مجاهدت

مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس البرز: در «جهاد تبیین» کیفیت را نباید فدای کمیت کنیم/ ایده هر خانه یک سنگر در دفاع مقدس را باید به جهاد تبیین تعمیم دهیم/ استکبار جهانی دستیابی جمهوری اسلامی به فناوری نوین را بر نمی‌تابد


گروه استان‌های دفاع‌پرس: جهاد تبیین به نسبت واژه جدیدی در ادبیات سیاسی کشور است؛ این واژه نخستین بار در پنجم مهر سال ۱۴۰۰ در سخنرانی رهبر معظم انقلاب اسلامی در روز اربعین به کار گرفته شد، اما به نظر می‌رسد بسیاری از مسئولان یک سال بعد و پس از اغتشاشات سال ۱۴۰۱ به اهمیت آن پی بردند، ولی همچنان در مسیر اجرای آن از خلاقیت و ابتکار عمل برخوردار نیستند.

در این میان اهمیت مسأله جهاد تبیین و چگونگی استفاده از آن  در جهت ارتباط سازنده با نسل جوان و خنثی‌سازی جریان‌های رسانه‌ای و فرهنگی بیگانه ما را بر آن داشت تا گفت‌وگویی با سرتیپ دوم پاسدار «ابوالفضل اسلامی» مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان البرز که معتقد است در فرآیند جهاد تبیین؛ کیفیت نباید فدای کمیت شود، داشته باشیم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید.

آینده کشور در گرو جهاد تبیین است

دفاع‌پرس: به نظر شما جهاد تبیین چه اهمیتی برای کشور ما دارد؟   

جهاد تبیین یکی از مهم‌ترین اولویت‌های حیاتی کشور است که آینده و حیات کشور به آن بستگی دارد، اما متاسفانه بسیاری از مردم و مسئولان همچنان به اهمیت آن واقف نیستند و گاهی نیز در اجرا، کیفیت جلسات تبیینی فدای کمیت می‌شود و برخی مدیران به این جلسات به دیده رفع تکلیف یا ارائه گزارش اداری می‌نگرنند و با گرفتن چند عکس و ویدیو از این مراسم‌ها و ارسال به نهاد‌های بالا دستی تصور می‌کنند که فعالیت تبیینی داشته‌اند؛ در حالی که گاهی با شرکت در برخی از این جلسه‌ها شاهد بوده‌ام که کیفیت پایین جلسات و دانش و تجربه اندک سخنرانان نه‌تنها مثمرثمر نبوده بلکه با بازخورد منفی مخاطبان همراه بوده است.

استکبار جهانی دستیابی جمهوری اسلامی به فناوری نوین را بر نمی‌تابد

دفاع‌پرس: اگر ممکن است اهمیت جهاد تبیین را با جزییات بیشتری برای مخاطبان خبرگزاری دفاع مقدس توضیح بفرمایید.

کشور ما به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی و تدبیر و ایمان امامین انقلاب اسلامی از دورانی که حتی برای تامین سلاح انفرادی با مشکل روبرو بود، به مرحله‌ای از پیشرفت رسیده که از سد بسیاری از فناوری‌های حساس گذشته و یا در آستانه ورود به این فناوری‌های حساس است و با توجه به اینکه دکترین سیاسی انقلاب اسلامی مبارزه با استکبار جهانی است، و استکبار جهانی دستیابی جمهوری اسلامی به فناوری نوین و حساس را بر نمی‌تابد و آن را برای منافع خود به ویژه در میان مدت و دراز مدت که به تثبیت و رشد این فناوری‌ها منجر شود، مضر می‌داند و به همین سبب نیز به جهت اینکه از قدرت بازدارندگی رو به رشد جمهوری اسلامی آگاه هست و تهاجم نظامی را بسیار پر هزینه و خطرناک می‌داند روی پروژه فروپاشی از درون، تجزیه ایران و نبرد فرهنگی رسانه‌ای روی آورده‌اند.

دفاع‌پرس: پس به اعتقاد شما دلیل اصلی اغتشاشات سال گذشته و چند سال اخیر  ضربه زدن به کشور از درون است.

بله همین طور است، اما موضوع سال گذشته و چند سال پیش نیست در حقیقت دشمن از دو دهه پیش در این زمینه برنامه‌ریزی کرده است.

دشمن هر لحظه به‌دنبال ایجاد آشوب در کشور است

دفاع‌پرس: دو دهه برنامه‌ریزی برای ایجاد اغتشاشات سال ۱۴۰۱، اما اگر حادثه درگذشت خانم امینی اتفاق نمی‌افتاد، شاید از آن سوء استفاده نمی‌شد و حوادث بعدی رخ نمی‌داد؟

مطمئن باشید، اگر آن حادثه نیز رخ نمی‌داد از بهانه دیگری جهت ایجاد آشوب استفاده می‌شد؛ البته الان اغتشاش و آشوب مورد نظر من نیست، مقوله‌ای که من به آن اشاره دارم بیشتر به بستر‌های شکلگیری آشوب، چگونگی مدیریت افکار عمومی، چگونگی تغییر ارزش‌ها و این مسائل مربوط می‌شود.

ترفند دشمن برای فروپاشی ملت‌ها بدون شکلیک گلوله 

دفاع پرس: ممکن است کمی موضوع را تشریح کنید تا درون مایه  گزاره‌ای که روی آن تاکید دارید برای مخاطب عیان شود؟

برای پاسخ دادن به سوال شما و جهت تشریح مطلب، شما را به نظریات یوری الکساندروویچ بزمنوف (نام دیگر: Tomas Schuman) مامور ارشد ک. گ. ب؛ نظریه پرداز سیاسی، رسانه‌ای و متخصص براندازی ارجاع می‌دهم که درباره نابودی یک ملت از درون و تشریح فرایند براندازی – تجزیه و مراحل مختلف آن می‌گوید: هنر جنگیدن این است که اصلا مبارزه‌ای انجام ندهید، بلکه به جای آن تمام ارزش‌های موجود در کشور دشمن را تغییر دهید. این هدف نهایی براندازی است که پس از آن شما بدون شلیک حتی یک گلوله بر دشمن غلبه می‌کنید. 

دفاع‌پرس: دو دهه زمان برای نجنگیدن؟! لطفاً بیشتر در این زمینه توضیح دهید.

منظور بزمنوف از اینکه اصلا مبارزه‌ای رخ ندهد جنگ سخت است، اما جنگ نرم در جریان است و همانطور که بزمنوف به آن اشاره می‌کند باید تمام ارزش‌های  کشور دشمن تغییر کند و این فرایندی زمان بر است و پانزده تا بیست سال یعنی معادل زمان شکل‌گیری و تربیت یک نسل زمان می‌برد.

عوض شدن جای شهید و جلاد در اغتشاشات

دفاع‌پرس: آیا می‌توانید مثال‌ها یا مصداق‌های عینی از نظریه‌ای که مطرح کردید، بیان کنید؟

بله. صد‌ها مثال در این زمینه می‌توان مطرح کرد؛ به‌عنوان نمونه مردم آذربایجان همواره مرزبانان غیور ایران زمین  بوده‌اند و بار‌ها مانند یک سپر مانع تهاجم وحشیانه عثمانی‌ها به مناطق مرکزی ایران شده‌اند و حتی حماسه‌هایی، چون جنگ چالدران را نیز  رقم زده‌اند و با دست خالی در برابر توپ‌های عثمانی مقاومت کرده‌اند، اما جریان پان ترکیسم با حمایت ترکیه و رژیم صهیونیستی در حال تطهیر جنایات عثمانی علیه مردم دلاور آذربایجان است و قصد دارد قاتلان پدران و مادران مردم آذربایجان که حتی امروز نیز با احداث سد‌های متعدد قصد نابودی و خشکسالی آذربایجان را دارند را تطهیر کند و آن‌ها را دوست و سایر اقوام ایرانی که با آن‌ها دارای ریشه نژادی و هویت فرهنگی مشترک هستند و سال‌ها در کنار یکدیگر به‌صورت مسالمت‌آمیز و برادرانه زندگی کرده‌اند را دشمن معرفی کند و این یعنی جا به جا کردن ارزش‌ها و ضد ارزش‌ها یعنی عوض کردن جای جلاد و شهید و این اتفاقی است که در جریان اغتشاشات نیز رخ داد.

کیفیت در جهاد تبیین نباید فدای کمیت شود
دفاع‌پرس: آیا مثال‌های دیگری در این زمینه می‌توانید مطرح کنید؟

بله همانطور که گفتم مثال‌های متعددی می‌توان در این زمینه ارائه کرد و سعی خواهم کرد به جهت درک بهتر مطلب چند مثال دیگر  در این زمینه ارائه کنم، اما باید به یاد داشته باشیم که جا به جا شدن ارزش‌ها و ضد ارزش‌ها تنها مختص زمان ما نیست به‌گونه‌ای که به واسطه فعالیت تبلیغاتی گسترده عوامل معاویه عده‌ای از افراد ناآگاه یا خود فروخته  شخصیت بزرگواری و منحصر به فردی، چون امام علی (ع) که یار وفادار و جانشین پیامبر اعظم (ص) بود را در منبر‌ها لعن می‌کردند و این نشان می‌دهد اگر ما روای ما نباشیم، دشمن روایت جعلی و دروغین به خورد جامعه می‌دهد.

دفاع‌پرس: مصداق‌های این مسأله را در اغتشاشات مطرح نکردید.

به اغتشاشات هم خواهیم پرداخت، اما اجازه بدهید همچنان به ریشه‌های اغتشاشات در دو دهه گذشته و زمانی که شبکه‌های ماهواره‌ای فضای فرهنگی کشور را دستخوش خود قرار داد بپردازیم، با ورود ماهواره به کشور از اواخر ده هفتاد و ابتدای دهه هشتاد، دشمن ابتدا روی راه اندازی شبکه‌های سیاسی ضد جمهوری اسلامی سرمایه گذاری کرد، اما استقبال اندک مردم از این شبکه‌ها باعث شد که طراحان تهاجم فرهنگی رسانه‌ای روی سبک زندگی مردم و تغییر نگرش‌های اخلاقی و ارزشی جوانان و خانواده‌ها سرمایه گذاری بیشتری کنند به گونه‌ای که کم کم شبکه‌هایی که به پخش سریال و شو‌های تلویزیونی اقدام می‌کردند رواج یافتند و در این دوران با حمایت رابرت صهیونیست که به امپراطور رسانه‌های دنیا معروف است شبکه فارسی وان تاسیس شد و این شبکه نخستین گام‌ها در جهت معتاد کردن جامعه به تماشای سریال‌های غربی و الگو برداری از آن‌ها را آغاز کرد.

چرایی تولید محتوای رایگان شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی زبان برای مردم ایران

دفاع‌پرس: آیا تصور نمی‌کنید بیش از حد درباره  عملکرد رسانه‌های بیگانه بزرگنمایی و اغراق شده باشد؟

بحث من درباره فعالیت رسانه‌های بیگانه همچنان  ادامه دارد، اما به جهت اینکه مخاطبان ما از مبنای علمی  گفت‌وگوی ما آگاه باشند و بدانند که این بحث بر اساس تعصب ایدولوژیک یا تلاش برای اثبات نظر شخصی شکل نگرفته است آن‌ها را به «نظریه کاشت» که یکی از نظریه‌های معروف علوم ارتباطات درباره الگو پذیری افراد از رسانه‌ها و به ویژه تلویزیون است ارجاع می‌دهم و از طرفی  این پرسش را برای آن‌ها مطرح می‌کنم که چرا در حالی که در برخی کشور‌ها  استفاده از بسیاری از شبکه‌های تلویزیونی بدون دریافت پول و یا حق شارژ ممکن نیست بیش از ۲۵۰ شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی زبان به صورت رایگان و به صورت شبانه روزی برای مردم ایران به تولید و عرضه محتوا می‌پردازند.

دفاع پرس: اگر ممکن است درباره  نظریه کاشت بیشتر توضیح  دهید:

این نظریه معتقد است، تلویزیون برداشت مخاطب از حقایق اجتماعی، سیاسی و فرهنگی را شکل می‌دهد؛ «گربنر» خالق این نظریه معتقد است رسانه‌ها، تصویری کاذب از حقیقت به مخاطبان عرضه می‌کنند تا آنجا که مخاطب، از تفسیر محتوای رسانه دست برمی‌دارد و به جای آن که حقیقت عینی پیرامون خود را دریابد، تمایل می‌یابد حقیقت بودن تصاویر رسانه‌ها همچون تلویزیون را به خاطر ویژگی‌های منحصر به فرد پیام‌های تلویزیونی یعنی سادگی وقابلیت تکرارپذیری آن‌ها و همچنین به دلیل سلطه‌ای که نسبت به سایر رسانه‌ها بر جامعه دارند را باور کند.

فضای مجازی نگرش‌ها و باورهای ما را تغییر می‌دهد

دفاع پرس: آیا می‌توان نظریه کشت را به رسانه‌های مجازی و شبکه‌های اجتماعی نیز تعمیم داد؟

بدون تردید فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی همانند تلویزیون روی ما تاثیر گذار هستند و بسیاری از باور‌های و نگرش‌های ما را به‌ویژه اگر از سطح مطالعه اندکی برخوردار باشیم و یا اگر از سواد رسانه بی‌بهره باشیم را تحت تاثیر خود قرار خواهند داد و می‌توان نظریه کشت را درباره آن‌ها نیز تعمیم دهیم، اما نظریه کشت پیش از ورود شبکه‌های اجتماعی و با تمرکز بر تلویزیون و تاثیر دوچندان آن بر افرادی که مطالعه کمتری دارند مطرح شده‌اند.


 دفاع‌پرس: به بحث اصلی خود و تاثیر فارسی وان و تغییر نگرش و ارزش‌های جامعه بازگردیم، رسانه‌های این چنینی چه تاثیری بر جامعه داشتند؟

فارسی وان با اینکه بخشی از جامعه را به تماشای سریال‌های مختلف معتاد کرده بود، اما اغلب سریال‌های آمریکای لاتین و یا کره‌ای پخش می‌کرد و نیاز بود رسانه‌های جدیدی جهت  همذات پنداری بیشتر مخاطب وارد عرصه  شوند و به همین سبب سریال‌های ترکیه‌ای شبکه‌های جم و برنامه‌های خوش رنگ و لعاب تلویزیونی شبکه من و تو برای جذب مخاطب بیشتر وارد فاز پخش شدند.

این انتخاب‌ها نیز البته انتخاب‌های هوشمندانه‌ای بودند چرا که ترکیه دارای اشتراک‌های تاریخی، فرهنگی و هویتی بیشتری نسبت به آمریکای لاتین یا کره جنوبی با ایران بود و مخاطبان سریعتر از آن‌ها الگوبرداری می‌کردند.

ناخودآگاه در فرآیند رسانه‌ای دشمن قرار می‌گیریم

دفاع‌پرس: از ابتدای دهه نود شبکه‌های اجتماعی نیز این پازل رسانه‌ای که به آن اشاره کردید را تکمیل کردند، نظر شما درباره آن‌ها چیست؟

شبکه‌های اجتماعی به جهت مشارکت محور بودن و تسهیل در ارتباطات، تاثیرگذاری بسیار بیشتری نسبت به شبکه‌های ماهواره‌ای روی مخاطبان دارند چنانچه در شبکه‌های اجتماعی افراد پس ازالگوبرداری از یک رفتار می‌توانند نسبت به باز آفرینی و اشتراک‌گذاری آن رفتار با دیگران اقدام کنند و به عبارتی در این شبکه‌ها فرد تنها تماشاچی یک الگوی رفتاری نیست، بلکه به سرعت خود به یک تولید کننده محتوا در زمینه آن الگوی رفتاری تبدیل می‌شود؛ به عنوان نمونه در شبکه‌های اجتماعی با پدیده‌ای به نام  دابسمش یا ادا گونه روبرو هستیم که به نام شوخی بسیاری از رفتار‌های ناپسند در جامعه الگوسازی و تکرار می‌شود و ارزش‌ها از این طریق کمرنگ می‌شوند، همچنین در مثالی دیگر می‌توان به چشم و هم چشمی خانم‌ها جهت پخت غذا، به نمایش در آوردن لباس‌های گوناگون و… اشاره کرد که دیگر در این شبکه‌ها افراد تنها تماشاچی نیستند بلکه خود نیز گاهی بدون اینکه آگاه باشند به بخشی از فرایند رسانه‌ای دشمنان تبدیل می‌شوند.

دفاع‌پرس: این فرایند رسانه‌ای که به بخشی از آن اشاره کردید طی دو دهه گذشته چه تغییراتی در جامعه ایرانی ایجاد کرده است؟  

دشمنان طی دو دهه گذشته  تلاش کرده‌اند ضد ارزش‌هایی، چون ازدواج‌های سفید و روابط  بدون تعهد و خارج از ازدواج زن و مرد را جایگزین ازدواج کنند، نگهداری از حیوانات را جایگزین فرزندآوری و تشکیل خانواده سازند و بی‌حیایی، بی‌عفتی و برهنگی را جایگزین زندگی اخلاق محور و اسلامی سازند و هدف اصلی این زنجیره به هم پیوسته نابودی بنیان مقدس خانواده به عنوان مهم‌ترین رکن تشکیل دهنده اجتماع و پیری و فرسودگی جامعه ایرانی است.

رسانه‌های دشمن غرور ملی جوانان را کم‌کم از بین می‌برند

از طرفی این رسانه‌ها در تلاش هستند تا به جوانان به جای فرهنگ کار و تلاش و تحصیل، رویا فروشی کنند و یک زندگی اشرافی بدون بهره گیری از تلاش و کوشش را به آن‌ها وعده دهند و از خارج از کشور برای آن‌ها یک آرمانشهر و اتوپیا بسازند و در مقابل با نفی تمام دست آورد‌های انقلاب اسلامی مردم را از زندگی و کوشش در جامعه بازدارند و اعتماد به نفس و غرور ملی آن‌ها را ازبین ببرند.

دفاع‌پرس: آیا این جریان رسانه‌ای همچنان در قالب‌های دیگری تداوم خواهد یافت؟

بله، فاز بعدی این جریان رسانه‌ای با تشکیل شبکه سعودی ایران اینترنشنال و تمرکز روی تجزیه و فروپاشی ایران از درون و از طریق ایجاد نارآمی و اغتشاش در کشور شکل گرفت واز طرفی هوش مصنوعی نیز به عنوان یک رسانه‌ی جدید و فریبنده وارد میدان شد.

میدان‌داری هوش مصنوعی در اغتشاشات اخیر

دفاع‌پرس: هوش مصنوعی چگونه به جریان سازی رسانه‌ای کمک می‌کند؟

همانطور که گفته شد انسان‌ها از رسانه‌ها تقلید و الگو برداری می‌کنند و در صورتی که در یک بستر رسانه‌ای، چون شبکه‌های اجتماعی اکثریت با یک گروه باشد، آن گروه می‌تواند در هدایت و ساماندهی افکار مخاطبان تعیین کننده باشد، در چنین شرایطی همزمان با اغتشاشات سال گذشته، رسانه‌های معاندی،  چون شبکه سعودی اینترنشنال با بزرگنمایی اجتماع‌های کوچک چند نفره از یک سو وارد میدان جنگ رسانه‌ای شدند و هوش مصنوعی با ایجاد هزاران پروفایل جعلی اکثریت در فضای مجازی را به دست آورد و نسبت به ایجاد و بارگذاری محتوا‌های مد نظر شبکه رسانه‌ای ضد ایرانی اقدام کرد و این در حالی است که همچنان بسیاری از هموطنان نمی‌دانند که در جریان اغتشاشات این هوش مصنوعی بوده که افکار و کنش آن‌ها را سامان می‌داده است.

در جهاد تبیین نیازمند برنامه جامع و تربیت نیروی انسانی هستیم

دفاع‌پرس: به بحث اصلی خود یعنی اهمیت جهاد تبیین در این جنگ رسانه‌ای باز می‌گردیم، به نظر شما  جهاد تبیین چگونه می‌تواند در برابر این موج عظیم و گسترده‌ای فرهنگی رسانه‌ای موثر واقع شود؟

ما در بحث جهاد تبیین پیش از هر مقوله دیگری نیازمند یک استراتژی کلان، برنامه بلند مدت و جامع، سازماندهی حرفه‌ای و تربیت نیروی انسانی هستیم و از طرفی باید ضمن ارزیابی مستمر برنامه‌های در دست اجرا، اصلاح و سازمان‌دهی مداومی در روند اجرای برنامه‌ها و تدوین استراتژی‌ها  صورت گیرد.

دفاع پرس: ممکن است بیشتر به تشریح مواردی که گفتید بپردازید؟

امروز ارگان‌های مختلفی به صورت غیر حرفه‌ای و چه بسا با کیفیت پایین اقدام به برگزاری جلسات تبیینی می‌کنند و به این مسأله به عنوان یک فعالیت روتین اداری می‌نگرند در حالی که جهاد تبیین نیازمند تمرکز، سازماندهی و رویکرد حرفه‌ای دربرنامه ریزی و  اجرا است و از طرفی نهضت تولید محتوا یکی از بخش‌های مهم جهاد تبیین است که باید به شکل ویژه به آن توجه شود،  چنانچه بسیاری از واقعیت‌ها باید در قالب انیمیشن، فیلم سینمایی، بازی‌های  رایانه‌ای، موسیقی، کتاب و… به نسل جوان عرضه شود.

ایده هر خانه یک سنگر در دفاع مقدس باید به جهاد تبیین تعمیم دهیم 

دفاع‌پرس: آیا حذف بسیاری از ارگان‌ها یا افراد از دایره جهاد تبیین موجب تضعیف فعالیت‌های تبیینی در کشور نخواهد شد؟

جهاد تبیین وظیفه فردی، اجتماعی و همگانی است یعنی هر یک از ما همانگونه که در دفاع مقدس هر خانه را به یک سنگر در جهت دفاع از جبهه‌ها تبدیل کرده بودیم، باید در سنگر جهاد تبیین نیز حضور یابیم و نسبت به  روشنگری اذهان و افکار عمومی در جامعه و خنثی سازی جنگ رسانه‌ای دشمنان گام برداریم، اما ارگان‌هایی که از بیت المال بودجه‌هایی در جهت جهاد تبیین دریافت می‌کنند باید به سمت اتخاذ رویکرد حرفه‌ای حرکت کنند و یا اجازه دهند این بودجه‌ها در جهت صحیحی هدایت و هزینه شود.

دفاع‌پرس: به نهضت تولید محتوا اشاره کردید، تولید محتوا چگونه می‌تواند در جهاد تبیین نقش آفرینی کند؟

تولید محتوا همانند گلوله برای یک اسلحه در جنگ روایت‌ها عمل می‌کند و از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است به عنوان نمونه پس از جنگ جهانی اول که آلمان به عنوان بازنده جنگ به نحو تحقیر آمیزی همه چیزش را از دست داده بود، این سینما بود که غرور و اعتماد به نفس ملی آلمان را بازسازی کرد و در مدت کوتاهی این کشور را مجددا به یک قدرت برتر جهانی تبدیل کرد، اما امروز  جایگاه سینمای ما در جهاد تبیین کجاست؟

راهکار‌های غنی سازی فرآیند جهاد تبیین

دفاع پرس: راهکار شما برای این مسأله چیست؟

تشریح نقش سینما  در امیدآفرینی، عزت و سربلندی یک ملت نیازمند یک مجال دیگر است، اما تربیت نیروی انسانی حرفه‌ای که مسلط به امور رسانه، سینما، مسائل سیاسی، فرهنگی و بصیرتی باشد یکی از مهمترین راهکار‌ها جهت غنی سازی فرآیند جهاد تبیین است، در ضمن جهاد تبیین نیازمند استمرار و تعریف یک فرایند اجرایی مداوم و بلند مدت است و از طرفی در بسیاری از پروژه‌های جهاد تبیین همچون  تولید محتوا می‌توان از ظرفیت  مشارکت‌های مردمی یا برون سپاری، بهره گرفت و بستر حضور‌و‌فعالیت  NGO‌ها، سمن‌ها، موسسات و انجمن‌های گوناگون را در این فرآیند فراهم آورد.

امروز دشمنان درصدد نابودی و تجزیه ایران اسلامی هستند

دفاع‌پرس: به‌عنوان یک فعال عرصه جهاد تبیین اگر بخواهید با جوانان صحبت کنید چه چیزی به آن‌ها می‌گویید؟

امروز دشمنان درصدد نابودی و تجزیه ایران اسلامی هستند و در این راستا از شعار‌های در ظاهر زیبا، چون حقوق بشر، حقوق زنان، آزادی بیان و… استفاده می‌کنند و آرمان شهری دروغین به شهروندان جهت زندگی در خارج از ایران ارائه می‌دهند، اما با واکاوی واژه استعمار می‌توان نیت پلید آن‌ها را کشف کرد و به عبارتی واژه استعمار در معنای اولیه، عمران و آبادانی معنا می‌داده است و این واژه به این ترتیب شکل گرفته که بهانه استعمارگران جهت حضور و فعالیت در هر کشوری در ابتدا  عمران و آبادانی و توسعه آن کشور بوده است، اما به جای این شعار زیبا؛ غارت، چپاول و ظلم به ملت‌های اشغال شده شکل گرفته و در مواردی همچون مواجهه استعمارگران با سرخپوستان و بومیان قاره آمریکا نیز این مسأله به نسل کشی چند میلیون انسان بی‌گناه  منجر شده  است.


دفاع پرس:، اما مخاطبان شاید مثال شما را متعلق به گذشته‌های دور و دوران استعمار بدانند.

دوران استعمار کلاسیک شاید به پایان رسیده باشد، اما عصر استعمار نوین همچنان در جریان است تنها کافی است تاریخ معاصر را رصد کنید تا  متوجه جنایات غربی‌ها در الجزایر، بوسنی، ویتنام، عراق، افغانستان و… شوید.

به عنوان نمونه حدود سی سال پیش یکی از بزرگترین نسل کشی‌های تاریخ بشر در کشور بوسنی در  قلب اروپا رخ داد و کشور‌های اروپایی با سکوت در برابر این جنایت اجازه دادند هزاران مسلمان منطقه بالکان نسل کشی شوند و به هزاران زن و کودک در این منطقه تجاوز شود و اگر تیم رسانه‌ای شهید آوینی و شهید طالب زاده که مستند «خنجر و شقایق» را در این باره تولید کرده اند، نبودند چه بسا رسانه‌های مدعی آزادی بیان غربی تا کشته شدن آخرین مسلمان در این منطقه سکوت اختیار می‌کردند.

غرب با این همه جنایت در حق بشریت شایسته الگوبرداری نیست

دفاع‌پرس: درباره حقوق و آزادی‌های زنان در ایران و کشور‌های غربی نیز ممکن است با ذکر مثالی به روز‌تر توضیح بفرمایید.

روسپی‌گری در بسیاری از کشور‌های غربی یک شغل محسوب می‌شود، یعنی دارای اتحادیه و سندیکا است، اما در کشور ما بر اساس آموزه‌های ارزشمند ایرانی اسلامی با این مسأله مقابله می‌شود پس از دید بسیاری از افراد غرب گرا در ایران حقوق زنان رعایت نمی‌شود، اما واقعا آیا ما باید هر آنچه در غرب اجرایی می‌شود را در کشور خودمان با فرهنگ زیبای ایرانی اسلامی نیز پیاده سازی کنیم و آیا غرب با این همه جنایت در حق بشریت شایسته الگوبرداری است؟

دفاع‌پرس: در پایان ضمن تشکر از وقتی که در اختیار ما گذاشتید اگر مطلب ناگفته‌ای دارید  بیان کنید.

غربی‌ها به ادعا‌های دروغین خود در دفاع از حقوق بشر، آزادی بیان و… پایبند نیستند برای نمونه شما برخورد مدعیان دروغین  آزادی بیان در غرب را در برخورد با شبکه اجتماعی تیک تاک یا عدم پوشش خبری اجتماع میلیونی مراسم ارتحال امام راحل را ببینید و بدانید غربی‌ها قابل اعتماد و صادق نیستند.  

انتهای پیام/

این مطلب به صورت خودکار از این صفحه بارنشر گردیده است

خروج از نسخه موبایل