مجاهدت

یادواره شهید «مهرداد ادهمی» برگزار شد

یادواره شهید «مهرداد ادهمی» برگزار شد


به گزارش نوید شاهد، مراسم «آبروی کوچه‌ها» گرامی‌داشت یاد و خاطره شهید «مهرداد ادهمی» همراه با روایت‌گری، توسل و تجلیل از مادر این شهید والامقام برگزار شد.

یادواره شهید «مهرداد ادهمی» برگزار شد

شهید «مهرداد ادهمی» دهم اردیبهشت سال 1344 در تهران متولد شد. وی تا سال سوم راهنمایی درس خواند و سپس به عنوان بسیجی به جبهه‌های نبرد حق علیه باطل حضور یافت و سرانجام نهم مهر سال 1361 در سن 17 سالگی در «سومار» به شهادت رسید و پیکر مطهرش در گلزار شهدای تهران به خاک سپرده شد.

این مراسم روز جمعه 19 مرداد 1403 از ساعت 18 در پایگاه «شهید قدرت‌الله روستایی» واقع در بلوار کوهسار، خیابان شهید ادهمی، روبه‌روی باشگاه شهید حاج شعبانعلی برگزار شد.

 

انتهای پیام/ ر



منبع خبر

یادواره شهید «مهرداد ادهمی» برگزار شد بیشتر بخوانید »

مرکز اسناد ایثارگران یکی از مورد تاییدترین مراکز «سازمان اسناد جهانی» است

مرکز اسناد ایثارگران یکی از مورد تاییدترین مراکز «سازمان اسناد جهانی» است


نوید شاهد: اسناد شهدا و ايثارگران انقلاب اسلامی و جنگ تحميلی عراق علیه ایران به مثابه بخشی از حافظه تاريخی و ميراث معنوی انقلاب و دفاع مقدس بوده و گردآوری، حفظ، عرضه و انتقال آن يک رسالت تاریخی است. حفظ و نگهداری اين اسناد سبب خواهد شد آيندگان با بهره گيری از اين گنج عظيم به بازشناسی و درک صحيح از تاريخ دست يابند. امروز از مرکز اسناد ایثارگران به عنوان یکی از کامل‌ترین و بهینه‌ترین مراکز اسنادی کشور که مورد تایید سازمان اسناد جهانی است، یاد می‌شود. خبرنگار نوید شاهد به همین دلیل با «ابوالحسن صمدی شجاع» رئیس اداره اسناد فرهنگی ایثارگران بنیاد شهید گفت‌وگو کرده است که در ادامه ماحصل آن را می‌خوانیم.

مرکز اسناد ایثارگران یکی از مورد تاییدترین مراکز «سازمان اسناد جهانی» است

نحوه دیجیتالی سازی اسناد

صمدی شجاع به نحوه دیجیتالی سازی اسناد بنیاد شهید و امور ایثارگران اشاره کرد و درباره آن توضیح داد: پس از دریافت و تایید اصالت اسناد از خانواده‌های شهدا و ایثارگران و ورود به مرکز اسناد فرهنگی، در نهایت نسخه‌های اصل اسناد در حین ورود به مخزن، دیجیتال سازی می‌شود. همچنین یک نسخه از اسناد دیجیتال وارد سامانه اسناد افتخار می‌‌شود. اگر اسناد جدیدی بخواهیم به این مخزن اضافه کنیم؛ مجدد این پروسه را رعایت می‌کنیم تا به چرخه اصلی که ورود به مخزن دیجیتالی است، برسیم.

استفاده از ظرفیت نوید شاهد در انتشار اسناد

وی درباره استفاده از ظرفیت‌های نوید شاهد برای انتشار اسناد بیان کرد: ما حدودا سه سال است که همکاری نزدیکی در ستاد و استان‌ها با سایت نوید شاهد داشته‌ایم و نمونه‌های خاطرات شفاهی والدین و همسران معظم شهدا را برای انتشار در اختیار سایت نوید شاهد قرار دادیم. اگر پژوهشگران، نویسندگان و خانواده محترم جامعه هدف بخواهند این مصاحبه را ببینند، می‌توانند به «سایت نوید شاهد» مراجعه کنند. تا امروز مستندهای تاریخ شفاهی در آپارات و فضای مجازی از طریق نوید شاهد باز نشر شده است.

روند جمع آوری خاطرات شفاهی

رئیس اداره اسناد فرهنگی بنیاد شهید به روند جمع آوری خاطرات شفاهی اشاره کرد و گفت: با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری در جمع‌آوری خاطرات والدین و همسران شهدا، سال 1392 دستورالعمل این موضوع آماده و سپس به استان‌ها ابلاغ و به تدریج انجام شد. در ابتدا شاید رسیدگی به امور اسناد با کندی صورت می‌گرفت اما با تاکیدات مقام معظم رهبری، مسئولین بنیاد شهید به شکل ویژه به این حوزه توجه کردند و خارج از برنامه‌های سازمان به آن پرداختند.

وی افزود: با کمک دولت و سازمان‌های همسو، ابلاغیه‌ها شکل جدی‌تری گرفت. این خاطرات با کمک سازمان صدا و سیما، موسسات خصوصی (سروش) و ارگان‌های نظامی (سپاه، ارتش، نیروهای مسلح) به شکل ویژه‌ای آغاز به کار کرد. امیدواریم جمع آوری خاطرات والدین و همسران معظم شهدا تا پایان سال 1403 به پایان برسد.

سازمان‌های کمک کننده در انتشار اسناد

ابوالحسن صمدی شجاع با اشاره سازمان‌های کمک‌کننده در انتشار اسناد شهدا، توضیح داد: سازمان اسناد و کتابخانه ملی یک مرجع بسیار مطمئن برای عموم جامعه است. طی دیداری تعاملی که با مدیران این سازمان داشتیم، به درخواست ما پاسخ مثبت دادند. با 17 ارگان دیگر که همسو با اهداف ما فعالیت می‌کنند مکاتباتی داشتیم که با این حوزه‌ها از نزدیک بتوانیم کار خود را جلو ببریم.

وی ادامه داد: به نظر من می‌توان از ظرفیت‌های تمام سازمان‌ها استفاده کرد؛ مخصوصا ارگان‌هایی که در بحث فضای مجازی بسیار پیشرو و قوی هستند مانند سازمان صدا و سیما، سازمان اسناد و بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس.

اسناد شهدای مدافع حرم

رئیس اداره اسناد فرهنگی ایثارگران بنیاد شهید درباره گردآوری اسناد شهدای مدافع حرم توضیح داد: مرکز اسناد فرهنگی، پرونده‌های فرهنگی ایثارگران را تشکیل می‌دهد و به مرور زمان آن‌ها را تکمیل می‌کند. برای 1470 نفر از شهدای مدافع حرم، پرونده فرهنگی تشکیل شده و بیش از 800 مورد از آن‌ها تکمیل شده یا در دست تکمیل است.

سامانه افتخار

صمدی شجاع درباره سامانه افتخار بیان کرد: تا امروز دفتر حمایت و نظارت بر تولید آثار فرهنگی و هنری در بخش اسناد موفق شده تا 9 میلیون از اسناد فرهنگی ایثارگران که در مخزن مرکز اسناد حفظ و نگهداری می‌شوند را دیجیتال‌سازی کند و در سامانه‌ای به نام «سامانه اسناد افتخار» بارگزاری نماید. در حال حاضر سه میلیون دیگر از این اسناد در دست دیجیتال‌سازی و بارگزاری است.

وی افزود: امیدواریم تا پایان سال 1403 این تعداد هم در سامانه اسناد افتخار قابل رویت باشد. در حال حاضر مواردی که در سامانه اسناد افتخار می‌توانید مشاهده کنید؛ 9میلیون از اسناد فرهنگی شهدا است.

دسترسی به سامانه اسناد افتخار

رئیس اداره اسناد فرهنگی بنیاد شهید درباره دسترسی به سامانه اسناد افتخار گفت: طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته؛ امسال دسترسی به سامانه اسناد افتخار در بستر اینترنت به عموم جامعه فراهم گردید تا تمام مردم بتوانند به این اسناد دسترسی داشته باشند. اگر سندی را خواستند بردارند و اگر سندی داشتند به این سامانه اضافه کنند.

نحوه در دسترس قرار دادن اسناد

وی درباره نحوه در دسترس قرار دادن اسناد اظهار کرد: از حوزه‌های مختلف برای دریافت اسناد شهدا به ما مراجعه می‌کنند؛ اگر اشخاص حقیقی به ما مراجعه کنند، با حراست سازمان مکاتبه می‌شود و پس از دریافت تاییدیه هر سندی مد نظر آن فرد باشد در دسترس ایشان قرار می‌گیرد.

صمدی شجاع ادامه داد: اشخاص حقوقی هم می‌توانند با ارسال نامه از سوی ارگان، شرکت یا موسسه (خصوصی و دولتی) به این اسناد دسترسی داشته باشند. ما برای موضوع در دسترس قرار دادن اسناد شهدا، در همه زمینه‌ها همکاری لازم را داریم، هرچند وظیفه ذاتی مجموعه ما نگهداری از این اسناد است لکن در جهت ترویج و ارائه این اسناد در جامعه نیز با تمامی نهادها همکاری و هماهنگی لازم صورت می‌گیرد.

چالش‌های نگهداری از اسناد

رئیس اداره اسناد فرهنگی بنیاد شهید درباره چالش‌های نگهداری از اسناد شهدا خاطرنشان کرد: بسیاری از افراد حقیقی یا حقوقی، زمانی که برای دریافت سند به ما مراجعه می‌کنند به دنبال دریافت اصل اسناد هستند اما به دلیل چهارچوب و استانداردی که در مرکز اسناد بنیاد شهید پابرجا بوده و این استانداردها مطابق با استاندارد جهانی است؛ ما در نشان دادن اصل اسناد معذوریت داریم. فقط می‌توانیم یک نسخه چاپی یا دیجیتالی اسناد را در اختیارشان قرار دهیم. این موضوع چالشی است که در حفظ و نگهداری اسناد مطرح می‌شود.

وی به یکی دیگر از چالش‌های مرکز اسناد بنیاد شهید اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه ما در ایران تحریم هستیم؛ مجبور به همکاری با گروه‌هایی ‌می‌شویم که خودشان ابزار‌های لازم مانند کاغذ مورد نیاز مرمت و یا چسب مخصوص مرمت اسناد را تولید می‌کنند و این کار را برای ما با چالش‌های دیگری مانند کمبود زمان مواجه می‌کند. برای نگهداری راحت‌تر اسناد در مخزن اسناد بنیاد شهید و امورایثارگران رسیدگی به این دو موضوع امری ضروری است.

پیشبرد اهداف اداره اسناد فرهنگی در بنیاد شهید

صمدی شجاع به بحث پیشبرد اهداف اداره اسناد فرهنگی بنیاد شهید اشاره کرد و درباره آن توضیح داد: ما دو وجه در بحث پیشبرد فعالیت‌های خود داریم. نخستین وجه خصوصی‌سازی فعالیت‌هاست مانند کاری که در حال حاضر با همکاری بخش‌های خصوصی انجام می‌دهیم. دومین وجه بحث اینترنت است. برای این کار باید اسناد به طور کامل پالایش شود که تا امروز موفق به انجام آن نشده‌ایم.

وی افزود: از 9 میلیون سندی که داریم فقط 5 میلیون از آن‌ها قابل ارائه است. به طور مثال از شهید والامقامی 30 مورد تصویر وجود دارد و ما باید این تصاویر را پالایش شده در دسترس عموم قرار دهیم. در سال گذشته پالایش این موارد را تا حدودی به انجام رساندیم و امروز با آرامش خاطر بیشتری می‌توانیم اسناد را در دسترس عموم جامعه قرار دهیم.

چالش‌های پیشرو، پس از در اختیار قرار دادن اسناد

رئیس اداره اسناد فرهنگی بنیاد شهید درباره چالش‌های پیشرو پس از در دسترس قرار دادن اسناد شهدا در بین عموم جامعه گفت: یکی از چالش‌هایی که با آن مواجه هستیم؛ رضایت خانواده‌های محترم شهدا است. لذا پیش از در دسترس قرار دادن تمامی اسناد برای عموم جامعه، قطعا از خانواده‌ها نظرسنجی می‌شود و با رضایت آن‌ها به این موضوع می‌پردازیم.

وی خاطرنشان کرد: نسل حاضر با انقلاب اسلامی و دفاع مقدس خیلی آشنا نیستند. با مشاهده اسنادِ به یادگار مانده از شهدا با جزئیات و روحیات ایثارگران از زبان خودشان بیشتر آشنا خواهند شد. بهتر متوجه می‌شوند که چه اتفاقی افتاده و چه از خودگذشتگی‌هایی صورت گرفته است. ایثارگران به چه صورت زندگی و جان خود را فدای این مرز و بوم کردند. تاثیر و منفعت انتشار اسناد شهدا در بین نسل حاضر بسیار چشمگیر خواهد بود.

بازدید از اسناد

صمدی شجاع با اشاره به اینکه مرکز اسناد فرهنگی بنیاد شهید گواهینامه ثبت جهانی دارد و از نظر تمام استانداردها مورد تایید سازمان جهانی اسناد می‌باشد، بیان کرد: مرکز اسناد فرهنگی بنیاد شهید و امورایثارگران همیشه مورد تشویق سازمان اسناد مرکز کتابخانه ملی کشور بوده است. ارگان‌هایی مثل سپاه پاسداران و ارتش که خودشان مرکز اسناد دارند هنگام بازدید از مرکز اسناد بنیاد شهید، تصوراتشان تغییر کرد و از ما در بحث نگهداری از اسناد خود کمک خواستند.

همچنین کشورهایی مانند عراق، اقلیم کردستان، سوریه، لبنان و کشورهای حوزه خلیج فارس از مرکز اسناد ما بازدید کردند و برایشان بسیار جذاب و در عین حال عجیب بود. آن‌ها زمان بازدید بخشی از تجربیات ما را نسخه برداری کردند تا به عنوان الگوی کار از آن بهره‌مند شوند.

مرکز اسناد بنیاد شهید مورد تایید «سازمان اسناد جهانی»

رئیس اداره اسناد فرهنگی بنیاد شهید در پایان اظهار کرد: مرکز اسناد ایثارگران در حال حاضر یکی از کامل‌ترین و بهینه‌ترین مراکز اسنادی کشور بوده که مورد تایید سازمان اسناد جهانی است. بهترین و کامل‌ترین مرکز نگهداری از اسناد شهدا، مرکز اسناد بنیاد شهید و امورایثارگران است. در اساسنامه بنیاد و قانون جامع ایثارگران مجلس، بنیاد شهید به عنوان متولی نگهداری اسناد و آثار شهدا و ایثارگران معرفی شده است. به عبارتی بقیه ارگان‌ها در این موضوع باید با بنیاد شهید همکاری کنند. از تمامی سازمان‌های دولتی و خصوصی تقاضا دارم در بحث واگذاری اسناد هر چه در توان دارند به ما کمک کنند تا این اسناد تکمیل شود. ما هر روز در حال تکمیل این پرونده‌ها هستیم و آن‌ها را به سمتی می‌بریم که بتوان بیشترین استفاده را از گفتار و کردار شهدا و ایثارگران انجام داد.

 

گفت‌وگو از آرزو رسولی



منبع خبر

مرکز اسناد ایثارگران یکی از مورد تاییدترین مراکز «سازمان اسناد جهانی» است بیشتر بخوانید »

فراخوان نویسندگان در راستای تدوین دانشنامه دفاع مقدس منتشر شد

فراخوان نویسندگان در راستای تدوین دانشنامه دفاع مقدس منتشر شد


به گزارش نوید شاهد، به مناسبت چهل‌وچهارمین سالگرد دفاع مقدس، مدیریت آموزش و پژوهش موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس با انتشار فراخوانی از دانشگاهیان، فرهیختگان و پژوهشگران جهت همکاری علمی و مطالعاتی در تدوین دانشنامه دفاع مقدس استان تهران دعوت کرد.

فراخوان نویسندگان در راستای تدوین دانشنامه دفاع مقدس منتشر شد

دکتر مهدیه طایفه رستمی «مدیر آموزش و پژوهش موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس» با اعلام این خبر افزود: در راستای تحقق رهنمود‌های فرمانده معظم کل قوا و به منظور تولید و توسعه دانش دفاعی و طرح تدوین دانشنامه دفاع مقدس استان تهران ولذا مقالات بلند، متوسط و کوتاه علمی پیرامون موضوعات متنوع دانشنامه نیازمند تألیف و نگارش در قالب و محتوای نظام‌مند‌است.

وی افزود: بدین منظور از همه نویسندگان و پژوهشگران، استادان و فارغ‌التحصیلان، دانشگاه‌ها و سایر مراکز علمی و نیز صاحب‌نظران حوزه دفاع مقدس که علاقه‌مند به همکاری در زمینه‌های موضوعات دانشنامه هستند، با شرایط ذیل دعوت به همکاری می‌شود:۱- افرادی دارای مدارک فوق لیسانس و دکتری۲- تسلط بر نگارش مقاله و مدخل نویسی۳- آشنایی با فنون، زبان و ادبیات فارسیوی همچنین در رابطه با محور‌های مطالعاتی دانشنامه گفت: پژوهش‌های مرتبط با شهدا و اشخاص، پژوهش‌های مرتبط با جغرافیا (شهر‌ها و روستا‌ها و مناطق و…) و یگان‌های نظامی (سپاه، لشکر، تیپ، گردان، و.) در حوزه دفاع مقدس، پژوهش‌های مرتبط در حوزه فرهنگی و سیاسی اجتماعی شامل (کتاب، فیلم، نمایشنامه، تئاتر، نشریات، اماکن مذهبی (مسجدو حسینیه و مصلی و امام زادهو…)، ادارات و دستگاه‌های انقلابی، سرود و تصنیف، اردوگاه‌های آوارگان جنگی، معراج شهدا، یادمانها، کارخانجات، بیمارستان و درمانگاه‌ها (شهری و صحرائی) در حوزه دفاع مقدس، محور‌های اساسی دانشنامه دفاع مقدس استان است.

رستمی در پایان گفت: علاقمندان می توانند برای ثبت نام با شماره تماس 02157825000 داخلی ۶۷۶ کارشناس پژوهش خانم راد آفرین تماس بگیرند.



منبع خبر

فراخوان نویسندگان در راستای تدوین دانشنامه دفاع مقدس منتشر شد بیشتر بخوانید »

نمایشنامه آیینی «عروس غزه» در حال برگزاری است

نمایشنامه آیینی «عروس غزه» در حال برگزاری است


به گزارش نوید شاهد، پنجمین سوگواره «ریحانه های بهشتی» توسط موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و موسسه فرهنگی هنری نسل امروز بهشتی با هدف انتقال پیام‌ عدالت‌خواهی و مقاومت در برابر ظلم همراه با اجرای نمایشنامه آیینی «عروس غزه» و سرود در حال برگزاری است.

نمایشنامه آیینی «عروس غزه» در حال برگزاری است

این اثر با بهره‌گیری از تکنیک‌های مدرن تئاتر و موسیقی آیینی، صحنه‌هایی از واقعه عاشورا را بازسازی کرده و همزمان به شباهت‌های این واقعه با حوادث جاری در فلسطین اشاره می‌شود. این نمایشنامه با استقبال گسترده‌ای از سوی هنردوستان و منتقدان مواجه شده و بسیاری از آن به عنوان یکی از مهم‌ترین آثار هنری سال یاد می‌کنند.

«زینب عبدالرضا» تهیه کنندگی و «کمال مقدم» کارگردانی این نمایشنامه را بر عهده دارند.

نمایشنامه آیینی «عروس غزه» از دهم مردادماه 1403 در محل مرکز همایش‌های بین المللی خلیج فارس موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس آغاز شده و تا نوزدهم مردادماه 1403 از ساعت 19 تا 22 ادامه دارد.

لازم به ذکر است تماشای این اثر رایگان بوده و علاقمندان می توانند جهت ثبت نام سازمانی تا 19 مردادماه 1403 با شماره 09999924610 تماس و یا به نشانی اینترنتی www.evand.com مراجعه نمایند.



منبع خبر

نمایشنامه آیینی «عروس غزه» در حال برگزاری است بیشتر بخوانید »

شهید «آیت» امر «تربیت» را بر هر چیزی مقدم می‌دانست

شهید «آیت» امر «تربیت» را بر هر چیزی مقدم می‌دانست


به گزارش نوید شاهد، بی‌تردید همراهی همسری فرهیخته با متفکری که همواره در بیان عقاید و پیشگویی‌های دقیقش تنها بود و به ناچار باید بار سختی‌های بی‌شماری را به دوش می‌کشید، بسیار تاثیرگذار و ارزنده است. خانم «مهرانه معلم» در دوران غربت زیر فشار افکار کسانی بود که دلسوزی‌ها و نگرانی‌های عمیق او را نادیده می‌گرفتند، حتی یک لحظه در صحت برداشت‌های همسرش تردید نکرد و تا دم آخر همواره یار و یاور او بود. اینک پس از 30 سال صبر و تحمل می‌بیند که شهید آیت چه نیکو و دقیق واقعیت‌ها را تحلیل کرده بودند، باشد که در درک حقایق فرهیختگان خود هوشیارانه‌تر عمل کنیم.

شهید «آیت» امر «تربیت» را بر هر چیزی مقدم می‌دانست

در شماره‌های 75 و 76 ماهنامه فرهنگی تاریخی شاهد یاران تحت عنوان «شهید آیت»، مطالبی با عنوان‌های «پيام مقام معظم رهبری در خطبه‌های نماز جمعه مرداد سال 65»، «مروری بر زندگی شهید آیت»، «زمانه و كارنامه شهيد دكتر «سيدحسن آيت» به قلم محمد علی كرمی، «شهيد دكتر آيت و حزب جمهوری اسلامی» در گفت و گو با دكتر جواد منصوری، «جستارهايی در منش سياسی شهيد دكتر آيت» در گفت و گو با دكتر علی محمد بشارتی و… به چشم می‌خورد. به مناسبت فرارسیدن سالگرد شهادت شهید دکتر حسن آیت بخشی از گفت‌وگو همسر این شهید گرانقدر را در نوید شاهد می‌خوانیم.

نحوه آشنایی خود با شهيد آيت و ازدواج با ايشان را نقل كنيد.

ازدواج ما در زمانی پيش آمد كه آيت در دامغان بود. او سه سال در آنجا معلم بود و من شاگرد دبيرستان بودم. سه سال معلم من بود. بعد از سه سال درست موقعی كه ديپلم گرفتم، قبل از امتحانات كنكور، از من خواستگاری كرد و در 15 تيرماه سال 1345 ازدواج كرديم.

ايشان چند سال داشت؟

27 سال. آيت متولد 1317 بود و من متولد 1327. او دانشجوی سال آخر دانشكده حقوق بود.

اين تفاوت سنی مشكل ساز نشد؟

الان شايد دخترها فكر كنند كه مشكل ساز است ولی آن موقع اين طور نبود و رابطه شاگرد و معلمی به شكلی بود كه اين مسئله طبيعی جلوه می‌کرد، به خصوص وقتی كه او به مدرسه ما آمد، يكدفعه‌ سر و صدایی شد كه آدم تحصيل كرده‌ای آمده و وارد مدرسه دخترانه‌ای شده است و دارد درس می‌دهد. او در دامغان در مدارس پسرانه و دخترانه درس می‌داد و برای شرکت در کلاس‌های دانشکده حقوق به تهران می‌رفت. ترم آخر بود. آن سال‌ها دوره دانشکده حقوق سه ساله بود. بدیهی است که ما خیلی جذب چنین دبیری می‌شدیم. معلم ادبيات ما آقای مروج، دبير بسيار باسوادی بود كه رفت و بعد از او آيت آمد.

چه درس می‌داد و تدریسش چقدر جذابیت داشت؟

اولا چون دوره دانشسرايعالی را ديده و ليسانس اولش را از آنجا گرفته بود، كاملا يک معلم حرفه‌ای بود و می‌دانست بايد با شاگرد چه برخوردی داشته باشد و چه بگويد. كلاس‌داری او به شکلی بود که بچه‌ها تا لحظه آخر ساکت می‌نشستند و گوش می‌دادند. حتی بعدها که در دانشگاه درس می‌داد از خیلی از دانشجوها می‌شنیدم كه كلاس را بسيار عالی اداره می‌کند. موقعی كه در دانشگاه لاهيجان، روش تحقيق در علوم اجتماعی درس می‌داد، خیلی از اساتید می‌رفتند و در کلاس او می‌نشستند و به مباحثی که مطرح می‌کرد، گوش می‌دادند؛ خیلی جذب او شده بودند. کلاس بسیار زنده‌ای داشت، از ادبیات استفاده زیادی می‌کرد و بر این موضوع هم بسیار مسلط بود و ادبیات را خیلی خوب خوانده بود. هم قصه می‌گفت، هم شوخی و هم از ظرائف روان‌شناسی استفاده می‌کرد. بچه‌های دبیرستانی هم این چیزها را دوست دارند.

دامغان اصولا یک شهر مذهبی است. گرایش مذهبی شهید آیت چقدر بارز بود؟

یکی از نشانه‌های ظاهری همه مردها اين بود که كراوات می‌زدند، ولی آيت خيلی وقت‌ها كراوات نمی‌زد. غير از اين نشانه، صريحا درباره مسائل سیاسی صحبت نمی‌کرد. او به ما عربی درس می‌داد و چون به مسائل مذهبی مسلط بود، موقعی كه می‌خواست مثال بزند و يا تجزيه و تركيب به ما می‌داد، آيات انقلابی قرآن را بيان می‌کرد و می‌گفت اين را تجزيه كنيد. ما از روی اين تأكيدها متوجه چیزهایی می‌شدیم. ما كلا 12 تا شاگرد بوديم. يادم هست در سال آخر يک بار اين سوال را مطرح كرد كه آيا تا به حال چشمان كسی به نظر شما نافذ آمده است؟ هر كدام از ما به فرد يا افرادی اشاره كرديم. آخر سر از خودش پرسيديم كه به نظر او چشمان چه کسی نافذ است؟ و در آنجا بود كه او اسم آيت‌الله خمینی و آیت‌الله كاشانی را آورد. كسانی را كه خودش ديده بود. از اينها نام برد. شايد می‌خواست ببيند ما چقدر متوجه موضوع هستيم. به کتاب‌های مختلفی اشاره می‌کرد. در درس انشاء هم گريزهای لازم را می‌زد. اگر غیر از این بود كه كلاس درسش مثل بقيه دبيرها می‌شد. بخشی از جاذبه كلاس‌هایش به خاطر همين چيزها بود.

آیا حرف‌هایی که سرکلاس می‌زد حساسیت برانگیز نشده بود؟

جالب است كه چه از لحاظ خانوادگی و چه از لحاظ درسی در مدرسه آدم شاخصی بودم. بعد كه ازدواج كرديم، من سال اول امتحان دانشكده حقوق را دادم و قبول نشدم. آن‌ها روزها دانشکده‌ها جداگانه امتحان می‌گرفتند. سال بعد از كه پسرم تازه به دنيا آمده بود و من يك ماه بعد زايمان، دوباره كنكور دادم. دانشكده حقوق را در واقع به پيشنهاد آيت رفتم. خودم دوست داشتم فلسفه بخوانم، چون از فلسفه خيلی خوشم می‌آمد. آيت معلم فلسفه ما هم بود و فلسفه و اخلاق كانت و منطق را خيلی خوب درس می‌داد و كلاس منطق آیت برای ما خيلی جاذبه داشت. نمره‌های من همیشه 20 بود و در دو سه شهرستان هم نفر اول شده بودم، ولی نرفتم و به پيشنهاد او در سال 1346 به دانشكده حقوق رفتم. سال اول ازدواج (سال 45) را در دامغان بوديم و او هم در آنجا بود و خيلی دوندگی كرد كه او را به تهران منتقل كنند. می‌گفت تهران جای بزرگی است و می‌شود فعالیت‌های وسیع‌تری کرد. هميشه می‌گفت: «ز آب خرد، ماهی خرد خيزد/ نهنگ است آنكه با دريا ستيزد» می‌گفت بايد به محيط بزرگ‌تری برویم. خيلی دنبال انتقالش می‌دوید، ولی نشد و موافقت نكردند و ماند. من در سال 46 قبول شدم و به تهران آمدم و او می‌آمد و می‌رفت و در دامغان در خانه پدرم بود كه آن داستان را برايش علم كردند، چون تشكل دبيران و اينكه در خانه‌اش جمع می‌شدند و آنجا پايگاه شده بود، برای دستگاه حساسیت برانگیز شده بود. مخصوصا مخالفتی كه با خريد اجباری قرآن آريامهری كرد، بر حساسيت آنها افزود.

زندگی سیاسی آیت تا چه حد روی زندگی خانوادگی او سایه انداخته بود؟ با توجه به فعالیت‌ها و انگیزه‌های زیاد شهید آیت، زندگی خانوادگی شما تحت تاثیر قرار نگرفته بود؟

طبيعتا تأثير كه داشت. آيت خيلی جاها نمی‌آمد، خيلی از معاشرت‌ها را نمی‌کرد؛ ولی تأثيرش بيشتر مثبت بود، چون واقعا روی نقش تربيتی خيلی تاكيد داشت. حتی در سخنرانی‌هایش از جمله همان نوار مشهور كه در آن گفته بود بايد 200 تا آدم تربيت كرد و گفتند منظورش اين است كه 200 تا آدم می‌خواهند جمع بشوند كه چنين و چنان كنند، منظور آيت اين نبود، بلكه به نقش تربيتی‌ای که افراد در آينده ايران خواهند داشت، فكر می‌کرد. خواهرهایم از من کوچک‌تر و تحت تاثير تعليمات تربيتی او بودند، چون آيت مقید بود كه ما داريم آدم‌ها را تربیت می‌کنیم تا در آينده نقش‌های خود را درست ايفا كنند و به آنها خوراک‌های فکری لازم را می‌داد.

عملا نقش يك حزب را ايفا می‌کرد؟

در واقع همینطور بود، حتی در كلاس‌هایش هم تا می‌توانست همین کار را می‌کرد. می‌گفتم اين همه شاگرد داری و درس می‌دهی، درحالی كه می‌توانی وكالت كنی. آن روزها هم می‌شد شغل دولت داشته باشید و هم وكالت كنيد. می‌گفت من اهل وكالت نیستم، شغل اداری هم نمی‌خواهم و سيستم رئيس و مرئوسی را نمی‌توانم تحمل كنم. معلمی را به اين دليل انتخاب کرده‌ام كه نه رئيس هستم و نه مرئوس. بعد هم جنبه تربيتی قضيه برايم خيلی مهم است. در يك كلاس 60 نفره، يک نفر هم كه درست تربيت بشود، كافی است. روی تربيت شاگردانش خيلی تأكيد داشت. حتی موقعی كه در دانشكده علوم و فنون ارتش درس می‌داد كه اين موضوع را در زمان بنی‌ صدر در مجلس علم كردند، درحالی‌كه معتقد بود بايد به ارتشی‌ها از نظر تاريخی و سياسی آگاهی داد و با آنها صحبت كرد و روی آنها تأثير گذاشت. جنبه تربيتی برايش از هر چيزی مهم‌تر بود.

هنگامی که انسان به شخصیت فردی نزدیک و همسر او می‌شود، خيلی خوب متوجه می‌شود که شخصيت او چقدر واقعی و چقدر ساختگی بوده است. شهید آیت روی مذهب بسیار تاکید داشت و این نکته در نطق‌های مجلس و سایر سخنرانی‌هایش كاملا مشهود بود. اشاره كرديد كه قبل از ازدواج گرايشات قوی مذهبی داشت. بعد از ازدواج تا زمان شهادت، چقدر او را در اين زمينه صادق ديديد؟

آیت صادق‌ترین آدمی است كه در تمام عمرم ديده‌ام. شاخصه او صداقتش بود و به نظر من هرچه كرد، به خاطر صداقتش بود. تدبير سياسی داشت، با نقشه پيش می‌رفت و بی‌گدار به آب نمی‌زد، ولی اهل شيله پيله نبود. واقعا آدم صادقی بود، به خصوص در زندگی خانوادگی، همان چيزی بود كه شب اولی كه به خواستگاری من آمد، بود و گفت و حتی برای من نوشت و تأئيدش را هم از من گرفت و بعد آمد و با خانواده‌ام صحبت كرد. خيلی رو راست، درآمد و دارائی خود و خانواده‌اش را گفت. حتی گفت می‌توانید برويد تحقيق كنيد اما اين نكته را هم در نظر داشته باشيد كه افراد مختلف درباره يك فرد قضاوت‌های متفاوتی دارند. حتی اگر بخواهيد در باره امام حسین (ع) هم تحقيق كنيد، دوستان ايشان يك چيز می‌گویند، دشمنان چیز ديگری. چيزهایی كه من می‌گویم عين واقعيت است و درباره هيچ چيزی غير واقع نگفته‌ام. درآمدم اين قدر است، ولی حتی ممكن است اين هم نباشد و به دلايلی آن را قطع كنند. بايد چنين آمادگی‌هایی را داشته باشيد. دقيقا همه را گفت و همان هم بود.

از نظر مذهبی هم به آنچه كه می‌گفت واقعا اعتقاد قلبی داشت و تا آخر هم همان بود. آيت به هيچ‌وجه اهل تظاهر نبود. حتی روزی كه 72 تن شهيد شدند، و جزو معدود مواردی بود كه من ديدم آيت گريه کرد. لباس مشكی نپوشيد. آيت اساسا لباس مشكی نداشت و از اين رنگ خوشش نمی‌آمد. آن روز موقعی كه می‌خواست به مجلس ترحيم برود، من برايش بلوز سرمه‌ای آوردم. پيراهن را پوشيد و بعد در آورد و همان پيراهن سفيد هميشگی را پوشيد و گفت: «من هيچ وقت لباس تيره نپوشيده‌ام. به نظرم می‌آید اگر اين را هم بپوشم، ريا كرده‌ام. نمی‌پوشم.»

شما می‌توانید برای خواندن ادامه این گفت‌وگو به (سایت گروه مجلات شاهد) شماره 75 و 76 ماهنامه شاهد یاران با عنوان «شهید آیت» مراجعه کنید.

 

خبرنگار: آرزو رسولی



منبع خبر

شهید «آیت» امر «تربیت» را بر هر چیزی مقدم می‌دانست بیشتر بخوانید »