نماد سایت مجاهدت

روایت ها از میدان جنگ اوکراین همزمان با ماجرای واگنر

روایت ها از میدان جنگ اوکراین همزمان با ماجرای واگنر



نیروهای نظامی روسیه در ۲۴ ساعت گذشته با ماجرای خروج واگنر از اردوگاه خودی و تبدیل به تهدید، شرایط خاصی را در عملیات نظامی در اوکراین سپری کردند.

به گزارش مجاهدت از مشرق، همزمان که اظهارات و بیانیه های رئیس گروه واگنر در دعوت به شورش مسلحانه در شبکه های اجتماعی منتشر می شد و واکنش هایی را در پی داشت، آژیر هشدار حمله هوایی بود که سرتاسر خاک اوکراین را فرا گرفت و گویای آن بود که با وجود ترک موضع جنگی از سوی گروه شبه نظامی که تا دیروز برای مسکو می جنگید، روسیه تلاش دارد که ابتکار عمل در صحنه میدان نبرد را داشته باشد.

در تازه ترین تحول که شامگاه چهارشنبه گزارش شد، “یوگنی پریگوژین” رئیس‌ گروه واگنر ضمن موافقت با پیشنهاد رئیس جمهوری بلاروس، حرکت گروه خود به سوی مسکو را متوقف کرد.

آخرین تحولات جنگ از نگاه روسیه

وزارت دفاع روسیه چهارشنبه در گزارشی اعلام کرد که نیروهای هوافضای این کشور، شامگاه جمعه با تسلیحات دقیق دوربرد به تجهیزات الکترونیکی هوانوردی نیروهای هوایی اوکراین در فرودگاه های کاناتوو و دنیپر حمله گروهی داشتند و به اهداف مورد نظر آسیب زدند.

بنا بر این گزارش، نیروهای نظامی روسیه سه شنبه در پاسخ به حمله اوکراین به یک پل جاده ای در تنگه چونگار، یک انبار با موشک های انگلیسی کروز سایه طوفان در پایگاه هوایی اوکراین در منطقه سخملنیتسکی منهدم شد.

گزارش وزارت دفاع روسیه همچنان گویای تداوم عملیات تهاجمی و ضدحمله اوکراین برای بازپس گیری مناطق تصرف شده در عملیات نظامی ۱۵ ماه گذشته است.

این وزارتخانه، ضدحمله نیروهای نظامی اوکراین در دونتسک جنوبی، زاپوریژیا، دونتسک و کراسنو – لیمانسکی “ناموفق” توصیف کرده است.

بنا بر این گزارش، نیروی هوایی ارتش روسیه حملات موفقی به سه انبار مهمات تیپ ۶۵ مکانیزه، محل های تجمع نیروی انسانی و تجهیزات نظامی اوکراین در مناطق زاپوریژیا و دونتسک داشته است.

بنا بر این گزارش، خودروی راکت انداز توپخانه ای گراد، یک دستگاه توپخانه خودکششی سزار ساخت فرانسه، یک سامانه توپخانه M۷۷۷ ساخت آمریکا و چند دستگاه دستگاه هویتزر و دیگر تجهیزات نظامی با شلیک نیروهای نظامی روسیه در این مناطق منهدم شدند.

بر اساس این گزارش، حملات هوایی و توپخانه ای ارتش روسیه به ذخایر نیروی انسانی و تجهیزات نظامی تیپ های ۳۵ و ۳۶ تفنگداران دریایی نیروهای مسلح اوکراین در باخموت ضربه زد و دو انبار سوخت تجهیزات نظامی در منطقه دنیپر را به آتش کشید.

وزارت دفاع روسیه همچنین اعلام کرد: پدافند هوایی این کشور در شبانه روز گذشته، ۲۴ هواپیمای بدون سرنشین اوکراینی را در مناطق درگیری با این کشور منهدم کرد.

روایت اوکراین از میدان نبرد

از سوی دیگر، هانا مالیار معاون وزیر دفاع اوکراین نیز در مطلبی در کانال تلگرامی خود از پیشرفت در جبهه شرقی این کشور و نبرد سنگین در جنوب این کشور سخن گفت.

وی با اشاره به تداوم برنامه نیروهای نظامی اوکراین در ضد حمله همزمان از چند جهت در روز چهارشنبه اظهار کرد: پیشرفت در همه جهات وجود دارد.

معاون وزیر دفاع اوکراین اعلام کرد: نیروهای روسیه سعی کرد در مسیرهای کوپیانسک، لیمانسک و مارینسک اقدامات تهاجمی داشته باشد اما نتوانست پیشروی کند.

وی درباره نبرد در جبهه جنوبی اوکراین با روسیه نیز نوشت: نبردهای سنگین ادامه دارد، روسیه در حالت دفاعی است و تلاش زیادی می کند تا اقدامات تهاجمی اوکراین را متوقف کند.

مالیار در واکنش به ماجرای گروه واگنر نیز اظهار داشت که این وضعیت، قابل پیش بینی و اجتناب ناپذیر بود؛ در ایجاد این شرایط، هیچ توطئه خارجی وجود نداشت و فرایندی طبیعی بود که نویدبخش پیروزی بود.

وی با طرح پرسشی مبنی بر اینکه “آیا باید خوشحال باشیم؟” افزود: بهتر است مراقب باشید و برای هر گونه سناریو آماده باشید.

منبع: ایرنا

این مطلب به صورت خودکار از این صفحه بارنشر گردیده است

خروج از نسخه موبایل