طلاب و علمای جهادگر؛ نگینی درخشان در تاریخ دفاع مقدس

طلاب و علمای جهادگر؛ نگینی درخشان در تاریخ دفاع مقدس/ ارجاع به دبیر استانها/


گروه استان‌های دفاع‌پرس – حجت‌الاسلام ابراهیم طاوسیان؛ دفاع مقدس در ایران نه منحصر به یک جنگ و نه منحصر به یک قشر و گروه خاصی است؛ دفاع مقدس متعلق به یک نسل است، متعلق به یک تاریخ است؛ باید گفت همه ایرانیان از هر صنف و گروهی در دفاع مقدس نقش و سهم دارند و هر کس به طریقی دینش را به این انقلاب و این مرز و بوم ادا کرده است.

اما در این بین نقش و سهم برخی اقشار برجسته‌تر و مؤثرتر است؛ یکی از این قشرها، روحانیون و طلابی است که چه در لباس پیغمبر و چه در لباس رزم، از جان و مال خود گذشتند.

طلبه‌های جوان دفاع مقدس، عاشقانه و مجاهدانه هر جا لازم بود لباس طلبگی پوشیدند و درس اخلاق و معنویت دادند و هر جا لازم بود لباس رزم پوشیدند و درس فداکاری و شهادت دادند.

در جنگ تحمیلی علیه کیان اسلام ناب محمدی، الگو و سرمشق روحانیون حضرت امام خمینی (ره) بودند که به مانند فرمانده‌ای مقتدر و مدبر، مدیریت مجاهدانه از خود نشان دادند که نتیجه آن سربلندی ملت بزرگ ایران در میدانی بود که انقلاب مردمش هنوز طفلی نوپا بود و باید به پیکار با غول استکبار جهانی می‌رفت.

اگرچه کارنامه روحانیون در دفاع مقدس نقطه‌ای روشن و افتخارآمیز در طول تاریخ است اما نقش طلاب و علمای جهادگر همچون نگینی درخشان در دل این نقطه روشن، برجسته و پررنگ است؛ روحانیون جهادی نه تنها راهنما و هدایتگر رزمندگان اسلام بودند بلکه در حساس‌ترین عملیات‌ها از نقش فرمانده تا سرباز اسلام را به بهترین نحو ممکن و با خلوص کامل به سرانجام رساندند.

همان روحانیونی که حضرت امام خمینی (ره) در موردشان می‌فرماید: «در هر نهضت و انقلاب الهی، علمای اسلام اولین کسانی بوده‌اند که بر تارک جبینشان خون و شهادت نقش بسته است، کدام انقلاب مردمی اسلامی را سراغ داریم که در آن حوزه روحانیت پیش‌کسوت شهادت نبوده‌اند و بر بالای دار نرفته‌اند و اجساد مطهرشان بر سنگ‌فرش‌های حوادث خونین به شهادت نایستاده است.»

نمی‌شود از نقش روحانیون جهادگر در ترغیب مردم به حضور در جبهه‌های جنگ و تقویت روحیه رزمندگان اسلام در وسط میدان حق علیه باطل، بگذریم و سخنی نگوییم. آنها همانند فرماندهی که تفنگ به دست می‌گیرد و روبه‌روی گلوله دشمن می‌رود، خودشان پیشتاز بودند و با حضور در جبهه‌ها، دیگران را نیز به حضور تشویق و ترغیب می‌کردند به طوری که نقش روحانیت در تشکیل بسیج و وحدت ملت ایران در مقابله با متجاوزین بر کسی پوشیده نیست.

اما اگر از زاویه دیگر به نقش طلاب و روحانیون در جنگ تحمیلی اشاره‌ای کنیم باید گفت که علاوه بر لباس رزم و نشر معارف دینی و تقویت روحیه معنوی رزمندگان، در واقع روحانیون به دفاع مردم از کیان اسلام و آب و خاک‌شان، مشروعیت و تقدس بخشیدند و اجازه ندادند جریان رسانه‌ای استکبار جای متجاوز و مدافع را در این جنگ عوض کنند.

تلاش روحانیت در این عرصه نام دفاع مقدس را زیبنده مجاهدت‌های هشت ساله سربازان اسلام در مقابله با ابرقدرت‌های شرق و غرب کرده است. برپایی نمازهای جماعت زیر بمباران دشمن چنان عطر خوش خدا را در کالبد رزمندگان اسلام طنین‌انداز می‌کرد که هیچ سلاح نظامی ترسی در دل آنها نمی‌انداخت و عاشقانه و شجاعانه به استقبال شهادت می‌رفتند و این‌ها کارهای کمی نبودند که روحانیون و طلاب در دفاع مقدس انجام دادند.

به گواه تحقیقات علمی کارشناسان نظامی، پیروزی در هر جنگی تا ۷۵ درصد به روحیه نطامیان مربوط می‌شود و همه دنیا دید که انقلاب اسلامی ایران در روزهای نخست استقرارش با این تجاوز زورگویانه مواجه شد و اگر نبود روحیه معنویت و ایمان رزمندگان اسلام، بدون شک آن پیروزی بزرگ تاریخی هرگز حاصل نمی‌شد و همه این‌ها مرهون تلاش‌های روحانیت در دفاع مقدس است.

نکته‌ی دیگری که در این بین حائز اهمیت است این بوده که جنگ علیه انقلاب اسلامی ایران هرگز تمام نشده و فقط شکل و شمایل آن تغییر کرده است. بعد از شکست دشمن در جنگ فیزیکی تن به تن اینک جنگ نرم و جنگ فرهنگی حربه اصلی دشمن برای نابودی انقلاب اسلامی ایران است و در این جنگ نیز روحانیون و طلاب نقش محوری و اساسی دارند.

مجاهدت روحانیون جهادی اگر روزی در لباس رزم و جبهه‌های جنگ بود اینک در میدان تولید و استهاله فرهنگی، این مجاهدت‌ها همچنان ادامه دارد و با جرات باید گفت شرایط حساس امروز  کشور به مراتب پیچیده‌تر از دوران دفاع مقدس و در یک پیچ تاریخی است و ضرورت نقش‌آفرینی امروز روحانیون و مروجین دین و اخلاق کمتر از دوران دفاع مقدس نیست.

انتهای پیام/

این مطلب به صورت خودکار از این صفحه بارنشر گردیده است

این مطلب مفید بود؟
>

آخرین اخبار

تبلیغات
تبلیغات
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید