مجاهدت

از رنگ‌های عاشورایی چه می‌دانیم؟


به گزارش مجاهدت از گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، «احسان مهدوی» هنرمند گرافیست در گفت‌وگویی در خصوص رنگ‌های عاشورایی اظهار داشت: اینکه جریان رنگ در محرم و واقعه عاشورا را بدانیم که چه معانی و مفاهیمی دارد، بسیار مهم است؛ چراکه ما تا حدودی اسیر قرارداد‌هایی شدیم که برای خودمان تعیین کردیم و از بسیاری از جزئیاتی که در ساختار رنگ وجود دارد نیز غافل هستیم.

وی با بیان اینکه در چرخه رنگ، رنگ‌هایی وجود دارد که روبه‌روی هم ایستاده و در جنگ هستند، افزود: قرمز و سبز یکی از اعجاز‌های رنگ به شمار می‌روند و زمانی که با هم ترکیب می‌شوند، نوعی از قرمز و سبز را به وجود می‌آورند. اما این‌ها در شکل رنگی از یک تضاد وحشتناک برخوردار هستند و زمانی که این قرمز و سبز روی هم قرار می‌گیرند، با نوری که به آن‌ها تابیده می‌شود گاهی اوقات سبز و گاهی قرمز پیروز می‌شود و ما نمی‌توانیم مرز‌های این دو رنگ را تشخیص دهیم، زیرا آن‌ها در مرز هم در یک جنگ قرار دارند.

از رنگ‌های عاشورایی چه می‌دانیم؟

این گرافیست بیان کرد: یکی از زیبایی‌ها و جادو‌های چرخه رنگی که در واقعه و هنر‌های عاشورا مشاهده می‌کنیم این است که اشقیا رنگ قرمز و اولیای الهی نیز سبز هستند و بسیار جذاب بود که این سبز و قرمز بودن اولیا و اشقیا تا چه اندازه معادل انتزاعی آن در چرخه رنگ را به وجود می‌آورد.

وی اضافه کرد: بهتر است اجازه دهیم که رنگ‌ها خصلت‌های خود را داشته باشند، زیرا اهمیت آن بیشتر از قرارداد‌هایی است که میان خودمان در نظر گرفتیم و در واقع این قرارداد‌ها به نوعی ساده انگارانه است. در واقع ماجرای قرمز و سبز به این ختم نمی‌شود که با هم همنشینی داشته باشند و به طور دائم با هم در جنگ هستند. میزان قرمز و سبز بسیار مهم است؛ به این معنا که تا چه اندازه سپاه اشقیا و یا سپاه اولیا در مقابل انتزاع رنگ قرار دارند.

مهدوی با بیان اینکه اگر قرمز و سبز را دو رنگ اشقیا و اولیا بدانیم این‌ها در چرخه رنگ و در مقابل هم قرار می‌گیرند، تصریح کرد: علاوه بر اینکه این دو رنگ یادآور واقعه عاشورا است؛ عوامل موثر دیگری نیز وجود دارد که به معانی و تاثیر رنگ‌ها کمک می‌کند. زمانی که رنگ قرمز در انبوهی از رنگ مشکی یا سبز قرار می‌گیرد، میزان آن بسیار اندک و در واقع خون خدا می‌شود؛ بنابراین رنگ قرمز در جایی نقش اشقیا و ظلم را ایفا می‌کند و در جایی دیگر به مظلومیت و خون پاک امام حسین (ع) می‌پردازد. رنگ سبز هم مانند رنگ قرمز چنین ویژگی را دارد که در نوع نقوش استفاده می‌شود و ممکن است مفاهیم آن را از دست بدهد.

وی ادامه داد: رنگ قرمز و سبز در صبح به نوعی تاثیرگذاری دارد و در عصر هم به گونه‌ای دیگر خود را نشان می‌دهد که با هم در تعارض هستند؛ بنابراین تاثیری که رنگ پرچم‌ها در ظهر عاشورا دارد را نمی‌توان در عصر یا شب با نور‌های خیابان مقایسه کرد، به این دلیل که رنگ‌ها درگیر عوامل دیگری مانند تیرگی، روشنی و یا خاکستری می‌شوند.

این گرافیست خاطرنشان کرد: با تمام ویژگی‌هایی که رنگ قرمز و سبز دارند، اما من از زاویه عمیق‌تر به این دو رنگ نگاه می‌کنم که زیبایی‌های خاص خود را دارند و می‌توانند روایت و قصه‌هایی را با خود داشته باشند البته به جز جریاناتی که در تاسوعا و عاشورا و امام‌حسین (ع) و آزادگی وجود داشت.

مهدوی با بیان اینکه ما به راحتی نمی‌توانیم براساس قواعد و قرارداد‌های پیش پا افتاده به رنگ‌ها نگاه کنیم، عنوان کرد: رنگ‌ها روابط عمیق و طیف‌های وسیع زیادی دارند که می‌توانند کمک زیادی به فراز و فرود‌های رویداد واقعه عاشورا و آیینی مانند ظلم، آزادگی و شهادت کنند.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/ ۱۳۴

این مطلب به صورت خودکار از این صفحه بارنشر گردیده است

خروج از نسخه موبایل