نماد سایت مجاهدت

رسانه؛ ابزاری برای وحدت کشورهای اسلامی

رسانه، ابزاری برای وحدت کشورهای اسلامی


گروه سیاسی دفاع‌پرس- شایان میرزایی؛ در دنیای امروز که ارتباطات جهانی به سرعت در حال توسعه هست و اطلاعات به سرعت انتقال می‌یابد، رسانه‌ها و مطبوعات ابزاری قدرتمند برای ایجاد وحدت و یا تفرقه میان گروه‌های مختلف به شمار می‌روند. این نقش می‌تواند در عرصه‌های مختلف سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و حتی اقتصادی نمایان شود و تأثیرات عمیقی بر همبستگی و تعامل میان جوامع مختلف داشته باشد.

در رابطه با کشور‌های اسلامی می‌توان گفت همانطور که رهبر انقلاب اسلامی در دیدار کارگزاران نظام در روز ولادت پیامبر اکرم (ص) بر اهمیت پرداختن رسانه‌ها و مطبوعات در جهت وحدت کشور‌های اسلامی تاکید کردند، نقش این رسانه‌ها و مطبوعات در وحدت امت اسلامی بسیار مهم و مؤثر هست. رسانه‌ها و مطبوعات به عنوان پل ارتباطی میان کشور‌های اسلامی عمل می‌کنند و اطلاعات و آگاهی‌های ضروری را به مسلمانان در سراسر جهان انتقال می‌دهند. این اطلاعات می‌تواند شامل مسائل سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و دینی باشد که در همبستگی و تقویت وحدت امت اسلامی نقشی کلیدی داشته باشد. آگاهی‌بخشی به مردم در مورد مسائل مشترک جهان اسلام از جمله مشکلات اقتصادی، سیاسی و چالش‌های فرهنگی، باعث می‌شود مسلمانان بتوانند برای رفع این چالش‌ها همکاری کنند و به همدیگر کمک کنند.

با این وجود همواره یکی از اهداف برخی رسانه‌های غیر مسلمان تفرقه‌افکنی و ایجاد شکاف بین کشور‌های اسلامی هست، در واقع این رسانه‌ها وسیله دست برخی سیاستمداران و کشور‌های غربی برای تفرقه میان کشور‌های اسلامی در جهت دستیابی به منافع و اهداف سودجویانه خود هستند. به طور کلی دشمنان جهان اسلام از رسانه‌ها برای پخش افکار تفرقه‌آمیز و ایجاد اختلافات مذهبی، قومی و ملی استفاده می‌کنند. این در حالی هست که رسانه‌های اسلامی می‌توانند در جهت معکوس عمل کنند و با تولید محتوا‌هایی که بر اشتراکات مذهبی، فرهنگی و تاریخی مسلمانان تأکید دارد، زمینه‌های وحدت را تقویت کنند. ترویج گفتگوی بین مذاهب و تلاش برای درک متقابل می‌تواند از طریق رسانه‌ها گسترش یابد و از بروز اختلافات و خشونت‌های فرقه‌ای جلوگیری کند.

رسانه‌ها می‌توانند با تمرکز بر فرهنگ و ارزش‌های اسلامی، به ترویج و تقویت هویت اسلامی بپردازند. این امر به ویژه در دورانی که جهانی‌سازی و فرهنگ‌های غربی به سرعت در حال نفوذ به جوامع اسلامی هستند، اهمیت بسیاری دارد و همچنین توانایی این را دارند که با بازنمایی مثبت از هویت و تمدن اسلامی، تصویری متحد و قوی از امت اسلامی ارائه دهند و در مقابل تلاش‌های بیگانه برای تخریب هویت اسلامی ایستادگی کنند. برنامه‌ها و محتوای رسانه‌ای که به ارزش‌های اسلامی، چون برادری، عدالت و اخلاق توجه داشته باشد، می‌تواند روحیه همبستگی و همدلی را در میان مسلمانان تقویت کند.

رسانه‌ها می‌توانند به تقویت همبستگی سیاسی و اقتصادی میان کشور‌های اسلامی کمک کنند و در بسیاری از مواقع، می‌توانند با برجسته کردن اهمیت همکاری‌های اقتصادی و سیاسی میان کشور‌های اسلامی، راهکار‌هایی برای همگرایی و تقویت همکاری‌های منطقه‌ای ارائه دهند. از طریق پوشش خبری گسترده و تحلیل‌های عمیق از مسائل سیاسی و اقتصادی جهان اسلام، هم می‌توانند سیاستمداران و مردم را به اهمیت همبستگی و همکاری در مقابله با چالش‌های جهانی و منطقه‌ای آگاه کنند.

رسانه‌های اسلامی باید به تبلیغ و ترویج آموزه‌های اسلامی نیز توجه کنند. بسیاری از رسانه‌ها می‌توانند با انتشار محتوا‌های دینی و فرهنگی، به شناخت بهتر و دقیق‌تر از اسلام کمک کنند و از این طریق باعث گسترش اسلام در سراسر جهان شوند. از آنجا که اسلام دین برادری و وحدت هست، ترویج این آموزه‌ها می‌تواند در افزایش همدلی و وحدت میان مسلمانان نقشی مهم داشته باشد همچنین می‌توانند به مقابله با اسلام‌هراسی بپردازند و تصویری واقعی و دقیق از اسلام به جهان ارائه دهند.

انتهای پیام/۳۸۱

این مطلب به صورت خودکار از این صفحه بارنشر گردیده هست

خروج از نسخه موبایل