رشد علمی ایران پس از انقلاب ناشی از خودباوری ملی است

رشد علمی ایران پس از انقلاب ناشی از خودباوری ملی است


به گزارش خبرنگار مجاهدت به نقل از گروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس، برنامه «بدون خط خوردگی» «رادیو گفت‌وگو» در خصوص دستاورد‌های انقلاب اسلامی در حوزه علم و فناوری با اسماعیل قادری‌فر، رئیس مرکز فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و تحقیقاتی ریاست جمهوری به صورت تلفنی گفت‌وگو کرد.

قادری‌فر دستاورد‌های علمی و فناوری ایران در دوران انقلاب را برجسته توصیف کرد و اظهار داشت: در حوزه علم و فناوری به هیچ وجه نمی‌توان شرایط امروز را با دوران پیش از انقلاب مقایسه کرد. به عنوان مثال در فرآیند رتبه بندی و علم سنجی در مراجع معتبر جهانی در سال ۱۳۵۷، ایران اساساً وجود خارجی نداشت و نام ایران برای نخستین بار، پس از انقلاب در رتبه بندی‌های معتبر و پایگاه‌های علم سنجی آورده شد.

وی به آمار‌های کمی اشاره و بیان کرد: تعداد دانشجویان در سال نخست انقلاب اسلامی کمتر از ۲۵۰ هزار نفر بود و امروز به حدود چهار میلیون دانشجو رسیده است. همزمان با رشد کمی فعالیت‌های علمی و دانشگاهی در کشور، روند تولید علم نیز افزایش پیدا کرده است و در حال حاضر ایران رتبه ۱۶ روند صعود علم را در دنیا به خود اختصاص داده است.

رئیس مرکز فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و تحقیقاتی ریاست جمهوری از رشد ۱۱ برابری شتاب علمی ایران در سطح جهان خبر داد و گفت: در بین سال‌ها ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۵ رکود شتاب علمی در اختیار ایران قرار داشت و این نشان دهنده حرکت علمی کشور در دوران انقلاب اسلامی است.

وی رشد علمی در دوران انقلاب اسلامی را ناشی از خودباوری ملی دانست و عنوان کرد: در حوزه نانو فناوری رتبه چهارم، در حوزه زیست فناوری رتبه یازدهم، در حوزه سلول‌های بنیادی جایگاه دهم و در حوزه هوا و فضا رتبه نهم تولید علم در جهان را به خود اختصاص داده ایم.

قادری فر پیشرفت علمی ایران را از برکات انقلاب اسلامی عنوان کرد و افزود: خودباوری که در جامعه علمی و نخبگانی کشور ایجاد شده است و کمتر کسی است که نام دانشمندان ایرانی را در صدر پایگاه‌های علمی جهان نبیند.

رئیس مرکز فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و تحقیقاتی ریاست جمهوری در عین حال، پیشرفت‌های علمی فعلی را برای ایران ناکافی دانست و گفت: همزمان که پیشرفت‌های علمی را شاهد هستیم، به مقوله بسیار مهم توسعه فناوری و روند گذار کشور از اقتصاد نفتی به اقتصاد علم محور که اقتصاد دانش بنیان از آن نام می‌برند توجه کرده ایم.

وی اشاره کرد: در حال حاضر نزدیک به ۶ هزار شرکت دانش بنیان در کشور فعالیت می‌کنند. همچنین حدود هفت هزار و ۵۰۰ استارت آپ یا کسب و کار‌های نوپا نیز در حال خدمت رسانی هستند و همه این پیشرفت‌ها مربوط به زمانی است که در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی به دست آمده است.

انتهای پیام/ 112



منبع خبر

این مطلب مفید بود؟
>

آخرین اخبار

تبلیغات
تبلیغات
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید