مجاهدت

بازدید از موزه ملی دفاع مقدس برای بانوان رایگان شد

بازدید از موزه ملی دفاع مقدس برای بانوان رایگان شد


بازدید از موزه ملی دفاع مقدس برای بانوان رایگان شد

بازدید از موزه ملی دفاع مقدس برای بانوان رایگان شد

به گزارش نوید شاهد؛ ضمن عرض تبریک به مناسبت سالروز ولادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها به اطلاع می‌رساند به مناسبت روز زن و مادر و در جهت تکریم و ارج نهادن به مقام والای زنان در جامعه اسلامی، روز یکشنبه ۲ دی ماه بازدید کلیه بانوان گرامی از موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس رایگان می باشد.

این مجموعه ملی در روزهای شنبه تا پنجشنبه از ساعت ۹ الی ۱۷ و در روزهای جمعه و ایام تعطیل از ساعت ۱۰ الی ۱۷ پذیرای علاقمندان خواهد بود.

موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، بزرگ‌ترین موزه نظامی جهان اسلام؛ یکی از جاذبه‌های گردشگری تهران است که از سال ۱۳۹۱ به همت شهرداری تهران در اراضی عباس‌آباد به بهره برداری رسیده است.

این موزه با زیربنای ۲۰۵ هزار متر مربع یکی از بزرگترین باغ موزه‌های کشور است و شامل بخش‌های مختلفی مانند تالارهای هفت گانه، سراسرنما، مسجد، باغ راه، دریاچه مصنوعی، آب‌نمایش، سالن‌های آمفی تئاتر، امکانات تفریحی و … است.

این مجموعه با استفاده از تکنولوژی‌های روز دنیا علاوه بر نمایش حماسه ملت ایران در دوران انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، توانسته است به فراخور تقویم، هر ساله نمایشگاه‌های موقت، مراسم و برنامه‌های مختلفی را برگزار کند.

انتهای پیام/ 



منبع خبر

بازدید از موزه ملی دفاع مقدس برای بانوان رایگان شد بیشتر بخوانید »

میلاد حضرت سیده النسا العالمین: ای کوثر کرم! گل وحی خدا تویی....

میلاد حضرت سیده النسا العالمین: ای کوثر کرم! گل وحی خدا تویی….


میلاد حضرت سیده النسا العالمین: ای کوثر کرم! گل وحی خدا تویی....

به گزارش نوید شاهد، بیستم جمادی الثانی، روز میلاد خجسته پرسعادت بانوی دو عالم، میوه دل و محبوب جان رسول رحمت و نور، طوبای طهارت، شجره طیبه کرامت، مادر عاشورائیان تاریخ، کوثر طاها، خیرالنسا، ام الائمه الهدی، حضرت صدیقه کبری، فاطمه زهرا سلام الله علیها فرا رسید. روزی که بشارت میلاد آن بهترین و سرور زنان دو عالم در همه زمان‌ها و همه مکان ها، شادی قلب امین آسمانها شد و خانه رسول خدا (ص) و خدیجه کبری (س) غرق شور و شعف و نور و سرور شد. اما این مولود قدسی، چه جایگاه عظیم و بی مانندی در آینه قرآن و عترت دارد که کسی محبوب‌تر و عزیزتر از او نزد پیامبر خاتم المرسلین(ص) نیست و دوام امامت و کمال و کرامت ولایت آل الله، در وجود شریف او مستور است؟

ز سراپرده ی عصمت، گهری پیدا شد….

روایات پیرامون سال ولادت حضرت زهرا (س) متعدد و مختلف است اما سه مورد پنج سال پیش از بعثت، سال دوم بعثت و سال پنجم بعثت از شهرت بیشتری برخوردار است. شیخ طوسی در ضمن بیان مناسبتهای ماه جمادی الثانی آورده است:
«روز ۲۰ ماه جمادی الثانی سال دوم مبعث، ولادت فاطمه علیها السلام در برخی روایات است و در روایتی دیگر، سال پنجم ذکر شده است و عامه (اهل سنّت) روایت می کنند که ولادت آن حضرت ۵ سال پیش از مبعث بوده است.»
همچنان که شیخ طوسی گفته، مشهور در میان مورخین اهل سنت، سال پنجم قبل از مبعث است. و عده ای تصریح به همزمانی آن با سال تجدید بناء کعبه یعنی سال پنجم پیش از مبعث نموده اند.
از علمای شیعه، شیخ مفید ولادت آن حضرت را سال دوم بعثت دانسته است و کفعمی نیز این قول را ترجیح داده است. این قول مطابق است با روایتی که حاکم نیشابوری از علمای اهل سنت در کتاب مستدرک با استناد به امام جعفر صادق(ع) پذیرفته است: «فاطمه در ۲۱ سالگی درگذشت و هنگامی که پیامبر (صلی الله علیه و آله) ۴۱ سال داشت به دنیا آمد».
قول سوم که به نظر می رسد مشهور بین علماء شیعه است، (البته بعضی علمای اهل سنت نیز قائل به آن شده اند) و روایات چندی نیز بر آن دلالت دارد، سال پنجم بعد از مبعث را هنگام ولادت می داند.
از میان این اقوال قول پنج سال پیش از بعثت به دلائل زیر نمی توان مورد قبول واقع شود:
مورخان گفته اند که همه فرزندان خدیجه (س) پس از بعثت به دنیا آمدند.
نسایی روایت کرده که وقتی ابوبکر و عمر از فاطمه (س) خواستگاری کردند، پیغمبر (ص) آنان را با این عذر که فاطمه کوچک است، رد کرد. اگر گفته اهل سنت درست باشد که فاطمه (س) پنج سال پیش از بعثت به دنیا آمده، در این صورت باید عمر او به هنگام خواستگاری که به اتفاق همه مورخان پس از هجرت بوده، حدود هجده یا نوزده سال باشد. در حالی که به کسی که در این سن است، کوچک گفته نمی شود.
مطابق با برخی روایات، رسول خدا (ص) قبل از انعقاد نطفه حضرت زهرا سلام الله علیها، از سوی خدا مأمور شد که چهل شبانه روز از حضرت خدیجه (س) فاصله بگیرد و خانه را ترک نموده در مکانی معتکف گردد. آن حضرت این ایام را به روزه و عبادت سپری نمود و در پایان این اعتکاف چهل روزه جبرئیل بر رسول خدا فرود آمد و در حالى که طعامى با خود به همراه آورده بود، به پیامبر گفت: به فرمان خداوند با این طعامى که به دستور خدا از بهشت براى تو آورده‌ام افطار کن. پس رسول خدا با آن غذا افطار نمود و پس از افطار به سوى خانه خدیجه روان شد و همان شب نطفه پاک فاطمه منعقد گردید.
در روایتی آمده است که رسول خدا (ص) در دوران حمل حضرت فاطمه (س) توسط خدیجه به او فرمود: اى خدیجه! جبرئیل مرا بشارت داده که او دختر است، و گفته که او منشأ نسلى پاک و مبارک است و خداوند تبارک و تعالى مقدّر نموده که نسل من از طریق او برقرار و پایدار بماند، و مقرّر فرموده که فرزندان او پس از انقطاع وحى، امام و خلیفه خدا در زمین باشند.

آیاتی که در فضیلت و تقدیس بهترین زنان دو عالم (س) نازل شد

۱- آیه مباهله:

واقعه مباهله واقعه ای مربوط به سال نهم یا دهم هجری است. وقتى مسیحیان نجران از روى لجاجت و عناد، سخن پیامبر را درباره یگانگى آفریدگار و شخصیت حضرت عیسی (ع) نپذیرفتند، آیه نازل شد که: «فَمَنْ حَاجَّک فِیهِ مِنْ بَعْدِ مَا جَاءَک مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ أَبْنَاءَنَا

وَأَبْنَاءَکمْ وَنِسَاءَنَا وَنِسَاءَکمْ وَأَنْفُسَنَا وَأَنْفُسَکمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَى الْکاذِبِینَ». (سوره آل عمران، آیه ۶۱) پس هر کس با تو درباره عیسی در مقام مجادله برآید بعد از آنکه به احوال او آگاهی یافتی، بگو: بیایید ما و شما فرزندان و زنان و کسانی را که به منزله خودمان هستند بخوانیم، سپس به مباهله برخیزیم (در حق یکدیگر نفرین کنیم) تا دروغگویان (و کافران) را به لعن و عذاب خدا گرفتار سازیم.
پیامبر (ص) در موعد مقرر به همراه خویش امام حسن و امام حسین علیهماالسلام، حضرت فاطمه (س) و دامادش حضرت علی (ع) را آورد.
علامه طباطبائی در مورد آیه مباهله می گوید: رسول خدا در مقام امتثال این فرمان از «انفسنا» به غیر از علی و از «نسائنا» بجز فاطمه (س) و از «ابنائنا» بجز حسنین (ع) را نیاورد. معلوم می‌شود برای کلمه اول به جز علی (ع) و برای کلمه دوم به جز فاطمه سلام ‌الله ‌علیها و از سوم بجز حسنین (ع) مصداق نیافت و کانه منظور از «ابناء» و «نساء» و «انفس» همان اهل بیت رسول خدا بوده، همچنان ‌که در بعضی روایات به این معنا تصریح شده، بعد از آن که رسول خدا نام‌بردگان را با خود آورد عرضه داشت: «بارالها اینان‌اند اهل بیت من»، چون این عبارت می‌فهماند پروردگارا من به‌جز اینان کسی را نیافتم تا برای مباهله دعوت کنم.
این مطلب را نقلی از روایت مباهله که زمخشری از علمای اهل سنت در تفسیر کشاف از عایشه نقل می کند تایید می نماید: حضرت رسول(ص) در روز مباهله بیرون آمد و عبایی از موی سیاه پوشیده بود چون امام حسن رسید، او را در ذیل عبای خود جای داد، سپس امام حسین رسید، او را نیز در ذیل عبای خود جای داد، و پس از آن، فاطمه و سپس علی؛ آنگاه گفت: «…إِنَّمَا یرِیدُ اللَّهُ لِیذْهِبَ عَنْکمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیتِ وَیطَهِّرَکمْ تَطْهِیرًا…» (سوره احزاب/آیه۳۳) (ترجمه: جز این نیست که خداوند می‌خواهد از شما اهل بیت هر پلیدی را بزداید و شما را به شایستگی پاک گرداند.

۲- آیه تطهیر:

منظور از آیه تطهیر بخش دوم آیه ۳۳ سوره احزاب/۳۳ است که می فرماید: «…انَّمَا یرِیدُ اللَّهُ لِیذْهِبَ عَنکمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیتِ وَ یطَهِّرَکمْ تَطْهِیرًا»
این آیه بیان می کند که اراده خداوند بر این امر تعلق گرفته است که اهل بیت پیامبر (ص) از هر رجس و پلیدی پاک باشند. تعبیر «یُطهِّرکم» در پى «لِیُذهِبَ عَنکم الرِّجسَ» تأکیدى بر طهارت و پاکیزگى به دنبال دور شدن پلیدى‌ها است و «تَطهِیرًا» که مفعول مطلق است نیز تأکیدى دیگر براى طهارت به شمار مى‌رود. «الرِجسَ» که با الف و لام جنس است، هر گونه پلیدى فکرى و عملى اعم از شرک، کفر، نفاق و جهل و گناه را دربر مى‌گیرد. مطابق با روایاتی که در منابع شیعه و برخی از منابع اهل سنت آمده است، منظوراز اهل البیت (ع)؛ خمسه طیبه یعنی پیامبر (ص)، على، فاطمه، حسن و حسین (ع) هستند.

۳- آیه مودت:

آیه مودت بخشی از آیه ۲۳ سوره شوری است که می فرماید: «قُل لَّا أَسْأَلُکُمْ عَلَیهِ أَجْرًا إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبَی…».
سعید بن جبیر از ابن عباس نقل کند وقتى که این آیه نازل شد. گفتند: یا رسول اللّه اقربا و خویشاوندان شما چه کسانى هستند که مودت و دوستى آن‌ها بر ما واجب گردیده است؟ فرمود: على و فاطمه و حسن و حسین.

۴- سوره کوثر:

مطابق با نقل ابن عباس، شأن نزول سوره کوثر آن است که عاص بن وائل پیامبر را نزد درب مسجد الحرام ملاقات نمود و با او گفتگو نمود. گروهى از بزرگان قریش در مسجد الحرام نشسته بودند، هنگامی که عاص بن وائل وارد بر افراد قریش شد در مسجد از او سؤال نمودند که با چه شخصى گفتگو و صحبت مى ‏نمودى؟ عاص بن وائل وارد بر افراد قریش شد در مسجد از او سؤال نمودند که با چه شخصى گفتگو و صحبت مى ‏نمودى؟ عاص پاسخ داد: با «ابتر» سخن می گفتم. و این سخن را بدین علت گفت که در همان ایام فرزند پیامبر از خدیجه بنام عبداللّه وفات نموده بود و کسی که پسر نداشت را ابتر و مبتور مى‏ نامیدند (یعنی کسی که از او نسلی باقی نمی ماند).

این سوره کوتاهترین سوره قرآن است و متن آن چنین است: «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ (۱) إِنَّا أَعْطَینَاک الْکوْثَرَ (۲) فَصَلِّ لِرَبِّک وَانْحَرْ (۳) إِنَّ شانِئَک هُوَ الْأَبْتَرُ(۴)» اى پیامبر، ما به تو خیر و برکت فراوان (فاطمه) عطا کردیم، کنون در برابر این نعمت بزرگ، براى پروردگارت نماز بخوان و قربانى کن، مسلّما دشمن تو که مى ‏گوید صاحب فرزندى نخواهى شد و بلا عقب خواهى ماند، خود او ابتر و بلا عقب است.
مفسران گویند ظاهر آنست که بمناسبت شأن نزول سوره، مراد از کوثر، کثرت نسل باشد و منظور از آن فاطمه زهرا (س) است که چهار فرزند مانند حسن و حسین علیهما السّلام و دو دختر داشت و از آنان نیز فرزندانى بسیار بوجود آمدند.

۵- سوره انسان:

در شأن ‌نزول مشهور سوره انسان از ابن‌عباس آمده است: حسن و حسین

علیهماالسلام بیمار شدند. پیامبر (ص) به همراه جمعى اصحاب به عیادت آنان آمدند و به على (ع) پیشنهاد کردند تا براى شفاى فرزندان خود نذر کند. على علیه‌السلام و فاطمه (س) و کنیزشان (فضه) نذر کردند که اگر آن‌ها شفا یابند سه روز روزه بگیرند. حسنین علیهماالسلام از بیمارى شفا یافتند (و آنان روزه گرفتند در حالى که) چیزى در خانه آنان نبود. على (ع) از شمعون خیبرى سه صاع جو به قرض گرفت.
فاطمه (س) یک صاع آن را آرد کرد و ۵ قرص نان پخت. هنگام افطار سائلى بر در خانه آمد و گفت: سلام بر شما اى خاندان محمد (ص) بى‌توانى مسلمان هستم، غذایى به من دهید، خداوند به شما از غذاهاى بهشتى عطا کند. آنان مسکین را بر خود مقدم داشتند و در آن شب جز آب ننوشیدند. روز دوم را همچنان روزه گرفتند و به هنگام افطار یتیمى بر در خانه آمد و غذاى خود را به وى دادند. در سومین روز نیز به هنگام افطار اسیرى بر در خانه آمد و آنان سهم غذاى خود را به او بخشیدند.
صبح هنگام امام على (ع) دست حسنین (ع) را گرفته به نزد پیامبر آورد. پیامبر (ص) آن‌ها را مشاهده کرد که از شدت گرسنگى مى‌لرزیدند. فرمود: مشاهده چنین حالى در شما براى من بسیار دشوار است، سپس برخاست و به همراهى آنان وارد خانه فاطمه (س) شد و دخترش را دید که در محراب ایستاده در حالى که از شدت گرسنگى شکم او به پشت چسبیده و چشم‌هایش به گودى نشسته است. پیامبر (ص) ناراحت شد. در همین هنگام جبرئیل فرود آمد و گفت: اى محمد این سوره را بگیر. خداوند با چنین خاندانى به تو تهنیت مى‌گوید، آنگاه سوره هل اتى (انسان) را بر او خواند.

فضایل فاطمی (س) تجلی کوثر فیض سرمدی

برخی از فضایل و مناقب حضرت فاطمه علیهاالسلام طبق روایات چنین است:
۱- اشتراک حضرت فاطمه علیهاالسلام با پیامبر اکرم و امیرالمؤمنین و حسن و حسین (ع) در مقام عصمت و طهارت (بلکه طبق روایات آن حضرت عصمت کبرای الهی است).
۲- اشتراک حضرت صدیقه (س) با پدر و همسر و فرزندانش در مجاز بودن به ورود و توقف در مسجد پیامبر اکرم (ص) در جمیع حالاتشان.
۳- مادر ائمه اطهار علیهم السلام است.
۴- هنگام ولادت فاطمه (س) نور او تمام خانه هاى مکه را فراگرفت.
۵- نام گذارى زهرا (س) از طرف خداوند متعال بوده است.
۶- نام فاطمه بر ساق عرش و درهای بهشت درج شده است.
۷- جنگ و یا صلح با آن حضرت مانند جنگ و صلح با پیامبر و على و حسنین است.
۸- سیده ى زنان عالم است.
۹- دوستى و دشمنى با او مانند دوستى و دشمنى با پیامبر است.
۱۰- آن حضرت، محدثه است یعنی فرشتگان با او سخن می‌گفتند.
۱۱- شیعیان آن حضرت به بهشت بشارت داده شده‌اند.
۱۲- مخالفان حضرتش به هلاکت می‌افتند.
۱۳- در روز قیامت، همانند پدر و همسر و فرزندانش سواره محشور می‌شود.
۱۴- شفیعه کبرای روز قیامت است.
۱۵- حبّ فاطمه (س) همانند حبّ همسر و فرزندان معصومش (که اجر رسالت خاتم الانبیاء است)، بر همگان واجب است.
۱۶- با پدر و همسر و فرزندانش در قبة الوسیله یا درجةالوسیله‌ى بهشت جای دارند.
۱۷- با پدر و همسر و فرزندانش در قبه اى از نور که زیر عرش برپا مى شود و جز پنج تن (ع) کسى را به آن رتبه ى والا راه نیست جای دارد.
۱۸- در صفات و ارزش‌هاى معنوى هم کفو امام على (ع) است.
۱۹- بشر از آدم تا خاتم مأمور به توسل به حضرت صدیقه زهرا (س) بوده است.
۲۰- هنگام ورود فاطمه (س) به صحنه محشر، از جانب حضرت حق تبارک و تعالى ندا مى شود: «اى اهل محشر نگاهتان را فروافکنید تا فاطمه عبور نماید»

سر طوبای ازل، طلعت طاها، زهراست….

مقام و منزلت حضرت صدیقه طاهره (س) نزد خداوند و در میان مسلمانان به خصوص شیعیان، نه تنها کمتر از سایر ائمه نیست، بلکه آن حضرت همتای امیر المومنین (ع) و دارای منزلتی عظیم‌تر از سایر ائمه طاهرین (ع) است.
اگر بخواهیم مقام علمی حضرت زهرا (س) را درک کنیم و به گوشه‌ای از آن پی ببریم، شایسته است به گفتار او در خطبه فدکیه بنگریم؛ چه آنجا که استوارترین جملات را در توحید ذات اقدس ربوبی بر زبان جاری می‌کند، یا آن هنگام که معرفت و بینش خود را نسبت به رسول اکرم آشکار می‌سازد و یا در مجالی که در آن خطبه، امامت را شرح مختصری می‌دهد. جای جای این خطبه نورانی و احتجاجات این بانوی بزرگوار به قرآن کریم و بیان علت تشریع احکام، خود سندی محکم بر اقیانوس بی‌کران علم اوست که متصل به مجرای وحی است. از دیگر شواهدی که به آن وسیله می‌توان گوشه‌ای از علو مقام حضرت فاطمه زهرا (س) را درک نمود، مراجعه زنان و یا حتی مردان مدینه در مسائل دینی و اعتقادی به آن بزرگوار است که در فراز‌های گوناگون تاریخ نقل شده است.
همچنین استدلال‌های عمیق فقهی فاطمه (س) در جریان فدک، به روشنی بر احاطه آن حضرت بر حقایق و اسرار وحی و معارف قرآن کریم و مبانی شرع دلالت می‌کند.
علامه سید جعفر مرتضی عاملی درخصوص مرجعیت و مقام علم و فقاهت و فضیلت حضرت زهرا (س) می‌نویسد:
«تاکید‌های مکرر و مداوم پیامبر اکرم (ص) در گفتار و رفتار، به علاوه مقام و موقعیت حضرت زهرا (س) سبب شد تا ایشان مورد مراجعه مردم باشند و از درجه و موقعیت خاصی برخوردار گردند. چنانکه منزل ایشان پایگاه و پناهگاهی برای کسان زیادی بود که به آنجا رفت و آمد می‌کردند. علاوه بر زنان همسایه، دیگر بانوان مدینه نیز به آن حضرت مراجعه کرده و به منزلش رفت و آمد داشتند.»

آیینه ی تمام‌نمای خدا، تویی….

هر کس هر آنچه دیده اگر هر کجا، تویی
یعنی که ابتدا تویی و انتها تویی

در تو خدا تجلی هر روزه می‌کند
«آیینه تمام نمای خدا» تویی

میلاد تو تولد توحید و روشنی است
ای مادر پدر! غرض از روشنا تویی

چیزی ندیده‌ام که تو در آن نبوده‌ای
تا چشم کار می‌کند ای آشنا! تویی

نخل ولایت از تو نشسته چنین به بار
سرچشمه فقاهت آل عبا تویی

غیر از علی نبود کسی همطراز تو
غیر از علی ندید کسی تا کجا تویی

تو با علی و با تو علی روح واحدید
نقش علی است در دل آیینه، یا تویی؟

ایمان خلاصه در تو و مهر تو می‌شود
مکه تویی، مدینه تویی، کربلا تویی

زمزم ظهور زمزمه‌های زلال توست
مروه تویی، قداست قدسی! صفا تویی

بعد از تو هر زنی که به پاکی زبانزد است
سوگند خورده است که خیرالنسا تویی

شوق تلاوت تو شفا می‌دهد مرا
ای کوثر کثیر! حدیث کسا تویی

آن راز سر به مهر که «حافظ» غریب‌وار
می‌گفت صبح زود به باد صبا تویی

هنگام حشر جز تو شفاعت کننده نیست
تنها تویی شفیعه ی روز جزا… تویی!

در خانه تو گوهر بعثت نهفته است
راز رسالت همه انبیا تویی

«آنان که خاک را به نظر کیمیا کنند»
بی تو چه می‌کنند؟ تویی کیمیا تویی

قرآن ستوده است تو را روشن و صریح
یعنی که کاشف همه ی آیه‌ها تویی

درد مرا که هیچ طبیبی دوا نکرد
آه ای دوای درد دو عالم! دوا تویی

من از خدا به غیر تو چیزی نخواستم
ای چلچراغ سبز اجابت! دعا تویی!…

شاعر: مرتضی امیری اسفندقه

انتهای گزارش/ 



منبع خبر

میلاد حضرت سیده النسا العالمین: ای کوثر کرم! گل وحی خدا تویی…. بیشتر بخوانید »

مهندس اوحدی با مادر شهیدان باقری زند دیدار کرد

مهندس اوحدی با مادر شهیدان باقری زند دیدار کرد


مهندس اوحدی با مادر شهیدان باقری زند دیدار کرد

به گزارش نوید شاهد؛ مهندس سعید اوحدی، معاون رییس‌جمهور و رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران، در این دیدار، ضمن گرامیداشت میلاد پرخیر و برکت حضرت فاطمه زهرا (س) و مقام مادر، اظهار کرد: خداوند در حدیث قدسی می‌فرماید که اگر من عضوی از خانواده را از بین شما بردم، اما خودم جایگزین او در خانه شما هستم و کسی که دل خانواده شهید را به دست آورد، خدا را راضی کرده و کسی که آنها را آزرد، عذاب خدا را به همراه خواهد داشت.

وی افزود: توفیقی بود که در این روز پرخیر و برکت خدمت مادر سه شهید رسیدیم و خدا را سپاسگزاریم بابت این توفیق بزرگ. هر سه فرزند این مادر عزیز، بسیجی بودند و این حسینیه نیز به واسطه آن‌ها برپا شده است.

مهندس اوحدی با اشاره به حدیثی از حضرت زهرا(س) که فرمودند مادر بزرگترین مدرسه تربیتی جامعه است، تاکید کرد: مادران بزرگی که در طول هشت سال دفاع مقدس از تمام داشته‌های خود گذشتند، نیز مصداق بارز این فرمایش حضرت فاطمه زهرا (س)هستند. ما در کشور ۱۷ هزار زن شهید، جانباز و آزاده داریم که در این رابطه همایشی نیز برگزار کردیم.

رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران با اشاره به اینکه امروز حدود یازده هزار نفر نخبه داریم که از فرزندان جامعه ایثارگری هستند، خاطرنشان کرد: حدود نصف این تعداد، بانوان عزیز جامعه ایثارگری هستند و امیدواریم ما امانت دار خوبی برای شهدا باشیم.

معاون رییس‌جمهور با اشاره به شعار وفاق ملی که توسط رییس‌جمهور مطرح شده، اظهار کرد: زیباترین بستر وفاق خانواده ایثارگران هستند که همان‌طور که در آن روزهای سخت با نثار عزیزان خود باعث وحدت شدند، امروز هم ایجاد وحدت می‌کنند.

مهندس اوحدی، معاون رییس‌جمهور و رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در انتهای این دیدار با اهدا لوح از این مادر شهیدان تقدیر کرد و حاجیه خانم منصوره رجب زاده برهان، مادر «شهیدان داریوش مجتبی، فرخ و داود باقری زند» نیز در این دیدار ضمن تقدیر از زحمات رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران برای ایشان و مجموعه بنیاد شهید و امور ایثارگران آرزوی توفیق کرده و به بیان خاطراتی از فرزندان خود پرداخت.

گفتنی است، شهید داریوش مجتبی یکم بهمن سال 66 در ماووت عملیات بیت المقدس 2، شهید فرخ در 22 فروردین سال ۶۲ در فکه عملیات والفجر و شهید داود در 7 مردادماه سال ۶۱ در کوشک به مقام رفیع شهادت نائل شدند.



منبع خبر

مهندس اوحدی با مادر شهیدان باقری زند دیدار کرد بیشتر بخوانید »

نشست خبری رونمایی از کتاب «خاکی آسمانی»  برگزار شد

هدف نگارش کتاب «خاکی آسمانی» معرفی حاج آقاابوترابی بدون دخالت نویسنده است/ پرداختن به روابط ناشناخته حاج آقا ابوترابی از ویژگی های منحصربفرد کتاب


نشست خبری رونمایی از کتاب «خاکی آسمانی»  برگزار شد

به گزارش خبرنگار نوید شاهد، نشست خبری رونمایی از کتاب «خاکی آسمانی» به قلم نصرت الله محمودزاده صبح امروز شنبه یکم دی ماه در موسسه پیام آزادگان برگزار شد.

فریبرز خوب نژاد جانشین مدیرعامل موسسه پیام آزادگان درابتدای این نشست گفت: ۲۳۰ عنوان کتاب در حوزه آزادگان تاکنون منتشر شده است. در این راستا، لازم می‌دانم از آقای نصرت‌الله محمودزاده، نویسنده توانمند، و همکارانمان در مؤسسه بابت تلاش‌های ارزشمندشان تشکر و قدردانی کنم.

وی ادامه داد: حاج آقا ابوترابی شخصیتی برجسته و چندبعدی بودند که نیازمند دقت و تلاشی مضاعف برای ثبت و نگارش زندگی و فعالیت‌های ایشان بود. دلیل این امر، حضور افراد زیاد و مؤثری در اطراف ایشان و وجود اسناد حساس و مهم درباره‌شان است. کتابی که اکنون درباره ایشان منتشر شده است، اثری فاخر و منحصربه‌فرد به شمار می‌آید و از جهات مختلفی ارزشمند است.

کمتر اثری به جامعیت کتاب «خاکی آسمانی» نگاشته شده است

خوب‌نژاد در ادامه اظهار کرد: در حوزه آزادگان، با توجه به جمعیت، مقاومت و سهم بزرگی که در دفاع مقدس داشتند، کمتر اثری به این جامعیت نگارش شده است. حاج آقا ابوترابی از شخصیت‌های برجسته‌ای بودند که هم به‌عنوان یک روحانی، هم یک مبارز انقلابی پیش از انقلاب، و هم یک فرمانده و رزمنده در دوران جنگ، جایگاه ویژه‌ای داشتند. ایشان در آغاز جنگ فرماندهی را بر عهده داشتند و بعدها به اسارت دشمن درآمدند. شخصیت ایشان تجلی تمام ارزش‌های انسانی، اخلاقی و دینی بود و از هر لحاظ الگویی جامع‌الاطراف برای جامعه به شمار می‌رفتند.

جانشین مدیر موسسه پیام آزادگان اظهار کرد: هرچند کتاب‌های زیادی درباره حاج آقا ابوترابی منتشر شده است، اما تا پیش از این، هیچ کتاب مستند داستانی جامعی که زندگی و ویژگی‌های شخصیتی ایشان را به‌طور کامل به تصویر بکشد، وجود نداشت. این امر نیازمند پژوهش و تلاش بسیاری بود که نهایتاً آقای نصرت‌الله محمودزاده، این نویسنده توانمند، مسئولیت آن را بر عهده گرفتند. ایشان با وسواس خاصی تنها به مستندات واقعی و شنیده‌های موثق بسنده کردند و فرآیند پذیرش این پروژه تا انتشار آن نزدیک به شش سال زمان برد. این دقت و تداوم در کار، اثری ماندگار و ارزشمند را رقم زده است که می‌تواند الهام‌بخش نسل‌های آینده باشد.

کتاب «خاکی آسمانی» معرفی حاج آقا ابوترابی بدون نگاه شخصی نویسنده است

نصرت الله محمودزاده نویسنده کتاب در ادامه تشریح کرد: با نگارش این اثر قرار نبود چیزی خلق کنم؛ بلکه قرار بود حقیقتی را روایت کنم. زمانی که کار بر روی کتاب «خاکی آسمانی» آغاز شد، هدف این نبود که داستانی تخیلی یا روایتی ساختگی ارائه شود. هدف، معرفی حاج آقا ابوترابی همان‌گونه که بودند، بدون دخالت نگاه شخصی یا تخیلات نویسنده بود. شخصیت ایشان به‌قدری عمیق و چندلایه بود که تنها راستی‌آزمایی‌های دقیق می‌توانست حقیقت وجودی ایشان را نمایان کند. به همین دلیل، این کتاب یکی از معدود آثاری است که من بارها و بارها آن را راستی‌آزمایی کردم.

وی ادامه داد: هنگامی که نوشتن این اثر را آغاز کردم، تمام تجربیات گذشته‌ام را کنار گذاشتم. حتی روش تحقیقاتی همیشگی‌ام را تغییر دادم تا با روش و منش حاج آقا ابوترابی پیش بروم. نمی‌خواستم آرمان‌های خودم با آرمان‌های ایشان درهم بیامیزم. در واقع، این حاج آقا ابوترابی بودند که مرا در مسیر پیشبرد کار هدایت می‌کردند. برای این پروژه، بسیاری از تحقیقاتم را کنار گذاشتم و از نو شروع کردم، زیرا زندگی حاج آقا ابوترابی، آن‌قدر جذاب و خاص بود که نیازمند روش متفاوتی بود.

محمودزاده تشریح کرد: یکی از ویژگی‌های منحصربه‌فرد این کتاب، پرداختن به روابط ناشناخته حاج آقا ابوترابی، مانند ارتباط خاص ایشان با شهید اندرزگو، است. این ارتباطات برای اولین بار در این اثر مطرح شده‌اند. همچنین عهد کرده بودم که تا زمانی که این کتاب از نظر نزدیکان و هم‌رزمان حاج آقا ابوترابی به‌عنوان یک اثر معتبر شناخته نشود، آن را منتشر نکنم، حتی اگر این به معنای بایگانی دائمی آن باشد.

وی ادامه داد: مؤسسه پیام آزادگان نیز در این مسیر نقش کلیدی داشت. آن‌ها اسناد، مدارک و ارتباطاتی ارزشمند را در اختیار من گذاشتند که کمک بزرگی در نگارش این کتاب بود. لذت بردن از کار، عامل اصلی موفقیت این پروژه بود. شب‌های بسیاری برای این کتاب بیدار ماندم، اما هرگز احساس سختی نکردم، زیرا در صبح آن شب‌ها، حضور معنوی حاج آقا ابوترابی را با خود احساس می‌کردم.

وی افزود: در مسیر خلق این اثر، حتی زمانی که تصویر شهید بروجردی را با تصویر حاج آقا ابوترابی در اتاقم تعویض کردم، احساس عذاب وجدان داشتم. چراکه سال‌ها با این شهید انس گرفته بودم. این تغییر نشان‌دهنده سختی‌های عاطفی و عمق پیوندی است که میان من و شخصیت حاج آقا ابوترابی شکل گرفت.

نوآوری در ادبیات مظلوم است

نویسنده کتاب «خاکی آسمانی» در ادامه اظهار کرد: نوآوری در ادبیات ما همواره مظلوم بوده است. جوامع تغییر کرده‌اند و نگاه‌ها نیز تغییر یافته‌اند. به همین دلیل، نیاز بود که در این کتاب، شناخت شخصیت حاج آقا ابوترابی به خواننده و تاریخ سپرده شود. ایشان نماد یک عرفان عملی بودند؛ کسی که به جای فرار از اردوگاه، آزادی را به درون آن آورد و مفهوم آزادی را برای تمام اسرا معنا کرد.

وی افزود: زندگی حاج آقا ابوترابی را می‌توان به شش بخش تقسیم کرد، و در هر بخش، افرادی با ایشان همراه بودند که گاه از دیگر مراحل زندگی ایشان بی‌اطلاع بودند. زمانی که برای راستی‌آزمایی این کتاب، بخش‌هایی از آن را برای هم‌رزمان ایشان خواندم، بسیاری متعجب شدند که چگونه یک فرد می‌تواند چنین چندبعدی و جامع‌الاطراف باشد.

ابوترابی به دنبال فرار نبود؛ او آزادی را وارد اردوگاه کرد

نویسنده کتاب افزود: حاج آقا ابوترابی، به‌جای فرار از اسارت، تلاش کرد شرایط را برای آزادی همه فراهم کند. او معتقد بود که اگر کسی به خدا نزدیک شود، باید به خلق خدا بازگردد، و این مفهوم را در رفتار و منش خود به نمایش گذاشت. نام “خاکی آسمانی” نیز نشان‌دهنده این پیوند میان دنیای خاکی و آسمانی است.

خلق یک اثر جمعی

وی در ادامه اظهار کرد: نگارش این کتاب نتیجه یک کار جمعی بود. از همکاران مؤسسه پیام آزادگان گرفته تا تمامی آزادگانی که با آن‌ها مصاحبه شد، همگی در شکل‌گیری این اثر نقش داشتند. این کتاب پنج بار بازنویسی و بازبینی شد، و مؤسسه پیام آزادگان بیش از هر اثر دیگری برای آن تلاش کرد. حتی روزی که بر سر آرامگاه حاج آقا ابوترابی رفتم، به ایشان گفتم که این کار تنها زمانی به نتیجه نهایی می‌رسد که خودشان صلاح بدانند.

ادبیات دفاع مقدس بدون اسارت ناقص است

محمودزاده تشریح کرد: در محضر رهبر معظم انقلاب نیز عرض کردم که ادبیات دفاع مقدس بدون پرداختن به موضوع اسارت، کامل نخواهد شد. این کتاب تلاشی بود برای تکمیل این پازل، چراکه حاج آقا ابوترابی نماد همدلی و اتحاد در سخت‌ترین شرایط بودند. پشت پرده این کتاب، داستانی به‌مراتب جذاب‌تر از خود کتاب دارد. هر آزاده ای که حرفی فراتر از این کتاب برای گفتن دارد، می‌تواند آن را از طریق مؤسسه پیام آزادگان به من منتقل کند. این اثر، سرآغاز نگاهی جدید به شخصیت حاج آقا ابوترابی و نقشی که ایشان در تاریخ معاصر ایفا کردند، خواهد بود.

گفتنی است کتاب «خاکی آسمانی» روایت مستند داستانی زندگی سید علی اکبر ابوترابی است.



منبع خبر

هدف نگارش کتاب «خاکی آسمانی» معرفی حاج آقاابوترابی بدون دخالت نویسنده است/ پرداختن به روابط ناشناخته حاج آقا ابوترابی از ویژگی های منحصربفرد کتاب بیشتر بخوانید »

سفر گروه جهادی درمان و سلامت تشکل های شاهد و ایثارگر به بیرجند

سفر گروه جهادی درمان و سلامت تشکل های شاهد و ایثارگر به بیرجند


سفر گروه جهادی درمان و سلامت تشکل های شاهد و ایثارگر به بیرجند

به گزارش نوید شاهد، دکتر یعقوب سلیمانی معاون فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید و امور ایثارگران با اعلام این خبر افزود: گروه جهادی درمان و سلامت تشکل های شاهد و ایثارگر در تداوم خدمت‌رسانی به مردم در نقاط مختلف کشور به ویژه مناطق کم‌برخوردار و محروم  از تاریخ چهارم تا دهم دی ماه 1403 با برپایی اردوی جهادی درمانی با حضور پزشکان متخصص و فوق تخصص در زمینه های قلب، ریه، داخلی، چشم، زنان، پوست، اطفال و… به جامعه معزز ایثارگری و سایر اقشار مردم به صورت رایگان ارائه خدمت خواهد کرد.

معاون فرهنگی بنیاد شهید و امور ایثارگران در ادامه بیان کرد: هم‌افزایی و بهره‌مندی از ظرفیتها و پتانسیل پزشکان متخصص در اردوهای درمانی بخشی از برنامه‌ریزی کارگروه بهداشت و درمان تشکلهای شاهد و ایثارگر است که به طور داوطلبانه انجام می پذیرد.

وی ساماندهی و بهره برداری از ظرفیت گروه های جهادی شاهد و ایثارگر را از اولویت های بنیاد شهید و امور ایثارگران برشمرد و افزود: بنیاد شهید و امور ایثارگران توانمندسازی تشکلها و گروه های مردم نهاد همراه با برنامه ریزی جهت استفاده از خدمات آنان را هدف گذاری کرده است و امروز شاهد حضور 20 تشکل در کارگروه بهداشت و درمان تشکلهای شاهد و ایثارگر هستیم.

دکتر سلیمانی در پایان اشاره کرد:  35 نفر از پزشکان متخصص تهرانی و جمعی از پزشکان جهادی استان خراسان جنوبی از تخصصهای مختلف، این عزیزان را ویزیت رایگان خواهند کرد.

انتهای پیام/



منبع خبر

سفر گروه جهادی درمان و سلامت تشکل های شاهد و ایثارگر به بیرجند بیشتر بخوانید »