نماد سایت مجاهدت

منافع مشترک جبهه مقاومت و جمهوری اسلامی

منافع مشترک جبهه مقاومت و جمهوری اسلامی


گروه سیاسی دفاع‌پرس- پوریا کریم‌پور وکیل دادگستری؛ غالب نظام‌های سیاسی دنیا در قوانین اساسی خود به عنوان میثاق ملی فصلی را به عنوان تنظیم روابط خارجی کشور متبوع و سیاست‌های کلان جهت تعیین نوع کنشگری در مقابل دیگر کشور‌ها ترسیم کرده‌اند. قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نیز از این مسئله مستثنی نیست و اتفاقاً مبتنی بر اندیشه‌های حضرت امام خمینی (ره) و آرمان‌های انقلاب اسلامی آنچه در جهت تأمین منافع ملی و میهنی و آنچه در جهت حمایت از مستضعفان عالم ترسیم کرده، برای بسیاری از پیروان خط و مشی غرب در داخل و خارج از کشور مورد ایراد بوده هست.

این اصول قانون اساسی که نشأت گرفته از بنیان عقاید شیعیان هست، امروزه در عرصه بین‌المللی اتحادی با عنوان محور مقاومت شکل داده هست که به باور بسیاری از تحلیلگران تنها پرچم مقابله با صهیونیسم و حامی ملت فلسطین هست، با توجه به اینکه تحلیل‌ها و در لفظ بهتر لجن‌پراکنی‌های زیادی از سوی پیج‌ها و کانال‌های فارسی زبان وابسته به واحد ۸۲۰۰ موساد بعد از عملیات غرورآفرین «وعده صادق ۲» منتشر شده هست، ضرورت دارد در جهت تبیین بهتر این اصول قانون اساسی که برکات آن در مبارزه با صهیونیسم امروز بر کسی پوشیده نیست. تأمل بیشتری داشته باشیم.

«چرا ما با دنیا می‌جنگیم؟»، «نه غزه، نه لبنان، جانم فدای ایران»، «فلسطین و لبنان چه ربطی به ما دارن»، «تمام ثروت این کشور رو دادن به عربای لبنانی و فلسطینی»، «ما خودمون بدبختیم، اما سرمایه‌هامون داره خرج فلسطین و لبنان میشه». همه این جملات و اصطلاحات بعد از عملیات عزتمندانه وعده صادق به صورت گسترده توسط پیج‌ها و کانال‌هایی که به اعتقاد دستگاه‌های امنیتی کشور از واحد ۸۲۰۰ موساد تغذیه می‌شوند. به صورت گسترده نشر شد.

-اصل ۲ قانون اساسی بعد از اینکه پایه‌های اعتقادی نظام جمهوری اسلامی ایران را عنوان می‌کند، در بیان راهکار‌های آن در بند ج عنوان می‌کند؛ «نفی هرگونه ستمگری و ستم کشی و سلطه گری و سلطه پذیری.» پر واضح هست به پشتوانه این اصل جمهوری اسلامی ایران باید حامی مردمان مظلوم فلسطین، لبنان، سوریه، یمن، میانمار و مسلمانان تحت حاکمیت جمهوری خلق چین باشد.  

-بند ۵ اصل سوم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران برای نیل به اهداف و آرمان‌های اصل ۲ مطرح می‌کند؛ «طرد کامل استعمار و جلوگیری از نفوذ اجانب»، شرط عقل هست که برای مقابله و دفاع در برابر دشمن از پیشروی‌های آن در اطراف کشور متبوع باید دست به کار شد و اقدامات لازم را انجام داد، چنین دکترین دفاعی سال‌های سال محور همه جنگ‌ها، خونریزی‌ها و جنایت‌های دولت آمریکا بوده هست. در اسناد امنیت ملی ایالات متحده در سال‌های اخیر مکرراً عنوان شده هست که ایالات متحده دو نوع ایالات دارد، یکی ایالات داخلی این کشور که شامل ۵۰ ایالت می‌شود و دیگری ۱۹۵ کشور دیگر دنیا هستند که همه شامل ایالت‌های آمریکا می‌شوند. بر این اساس ارتش تروریست آمریکا در ۵ منطقه دنیا فرماندهی‌هایی را ایجاد کرده هست تا بتواند به پشتوانه توان نظامی منافع خود را تامین و با تهدیدات علیه این منافع مقابله کند.

جمهوری اسلامی ایران در منطقه خاورمیانه و به نوعی در مرکز کره زمین قرار دارد. بنابراین، با فرماندهی مرکزی ارتش تروریست آمریکا موسوم به سنتکام مواجه هست، امروز علاوه بر سنتکام، ستاد مرکزی ارتش آمریکا رژیم صهیونیستی را تا بُن دندان از به روزترین تسلیحات و تجهیزات نظامی مسلح کرده هست.

-بند ۱۶ اصل ۲ قانون اساسی همچنین تصریح می‌کند؛ «تنظیم سیاست خارجی کشور براساس معیار‌های اسلام، تعهد برادرانه نسبت به همه مسلمانان و حمایت بی‌دریغ از مستضعفان جهان.»

-اصل یکصد و پنجاه و دوم قانون اساسی به عنوان اولین اصل از فصل دهم در ترسیم سیاست خارجی کشور مقرر می‌دارد؛ «سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران براساس نفی هرگونه سلطه‌جویی و سلطه‌پذیری، حفظ استقلال همه‌جانبه و تمامیت ارضی کشور، دفاع از حقوق همه مسلمانان و عدم تعهد در برابر قدرت‌های سلطه‌گر و روابط صلح‌آمیز متقابل با دول غیر محارب استوار هست.» این اصل مبتنی بر دو رویکرد حفظ عزت و منافع ملی و میهنی و حمایت از مستضعفان و مسلمانان جهان تدوین شده هست. مکرراً امامین انقلاب اسلامی در بیان و تشریح سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران از یک سو بر حفظ اقتدار و عزت کشور تأکید داشته‌اند و از سوی دیگر بر حمایت از مستضعفان جهان به ویژه مردم مظلوم فلسطین و لبنان که تقریباً جنایتی جنگی نیست که رژیم صهیونیستی علیه آنان مرتکب نشده باشد. چندی پیش نیز رهبر معظم انقلاب اسلامی بر موضوع حمایت همه جانبه از مردم مظلوم لبنان تأکید داشتند که مصدق این استدلال هست.

-اصل یکصد و پنجاه و چهارم مقرر می‌دارد: «جمهوری اسلامی ایران سعادت انسان در کل جامعه بشری را آرمان خود میداند و استقلال و آزادی و حکومت حق و عدل را حق همه مردم جهان می‌شناسد؛ بنابراین در عین خودداری کامل از هرگونه دخالت در امور داخلی ملت‌های دیگر، از مبارزه حق‌طلبانه مستضعفین در برابر مستکبرین در هر نقطه از جهان حمایت می‌کند.»

انتهای پیام/۳۷۱

این مطلب به صورت خودکار از این صفحه بارنشر گردیده هست

خروج از نسخه موبایل