نماد سایت مجاهدت

همکاری اعضای شانگ‌های برای تحکیم صلح، امنیت و ثبات منطقه

همکاری اعضای شانگ‌های برای تحکیم صلح، امنیت و ثبات منطقه


به گزارش مجاهدت از گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، «قابل‌جان صابراف» رئیس مرکز دیپلماسی ملی سازمان همکاری شانگهای در نشست مطبوعاتی که به مناسبت بیست و یکمین سالگرد تاسیس سازمان همکاری شانگهای برگزار شد، اظهار داشت: کشور‌های عضو سازمان همکاری‌های نزدیکی را در زمینه تحکیم بیش از پیش صلح، امنیت و ثبات در منطقه و همچنین توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور‌های سازمان همکاری شانگهای انجام می‌دهند.

وی اظهار داشت: سازمان همکاری شانگهای طی سال‌های گذشته به یک سازمان معتبر تبدیل شده و شیوه جدیدی برای تحکیم همکاری‌های بین المللی با ارائه کمک به ثبات و صلح در جهان ایجاد کرده است. شکی نیست که اصول «روح شانگهای» به عنوان منبع قدرت و سرمایه ارزشمندی برای توسعه سازمان همکاری شانگ‌های کمک می‌کند.

صابراف ادامه داد: «شوکت میرضیایف» رئیس جمهور ازبکستان بار‌ها تاکید کرده که تضمین اصلی توسعه موفقیت آمیز همکاری‌های بین المللی، تعمیق اعتماد متقابل بین کشور‌ها و مردم است که شامل احترام متقابل، برابری کامل با در نظر گرفتن منافع شرکا است.

رئیس مرکز دیپلماسی ملی سازمان همکاری شانگ‌های خاطرنشان کرد: امروز کشور‌های عضو سازمان همکاری شانگهای با روحیه شفافیت و حسن تفاهم در جهت تحکیم بیش از پیش صلح، امنیت و ثبات در منطقه و همچنین توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور‌های سازمان همکاری شانگهای همکاری نزدیکی را انجام می‌دهند.

وی همچنین بر اهمیت اجرای فرمان میرضیایف مبنی بر «اقدامات موثر در عملکرد ریاست ازبکستان در سازمان همکاری شانگ‌های در سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ میلادی» تاکید کرد.

صابراف در این ارتباط یادآوری کرد: در بیانیه نشست دیپلماسی ملی تاشکند در می‌ماه سال جاری توافقی مبنی بر استفاده گسترده‌تر و مؤثرتر از نهاد‌های دیپلماسی ملی، صرف نظر از نظام سیاسی و اقتصادی آن‌ها شد و همچنین تقویت مشترک تلاش‌های کشور‌های سازمان همکاری شانگهای در امر تحکیم روابط بین پارلمانی، تشدید همکاری‌های متقابل نهاد‌های جامعه مدنی کشور‌های سازمان همکاری شانگ‌های مد نظر قرار گرفت.

رئیس مرکز دیپلماسی ملی سازمان همکاری شانگهای ادامه داد: جهش قابل ملاحظه‌ای در گسترش همکاری‌های همه جانبه در چارچوب سازمان همکاری شانگ‌های برای تحکیم بیش از پیش روابط دوستانه بین مردم «خانواده سازمان همکاری شانگهای» دیده می‌شود.

صابراف عنوان کرد: ازبکستان در دوران قبلی ریاست خود در سازمان همکاری شانگ‌های تجربیات کافی را اندوخته و بر پایبندی خود به اصول تداوم و تحکیم مداوم همکاری‌های همه جانبه تاکید می‌کند.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در ابعاد فرهنگی نیز گفت: هم اکنون این مرکز با سازمان‌های اجتماعی مانند انجمن دوستی هند و ازبک، کمیته چینی سازمان همکاری شانگ‌های در حسن همجواری، موسسه صلح و دیپلماسی دوستی و همکاری پاکستان، اتحادیه بین المللی سازمان‌های غیردولتی «مجمع ملت‌های اوراسیا»، انجمن دوستی و همکاری روسیه با ازبکستان، مرکز دوستی و همکاری سازمان همکاری شانگهای در تاجیکستان و دیگر سازمان‌های ملی و بین المللی از نزدیک همکاری می‌کنند.

رئیس مرکز دیپلماسی ملی سازمان همکاری شانگ‌های اشاره کرد که با اهداف به کارگیری ابزار‌های دیپلماسی ملی در تحکیم اعتماد و حسن همجواری مبنی بر تقویت تفاهم بین قومیتی و ادیان، توسعه گفت‌وگوی بین تمدنی، توسط مرکز دیپلماسی ملی سازمان همکاری شانگهای از سال ۲۰۱۹ میلادی ۸ کنفرانس علمی و عملی بزرگ برگزار شده است.

صابراف در ادامه تاکید کرد: گردشگری در درجه اول ارتباط بین مردم است. ازبکستان از نظر تاریخی یک کشور چند ملیتی است که طی قرون ایده تسامح و همزیستی مسالمت آمیز اقوام مختلف شکل گرفته و تقویت شده است که جمهوری ما را به یک مرکز مهم گردشگری در جاده بزرگ ابریشم تبدیل می‌کند. شکی نیست که امضای تفاهم نامه همکاری مرکز با دانشگاه بین المللی گردشگری «جاده ابریشم» (سمرقند) برای برقراری روابط مستقیم بین محافل علمی و خلاق کشور‌های سازمان همکاری شانگهای و همچنین برای بهبود حسن تفاهم و نزدیکی ملت‌ها کمک می‌کند.

وی اظهار داشت: مرکز دیپلماسی ملی سازمان همکاری شانگ‌های همچنین برای حمایت همه جانبه از جوانان، تشویق علاقه آن‌ها به فعالیت‌های تحقیقاتی، خلاقیت علمی و همچنین شناسایی و مشارکت نمایندگان جوانان مستعد در فعالیت‌های علمی نوآورانه و افزایش فعالیت اجتماعی آن‌ها توجه خاص دارد.

در پایان این نشست که به مناسبت بیست و یکمین سالگرد تاسیس سازمان همکاری شانگهای برگزار شد، کتاب – آلبوم عکس «دیپلماسی- از قلب به قلب» رونمایی و به برخی از روزنامه نگاران برای پوشش فعالیت این مرکز جوایزی اهدا شد.

سازمان همکاری شانگهای یک سازمان بین المللی بین دولتی است که در تاریخ ۱۵ ژوئن سال ۲۰۰۱ میلادی در شانگهای چین از سوی قزاقستان، چین، قرقیزستان، روسیه، تاجیکستان و ازبکستان تاسیس شده است.

در نشست سازمان که روز‌های ۸ و ۹ ژوئن سال ۲۰۱۷ میلادی در شهر آستانه پایتخت قزاقستان برگزار شد، هندوستان و پاکستان عضو دائم سازمان همکاری شانگهای شدند. هم اکنون ایران نیز در حال طی کردن مراحل و فرآیند‌های عضویت دائم در سازمان همکاری شانگ‌های است.

ترکیه، سریلانکا، ارمنستان، آذربایجان، نپال و کامبوج شریک گفت‌وگو با این سازمان هستند.

انتهای پیام/ 161

این مطلب به صورت خودکار از این صفحه بارنشر گردیده است

خروج از نسخه موبایل