نماد سایت مجاهدت

رییس جمهوری منتخب بدون وامداری جریان‌های سیاسی انتخاب شد

رییس جمهوری منتخب بدون وامداری جریان‌های سیاسی انتخاب شد



به گزارش خبرنگار مجاهدت به نقل از خبرنگار ایرنا، آیت‌الله عباسعلی سلیمانی در خطبه‌های این هفته نماز جمعه کاشان در مصلی بقیة‌الله الاعظم شهرستان گفت: ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ با مشارکت نیمی از واجدان شرایط دارای نکات مثبت و منفی قابل ارزیابی پشت سر گذاشته شد.

وی با اشاره به نخستین نکته مثبت این دوره از انتخابات که خلق صحنه‌های شورانگیز از سوی مردم آگاه و سیاس ایرانی و ایران زمین مقابله روشنی با طراحی‌ها و بافته‌های آمریکا، صهیونیست و ارتجاع عربی منطقه بود افزود: آنان گسست و شکاف مردم با نظام را دنبال می‌کردند اما ملت زمان‌شناس، دلبسته به آرمان‌های انقلاب اسلامی و وفادار به امام امت، رهبری، نظام و شهیدان والامقام با ریختن آب پاکی روی دست آنها و حضور حماسی خود دماغ دشمنان اسلام را به خاک مالیدند و دل دوستان نظام را شاد کردند.

امام جمعه کاشان با بیان نکته دوم مثبت انتخابات اظهارداشت: آرای مردم و حضور آمیخته با شور و شعف و امید آنها به آینده در پای صندوق آرا می‌تواند نقطه عطفی در سیر تحولی و تکوینی انقلاب اسلامی و نویدبخش آینده‌ای روشن در دهه پنجم انقلاب و گام دوم این نظام الهی باشد.

آیت‌الله سلیمانی نکته سوم مثبت را با توجه به شرایط زمان برگزاری انتخابات، محاسبه و تحلیل صحیح آن با توجه به درگیری کشور عزیز ایران بلکه جهان با ویروس کرونا بیش از یکسال اخیر دانست و گفت: ۶۴ کشور انتخابات خود را به تعویق انداختند و اغلب ۳۰ کشور برگزارکننده شاهد کاهش مشارکت ۱۰ تا ۲۰ درصدی بودند.

وی با بیان اینکه بسیاری از جمعیت ۱۰ میلیون نفری (طبق آمار مشاور وزیر بهداشت) گروه‌های حساسِ بیماران و سالمندان به خاطر نگرانی از کرونا نتوانستند در انتخابات شرکت کنند اضافه کرد: بنابراین نباید رای ارزشمند ملت را کم اعتبار یا مخدوش جلوه داد.

القای یاس و ناامیدی دششمنان تاثیری در باور مردم نداشت

خطیب جمعه کاشان نکته چهارم مثبت انتخابات را تاثیر نداشتن القای یاس و ناامیدی از سوی دشمنان انقلاب اسلامی، وجود مشکلات معیشتی، تورم، گرانی، رنگ و بوی عصبانیت، خشم و حتی قهر را در باور مردم عنوان و تاکید کرد: هیچ یک از اینها حتی مناظرات، وعده‌ها و کارنامه‌های نامزدها تاثیری بر باور مردمی نداشت و باز پای صندوق رای آمدند.

آیت‌الله سلیمانی با اشاره به اینکه حتی آغاز رای‌گیری در برخی از شعبه‌ها ساز و کار مناسبی برای اخذ آرا فراهم نبود ادامه داد: با اینکه برخی از نیروهای بانفوذ داخلی با دشمنان در تحریم انتخابات هماهنگ شده بودند و گویا جریان ائتلافی تحریم یا به تعبیر دیگر تحریم خاموش را شکل داده بودند باز هم مردم پای صندوق آمدند.

به گفته وی، با توجه به تمامی این موارد اما حضور مردم به گونه‌ای بود که در پیام تشکر رهبر معظم انقلاب واژه‌های حماسه و شورانگیز به کار گرفته شد، بنابراین باید مخلصانه و متواضعانه از این مردم تشکر کرد.

رییس جمهوری منتخب وامدار اصلاح‌طلب و اصولگرا نشد

امام جمعه کاشان نکته پنجم مثبت انتخابات ۱۴۰۰ را اعلام استقلال رییس جمهوری منتخب در روز ثبت نام و تبلیغات انتخاباتی وی عنوان کرد و گفت: این استقلال یعنی اینکه وی وامدار جریان سیاسی اصلاح‌طلب و اصول‌گرا نشد.

آیت‌الله سلیمانی با اشاره به اینکه ۱۹ حزب اصلاح‌طلب به صورت جداگانه نداشتن نامزدی در اتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ را اعلام و  به صورت غیرمستقیم مردم را به مشارکت نکردن تحریک کردند و برخی از اصولگرایان نیز از مشارکت فاصله گرفتند گفت: از این نظر، رییس جمهوری منتخب با جلب آرای ۱۸ میلیون نفری در تصدی مناصب اجرایی کشور بر پایه شایسته سالاری نه بر مبنای وامداری و پیش فروش مناصب اجرایی انتخاب شد.

آرای باطله نکته منفی انتخابات

وی وجود آرای باطله در این دوره از انتخابات را نیز از موضوعات مورد توجه مرکزهای علمی، دانشگاهی و حوزوی، محفل‌های سیاسی و رسانه های داخلی و خارجی برشمرد و افزود: آرای باطله رتبه دوم در انتخابات حتی سبقت گرفتن از رقیب انتخاباتی را کسب کرده بود که مسوولان باید در مورد آن چاره‌اندیشی کنند تا دوره‌های آینده اتفاق نیفتد و آرای باطله نامزد اول نشود.

امام جمعه کاشان وجود آرای باطله را خطر بزرگی عنوان کرد و گفت: اگر این موضوع چاره‌اندیشی نشود در دوره بعد آرای باطله بیشترین آرای ماخوذه برای نامزدها خواهد بود که نباید به‌‍‌سادگی از کنار آن گذشت، چشم پوشید و بی تفاوت بود.

آیت‌الله سلیمانی با بیان اینکه در دوره دوازدهم بیش از ۴۱ میلیون نفر از ۵۶ میلیون نفر واجدان شرایط رای در انتخابات شرکت کردند  و فقط ۱۵ میلیون نفر شرکت نکردند افزود: اما در این دوره که حتی دو روز مانده به برگزاری آن رهبر معظم انقلاب با سخنرانی غرا، مطالباگرانه و متقاضیانه برای حضور در پای صندوق رای و ناامید کردن دشمنان نظام هزینه شد ۲۹ میلیون نفر نیامدند رای بدهند که نباید از کنار این قصه با ساده‌نگری گذشت و چشم‌پوشی کرد.

وی اظهار امیدواری کرد: رییس جمهوری منتخب بتواند امید، نشاط، شادمانی و مطالبات مردم را با درایت هر چه تمام‌تر به‌ویژه در عرصه معیشتی هر چه زودتر محقق کنند.       

آیت‌الله سلیمانی با اشاره به شهادت دکتر بهشتی در هفت تیر نیز گفت: همیشه دشمنان سرمایه‌ها و داشته‌های کشور را قبل از ما و ما بعد از دست رفتن آنها می‌شناسیم.



منبع خبر
خروج از نسخه موبایل