نماد سایت مجاهدت

طحان نظیف: زنان ارتقابخش فرآیند قانون‌نویسی باشند

طحان نظیف: زنان ارتقابخش فرآیند قانون‌نویسی باشند



سخنگوی شورای نگهبان از زنان نماینده که اهل دقت نظر هستند خواست تا ارتقابخش فرآیند قانون‌نویسی در مجلس شورای اسلامی باشند.

به گزارش مجاهدت از مشرق از شورای نگهبان، در سومین روز از ماه مهر ۱۴۰۳ جمعی از اعضای فراکسیون زنان و خانواده مجلس شورای اسلامی در شورای نگهبان حضور یافتند و با تعدادی از اعضای حقوقدان این شورا نشستی برگزار کردند.

در این نشست که محمدحسن صادقی‌مقدم، عباسعلی کدخدایی، هادی طحان‌نظیف، خیرالله پروین و غلامرضا مولابیگی اعضای حقوقدان شورای نگهبان حضور داشتند، نمایندگان زن مجلس به بیان دیدگاه‌ها و دغدغه‌های خود و جامعه بانوان پرداختند.

ضرورت توجه به نقش و جایگاه زنان و خانواده در پیشبرد امور، نواقص و مشکلاتی که در موضوع قانون گذاری وجود دارد و عدم اجرای کامل قوانین توسط دستگاه‌ها و کیفیت پاسخگویی آنها به خصوص در موضوع زنان و خانواده از جمله موضوعاتی بود که مورد اشاره نمایندگان قرار گرفت.

تاکید صادقی‌مقدم بر نقش نمایندگان در پیگیری موضوعات زنان

پس از سخنان نمایندگان که حدود یک ساعت به طول انجامید، محمدحسن صادقی‌مقدم عضو حقوقدان و معاون اجرایی و امور انتخابات شورای نگهبان اظهار داشت: زنان در پیروزی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس نقش مهم و اثرگذاری داشتند. امام خمینی (ره) فرمودند که اگر زنان نبودند، نهضت اسلامی به نتیجه نمی‌رسید.

وی ادامه داد: جامعه بانوان کشور نیازمندی‌ها و موضوعات بسیاری دارند که زنان نماینده مجلس شورای اسلامی بهترین افراد برای بیان و پیگیری آن مسائل و مشکلات هستند.

صادقی‌مقدم خاطرنشان کرد: شورای نگهبان همواره بر اساس شرع و قانون اساسی، دغدغه‌ها و نیازمندی‌های جامعه بانوان کشور که بسیاری از آنها از سوی شما نمایندگان مطرح شد را مورد توجه قرار داده است.

این استاد دانشگاه تهران به توجه‌ای که به زنان در موضوعات مختلف از سوی دین مبین اسلام شده و در مراکز علمی و دینی مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد، اشاره کرد و گفت: اسلام نگاه ویژه‌ای به زنان دارد و همین نگاه مبنای عمل شورای نگهبان در انجام وظایف و ماموریت‌های خود است.

معاون اجرایی و امور انتخابات شورای نگهبان سلام آیت‌الله سید محمدرضا مدرسی‌یزدی عضو فقهای شورای نگهبان و سیامک ره‌پیک قائم‌مقام دبیر شورای نگهبان را نیز به اعضای فراکسیون زنان و خانواده مجلس شورای اسلامی ابلاغ کرد.

کدخدایی از ضرورت استحکام قوانین گفت

عباسعلی کدخدایی عضو حقوقدان شورای نگهبان و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز به فرآیندها و اجزای نظام قانون‌گذاری اشاره کرد و در خصوص جایگاه‌ها و نقش هر کدام از این نهادها گفت: مجلس شورای اسلامی نقش مهم و اساسی در نظام قانون‌گذاری کشور دارد.

وی افزود: بنابر اصول ۱۱۰ و ۱۱۲ قانون اساسی مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز وظیفه دارد تا ضمن تدوین سیاست‌های کلی نظام، بر حُسن اجرای سیاست‌های کلی نظام نظارت کند که این موضوع از طریق هیات عالی نظارت بر حُسن اجرای سیاست‌های کلی نظام در حال اجراست.

کدخدایی گفت: اگر مصوبه‌ای چند بار بین شورای نگهبان و مجلس شورای اسلامی رفت و برگشت پیدا کند و در نهایت مجلس شورای اسلامی نسبت به آن اصرار ورزد، تصمیم‌گیری به مجمع تشخیص مصلحت نظام واگذار می‌شود.

این استاد دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: نقش و جایگاه مجلس شورای اسلامی در قانون‌گذاری طبق قانون اساسی مشخص است و باید تلاش کرد تا این نقش به خوبی تحقق یابد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام توصیه کرد که بین شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجلس شورای اسلامی جلسات مشورتی و همفکری برگزار شود تا در موضوع تصویب قوانین، تزاحمی به وجود نیاید و هم‌افزایی در این موضوع صورت بگیرد.

کدخدایی درباره مصوبات مجلس شورای اسلامی نیز گفت: با دقت نظر در نگارش بسیاری از طرح‌ها و لوایح می‌توان از میزان رفت و برگشت‌ها بین شورای نگهبان و مجلس شورای اسلامی کاست و به مصوبات نیز استحکام و وزانت حقوقی بیشتری بخشید.

وی متذکر شد در برخی موضوعات قوانین متعددی وجود دارد که برخی از آنها با یکدیگر همخوانی ندارد و این موجب می‌شود تا دستگاه‌های اجرایی در عمل با سردرگمی مواجه شوند؛ لذا لازم است در تصویب قوانین یکپارچگی به وجود آید.

کدخدایی گفت: برای تعداد حضور زنان در مجلس شورای اسلامی محدودیتی وجود ندارد.

زنان ارتقابخش فرآیند قانون‌نویسی باشند

هادی طحان‌نظیف عضو حقوقدان و سخنگوی شورای نگهبان نیز در سخنانی بیان داشت: نمایندگان خانم نقش مهمی در انتقال دغدغه‌ها، مسائل و مشکلات زنان به نظام تقنین کشور دارند.

وی با بیان اینکه زنان ایران اسلامی از توانمندی‌ها و شایستگی‌های بسیاری برخوردار هستند، گفت: از ظرفیت بزرگ زنان در بسیاری از حوزه‌ها می‌توان استفاده کرد که در این رابطه باید زیرساخت‌های فرهنگی به وجود آید.

طحان‌نظیف اظهار داشت: کارآمدی زنانی که اکنون در مناصب و جایگاه‌های مهم قرار دارند، در زمینه‌سازی فرهنگی نقش مهم و اثرگذاری دارد.

سخنگوی شورای نگهبان سپس در پاسخ به نکته‌ای که یکی از نمایندگان مطرح کرده بود، بیان داشت: جایگاه قانونی هر یک از نهادها در نظام قانون‌گذاری (تقنین) کشور مشخص است، اما در برخی عرصه‌ها ابهامات و اشکالاتی وجود دارد که با هم‌اندیشی می‌توان راهکارهایی یافت.

وی ابراز امیدواری کرد که نمایندگان دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی بتوانند در سال نخست نمایندگی که با تراکم کمتر موضوعات مواجه هستند، مهمترین مسائل و دغدغه‌های نظام قانون‌گذاری کشور را مورد پیگیری قرار بدهند.

عضو حقوقدان شورای نگهبان از زنان نماینده که اهل دقت نظر هستند خواست تا ارتقابخش فرآیند قانون‌نویسی در مجلس شورای اسلامی باشند شورای نگهبان در این رابطه آماده همکاری با مجلس شورای اسلامی است.

نقش زنان در مجلس اثرگذار است

خیرالله پروین عضو حقوقدان شورای نگهبان در این جلسه عنوان کرد: انقلاب اسلامی، نقش و جایگاه زنان در جامعه را ارتقا بخشید و امروز شاهد حضور و نقش‌آفرینی زنان در عرصه‌های مختلف هستیم که باید در این رابطه اطلاع‌رسانی و تبیین‌گری صورت بگیرد.

وی افزود: زنان در پیروزی‌های بزرگی که در عرصه‌های مختلف به خصوص در دوران دفاع مقدس به دست آوردیم، نقش مهم و اثرگذار داشتند. اگر زنان نبودند، نمی‌توانستیم آن پیروزی‌ها را به دست آوریم.

این استاد دانشگاه تهران گفت: در نظام جمهوری اسلامی ایران، زنان می‌توانند در عرصه‌های مختلفی حضور یابند و نقش‌آفرینی کنند.

پروین تاکید کرد: نقش زنان در مجلس شورای اسلامی پررنگ و ارزشمند است و موجب تقویت قانون‌گذاری خواهد شد.

وی یادآور شد که شورای نگهبان براساس قانون اساسی و شرع و در انجام وظایف و ماموریت‌هایش اجازه نخواهد داد که حقوق زنان در جامعه تضییع شود.

عضو حقوقدان شورای نگهبان گفت: حضور زنان در مجلس شورای اسلامی و نقش آنها در قانون‌گذاری را مغتنم می‌دانیم.

غلامرضا مولابیگی عضو حقوقدان شورای نگهبان نیز تصریح کرد: دغدغه‌ها و نیازمندی‌ها جامعه زنان که در این جلسه نیز مورد اشاره نمایندگان قرار گرفت، از سوی شورای نگهبان در بررسی مصوبات و انجام وظایف مورد توجه خواهد بود.

این مطلب به صورت خودکار از این صفحه بارنشر گردیده است

خروج از نسخه موبایل