نماد سایت مجاهدت

اردوگاه «شعفاط»؛ قلب تپنده مقاومت آوارگان فلسطینی علیه اشغالگری

اردوگاه «شعفاط»؛ قلب تپنده مقاومت آوارگان فلسطینی علیه اشغالگری


به گزارش مجاهدت از گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، از زمانی که «عدی التمیمی»، جوان فلسطینی عملیاتی را در یک پست ایست بازرسی نظامیان صهیونیست در نزدیکی اردوگاه شعفاط در شمال شرقی قدس اشغالی انجام داد، نظامیان اسرائیلی مکررا دست به تجاوز علیه این اردوگاه زده‌اند. این تجاوزات به شکل بی سابقه‌ای از زمان عملیات ضدصهیونیستی یک کودک فلسطینی در این منطقه تشدید شده است.

توقف فعالیت مراکز ایست بازرسی در نزدیکی ورودی‌های اردوگاه شعفاط و ممنوعیت ورود خودرو‌ها به این اردوگاه، نخستین واکنش اسرائیل به این عملیات‌ها و به عنوان بخشی از مجازات دسته جمعی اعمال شده علیه ده‌ها هزار فلسطینی ساکن قدس است که به دلیل دیوار حائل پیرامون شهر، سال هاست از محیط اطراف خود جدا شده اند.

تشدید اذیت و آزار‌ها در پست‌های ایست بازرسی نظامیان صهیونیست، فلسطینی‌های ساکن این منطقه را به ستوه آورده و باعث شده تا آن‌ها دست به اعتصاب سراسری و نافرمانی مدنی بزنند و از دیگر شهرک‌ها و مناطق فلسطینی نشین قدس نیز بخواهند، تا به آن‌ها بپیوندند.

معروف الرفاعی، مشاور رسانه‌ای استاندار قدس در تشریح دلایل اعتراضات اهالی اردوگاه شعفاط اظهار داشت: نافرمانی مدنی فلسطینی‌ها باید در همه مناطق و نه فقط در یک منطقه تمام تلاش خود را به کار بگیرد تا دستاورد‌های مد نظرش را در کلیه ابعاد اقتصای و تجاری و حکومتی بر رژیم اشغالگر تحمیل کند، البته این امر نیازمند آن است که طرف‌های فلسطینی جایگزین‌هایی برای ارائه خدمات مزبور داشته باشد.

صهیونیست‌ها با مجبور کردن جوانان و مردان فلسطینی به درآوردن لباس‌ها و خالی کردن جیب‌ها و محتویات کیف هایشان در مقابل ده‌ها نفر، به عمد درپی تحقیر آن‌ها بر می‌آیند و در صورتی که کسی اعتراض کند، خشونت‌ها و توهین‌های بیشتری در انتظار اوست و معمولا پس از بازداشت و قبل از انتقال به یکی از مراکز بازجویی، به شدت مورد ضرب و شتم قرار می‌گیرد.

در این بین، ساکنان اردوگاه شعفاط و شهرک «عناتا» درصدد ارسال پیامی به «ایتامار بن گویر»، وزیر امنیت داخلی افراطی رژیم اشغالگر هستند، پیامی که فحوای آن مخالفت با شرایط و وضعیت جدیدی است که تلاش می‌شود، به آن‌ها تحمیل شود و اینکه آن‌ها در برابر اقداماتی که تلاش دارد، آن‌ها را در هم بشکند، ایستادگی و مقاومت خواهند کرد.

ساکنین شعفاط می‌گویند، یا باید روی خاک قدس با عزت و کرامت زندگی کنیم یا استخوانمان زیر خاک قدس دفن شود، به همین دلیل تصمیم گرفتیم، دست به مقاومت بزنیم و داستان به همین جا ختم نخواهد شد، بلکه اقدامات اعتراضی دیگری نیز در پیش است تا ظلم و تعدی صهیونیست‌ها متوقف شود.

یک شهروند فلسطینی ساکن اردوگاه شعفاط در گفت‌وگویی اظهار داشت: وضعیت در همه مناطق همین طور است، اما اردوگاه شعفاط بیشتر تحت فشار است، چرا که از زمان عملیات عدی التمیمی همه چی زیر رو شده و هر روز با یک بحران جدید دست و پنجه نرم می‌کنیم. در حال حاضر تنها می‌توانیم از یک ورودی وارد اردوگاه شویم، یعنی هرکسی بخواهد از عناتا به شعفاط بیاید یک ساعت تا یک ساعت و نیم وقتش تلف می‌شود.

گفته می‌شود شهرک‌های دیگری در قدس نیز به طرح اعتصاب سراسری شعفاط پیوسته اند که از جمله آن‌ها می‌توان به «جبل المُکبَّر» و «العیسَویِه» اشاره کرد که ساکنین آن اقدام به بستن گیت‌های ورودی با سطل‌های زباله و آتش زدن لاستیک در اعتراض به فشار‌های فزاینده رژیم صهیونیستی علیه فلسطینی‌های ساکن قدس کردند.

نظامیان رژیم صهیونیستی برای از بین بردن موانع این دو شهرک به خشونت متوسل شدند و برای باز کردن مسیر اقدام به استفاده از خودروی آبپاش و شلیک گاز اشک آور و گلوله صوتی کردند، این مسئله باعث درگیری‌هایی بین نظامیان اشغالگر با شماری از جوانان این شهرک‌ها شد که قصد داشتند با ساکنین اردوگاه شعفاط اعلام همبستگی کنند، چرا که ساکنین این شهرک‌ها هم همانند اردوگاه شعفاط، روزانه با اقدامات خودسرانه نظامیان اشغالگر دست و پنجه نرم می‌کنند.

«راسم عبیدات»، کارشناس فلسطینی در تشریح اعتراضات اخیر فلسطینیان ساکن اردوگاه‌ها اظهار داشت: اعتصابی که از جبل المُکبَّر آغاز و به العیسویه و اردوگاه شعفاط کشیده شد، نشانگر آن است که شاهد اعتصابی سراسری در قدس در واکنش به اقدامات رژیم اشغالگر هستیم. این رژیم در صدد تخریب ۲۲ هزار واحد مسکونی فلسطینیان در قدس است که یکی از اشکال پاکسازی نژادی و مجازات جمعی با هدف آواره کردن فلسطینیان است.

نافرمانی مدنی فلسطینیان علیه اشغالگری به معنای مخالفت عامدانه و اعتراض نسبت به قوانین و اقدامات یک نیروی اشغالگر به شکل مسالمت آمیز است که سعی دارد شهروندان را به تبعیت از برخی فرمان‌ها مثل پرداخت مالیات، فعالیت در حوزه تولید و اشتغال در مراکز آموزشی ملزم نماید. نافرمانی مدنی در حقیقت به معنای از کار انداختن چرخه اقتصاد و سلب مشروعیت از رژیم اشغالگر است

هم اکنون نبود بیمارستان در اردوگاه تحت محاصره شعفاط توسط رژیم اشغالگر سبب شده تا ۳ هزار بیمار بدخیم و ۶۵ بیمار نیازمند دیالیز ساکن این اردوگاه با مشکلاتی جدی مواجه شوند. علاوه بر این ۴۵ کودک کم توان و معلول این اردوگاه نیز نمی‌توانند، تا در مراکز حمایتی و آموزشی خود حضور پیدا کنند.

علاوه بر این اشغالگران از ورود خودرو‌های حمل زباله وابسته به آنروا به اردوگاه برای جمع آوری زباله‌ها ممانعت به عمل می‌آورند، آن هم اردوگاهی که دارای تراکم جمعیت بسیار بالایی است که این امر موجب انباشت زباله در آن شده است.

در این بین شلیک گلوله‌های اشک آور و جاری شدن شیرآبه، اوضاع بهداشتی در این اردوگاه را وخیم‌تر کرده است.

درحالی که ۴۰ درصد کارکنان و کارگران بیمارستان‌ها در شهر قدس را فلسطینی‌ها تشکیل می‌دهند، در نتیجه نافرمانی و اعتصاب ده‌ها هزار کارمند فلسطینی و امتناع آن‌ها از حضور بر سر مشاغل خود در همبستگی با ساکنین شعفاط، رژیم اشغالگر را به واسطه کمبود نیروی انسانی در ادارات دولتی با مشکل جدی مواجه ساخته، و به طور خاص بخش حمل و نقل عمومی رژیم صهیونیستی را فلج کرده است.

الگوی اعتصاب سراسری و نافرمانی مدنی علیه رژیم اشغالگر قدس، در زمره برجسته روش‌های مبارزاتی ملت فلسطین علیه اسرائیل بوده است. در میان اعتصاب‌های سراسری مهم در تاریخ فلسطین می‌توان به اعتصاب سراسری که در زمان انتفاضه اول رخ داد اشاره کرد که همزمان نوار غزه و کرانه باختری را در برگرفت. در آن زمان شهرک بیت ساحور، در شرق بیت‌اللحم یکی از مهمترین مراکز اعتصاب‌هایی بود که از سال ۱۹۸۸ آغاز و تا امضای توافق سازش اوسلو در سال ۱۹۹۳ ادامه داشت.

در آن سال‌ها رژیم اشغالگر بار‌ها تلاش کرد تا این اعتصاب‌ها را با اتخاذ سیاست موسوم به «خردکردن استخوان ها»، ایجاد بازداشتگاه‌های عظیم با هدف بازداشت ده‌ها هزار فلسطینی، یورش به شهر‌ها و حمله به ساکنین در هم بشکند. با وجود اینکه طی سال‌های انتفاضه بیش از ۱۵۰۰ فلسطینی به شهادت رسیدند، اما آن‌ها به اعتصاب‌های سراسری خود ادامه دادند.

به رغم مساحت کوچک جغرافیایی اردوگاه شعفاط، نافرمانی مدنی این اردوگاه روایتگر ادوار مختلفی در تاریخ فلسطینی هاست که طی آن به مقابله با اشغالگران انگلیسی و صهیونیست برخاستند که بارزترین آن، دوره قیام فلسطینیان در دهه ۱۹۳۰ علیه انگلیس و انتفاضه نخست علیه اشغالگران است.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/ ۱۳۴

این مطلب به صورت خودکار از این صفحه بارنشر گردیده است

خروج از نسخه موبایل