نماد سایت مجاهدت

«دفاع مقدس» افتخاری جاودانه

«دفاع مقدس» افتخاری جاودانه


دفاع مقدس» افتخاری جاودانه” src=”https://defapress.ir/files/fa/news/1403/6/29/2608751_327.jpg” alt=”«دفاع مقدس» افتخاری جاودانه” width=”306″ height=”184″ align=”left”>گروه استان‌های دفاع‌پرس- امیر سرتیپ دوم ستاد «محمدکاظم تارخ» فرمانده ارشد پیشین ارتش جمهوری اسلامی ایران در شمال شرق؛ سرزمین عزیز ما ایران در طول تاریخ فراز و نشیب‌های زیادی بخود دیده هست. در طول قرن‌ها سرزمین ما ایران بکرات مورد هجوم بیگانگان قرار گرفته هست. هرگاه اراده‌ای در حاکمان و سردمداران بوده مردم از این حریم دفاع کرده‌اند و مهاجمین را ناکام گذاشته‌اند یکی از این نوع استقامت و پایداری که در عصر ما مشاهده شد و ملت قهرمان ایران بخوبی از حریم خویش دفاع کرده و با حفظ شئونات انسانی و در نظر گرفتن احکام خداوندی بر دشمن فائق آمده جنگ تحمیلی هشت ساله یا «دفاع مقدس» هست.

آخرین روز شهریورماه هرسال یادآور تهاجم سراسری ارتش متجاوزی هست به سرکردگی یکی دیگر از زشت‌خویان و از تبار نژادپرستان که خود را «سعد ابی وقاص» قرن بیستم میلادی معرفی می‌کرد. فردی که در سودای رهبری جهان عرب و ژاندارمی خلیج فارس به دنبال «قادسیه» دیگری بود. او که ملت قهرمان ایران دشمن مجوس می‌دانست کسی نبود جز «صدام حسین» رئیس جمهور عراق که سوار بر اسب عربیت به دنبال اهداف بزرگی می‌گشت. پس از جنگ اول عراق علیه ایران صدام حسین که در آن زمان معاون «احمد حسن البکر» رئیس جمهور عراق بود در اسفند ۱۳۵۳ در جریان اجلاس سران کشور‌های صادرکننده نفت اپک با وساطت رئیس جمهور الجزایر با محمدرضا پهلوی پادشاه وقت ایران ملاقات کرد که پس از آن بیانیه‌ای صادر شد بنام «بیانیه الجزایر» که در آن مرز‌های زمینی دو کشور در همان مرز‌های زمان امپراتوری عثمانی و مرز‌های رودخانه‌ای بر مبنای «خط تالوگ» تعیین شد.

در این بیانیه واژه‌هایی، چون قطعی، غیرقابل تغییر همیشگی و غیرقابل نقص قید شد. این بیانیه را صدام حسین امضا کرد که به «قرارداد ۱۳۹۷ الجزایر» مشهور گردید. با پیروزی انقلاب اسلامی در ایران و سرنگونی رژیم شاهنشاهی «صدام حسین» که در جریان قرارداد الجزایر خود را شکست‌خورد احساس می‌کرد به دنبال فرصتی برای زدودن این لکه ننگ قراردادی که با امضای او صورت گرفته بود افتاد؛ لذا در ۲۵ تیرماه ۱۳۵۸ با انجام یک کودتای نرم علیه «ژنرال احمد حسن البکر» رئیس جمهور عراق قدرت را به دست گرفت و به دلیل داشتن خوی تجاوزگرایانه اقداماتی در حوزه فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و نظامی علیه ایران انجام داد. تا زمینه برای شروع جنگ فراهم شود.

کشور عراق که خود را عضو بلوک شرق و همسو با روسیه (شوروی سابق) می‌دانست و ۸۵ درصد تجهیزات نظامی خود را از این ابرقدرت دریافت کرده بود، ضمن ارتباط با کشور‌های بلوک شرق درخواست برقراری ارتباط با آمریکا را مطرح و خود را به بلوک غرب نزدیک کرد.

از سوی دیگر با استراتژی ایران‌هراسی کشور‌های عربی را به خود جلب نمود و یک پیمان دفاعی با کشور‌های عربی حاشیه خلیج فارس منعقد کرد. «صدام حسین» قول پشتیبانی را از سران کشور‌های مصر، اردن، مراکش، سومالی، سودان، چاد و چندین کشور عربی دیگر را گرفت.

«صدام حسین» با این حمایت‌ها بود که اهداف نهایی خود را که رهبری جهان عرب و ژاندارمی خلیج فارس بود را اعلام کرد؛ که تحقق آن جنگ با ایران، تصرف خوزستان و افزایش ساحل در خلیج فارس بود؛ لذا از سال ۱۳۵۸ تا شروع جنگ ارتش عراق ۸۰۴ مورد تجاوز مرزی به ایران نمود که ۴۹۰ مورد آن به سازمان ملل منعکس شد. ارتش عراق در ۳۱ شهریورماه ۱۳۵۹ تهاجم سراسری خود از زمین، هوا و دریا به ایران اسلامی آغاز کرد. «صدام حسین» که همه چیز را برای پیروزی سریع در دست داشت و اهداف خود را در قالب تسلط بر اروندرود ظرف مدت چند ساعت و لغو قرارداد ۱۹۷۵ الجزایر، تصرف سه روزه خوزستان و مزید کردن آن با نام استان «عربستان» به خاک عراق ظرف مدت سه روز و براندازی نظام جمهوری اسلامی ایران ظرف مدت یک هفته با حضور در تهران. چراکه خود در پاسخ سوالی که خبرنگار خارجی از او کرد اعلام نمود: «جواب سوال شما را هفته آینده در تهران خواهم داد» با این باور‌ها بود که جنگی آغاز شد که طولانی‌ترین جنگ متقارن قرن بیستم و دومین جنگ پس از جنگ ویتنام گردید.  

جنگی بر ایران اسلامی و ملت قهرمان ما تحمیل گشت که به هیچ وجه آمادگی را نه حاکمیت، نه ملت و نه نیرو‌های مسلح نداشتند. ایران اسلامی که پس از پیروزی انقلاب با مشکلات زیادی در حوزه‌های سیاسی- امنیتی، اجتماعی- سیاسی و نظامی- دفاعی مواجه بود و در مناطق قومی درگیر ضد انقلاب و تجزیه‌طلبان بود. شرایط مناسبی نداشت.

اقدامات عراق و ارتش بعث در سال ۵۸ و ۵۹ تا شروع جنگ طی گزارشاتی به سران قوا بویژه رئیس جمهور بنی‌صدر اعلام شد که با بی‌توجهی آنها مواجه گردید.

با تهاجم سراسری ارتش عراق در ۳۱ شهریور و بمباران ۱۹ شهر همزمان توسط هواپیما‌های عراقی مسئولین ناباور، باور کردند که جنگ آغاز شده هست.

در روز اول جنگ بنیانگزار جمهوری اسلامی ایران «امام راحل» با صدور اعلامیه‌ای که از طریق رادیو و تلویزیون پخش شد، مردم را به آرامش، خویشتنداری و نیرو‌های مسلح را به مقابله با ارتش بعث متجاوز فراخواندند. ملت ایران و نیرو‌های مسلح در پی رهنمود امام امت و با راهبرد‌های حساب‌شده طی مدت هشت سال با استقامت و پایداری بی‌نظیری از حریم خویش دفاع کردند و سربلند از آزمونی بزرگ خارج شدند. نیرو‌های مسلح (ارتش توانمند، سپاه سبزپوش، بسیج مردمی) همه با هم و در کنار هم حماسه‌ها آفریدند تا صدام و ارتش بعث به هیچکدام از اهداف کثیف خود نرسند. با گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان، ایثارگران، آزادگان و رزمندگان دفاع مقدس به ملت قهرمان و نستوه ایران درود می‌فرستیم.

انتهای پیام/

این مطلب به صورت خودکار از این صفحه بارنشر گردیده هست

خروج از نسخه موبایل