مهربانی های بی پایان شهید «هاشمی نژاد» با مستضعفان

مهربانی های شهید«هاشمی نژاد» از گران خریدن جوراب تا گرفتن دست ضعفا بود


مهربانی های شهید«هاشمی نژاد» از گران خریدن جوراب تا گرفتن دست ضعفا بود

به گزارش خبرنگار نوید شاهد، به مناسبت فرا رسیدن چهل و سومین سالروز شهادت جوانمرد فاضل، آیت‌الله «سید عبدالکریم هاشمی ‌نژاد»، منش و سلوک و خاطراتی از شهید را از زبان آیت الله سید جعفر سیّدان، همدرس و هم دوره شهید در حوزه علمیه، برگرفته از سی و پنجمین شماره از مجله «شاهد یاران» که از سوی بنیاد شهید و امور ایثارگران منتشر شده است، را در ذیل مرور می کنیم:  

تلاش شهید هاشمی نژاد درک عظمت اسلام به جامعه بود

آشنایی ما با ایشان بر می گردد به دوران حوزه و درس و بحث طلبگی. ما با ایشان یا همدرس و یا در مجموعه های درسی مشترک بودیم. دوران آشنایی من با حجت الاسلام و المسلمین شهید هاشمی نژاد دوران ممتدی بود.

از خصوصیاتی که در زندگی شان بسیار مشخص بود و به نظر می رسد که در صدر همه مسایل ایشان مطرح بود، مساله عزت اسلام و مسلمین بود و اینکه کارها و تلاش هایی در این جهت بشود و لذا آنچه در ارتباط با خودشان بود، از صحبت ها و سخنرانی ها، اکثرا حول این محور دور می زد و نتیجتاً مایه آبرومندی و عظمت اسلام می شد تا حتی المکان همگان آن عظمت را مورد توجه قرار دهند و لذا ایشان هم در گفتار هم در قلم و نوشته ها و هم در برخوردها و هم در جواب و سوالات هم در جنبه های زندگی، این مساله را همیشه مورد نظر و توجه قرار می دادند که به گونه ای حرکت کنند و به گونه ای مسایل مطرح شوند و در نتیجه آنچه میسر هست، از عظمت اسلام بازگو شود و در جامعه هم مطرح شود و لذا در بسیاری از موارد به مقایسه اسلام و مکتب های مختلف می پرداختند تا از طریق امتیازاتی که در اسلام است بررسی و دقت و با قشری که برای این امر مناسب است، صحبت شود تا از این راه عظمت اسلام را درک کنند و آنها را متوجه سازند.

همچنین قشرهای مختلف دیگر را در ابعاد دیگری که مناسب به نظر می رسید، تربیت می کردند که این البته امتیاز بسیار مهمی است و نشان دهنده علاقه شدید به اساس اسلام و دیانت و مخصوصا علاقه به اهل بیت (ع) در همه این مسایل بود. حقیقت اسلام، مکتب اهل بیت (ع) است و ایشان تلاش می کردند در اساس مکتب اصول و فروع این مکتب را در جامعه بازگو کنند.

مهربانی های شهید«هاشمی نژاد» از گران خریدن جوراب تا گرفتن دست ضعفا بود

از مسمندان گران تر خرید می کرد

در جهت فردی ایشان مهربانی خاصی نسبت به ضعفا و مستضعفین داشت. به طور مثال گاهی که با هم می رفتیم خیابان، اگر به دست فروشی برمی خورد که بساطی را پهن کرده بود و شهید یک چیز جزئی مانند جوراب می خواستند بخرند، فروشنده هر چه می گفت، به او می دادند. البته نه بخاطر اینکه ایشان در خرید مسامحه داشتند که دقت در این جهت داشتند که کسی گران فروشی نکند که این لازم و به جا است و توجه هم می کردند، اما به محض اینکه احساس می کردند آن فرد مستمند است و نیاز مالی دارد و با این وضع دارد زندگی می کند، دقت در این معنا نمی کردند که گران گفته، بلکه به نیت کمک به او و به بهانه خرید، هر چه می گفت به او می دادند و گاهی خود فروشنده یک مقدارش را برمی گرداند. به طور کلی این حالت در ایشان قوت داشت و دوست می داشتند که به ضعفا و گرفتارها رسیدگی شود.

 

هنگام نماز، انقطاع از دنیا داشت

از جهات عبادی حالت خاصی داشت، به طوری که گاهی برای ورود در عبادات، مخصوصا نماز به زحمت می افتاد و مثلا الله اکبر را که می خواست بگوید، چند بار تکرار می کرد تا بتواند آماده ورود به نماز شود. به اینکه حالت انقطاعی از دنیا پیش آید، کاملا مراقب این معانی بود و از خواندن دعاهای مأثوره، در مواقع مناسب اهتمام داشت تا آنجا که در بسیاری از محافلی که چند نفری دور هم بودیم، به هر مناسبتی دوست می داشت که با توسل به ائمه اطهار(ع) همراه باشد. بدیهی است که این مسائل معنوی و روحی و توجه به خداوند و اولیای خدا بسیار با اهمیت است و وقتی این حالت با فضل و فضیلت و علم و کمال و معلومات و جهات علمی همراه باشد، این جنبه های معنوی ورحی نقش و خاصیت به سزایی دارد.

مهربانی های شهید«هاشمی نژاد» از گران خریدن جوراب تا گرفتن دست ضعفا بود

تلاش برای حل مشکلات ضعفا

دو نکته ای که درباره شهید هاشمی نژاد در جهت توجه به مستمندان و مهربانی با ضعفا و حل مشکلات آنان و همچنین در جهت ارتباط گیری ایشان با خدا و اولیای خدا عرض کردیم، در احادیث و روایات و قرآن و مکتب مان بیش از آنچه که فکر می شود، در دعا و توسلات تاکید شده است. در حدیثی از پیامبر اکرم (ص)، آمده است که از ایشان سوال می کنند بهترین خصلت ها و صفت ها کدامند؟ حضرت فرمودند:«خیر الخصال خصلتان: الایمان بالله و النفع بالعباد الله». از این حدیث استفاده می شود که توجه به خدا و اولیا خدا، در راس خصلت ها قرار دارد و همچنین به بندگان خدا رسیدن و برای آنها نافع و مفید بودن. بنابراین خیلی به جا است که تا می توانیم از امکانات مختلف در جهت رفع نیازمندی ها گرفتاران استفاده کنیم که کاملا مورد تاکید دین ما قرار گرفته است و در همه جا در قرآن و حدیث بر این دو جهت که گفته شد، یعنی توجه و ارتباط با خدا و خدمت به خلق خدا زیاد تاکید شده است.

انتهای پیام/ع



منبع خبر

این مطلب مفید بود؟
>

آخرین اخبار

تبلیغات
تبلیغات
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید