نماد سایت مجاهدت

تلاش آل سعود برای خروج از انزوای سیاسی/ درخواست محمد‌بن سلمان از آمریکایی‌ها

سیاست آینده عربستان تهاجمی و غیردوستانه نسبت به ایران و محور مقاومت خواهد بود


«حسن هانی‌زاده» کارشناس مسائل غرب آسیا در گفت‌وگو با خبرنگار بین‌الملل دفاع‌‎پرس، اظهار داشت: سفر قریب الوقوع «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا به منطقه و مخصوصا به کشور عربستان در چهارچوب بازسازی نقشه راه آمریکا برای تسلط مجدد بر کشور‌های غرب آسیا است.

وی افزود: در طول دو سال گذشته و از سال ۲۰۲۰ درست از زمانی که «جو بایدن» به‌عنوان رئیس جمهور آمریکا انتخاب شد، مناسبات «واشنگتن» و «ریاض» به دلیل دیدگاه منفی تیم «جو بایدن» نسبت به حاکمیت «محمد بن سلمان» به دلیل قتل «جمال خاشقچی» روزنامه نگار مطرح و مشهور سعودی و همچنین «جنگ یمن» به پایین‌ترین سطح خود رسید.

کارشناس مسائل غرب آسیا ادامه داد: به دنبال تمامی این حوادث و رویداد‌ها شاهد هستیم که روابط «آمریکا» و «عربستان» تحت تاثیر این مسائل قرار بگیرد و به همین دلیل نیز «عربستان» به علت احساس انزوای سیاسی به سمت «تهران» متمایل شد.

رابطه با رژیم صهیونیستی در برابر حمایت آمریکا از محمد بن سلمان

هانی‌زاده خاطرنشان کرد: این در حالی است که اخیرا شاهد هستیم که یک سری رفت و آمد‌ها و پیام‌ها از سوی ریاض به سوی «آمریکا» ارسال شده مبنی بر اینکه «ریاض» این آمادگی را دارد تا مشروط بر اینکه آمریکا از پادشاهی «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان حمایت کند با «رژیم صهیونیستی» رابطه دیپلماتیک برقرار کند.

وی اضافه کرد: این موضوع می‌تواند روابط سرد آمریکا و عربستان سعودی را بهبود ببخشد و به همین دلیل سفر روز‌های آتی «جو بایدن» رئیس جمهور «آمریکا» به منطقه و دیدار از کشور «عربستان» می‌تواند نوعی از برقراری روابط گرم مجدد بین «واشنگتن» و «ریاض» باشد.

کارشناس مسائل غرب آسیا یادآور شد: بعد از این سفر است که ممکن است منطقه شاهد بلوک‌بندی‌ها و قطب‌بندی‌های جدیدی باشد. دلیل آن هم می‌تواند این باشد که «رژیم صهیونیستی» تلاش دارد تا با «عربستان سعودی» رابطه برقرار کند. البته هم اکنون هم روابط آن‌ها در پشت پرده جریان دارد. البته پیش بینی می‌شود که با سفر «جو بایدن» به «عربستان» این رابطه نیز از پشت پرده خارج شده و آشکار خواهد شد.

بررسی تشکیل ناتوی عبری – عربی در سفر بایدن به عربستان

هانی‌زاده عنوان کرد: موضوع دیگری که به احتمال فراوان در این سفر شکل خواهد گرفت مسئله تشکیل یک ناتوی عبری-عربی علیه محور مقاومت است. بر این اساس «جو بایدن» سعی خواهد کرد به منظور تضعیف محور مقاومت نوعی از جبهه عبری-عربی علیه ایران و محور مقاومت تشکیل بدهد.

سفر جو بایدن به عربستان تبلیغات برای انتخابات دموکرات‌ها

وی توضیح داد: به نظر می‌رسد این سفر می‌تواند نوعی تبلیغات رسانه‌ای، تبلیغاتی و انتخاباتی برای انتخابات آینده دموکرات‌ها باشد و از سوی دیگر با توجه به اینکه ممکن است «محمد بن سلمان» به عنوان پادشاه جانشین پدر شود این سفر می‌تواند یک پشتوانه قدرتمند سیاسی برای محمد بن سلمان، درنظر گرفته شود.

کارشناس مسائل غرب آسیا افزود: درست است که عربستان از اردیبشهت ماه سال گذشته یک سری مذاکراتی را با ایران در بغداد و زیرنظر دولت «مصطفی الکاظمی» نخست وزیر عراق آغاز کرد، اما هدف این کشور از این مذاکرات وقت‎کشی و ایجاد یک حاشیه امن در منطقه است.

هانی‌زاده ادامه داد: این اقدام عربستان به این دلیل است که تا امروز احساس انزوای سیاسی می‌کرده است و تیم «جو بایدن» هم در طول دو سال اخیر نظر مساعدی نسبت به «محمد بن سلمان» نداشته است؛ لذا این مذاکرات صرفا وقت‌کشی است.

وی تصریح کرد: بر این اساس بعد از سفر جو بایدن به عربستان، طبیعتا این کشور هم همان نقش تخریبی و تهاجمی خود را علیه ایران از سر خواهد گرفت. در واقع آنطور که به نظر می‌رسد عربستان بیشتر تمایل دارد که مناسبات خود را با آمریکا بیش از پیش تقویت کند و در عین حال نقش تهاجمی‌تری نسبت به محور مقاومت بازی کند.

کارشناس مسائل غرب آسیا در پایان گفت: به نظر می‌رسد سیاست عربستان، یک سیاستی تهاجمی و در عین حال غیردوستانه نسبت به ایران و محور مقاومت خواهد بود و این سیاست‌های تهاجمی افزایش خواهد یافت.

انتهای پیام/ ۱۳۴

این مطلب به صورت خودکار از این صفحه بارنشر گردیده است

خروج از نسخه موبایل