قیام غزه تفسیر عبارت «ما رأیت الا جمیلا» حضرت زینب (س) است/ زن؛ عامل انقلاب‌سازی در جامعه


به گزارش مجاهدت از دفاع‌پرس از خراسان رضوی، آیت‌الله «سید احمد علم‌الهدی» امام جمعه در نمازجمعه این هفته، که با حضور خیل زائران و مجاوران بارگاه منور رضوی ایراد شد، با اشاره به سالروز رحلت حضرت زینب کبری سلام الله‌علیها، اظهار داشت: آن حضرت دو ویژگیِ وجودی داشتند که در کنار همه فضائل، مناقب و بزرگواری‌های ایشان، تعمق و دقت در این دو ویژگی برای امروز ما در عرصه اجتماعی سازنده هست.

وی با بیان اینکه نمایشگری موقعیت زن در عرصه‌های سیاسی و اجتماعی، ویژگی اول وجودی حضرت زینب (س) هست، در ادامه یادآور شد: متأسفانه ما دچار کج‌بینی و کج‌اندیشی؛ هم نسبت به بعضی عناصر متحجر مؤمن و هم نسبت به عناصر منحرف مخالف هستیم که آنها این جایگاه را درست درک نکردند.

آیت‌الله علم‌الهدی افزود: زن یک وجود خاص هست که جریان آفرینش خلقت این ماهیت را دارای خصوصیت سازندگی قرار داده هست. وجودی که هم فرد و انسان را می‌سازد و هم سازندگی اجتماعی دارد.

امام جمعه مشهد گفت: معمولاً در مقام شناخت موقعیت زن، بیشتر روی ویژگی فردسازی، که مقام تربیتی او هست، تکیه می‌شود. این ویژگی شامل نیروی کاملی هست که امکانات احساساتی و ذخایر درونی او سبب می‌شود فردساز و انسان‌ساز باشد در حالی که زن قدرت سازندگی در عرصه اجتماعی را هم دارد.

وی همچنین بیان کرد: آنجایی که جریان‌های اجتماعی به سمت کوره‌راه انحرافی حرکت کند و برای هدایت جامعه نیاز به انقلاب و دگرگونی عمیق و جامع اجتماعی باشد، قدرت زن در ایجاد دگرگون‌سازی و انقلاب‌سازی از قدرت مرد به مراتب فراتر و بیشتر هست و این حقیقت را حضرت فاطمه اطهر سلام‌الله‌علیها و دختر برومندش حضرت زینب (س) ثابت کردند.

علم‌الهدی تصریح کرد: آن روزی که صدیقه اطهر (س) در مقابل انحراف جریان رهبری از خط امامت برای نشان دادن چنین مسیری بر اساس قرآن، اسلام و مقام ولایت ایستادگی کرد؛ امیرالمؤمنین (ع) با همه قدرت و عظمت در خانه نشست و بیرون نیامد.

نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی در تکمیل صحبت خود عنوان کرد: اما در دیگر سو؛ حضرت زهرا سلام‌الله علیها به میدان آمدند و مطلب را طوری جا انداختند که آن روز تنها هفت نفر می‌گفتند «اشهدُ انَّ علیَّ ولیُّ الله» اما امروز؛ نزدیک به نیم میلیارد انسان مسلمان؛ این شهادت را می‌دهند.

وی با تأکید بر اینکه زن دارای قدرت جامعه‌سازی هست؛ در ادامه تشریح کرد: آن روز، روزی نبود که مولا بیاید وسط میدان و اگر او با شمشیر ذوالفقار به وسط میدان می‌آمد، چه بسا قبل از اینکه لبه تیزش، کج‌روی و انحراف را براندازی کند به قیمت نابودی مکتب تمام می‌شد و این تفکر؛ امروز به عنوان یک جریان قدرت شناخته می‌شد.

آیت‌الله علم‌الهدی با اشاره به نقش انقلاب‌ساز حضرت زینب کبری سلام‌الله علیها در جریان قیام کربلا گفت: روزی که ایشان در مجلس یزید بر سر یک عنصر خونخوار و مستکبر فریاد زدند: «ای یزید! تو ناچیز و پوچ هستی»؛ حضرت سیدالساجدین (ع) کنار ایشان نشستند و حضرت زینب (س) این حرکت را انجام داد پراکه قدرت سازندگی متعلق به مقام و جایگاه زن هست.

عضو مجلس خبرگان رهبری همچنین با تأکید بر این‌که فرهنگ شیطانی غرب در طول تاریخ جفایی در حق زن انجام داده که از همه جنایت‌ها مقدم‌تر هست، متذکر شد: ستم غرب در حق جایگاه زنان این هست که شخصیت سازنده زنان ا در طول تاریخ را سرکوب کرد و جریان عروسک‌بازی و بهره‌کشی از جنسیت و معرفی‌اش به عنوان کالا را به میدان آورد.

وی به تحقیر زنان در حکومت حاکمان طاغوتی جامعه اسلامی اشاره کرد و گفت: حکام طاغوتی جامعه اسلامی آن روز فهمیدند اگر بنا شد معیار زنان حضرت زهرا و زینب سلام‌الله علیها باشد، بانوان قهرمان‌آفرینی به وجود می‌آیند که در میدان، حکومت را برای یک نظام خودکامه، غیرممکن می‌کنند از این رو زن را در این میدان سرکوبند کردند و این جنایتی بود که حکام بنی‌امیه و بنی‌عباس در حق زنان در طول تاریخ کردند.

علم‌الهدی در تکمیل صحبت‌های خود یادآور شد: هرگاه صدایی از جریان‌های ضددین برای حمایت از مقام و جایگاه زن بلند شد، برای نابودگری این قشر از جامعه و از بین بردن جریان سازنده‌اش بود.

خطیب جمعه مشهد در ادامه تصریح کرد: بعد از جریان مدرنیسم، مسئله‌ای به نام آزادی و استقلال مالی زن در اروپا مطرح شد که معلول شکل‌گیری انقلاب صنعتی بود؛ پس از رویداد تاریخی، کارفرمایان؛ نیروی کارگر مرد برای صنایع خود کم داشتند به همین دلیل، این جریان را ایجاد کردند تا زنان را از کانون زندگی به میان کارخانه‌ها بکشند و به‌ عنوان کارگر و باربر از آنان استفاده کنند.

وی افزود: امروز هم؛ داستان همین هست اما آنجایی که دین از زن دم می‌زند، آنجایی هست که می‌خواهد زن را در میدان تربیتی و در عرصه اجتماعی به ‌عنوان یک انقلاب‌ساز مطرح کند نه به عنوان ابزار سوءاستفاده دیگران.

آیت‌الله علم‌الهدی با بیان اینکه دین، قبل از هر کار دم از حجاب می‌زند تا مصونیت و امنیت زن را برای حضور در جامعه و بروز توان جامعه‌سازی‌اش تضمین کند، در بخش دیگری از صحبت خود خاطرنشان کرد: دومین ویژگی حضرت زینب سلام‌الله علیها عبارت بود از «نمایش صبر و مقاومت شاکرین». در یکی از دعاهای ماه رجب به عبارت «صبر شاکرین» اشاره شده که باید بدانیم چه معنایی دارد؟

امام جمعه مشهد در تشریح معنای «صبر شاکرین» گفت: شاکر وقتی نعمت را می‌شناسد، شکرگزار می‌شود و وقتی نعمت را شناخت، برای اینکه بتواند در بستر این نعمت زندگی‌اش را ادامه بدهد، باید مقاومت داشته باشد زیرا اگر به نعمت رسید و مقاومت نداشت، نمی‌تواند در دل آن نعمت زندگی کند. از این رو برای شاکرین مقاومت لازم هست و این موضوع را حضرت زینب کبری (س) آموزش دادند.

وی در بیان عظمت شخصیت زینب کبری سلام‌الله علیها، به ماجرایی در مورد مواجهه ایشان با ادبیات تحقیری دشمن در مجلس عبیدالله ابن زیاد اشاره و یادآور شد: یک اشکال بزرگ ما این هست که آنچه در مورد اهل بیت علیهم‌السلام برایمان می‌گویند یک سری نقاط عاطفی هست اما تحلیل و فلسفه قضیه به درستی مطرح نمی‌شود. این ماجرا را شنیدید که در مجلس عبیدالله بن زیاد خطاب به حضرت زینب (س) گفته شد: «رفتار خدا را با برادرت چگونه دیدی؟» و ایشان در پاسخ فرمود: «جز زیبایی ندیدم».

علم‌الهدی در ادامه صحبت خود افزود: زیبایی در شهادت برادر حضرت زینب (س) به تنهایی نیست بلکه تبلور این مطلب در آنجا هست که وقتی ایشان دید به فاصله کمتر از یک روز از شهادت امام حسین (ع)؛ این واقعه بر روی دشمنان اثر گذاشته و او را را عوض کرده هست.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی در بخش دیگری از نمازجمعه مشهد با اشاره به جنایات رژیم صهیونیستی در غزه، یادآور شد: نزدیک به یک سال و نیم، ۴۶ هزار انسان در غزه کشته و ۱۰ هزار مفقود شدند. همه خانه‌ها ویران شد، اما در نهایت اسرائیل بدون غلبه بر حماس و بدون پیروزی مجبور شد اسلحه را زمین بگذارد و ذلت خود را به همه جهانیان ابراز کند.

وی همچنین بیان کرد: یک عده ممکن هست بگویند خب این همه خانه خراب و این همه انسان کشته شد، چه نتایجی داشته؟ در پاسخ به این مطلب باید گفت که دنیا به نفرت اسرائیل پی برد.در کجای دنیا مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل نمی‌گویند؟ امروز همه مردم جهان به‌ عنوان عناصر ضدصهیونیست بر علیه اسرائیل قیام کردند.

آیت‌‎الله علم‌الهدی تأکید کرد: قیام مردم غزه؛ یک سرمایه‌گذاری برای نابودی آبروی جهانی آمریکا و اسرائیل روی کره زمین بود و این بالاترین برداشت و منفعت در هزینه‌ای بود که مردم آنجا دادند. به بیان دیگر؛ ماجرای غزه در این مدت، تفسیر همان عبارت «ما رأیت الا جمیلا» بود که زینب کبری (س) بیان کردند.

خطیب جمعه مشهد در پایان نمازجمعه این هفته یادآور شد: امروز اسرائیل بیش از هر زمان دیگر؛ منفور و مفتضح در نزد افکار دنیا واقع شد و نکبتش بر همه جهانیان ثابت شد.

انتهای پیام/

 

این مطلب به صورت خودکار از این صفحه بارنشر گردیده هست

این مطلب مفید بود؟
>

آخرین اخبار

تبلیغات
تبلیغات
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید