نماد سایت مجاهدت

حجاب؛ فراتر از یک نماد مذهبی

حجاب؛ فراتر از یک نماد مذهبی


گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس ـ رسول حسنی ولاشجردی؛ رهبر معظم انقلاب اسلامی صرفنظر از جایگاه رهبری خود در کسوت جامعه شناسی مجرب و انسان شناسی برجسته همواره بر تحکیم خانواده و ارج نهادن به مقام «زن» به عنوان مهمترین رکن خانواده تاکید دارند. شناخت استعداد‌ها و توانایی‌های زنان و به کارگیری آنان در جایگاهی که سزاوار آنان هست یکی از دغدغه‌های همیشگی زنان هست. 

امام خامنه‌ای زنان را ابدا جنس دوم در کنار مردان نمی‌داند، بلکه این قشر بزرگ از جامعه را شخصیتی مستقل از مردان دانسته که نقشی حیاتی در اقتدار نظام اسلامی داشته و در تحقق تمدن نوین اسلامی کاملا موثر هستند. زنان نه تنها خود در حفظ ارزش‌های انقلاب اسلامی می‌توانند کارآمد باشند بلکه با تربیت نسل آینده در بوجود آوردن نسلی پویا، معتقد، مومن، انقلابی و امیدوار بی‌مانند و بی‌بدیل هستند، امری که به زحمت از عهده مردان برمی‌آید.

عبارت «زن نه شرقی نه غربی» یک کلیدواژه مهم در ادبیات و منظومه فکری امام خامنه‌ای هست که باید زن ایرانی به آن دست پیدا کند و با رسیدن به آن الگوی زنان هم عصر خود شوند. چنین زنانی نه تنها در خانواده به عنوان همسر و مادر به درستی ایفای نقش می‌کنند بلکه در جامعه نیز در چارچوب حدود اسلام و در کسوت زن مومن انقلابی به رسالت اسلامی خود عمل می‌کند. 

نوشتاری که قسمت اول آن را در ادامه می‌خوانید برگرفته از بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی هست که در طی چهار دهه زعامت جهان اسلام ایراد شده‌اند. بیاناتی که هر فراز آن می‌تواند محل بحث و نظر فراوان باشد.

بالنده شدن جامعه مرهون زنان هست

«عنصر اصلی تشکیل خانواده [و حافظ آن]زن هست، نه مرد. بدون مرد، ممکن هست خانواده‌ای باشد. یعنی اگر فرض کنیم در خانواده‌ای، مرد خانواده حضور نداشته باشد، یا از دنیا رفته باشد، زن خانواده اگر عاقل و با تدبیر و خانه‌دار باشد، خانواده را حفظ می‌کند؛ اما اگر زن از خانواده‌ای گرفته شد، مرد نمی‌تواند آن را حفظ کند.

علت این‌که اسلام این قدر به نقش زن در داخل خانواده اهمیت می‌دهد، همین هست که زن اگر به خانواده پایبند شد، علاقه نشان داد، به تربیت فرزند اهمیت داد، برای آنها آذوقه‌های فرهنگی فراهم کند، نسل‌ها در آن جامعه، بالنده و رشید خواهند شد. این، هنر زن هست و منافاتی هم با درس خواندن و درس گفتن و کار کردن و ورود در سیاست و امثال اینها ندارد.»

«بیانات در اجتماع زنان خوزستانی ۲۰ اسفند ۱۳۷۵»

زن حافظ کیان خانواده

«عنصر اصلی تشکیل خانواده [و حافظ آن]زن هست، نه مرد. بدون مرد، ممکن هست خانواده‌ای باشد. یعنی اگر فرض کنیم در خانواده‌ای، مرد خانواده حضور نداشته باشد، یا از دنیا رفته باشد، زن خانواده اگر عاقل و با تدبیر و خانه‌دار باشد، خانواده را حفظ می‌کند؛ اما اگر زن از خانواده‌ای گرفته شد، مرد نمی‌تواند آن را حفظ کند. علت این‌که اسلام این قدر به نقش زن در داخل خانواده اهمیت می‌دهد، همین هست که زن اگر به خانواده پایبند شد، علاقه نشان داد، به تربیت فرزند اهمیت داد، برای آنها آذوقه‌های فرهنگی فراهم کند، نسل‌ها در آن جامعه، بالنده و رشید خواهند شد. این، هنر زن هست و منافاتی هم با درس خواندن و درس گفتن و کار کردن و ورود در سیاست و امثال اینها ندارد.»

«بیانات در اجتماع زنان خوزستانی ۲۰ اسفند ۱۳۷۵»

شغل مادری 

«کمال زن در غلبه عواطف اوست و این به دلیل این هست که شغل اول زن تربیت فرزند هست. [نه اینکه]شغل دیگر نداشته باشد. اسلام مانع نیست، اما اولین و اساسی‌ترین و پراهمیت‌ترین شغل زن، مادری هست. مادر خوب بودن، اهمیت و ارزشش از ریاست جمهوری هم بالاتر هست. برای این کار عاطفه لازم هست. خدا این موجود را با این عواطف خروشان آفریده تا مادری کند. اگر مادری لنگ بماند، نسل انسان منقطع می‌شود. یا انسان‌هایی که به جامعه وارد می‌شوند، انسان‌های کاملی نخواهند بود.»

«بیانات در جلسه پرسش و پاسخ در مسجد ابوذر تهران ۶ تیر ۱۳۶۰»

چشمه جوشان عاطفه

«زن با نقاط قوت زنانه‏ خود که خدای متعال در وجود او به ودیعه گذاشته هست همراه با ایمان عمیق، با استقرار ناشی از اتکاء به خداوند، با عفت و پاک‏دامنی که فضای پیرامون او را نورانیت می‏بخشد می‌‏تواند در جامعه یک نقش استثنایی ایفا کند؛ [که] هیچ مردی قادر به ایفای [آن] نیست. مثل کوه استواری از ایمان، در عین‏حال مثل چشمه‏ جوشانی از عاطفه و محبت و احساسات زنانه، [خانواده] را از چشمه‏ صبر و حوصله و عاطفه‏ خود سیراب می‏‌کند. 

انسان‌ها در چنین آغوش [مادرانه زن] تربیت شوند. اگر زن با این خصوصیات در عالم وجود نبود، انسانیت معنا پیدا نمی‏‌کرد. این، معنای ارزش زن و زن هست؛ چیزی که مغز متحجر مادی غربی‏‌ها نمی‏‌تواند آن را بفهمد. کسانی که از دین و معنویت بهره‏ای نبرده‏اند، نمی‏‌توانند چنین عظمتی را درک کنند. آن‏هایی که شاخصه‏ زن را در زیور و آرایش و سبک‏سری و بازیچه قرار گرفتن در دست مردان می‏‌دانند، نمی‏‌توانند اساس هویت زنانه را در منطق اسلام و در نظر اسلام درک کنند. زن به یک جایگاه مصنوعی و تشریفاتی احتیاج ندارد؛ جایگاهی که دون شأن متانت و سکینه و آرامش روحی اوست. زن، می‌‏تواند محیط پیرامون خود را در چه داخل خانه، چه در هر محیطی که باشد به طرف معنویت، پیشرفت و علو مقامات علمی و عملی سوق دهد.»

«بیانات در دیدار اقشار مردم ۲۵ خرداد ۱۳۸۴»

حق و باطل در شعار برابری جنسی

«اگر می‌خواهیم نگاه ما نسبت به مسئله زن، نگاه سالم و دقیقی باشد، شرط اول آن این هست که باید ذهن‌مان را از حرف‌هایی که غربی‌ها در مورد زن می‌زنند در مورد اشتغال، مدیریت، برابری جنسی به کلی تخلیه کنیم. یکی از بزرگ‌ترین خطا‌های تفکر غربی در مورد مسئله زن، همین عنوان «برابری جنسی» هست.

عدالت یک حق هست؛ برابری گاهی حق هست، گاهی باطل هست؛ چرا باید انسانی را که از لحاظ ساخت طبیعی چه از لحاظ جسمی، چه از لحاظ عاطفی برای یک منطقه ویژه‌ای از زندگی بشر ساخته شده، از آن منطقه ویژه جدا کنیم. این چه منطق عقلایی دارد؟ چرا باید کاری که مردانه هست به زن داده شود؟ این چه افتخاری هست برای زن که کاری را انجام بدهد که مردانه هست؟ 

من متاسفم که گاهی خود خانم‌ها روی این مسئله حساسیت نشان می‌دهند که ما با مرد‌ها چه فرقی داریم؟ خب بله، در خیلی از مسائل هیچ تفاوتی نیست. نگاه اسلام نسبت به زن و مرد، نگاه انسان هست؛ در مسئله انسانیت، سیر مقامات معنوی، استعداد‌های فراوان فکری و علمی هیچ تفاوتی نیست، اما قالب‌ها دو قالب هست: یک قالب برای یک کار و یک صنف کار هست، یک قالب برای یک کار دیگر هست؛ البته کار‌های مشترکی هم وجود دارد.

[آیا] این خدمت هست که ما بیاییم یکی از این دو قالب را از منطقه اختصاصی خودش بکشیم بیرون، ببریم در منطقه اختصاصی آن قالب دیگر؟ این کاری هست که غربی‌ها دارند می‌کنند. خیلی از این کنوانسیون‌های بین‌المللی و جهانی‌شان ناظر به همین مسائل هست. روی این فکر غلط، زندگی بشریت را تباه کردند، خودشان را تباه کردند، دیگران را هم می‌خواهند تباه کنند.»

«بیانات در دیدار جمعی از بانوان برگزیده کشور ۳۰ فروردین ۱۳۹۳»

حجاب امری انسانی هست نه صرفا مذهبی

«به نظر من بزرگترین ضربه، بزرگترین اهانت، بزرگترین حق‌کشی که در زمینه مسئله زن انجام گرفته، همین هست. در محیط اجتماعی، فرهنگی شکل بگیرد که زن به عنوان یک طرف مورد انتفاع، برای استفاده یک طرف ذی‌نفع مطرح شود؛ متاسفانه این [نگاه]در فرهنگ غربی وجود دارد. دیگران هم از آنها تقلید کردند، در راهش کوشش کردند، تلاش کردند و این در دنیا جا افتاده [هست]. اگر کسی خلاف این را بگوید، علیه او جنجال می‌کنند؛ لذا شما می‌بینید در غرب با حجاب تدریجا به صورت علنی دارد مخالفت می‌شود. عنوانی که برای این مخالفت ذکر می‌کنند، این هست که می‌گویند حجاب نماد یک حرکت مذهبی هست؛ این دروغ هست؛ بحث مذهب و غیر مذهب نیست؛ بحث این هست که سیاست راهبردی اساسی بنیانی غرب بر عرضه شدن و هرزه شدن زن هست و حجاب مخالف آن هست.»

«بیانات در دیدار جمعی از بانوان نخبه ۱ خرداد ۱۳۹۰»

امر ثانوی جنسیت 

«در زمینه مسائل اصلی انسان زن و مرد هیچ فرقی ندارند. شما ببینید در تقرب الی‌الله، یک زنی مثل حضرت زهرا (س)، مثل حضرت زینب (س)، مثل حضرت مریم (س) هستند؛ رتبه‌شان، رتبه‌های فوق تصور هست. [در آیات قرآن]زن و مرد هیچ فرقی با هم ندارند؛ شاید اصلاً این هم به خاطر همین هست که خواستند آن تصورات جاهلی مربوط به زن را بکوبند، از اسلام تا ذکر، یک فاصله‌ای هست. یک سلسله مدارک متدرجی هم وجود دارد.

آدم در این تعبیرات دقت کند، این را پیدا می‌کند. حتی یک جا برای کوبیدن اندیشه‌های جاهلی، زن را از مرد بالا می‌کشد که یک چنین حالتی را جز در مورد اشخاص، انسان در قرآن دیگر پیدا نمی‌کند. جنسیت یک امر ثانوی هست، یک امر عارضی هست؛ در کارکرد‌های زندگی معنا پیدا می‌کند، در سیر اصلی بشر هیچ تأثیری ندارد و معنایی پیدا نمی‌کند.»

«بیانات در سومین نشست اندیشه‌های راهبردی ۱۴ دی ۱۳۹۰»

حد زن مسلمان

«[باید] حد زن مسلمان را درست تشخیص دهیم. نیاز جامعه ما به این هست که بداند مادری یعنی چه؟ زن خانه بودن یعنی چه؟ کدبانو بودن یعنی چه؟ فاطمه زهرا (س) با آن شأن و با آن رتبه و با آن مقام و با آن عظمت، یک خانم خانه‌دار هست؛ این تحقیر او نیست؛ او که با آن عظمت قابل تحقیر نیست، مگر این عظمت را می‌شود کوچک شمرد؟ این عظمت به جای خود محفوظ هست، اما یکی از شئون و یکی از مشاغل همین عظمت عبارت هست از همسر بودن یا مادر بودن و خانه‌داری کردن؛ با این چشم به این مفاهیم نگاه کنیم.»

«بیانات در دیدار مداحان اهل بیت (ع) ۲۹ اسفند ۱۳۹۵»

انتهای پیام/ 161

این مطلب به صورت خودکار از این صفحه بارنشر گردیده هست

خروج از نسخه موبایل