کاخ سفید: احتمال افزایش استقرار سلاح‌های هسته‌ای آمریکا

کاخ سفید: احتمال افزایش استقرار سلاح‌های هسته‌ای آمریکا



یکی از دستیاران ارشد کاخ سفید اعلام کرد که واشنگتن ممکن است در سال‌های آینده مجبور شود استقرار تسلیحات هسته‌ای راهبردی خود را برای جلوگیری از تهدیدات فزاینده دشمنان افزایش دهد.

به گزارش مجاهدت از مشرق، «پرانای وادی» یکی از مقامات ارشد شورای امنیت ملی کاخ سفید این اظهارات را روز جمعه به وقت محلی در سخنرانی خود در انجمن کنترل تسلیحات بیان و به یک “رویکرد رقابتی تر” برای کنترل تسلیحات در دولت جو بایدن اشاره کرد.

بر اساس گزارش رسانه ها، این مقام آمریکایی تاکید کرد که آمریکا به کنترل تسلیحات بین المللی و رژیم های منع اشاعه که برای محدود کردن گسترش سلاح های هسته ای طراحی شده اند، متعهد است.

اما به گفته وی، روسیه از بحث در مورد معاهده جانشین پیمان استارت جدید ۲۰۱۰ خودداری کرده است که استقرار تسلیحات هسته‌ای استراتژیک این کشورها را محدود می‌کند ولی در سال ۲۰۲۶ منقضی می‌شود، در حالی که چین از مذاکرات درباره زرادخانه هسته‌ای در حال گسترش خود خودداری کرده است.

این مقام کاخ سفید گفت: «ما ممکن است در سال‌های آینده به نقطه‌ای برسیم که در آن تعداد تسلیحات مستقر شده فعلی افزایش یابد. در صورتی که رئیس جمهور چنین تصمیمی بگیرد، ما باید کاملاً آماده باشیم که این تصمیم را اجرا کنیم.»

او ادامه داد: «اگر آن روز فرا رسد، این تصمیم به این معناست که برای بازدارندگی در مقابل دشمنان ما و محافظت از مردم آمریکا و متحدان و شرکای ما به سلاح‌های هسته‌ای بیشتری نیاز است».

پیش از این، وزارت خارجه کوبا اعلام کرد که شناورهای روسیه از جمله زیردریایی هسته‌ای این کشور هفته آینده به هاوانا خواهند رسید.

به نقل از تارنمای پی بی اس، در بیانیه وزارت خارجه کوبا با اشاره به روابط دوستانه و تاریخی میان هاوانا و مسکو، آمده است: زیردریایی هسته‌ای زاکان روسیه را ناوچه موشک‌انداز آدمیرال گورشچکوف، یک کشتی نفتکش از ناوگان نفتی پاشین و کشتی یدک‌کش نجات نیکولای چیکر همراهی می‌کنند.

در این بیانیه با اعلام این موضوع که کشتی‌های روسی بین ۱۲ تا ۱۷ ژوئن (۲۳ تا ۲۸ خرداد) در هاوانا پهلو خواهند گرفت، تاکید شده است: هیچ یک از شناورهای روسی حامل سلاح هسته‌ای نیستند و حضور آنها تهدیدی برای منطقه نیست.

ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه پیش‌تر در نشست با روسای خبرگزاری‌های بین‌المللی در حاشیه مجمع بین‌المللی اقتصاد سن پترزبورگ (SPIEF)، گفته بود: مسکو در حال بررسی راه‌های واکنش نشان دادن به مساله ارسال تسلیحات به کی‌یف برای حمله به روسیه است.

به گفته پوتین، ارسال تسلیحات مشابه از سوی روسیه به مناطقی که از آنجا بتوان حملات شدیدی به تاسیسات غربی انجام داد، یکی از گزینه‌های امکان پذیر است.

از سوی دیگر دیمیتری مدودف معاون رئیس شورای امنیت ملی روسیه نیز درباره موضع رئیس جمهور این کشور، تاکید کرده بود: این تغییری بسیار بزرگ در سیاست خارجی ما است. آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها فکر می‌کنند که حق دارند هرگونه سلاحی را به اوکراین بفرستند اما هیچ کشوری نباید همراه با روسیه باشد و به مسکو کمک کند.

این مطلب به صورت خودکار از این صفحه بارنشر گردیده است

این مطلب مفید بود؟
>

آخرین اخبار

تبلیغات
تبلیغات
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید