طواف سینمای هالیوود بر اشعار حافظ

طواف سینمای هالیوود بر اشعار حافظ


گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس ـ اکبر صفرزاده: «آدمی در عالم خاکی نمی‌آید به دست، عالمی دیگر بباید ساخت و از نو آدمی» شعری است از حضرت حافظ. اگر از زاویه‌ای متفاوت به سینمای هالیوود نگاه کنیم خواهیم دید که این سینما حدودا سی سال است که بر گرد این شعر طواف می کند و هر چه می‌سازد پیرامون این شعر و محتوی آن است. این شعر آن قدر پرمعنا و پرمفهوم است که سینمای هالیوود می‌تواند بیست سال دیگر نیز برگرد آن طواف کند.

در طول سی سال گذشته اکثر فیلم‌های مهم و پرهزینه سینمای هالیوود با محوریت هوش مصنوعی تولید شده‌اند؛ ابر انسانهایی که برخی از آنها به صورت مستقیم یا غیر مستقیم توسط انسان یا تکنولوژی ساخته شده‌اند و برخی دیگر بر اثر برخورد با موجودات فرا زمینی یا موجودات عجیب و برخی بر اثر تصادف یا برخورد با محصولات تکنولوژی.

مرد عنکبوتی در اثر تماس با یک عنکبوت عجیب به قدرتی فرا انسانی دست می‌یابد و بتمن با تکیه بر تکنولوژی. برخی ابر انسانها بر اثر برق گرفتگی به قدرتی فرا انسانی دست یافتند و برخی براثر تماس با موجودات بیگانه یا سیاره های دیگر.

در ترمیناتور اثر جیمز کامرون که در سال 1984 تولید شد انسان منجی از آینده ای می‌آید که تکنولوژی بیانگذار آن است و مبارزه‌ای که فیلم بر مبنای آن شکل می‌گیرد تماما یک مبارزه علمی و متکی بر دانش است. انسان منجی در فیلم متریکس متکی بر دانش کامپیوتر است.

در طول ده سال گذشته مضمونی که به صورت پیاپی و مکرر در فیلم‌های هالیوود تکرار شده نجات بشریت توسط ربات‌های انسان نما است. در فیلم بیگانه به کارگردانی ریدلی اسکات سفینه حامل دی ان ای انسان و حیوانات مختلف که از کره زمین به سمت کهکشانی دیگر در حرکت است توسط ربات‌های انسان نما هدایت می‌شود.

هالیوود تا کنون بارها و بارها توسط فیلم‌های مختلف این موضوع علمی را مطرح کرده که انسان در آینده‌ای نه چندان دور کره زمین را ترک خواهد کرد و این سفر با هدایت و نظارت رباتهای انسان نما با هوش مصنوعی بالا انجام خواهد شد.

در فیلم «بیگانه» آنچه از کره زمین به کهکشان های دیگر مهاجرت می کند دی ان ای انسانهای مختلف است نه خود آنها. برخی اندیشمندان معتقدند زندگی اولیه انسان در روی کره زمین نیزبه همین شکل بوده است و ما نیزدر ابتدا دی ان ای هایی بوده ایم که از سیاره ای دیگر یا کهکشانی دیگر به کره زمین آمده ایم.

هالیوود در طول سی سال گذشته تا جایی که توانسته تلاش کرده تا عالمی دیگر بسازد وزنو آدمی. ابر انسانهایی که طی سه دهه گذشته توسط هالیوود خلق شده اند انسانهایی هستند متفاوت با آنچه که ما در واقعیت زندگی روزمره با آن مواجه هستیم.

این طور به نظر می رسد که تکنولوژی با تمامی شاخه و برگهایش و با تمامی امکاناتش با سرعتی فراتر از سرعت نور به سمت تبیین شعر حافظ پیش می رود تا آن را محقق کند.

تفاوت جهان بینی فیلم های هالیوود با واقعیت روزمره زندگی فقط در انسان‌ها و قهرمان های آن خلاصه نمی شود بلکه میزانسن های این فیلم ها نیز با آنچه ما در واقعیت روزمره می می بینیم کاملا متفاوت است. ما در اینگونه فیلم‌ها با خیابان‌هایی مواجه هستیم که هزاران حادثه مختلف در آن روی می دهد یا با سفینه هایی که از کهکشان راه شیری بیرون رفته و به سمت کهکشان دیگری در حرکت هستند.

انتهای پیام/ 121

این مطلب به صورت خودکار از این صفحه بارنشر گردیده است

این مطلب مفید بود؟
>

آخرین اخبار

تبلیغات
تبلیغات
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید