مجاهدت

پاسخ های تنبیهی ایران قانونی و مشروع بود/ نسل کشی صهیونیست ها در چشم جهانیان به اثبات رسید


عملیات «وعده صادق» یک اقدام قانونی برای تنبیه رژیم غاصب صهیونیستی بود

با تشکر از وقتی که در اختیار ما قرار دادید، به عنوان یک نویسنده و پژوهشگر عامل اصلی ورود رژیم صهیونیستی به سرزمین فلسطین چه چیز می دانید؟

ریشه اولیه جاه طلبی های صهیونیست ها برای حضور اشغالگرانه در فلسطین با حمایت ها و فراخوان های پی در پی قدرت های استعماری به رهبری انگلیس مبنی بر ایجاد «میهن ملی» فراهم گردید و ​​آغاز مهاجرت یهودیان به فلسطین و شهرک سازی ها از همان زمان شروع شد. اساس مسئولیت حقوقی حضور غاصبانه صهیونیست ها در سرزمین های اشغالی فلسطین بر عهده نهادهای بین المللی است که این جامعه را نمایندگی می کنند؛ ابتدا «جامعه ملل» و سپس «سازمان ملل متحد» به رهبری آمریکا، انگلیس و فرانسه که در ارتکاب و مشروعیت بخشیدن به غصب سرزمین و آواره کردن مردم فلسطین و جنایات تاریخی شریک رژیم اشغالگر هستند.

موضوع و مسأله‌  دیگر «حق بازگشت» میلیون‌ها آواره‌ی فلسطینی به خانه و سرزمین خود، طی بیش از 70 سال گذشته، همواره مرکز توجه افکار عمومی در سراسر جهان و نیز جامعه‌ی بین‌المللی بوده و جایگاه ویژه‌ای در عرصه‌ی جهانی داشته است. حتی در بسیاری از قطعنامه‌های بین‌المللی، از جمله قطعنامه‌های سازمان ملل متحد و شواری امنیت نیز به آن تصریح گردیده و تأکید شده است. سرگذشت میلیون‌ها آواره‌ فلسطینی که پس از ده‌ها سال اخراج، آوارگی و پراکندگی در مناطق مختلف جهان، همچنان در اوج غربت و محرومیت، هنوز در آرزو و حسرت بازگشت به خانه و سرزمین آبا و اجدادی خویش، روزگار تلخی را می‌گذرانند. آنان با در دست داشتن کلید و اسناد مالکیت خانه و سرزمین خود، همواره اشغالگران صهیونیست سرزمین فلسطین را به چالش کشیده و جهانیان را برای احقاق حق مشروع بازگشت خود، به یاری و مساعدت فرا می‌خوانند.

پس 70 سال شکست و تحقیر، عملیات طوفان الاقصی اولین پیروزی قطعی فلسطینی ها در برابر اشغالگران را رقم زد و شخصیت و کرامت از دست رفته احیاء شد، این حادثه چه پیامدها و الزاماتی دارد؟

آنچه در سحرگاه 7 اکتبر 2023 رخ داد، به عنوان یک تغییر کیفی در مفهوم مقاومت تلقی می شود و انقلابی واقعی برای مقاومت فلسطین است، زیرا جنبش مقاومت اسلامی (حماس) حمله زمینی و هوایی را به عمق سرزمین های اشغالی انجام داد. شهرک‌های اسرائیلی که از زمان غصب صهیونیست‌ها، یعنی از سال 1948 به بعد برای اولین بار هدف یک حمله بی‌سابقه قرار گرفتند. امروز هنر مقاومت به‌طور خاص در مقاومت فلسطین بروز و ظهور یافته است.

این عملیات مردم فلسطین را به بازپس گیری سرزمین خود و شکست رژیم غاصب امیدوار کرد و باعث احیای آرمان فلسطین شد و مردم سراسر جهان را به توقف تجاوز به غزه و آزادی فلسطین از غاصب برانگیخته است. امروز یکی از کلمات پرتکرار«فلسطین آزاد» است.  آنچه در 7 اکتبر رخ داد ما را وادار می کند که بگوییم «ساعت هرگز نمی تواند به عقب برگردد» زیرا سیلی که ارتش اسرائیل خورده است پاک نمی شود و آغاز راه فروپاشی رژیم صهیونیستی است. بازگشت آزادی فلسطين به عنوان «عروسِ پيروز»، تقويت شده و برای خاورميانه افتخار آمیز شده است.   اهمیت این عملیات در جایی است که بدانیم دولت های غربی و در راس آنها امریکا از حمایت از رژیم اشغالگر صهیونیستی دریغ نکردند و  نسل کشی صهیونیست ها در چشم جهانیان به اثبات رسیده است.

آیا طوفان الاقصی موفق به گشایش روزنه ای برای آینده روشن فلسطین شده است؟

به طور حتم. آن عملیات و رویدادهای پس از آن با توجه به پیروزی های مقاومت فلسطین در ماههای گذشته، دریچه ای گسترده برای آینده مقاومت به طور عام و فلسطین به طور خاص گشوده است. این پیروزی در نتیجه مقاومت در لبنان، یمن و عراق و در سایه ضعف شرم آور اعراب در عدم حمایت آنان از فلسطین حاصل شده است. ما معتقدیم که رهبری معظم ایران همچون امام خمینی ( ره ) اولین حامی فلسطین و مقاومت اسلامی است. درست است که بگوییم اگر حمایت جمهوری اسلامی ایران از مقاومت در فلسطین نبود، امروز کشوری به نام فلسطین وجود نداشت. به ویژه با توجه به تعصب کور بین المللی  آمریکا نسبت به اسرائیل و در نتیجه تقسیم فلسطین از سال 2007 که یکی از دلایلی است که  رژیم اسرائیل و غرب که می‌گویند؛ توافق بر سر تشکیل دو کشور امکان‌پذیر نیست و باید مقاومت فلسطین را نابود کرد.

با این وجود، من شخصاً پیروزی را نزدیک می بینم. عملیات الاقصی یکی از مراحل آزادسازی فلسطین از رودخانه یعنی رود اردن تا دریای مدیترانه خواهد بود و مرزهای فلسطین عزیز و زخمی باز خواهد گشت. انشاء الله تاریخ پیروزی نزدیک است. با همت مردم شریف و حامیان به ویژه جمهوری اسلامی ایران غزه به «عروس فلسطین» بازمی گردد.

خون کودکان بی گناه غزه، صلح و پیروزی را برای مردمانش به ارمغان خواهد آورد. مردم غزه رهبران مقاومت مسلمانان  در سخت ترین جبهه ها هستند. مردم عزه با روش و سیره ائمه اطهار (ع) و بویژه با توجه به امام حسین (ع) راه عزت و کرامت را انتخاب کردند و همانگونه که امام حسین (ع) با خون خود و فرزندانش پیروز شد، غزه نیز با خون فرزندانش پیروز می شود.  اینجا مایلم تاکید کنم تا فراموش نکنیم که؛ طوفان الاقصی مسلمانان را در جهان از همه فرق و مذاهب متحد کرد. همچنین باید یاد کنیم از شخصیتی که مدافع حق و دفاع مظلوم در برابر ظالم بود.سردار شهید قاسم سلیمانی که در مسیر اسلام گام برداشت و همه مردم لبنان، حتی مسیحیان هم او را دوست داشتند.

در مقابل، دستاورد قابل توجهی برای دشمن متصور هستید؟

هدف دشمن صهیونیستی از ابتدا نابودی جنبش حماس بود و این امر با گذشت بیش از شش ماه از آغاز طوفان الاقصی محقق نشده است و تحولات میدانی نیز حکایت از ناکامی دشمن دارند. ناظران بین المللی  معتقدند دولت صهیونیستی و ارتش آن در این نبرد شکست خورده اند و حماس پیروز میدان است و موضوع طولانی شدن و ادامه جنگ که از طرف نتانیاهو مورد تاکید قرار می گیرد با هدف جلوگیری از سقوط دولت او است و زمانی که جنگ متوقف شود، او سقوط خواهد کرد و به اتهام رشوه و فساد و جنایت محاکمه خواهد شد.

در بعد حقوقی، حکم دیوان بین المللی دادگستری در به رسمیت شناختن نسل کشی رژیم صهیونیستی در غزه دارای چه اهمیتی است و چه ابعادی دارد؟

حکم دیوان بین‌المللی دادگستری در ژانویه گذشته و در یکصد و دوازدهمین روز از جنایات رژیم صهیونیستی تصمیمی موقتی اما بسیار مهم بود. زیرا اذعان داشت که اسرائیل در غزه مرتکب جنایت نسل‌کشی شده است. دادگاه لاهه تصمیم خود را در مورد درخواست آفریقای جنوبی در شکایت از اسرائیل در رابطه با اعمال کنوانسیون جلوگیری و مجازات جنایت نسل کشی در نوار غزه اعلام کرد.

 آفریقای جنوبی در پاسخ خود به تصمیم دیوان بین‌المللی دادگستری از «پیروزی قاطع» برای حاکمیت قانون بین‌المللی گفت و این تصمیم را «نقطه عطف مهمی در جستجوی عدالت برای فلسطینی‌ها» اعلام کرد.

دادگاه همچنین اعلام کرد که رژیم اسرائیل باید اقدامات فوری و مؤثری را برای فراهم کردن خدمات اولیه و کمک های فوری بشردوستانه مورد نیاز برای رسیدگی به شرایط دشوار زندگی فلسطینیان در نوار غزه انجام دهد. آن دادگاه از اسرائیل درخواست کرد تا ظرف یک ماه از تاریخ صدور این دستور، یعنی از تاریخ 26/01/2024، گزارشی را در خصوص تمامی اقدامات انجام شده برای اجرای این دستور به آن ارائه کند.

ذکر این نکته ضروری است که «اقدامات موقت» دستوراتی است که دادگاه قبل از صدور حکم قطعی در یک پرونده با هدف جلوگیری از خسارات جبران ناپذیر صادر می کند. بر اساس آن، دولت خوانده مکلف است تا زمان صدور حکم قطعی دادگاه از انجام برخی اقدامات خودداری کند.

تصمیم موقت فوق الذکر صادر شده توسط دیوان بین المللی دادگستری که توسط قاضی دوناهو رئیس دیوان در جلسه قرائت تصمیمات دادگاه قرائت شد، بر اساس اطلاعات و بیانیه های صادر شده از سوی سازمان ملل متحد، اسرائیل را محکوم کرد.

قبل از صدور دستورات دادگاه در مورد اقدامات موقت، قاضی دوناهو به آنچه سازمان ملل در سال گذشته پس از اعزام هیئتی به نوار شمالی گفت، اشاره کرد که 93 درصد از جمعیت با سطوح بحرانی گرسنگی با کمبود مواد غذایی و نرخ بالای سوء تغذیه مواجه هستند. وی گفت: 25 درصد از خانواده‌های غزه با شرایط فاجعه‌بار، کمبود شدید مواد غذایی و گرسنگی مواجه هستند که باعث شده مجبور به فروش دارایی‌های خود و متوسل شدن به اقدامات سخت‌گیرانه برای تامین هزینه یک وعده غذایی ساده شوند. در مجموع  حکمی که صادر شد، هر چند به طور موقت، رژیم صهیونیستی را محکوم کرد و به تمام جهان و  به دوستان و حامیان اسرائیل نشان داد که جنایت می کنتد و رژیم جنایتکار به تمام معناست .

عملیات تنبیهی ماه گذشته جمهوری اسلامی ایران علیه رژیم صهیونیستی را چگونه ارزیابی می کنید؟

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی توانست با دقت و فناوری عالی صدها موشک پرتاب کند که به مراکز نظامی و مقرهای راهبردی رژیم صهیونیستی اصابت کرد و باعث رعب و وحشت صهیونیست ها در سراسر سرزمین های اشغالی شد.

شب حمله نظامی ایران مردم غزه که از هفتم اکتبر 2023 خواب خوش نداشتند، آرام و با لبخند رضایت خوابیدند. اگر مقام های رژیم صهیونیستی بفهمند جمهوری اسلامی ایران قادر است هر لحظه اراده کند به تمام مواضع این رژیم در هر نقطه‌ای از فلسطین اشغالی ضربه بزند، بی تردید تقابل میان دو طرف در همین مرحله متوقف می‌شود. با وجود این، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی فرد احمقی است و این موضوع می تواند به افزایش تنش هم منجر شود.

بی شک واکنش ایران را به هرگونه اقدام رژیم صهیونیستی مهلک است و اقدام احمقانه نتانیاهو می تواند به معنای پایان رژیم تروریستی صهیونیستی باشد. رژیم اشغالگر صهیونیستی باید بپذیرد دیگر تصمیم گیرنده و تنها طرف معادلات منطقه نیست، بلکه کشور بزرگی به نام جمهوری اسلامی ایران وجود دارد که می تواند رژیم صهیونیستی را در چند ساعت نابود کند.

جمهوری اسلامی ایران میلیون ها نفری را که آن شب تا صبح بیدار مانده بودند، شگفت زده کرد. به نظر من، آنچه رخ داد روندی قانونی برای تنبیه رژیم غاصب صهیونیستی بود.

 

پایان



منبع خبر
خروج از نسخه موبایل