایران پاسخ دردناکی به او خواهد داد. به طور طبیعی رژیم ممکن هست به ایران آسیبی وارد کند، اما آسیبی که در پاسخ دریافت خواهد کرد، فراتر از تصور هست.

در ادامه برنامه‌های سفر به روسیه، پزشکیان در دیدار با آقای «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه با اشاره به دیدار و گفتگوی اخیر خود با وی در عشق‌آباد تصریح کرد: پس از بازگشت از سفر به ترکمنستان و پیرو دیدار و مذاکراتی که داشتیم، تفاهمات و توافقات میان دو کشور را پیگیری کردم تا در جریان این سفر و دیدار با جنابعالی بتوانیم اجرای آنها را یک گام دیگر به پیش ببریم.

رئیس جمهور با بیان اینکه پیشبرد تفاهمات و اجرای توافقات با روسیه را شخصا پیگیری می‌کنم، افزود: معتقدم روابط ایران و روسیه راهبردی و برای هر دو کشور بسیار مفید هست. همچنین چارچوب بریکس را همچون اتحادیه اقتصادی اوراسیا و سازمان شانگهای که در هر سه با پشتیبانی روسیه عضو شده‌ایم، بستر مناسبی برای تعامل سازنده با شما می‌دانم.

روسای جمهوری اسلامی ایران و روسیه در دیدار با یکدیگر ضمن تاکید بر استمرار مواضع مشترک دو کشور در مسائل منطقه‌ای و بین المللی، آخرین تحولات روابط دوجانبه تهران- مسکو را مرور کردند.

همچنین در ادامه برنامه‌های این سفر روسای جمهور ایران و آفریقای جنوبی ضمن مرور مهمترین مسائل دوجانبه و راهکار‌های ارتقای روابط در بستر بریکس، آخرین وضعیت جنگ در غزه و لبنان را نیز مورد بررسی قرار دادند.

مسعود پزشکیان در ادامه برنامه‌های سفر به روسیه، در دیدار با آقای «شی جین پینگ» رئیس جمهوری خلق چین، با بیان اینکه اعتماد متقابل با اقدامات و پروژه‌های مشترک عینیت خواهد یافت، تصریح کرد: ارتباطات ما باید بر مبنای یک برنامه با چارچوب و زمان‌بندی مشخص در کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی با هدف برد-برد دنبال شود، این شکل از تعامل به تعمیق مناسبات منجر خواهد شد.

رئیس جمهور با بیان اینکه چین دوست و مهمترین شریک تجاری ماست، خاطرنشان کرد: باور داریم که با کمک هم خواهیم توانست در مقابل تمامیت‌خواهی کشور‌های غربی ایستادگی کنیم. بنده شخصا بر گسترش روابط با چین نظارت دارم و به همکارانم در رفع موانع احتمالی گسترش و ارتقای سطح همکاری‌های فیمابین کمک می‌کند.

همچنین در ادامه این سفر سران ایران و ارمنستان در دیدار یکدیگر راهکار‌های گسترش روابط فیمابین و نیز توسعه روابط در چارچوب پیمان‌های منطقه‌ای را مورد بررسی قرار دادند. رئیس جمهور با اشاره به اینکه ما از هر ایده‌ای برای ایجاد و تقویت اتحادیه‌های منطقه‌ای به شدت حمایت می‌کنیم، افزود: آنچه در بریکس دنبال می‌شود، مقابله و شکست دادن تمامیت‌خواهی و یکجانبه‌گرایی آمریکا و کشورهای غربی هست که بی هیچ منطقی و فقط در چارچوب زورگویی و زیاده‌خواهی کشورهای دیگر را تهدید و تحریم می‌کنند.

مسعود پزشکیان صبح پنجشنبه در نخستین نشست بریکس پلاس، «نشست مشترک سران بریکس با کشورهای مدعو و دوستان بریکس» در کازان روسیه تصریح کرد: گستره جغرافیایی بریکس فرصت بی‌نظیری هست برای تسهیل ارتباطات فراقاره‌ای و تحصیل منافع مشترک جمعی، فرایندی که نتیجه شگرفی بر کاهش شکاف موجود در روند توسعه‌یافتگی و افزایش سطح رفاه مردمی برجای خواهد گذاشت. آینده متعلق به کشورهایی هست که بیشترین نقش را در ایجاد هم‌گرایی و برقراری نظم جدیدی از مناسبات نهادینه شده بر مبنای گفتمان وفاق و عدالت داشته باشند.

رئیس جمهور با بیان اینکه پایه‌های معادلات یکجانبه و توازن برخاسته از محوریت تک‌قطبی به شدت سست و لرزان شده هست، گفت: ائتلاف‌گرایی و تلاش برای ایجاد مناسباتی سازنده و دوستانه، بخشی از واقعیت امروز و خواسته جمع زیادی از کشورها و بازیگران بین‌المللی هست تا از فضای یکجانبه‌گرایی رهایی یابند.

مسعود پزشکیان پنجشنبه در ادامه برنامه‌های سفر به روسیه، در دیدار آقای «الکساندر لوکاشنکو» رئیس جمهور بلاروس، با بیان اینکه دوران یکجانبه‌گرایی و تحریم‌های ظالمانه به پایان رسیده هست، تصریح کرد: آمریکایی‌ها و کشورهای غربی نیز متوجه این مسئله شده‌اند که اتفاقی در جهان در حال وقوع هست که چه بخواهند و چه نخواهند نمی‌توانند تاثیری در وقوع این تغییر بگذارند.

رئیس جمهور با اشاره به رایزنی‌های صورت گرفته در جریان این سفر از جمله با رئیس جمهور روسیه درباره موضوع کریدور راهبردی شمال-جنوب، افزود: قرار هست در سفری که در آینده نزدیک به روسیه خواهم داشت، توافق جامع و یکسری تفاهمات مهم دیگر میان مقامات دو کشور به امضا برسد. الگوی گسترش تعاملات با روسیه می‌تواند به بلاروس هم تعمیم یابد.

مسعود پزشکیان روز پنجشنبه در ادامه برنامه‌های سفر به روسیه، در دیدار آقای «نیکلاس مادورو» رئیس جمهور ونزوئلا با اشاره به اینکه رویکرد ما به وفاق در داخل و تقویت روابط با جهان مورد اقبال مردم ایران در انتخابات اخیر ریاست جمهوری قرار گرفت، تصریح کرد: تقویت وفاق و انسجام داخلی و نیز روابط دوستانه با همسایگان و دیگر کشورهای جهان از مولفه‌های اصلی قدرت هست.

رئیس جمهور با بیان اینکه اقدام رژیم صهیونیستی در ترور آقای هنیه در تهران در نخستین روز کاری بنده به عنوان رئیس جمهور، به قصد ایجاد اخلال در پیشبرد همین رویکرد اتفاق افتاد، افزود: با وجود نیت رژیم صهیونیستی برای کشاندن پای جمهوری اسلامی ایران به جنگ، ما با هدف پیشبرد و به نتیجه رسیدن مذاکرات آتش‌بس، در برابر نقض حاکمیت ایران از سوی صهیونیست‌ها خویشتن‌داری کردیم اما این رژیم در ارتکاب جنایات خود علیه زنان و کودکان بی‌گناه و بی‌دفاع گستاخ‌تر شد.

همچنین آقای لوئیس آرسه رئیس جمهور بولیوی بعد از ظهر پنجشنبه، با حضور در محل اقامت مسعود پزشکیان، با یکدیگر دیدار و درباره مهمترین محورهای همکاری‌ها و روابط دوجانبه و مسائل بین‌المللی گفتگو کردند. 

مسعود پزشکیان پس از انجام سفری سه روزه به روسیه با استقبال معاون اول رئیس جمهور، معاون امور بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری و تعدادی از اعضای دولت وارد تهران شد. رئیس جمهور در سفر به روسیه علاوه بر شرکت در سه نشست سران بریکس، با روسای جمهور روسیه، چین، مصر، آفریقای جنوبی، بلاروس، ونزوئلا و بولیوی، رئیس دولت امارات و نخست وزیران هند و اتیوپی نیز دیدار و گفتگو کرد.

انتهای پیام/381

این مطلب به صورت خودکار از این صفحه بارنشر گردیده هست

خروج از نسخه موبایل