سفر «دوکوهه ادبیات» به استان‌ها برای بررسی ادبیات جنگ


ابوالفضل محمدباقر، تهیه‌کننده برنامه «دوکوهه ادبیات» در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ دفاع‌پرس، با بیان اینکه دوکوهه ادبیات از مینی دوکوهه‌ای که سال ۱۳۶۷ در حوزه هنری پایه‌گذاری شد و از اقصی نقاط کشور رزمنده‌ها برای بیان خاطرات دعوت شدند، الگو گرفت که آرام آرام ادبیات دفاع مقدس را شکل داد، اظهار داشت: چندین سال از جنگ تحمیلی گذشته و با اینکه ما فکر می‌کنیم آثار زیادی درخصوص جنگ تولید شده و کتاب‌های زیادی در استان‌های مختلف نشر پیدا کرده هست، اما وقتی وارد خاطرات و گفتگو میشویم و با کسانی که اهل فن هستند و خودشان درگیر جنگ بوده‌ند صحبت می‌کنیم، می‌بینیم که ما نتوانستیم همه خاطرات و یا حتی نصفی از خاطرات را ثبت و ضبط کنیم درحالی که این خاطرات باید هرچه سریع‌تر طبق فرمایش حضرت آقا ثبت و ضبط شود.

دفاع مقدس در استان‌ها می‌پردازد” src=”https://defapress.ir/files/fa/news/1403/7/5/2622724_965.jpg” alt=”«دوکوهه ادبیات» به ظرفیت‌های ادبیات دفاع مقدس در استان‌ها می‌پردازد” width=”600″ height=”402″>

تهیه‌کننده برنامه «دوکوهه ادبیات» به تشریح ابعاد این برنامه پرداخت و تصریح کرد: هدف ما در این برنامه این بود که اگر کسی خاطره و حرفی از جنگ دارد در این برنامه بیان شود تا تبدیل به کتاب و محصول ادبی شود؛ این برنامه یک اصل مهم دارد و اصل مهم در آن این بود که ما میخواهیم ظرفیت‌های مغفول مانده و گمنام هر استان در زمینه دفاع مقدس را بشناسانیم یعنی خاطراتی که در استان‌ها وجود دارد و جایی بازگو نشده را پیدا کنیم و برای انتشار کتاب و تولید فیلم معرفی شود.

وی عنوان کرد: ما در این برنامه سعی کردیم به ۳۱ استان بپردازیم؛ یعنی هر قسمت از برنامه مربوط به یک استان هست و در این برنامه‌ها مهمان ویژه‌ای از استان که نسبت به مسائل ادبیات استان کاملاً شناخت داشته هست، دعوت شده و توضیحاتی را درخصوص ادبیات دفاع مقدس استان ارائه داده هست.

محمدباقر به مباحث تولید برنامه پرداخت و با بیان اینکه بخشی از استودیو برنامه داخل تهران بود، افزود: در هر برنامه حدود ۲۰ دقیقه‌ی از برنامه با یک مهمان سپری می‌شد و سپس ما در استان قرار می‌گرفتیم و با نویسندگان و راویان بومی استان صحبت می‌کردیم که با هماهنگی بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و حوزه هنری صورت می‌گرفت. در این گفتگو‌ها افراد از ظرفیت‌ها و کار‌های صورت نگرفته استان خودشان صحبت می‌کردند که باید اتفاق می‌افتاد و نوشته می‌شد.

کد ویدیو

تهیه‌کننده برنامه «دوکوهه ادبیات» ادامه داد: ما در بخشی از برنامه به مسائل آماری ادبیات پایداری و خانواده‌های شهدا می‌پرداختیم که مثلاً ۱۰ هزار شهید در یک استان وجود دارد که از این مقدار شهید حداقل مثلاً باید ۲۰۰۰ کتاب در استان تولید می‌شد درحالی که ما کلاً آثار مکتوب دفاع مقدس‌مان که به صورت رسمی در کل کشور چاپ شده حدود ۲۴ هزار عنوان کتاب هست درحالی که درباره شهدای شاخص تنوع کتاب‌ها وجود دارد این درحالی هست که حدود یک میلیون نفر تحت تاثیر فضای جنگ بوده‌اند.

وی عنوان کرد: هدف اصلی ما در این برنامه فرمایش حضرت آقاست که فرمودند، قبل از اینکه پدران و مادران شهدا از بین ما بروند، خاطراتشان ثبت و ضبط بشود؛ لذا ما در این برنامه آمدیم و گفتیم در این استان چه تعداد شهید وجود دارد و چه تعداد از ان‌ها کتاب نوشته شده هست. در این برنامه دو پادکست داشتیم که یک بخش آن نمایشی بود و در داخل این برنامه یعنی به صورت نمایشی یکی دو دقیقه در مورد ابعاد تولیدش صحبت می‌شد.

دفاع مقدس در استان‌ها می‌پردازد” src=”https://defapress.ir/files/fa/news/1403/7/5/2622728_423.jpg” alt=”«دوکوهه ادبیات» به ظرفیت‌های ادبیات دفاع مقدس در استان‌ها می‌پردازد” width=”600″ height=”800″>

محمدباقر درباره روند تولید برنامه «دوکوهه ادبیات» گفت: آذرماه مهر سال گذشته کار این برنامه کلید خورد؛ اتاق فکر برنامه شروع شد که توسط مرکز سیمرغ رسانه ملی طرح پذیرفته شد و قائم مقام فرهنگی سیما از طرح حمایت کردند. سرپرست نویسندگان برنامه رحیم رحیم مخدومی بودند و کار کلید خورد در هر قسمت لوکیشن متفاوت داشتیم که در موزه دفاع مقدس ضبط شد و اجرای برنامه توسط دکتر کامور بخشایش بود. 

تهیه‌کننده برنامه «دوکوهه ادبیات» با بیان اینکه کارگردانی این برنامه برعهده سید مجتبی اسدی پور بود و سینا اسحاقی تدوین آن را عهده‌دار بود، افزود: تولید و ضبط این برنامه تقریبا تا اواسط اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ طول کشید و تدوین آن تا به امروز با توجه به تغییرات و اصلاحاتی که لازم دارد، ادامه دارد و قراره شد برنامه چهارشنبه‌ها ساعت ۱۹ از شبکه ۴ پخش شود و بازپخش آن ساعت ۱۲ و نیم روز پنجشنبه هر هفته صورت بگیرد.

دفاع مقدس در استان‌ها می‌پردازد” src=”https://defapress.ir/files/fa/news/1403/7/5/2622735_172.jpg” alt=”«دوکوهه ادبیات» به ظرفیت‌های ادبیات دفاع مقدس در استان‌ها می‌پردازد” width=”600″ height=”450″>

انتهای پیام/ 121

این مطلب به صورت خودکار از این صفحه بارنشر گردیده هست

این مطلب مفید بود؟
>

آخرین اخبار

تبلیغات
تبلیغات
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید