مجاهدت

جایی که می‌توانید با سردار عکس بگیرید


جایی که می‌توانید با سردار عکس بگیریدبه گزارش خبرنگار مجاهدت به نقل از خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس، شهادت حاج قاسم در دی ماه سال گذشته بدون شک یکی از مهمترین اتفاقات چند سال اخیر بود که نه تنها کشور ما و مردم ایران بلکه کشور‌های مسلمان جبهه مقاومت و حتی دنیا را تکان داد. ترور سردار سلیمانی در خاک کشور عراق آنهم زمانی که او میهمان مقامات عراقی بود بار دیگر این حقیقت را آشکار کرد که امریکا در هیچ مقطعی دست از دشمنی و کینه ورزی با ملت ایران برنمی‎دارد، گاه این دشمنی را با ترور یک مقام بلندباپه و ارشد نظامی ایرانی که سهم بسزایی در مبارزه با گروه‌های تروریسی داشت نشان داد و گاه با تحریم و فشار بر مردم ایران و اگر قدرت دفاعی و اقتدار ایران نبود شاید با حمله به خاک کشور.

سردار سلیمانی اگرچه از آغاز جوانی پا در میدان جهاد گذاشت، اما در اواسط میان سالی و با حضور در میدان مقاومت شناخته‌تر شد. هرچند که این شناخت‌ هم در سال‌های پایانی مبارزه او با داعش و تکفیری‌ها در سوریه و عراق بود. به همان میزان که توفیقات نیروهای مقاومت بیشتر می‎شد نام و چهره سردار سلیمانی هم به عنوان فرمانده بی بدیل این جبهه پررنگ‌تر شد تا جایی که طی نظرسنجی‌های رسمی و غیررسمی نام او را به عنوان چهره محبوب چند سال متمادی در بین مردم ایران معرفی کردند.

عشق مردم به حاج قاسم مثل آتش زیر خاکستر بود، وقتی در آن شب سرد دی ماه خودروی او در فرودگاه بغداد مورد اصابت قرار گرفت و او به همراه یارانش به شهادت رسید این آتش هم شعله ورتر شد که نمود آن را در تشییع باشکوه شهید با حضور میلیون‌ها نفر از مردم ایران و عراق ببینیم، تشییعی که اگر در لبنان و سوریه برگزار می‎شد شاهد جمعیت زیاد دیگری از مردم این دو کشور و حتی کشورهای دیگر منطقه بودیم. این حضور نشان از عشق و ارادت مردم به سرداری داشت که سال‌ها برای حفظ امنیت مردم چه در ایران و حتی مردم جهان از جان خود گذشت.

این محبوبیت مردمی سردار سلیمانی که پس از شهادت بیشتر خودش را نشان داد در تاسیس گروه‌های مردمی و اقداماتی که به یاد او انجام شد نمود پیدا کرد. یکی از این اقدامات تاسیس موزه و سراسرنمای قاسم سلیمانی در مجموعه موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس بود.

مدتی پس از شهادت سردار سلیمانی و اتفاق تلخ شامگاه 13 دی‌ماه که به شهادت او و همراهانش در فرودگاه بغداد به دست استکبار جهانی منجر شد اقداماتی خودجوشی در زمینه گسترش فرهنگ و سیره شهید سلیمانی صورت گرفت. پرچمدار این صحنه رهبر انقلاب بود که چند روز پس از شهادت سردار در اولین نماز جمعه تهران از راه شهید سلیمانی با عنوان «مکتب سلیمانی» یاد کرد

سراسر نما و موزه شهید سلیمانی کجاست؟

موزه شهید سلیمانی در ضلع جنوب شرقی موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس واقع شده است که مجموعه سراسرنمای نیز در ساختما موزه واقع شده و شامل بخش‌های گوناگون می‌شود. این موزه پیش از شهادت سردار سلیمانی کار ساخت آن انجام شده و قرار بود نمایشگاه و سراسرنمای جبهه مقاومت نام گذاری شود و سردار سلیمانی نیز قصد داشت با بازدید از آن نظرات خود را ارائه دهد که به شهادت رسید.

در این موزه نیم رخی از حماسه و ایثار مدافعان حرم و خباثت و شقاوت دشمنان اسلام به نمایش درآمده و بخشی از تجهیزات تروریست‌های تکفیری با موفقت سردار سلیمانی به صورت زمینی و هوایی برای نمایش در این موزه به کشور منتقل شده است.

این موزه در دو طبقه ساختمان راه اندازی و به بخش‌های مختلفی تقسیم شده. در بخشی از آن به حماسه و مقاومت مردم مسلمان کشور‌های فلسطین، یمن، لبنان، عراق، بحرین، افغانستان، آفریقا، بوسنی و هرزگوین اختصاص دارد که به همراه تاریخچه‌ای کوتاه از مقاومت و مبارزات مردمی در این کشور‌ها با همکاری خود کشور‌های نمایش داده شده.

از جمله قسمت‌های جذاب و دیدنی موزه شهید سلیمانی بخش شهدای مدافع حرم و تونلی است که از طریق آن بخشی از موزه را به بخشی دیگر متصل می‌کند، در این قسمت پلاک‌های آویزان شده‌ای حاوی اسامی شهدای مدافع حرم زینب بخش راهرو شده و تصاویر شهدا نیز در گوشه و کنار راهرو به چشم می‌خورد.

بازسازی بخشی از موزه ملیتای لبنان که موزه مقاومت حزب الله لبنان علیه رژیم صهیونیستی است و در نقطه مرزی با اسرائیل بنا شده از دیگر بخش‌های دیدنی نمایشگاه است، که در ابتدای آن به شکل گیری اسرائیل و جنایات رژیم صهیونیستی اشاره شده.

یکی دیگر از قسمت‌های مهم این موزه غرفه مربوت به عتبات عالیات است که به روند بازسازی حرم‌های مطهر و تاریخی کوتاه از عراق و را به نمایش گذاشته است.

از دیدنی‌های دیگر نمایشگاه شهید سلیمانی بخشی است که به معرفی وی و نمایش بخشی از خانه وی در کودکی تعلق دارد. اما شاید برای بازدیدکنندگان موزه شهید سلیمانی قسمتی که ماکتی از سردار کنار یک تویوتای سفید قرارداده شده جذاب‌تر از باقی قسمت‌‎‌ها باشد، چر که یک ماکت مومی، درست در قد و اندازه شهید سلیمانی و با بیشترین شباهت به او بازدیدکنندگان را به خود جذب کرده و وادار می‌کند تا تصویری از خود را کنار سردار سلیمانی ثبت کنند.

هرچند به خاطر شیوع ویروس کرونا و محدودیت‌های اعمال شده مدتی است که موزه سردار سلیمانی بازدیدکننده‌ای نمی‌پذیرد، اما در شرایط عادی محل خوبی برای یادآوری و بازبینی رشادت‌های سردار پرآوازه کشورمان است.

انتهای پیام/ 141



منبع خبر
خروج از نسخه موبایل