نماد سایت مجاهدت

کتابخانه عمومی امام سجاد(ع) افتتاح شد

کتابخانه عمومی امام سجاد(ع) افتتاح شد


به گزارش مجاهدت از گروه فرهنگ دفاع‌پرس، کتابخانه عمومی امام سجاد (ع) پنج‌شنبه ۵ مهر ماه ۱۴۰۳، با حضور علما و فضلای حوزه، شیخ حسین انصاریان، سیدمحمد آقامیری، استاندار قم و مهدی رمضانی دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور افتتاح شد.

کتابخانه امام سجاد (ع) الگویی برای ایجاد دسترسی عمومی در کتابخانه‌ها

در این مراسم، مهدی رمضانی دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در سخنان کوتاهی با تأکید بر اینکه ظرفیت کتابخانه‌های عمومی ایران برخلاف آنچه که شاید در ذهن‌ها باشد و تبلیغ شده بی‌بدیل هست، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران از نظر شبکه کتابخانه‌های عمومی در دنیا جزء کشور‌های پیشرو هست. در منطقه در رتبه نخست قرار داریم و در جهان جزء ۲۰ کشور اول هستیم. در حوزه کتابخانه‌های عمومی دو مسئله «دسترسی» و «خدمات» مهم هست که اولی با شبکه‌سازی و دومی با توسعه و تعریف خدمات حاصل می‌شود. تعریف و رویکرد سنتی به کتابخانه با یک مخزن و سالن مطالعه، هم‌اکنون تبدیل به ۶۰ نوع خدمت در کتابخانه‌های مرکزی ما شده که باید آن را بیش از پیش تبیین کنیم.

وی ادامه داد: موضوع تغییر کتاب مکتوب به الکترونیک بسیار مهم هست. در حالی که مراجعه به فضای مجازی قطعاً افزایش پیدا کرده و تولید محتوا در آن باید صورت بگیرد، اما در دنیا و همچنین در ایران همچنان کتاب مکتوب پیشتاز هست. سهوی که در اینجا صورت می‌گیرد تفاوت قائل نشدن بین مراجعه به فضای مجازی با مطالعه در فضای مجازی هست. در دنیا مسئله «مطالعه» به مسئله «خواندن» تغییر مفهوم پیدا کرده و ما در خواندن با مواد خواندنی مواجه هستیم که تنها یکی از مصادیق آن کتاب چاپی هست. به نظرم توجه به این تغییر مفاهیم می‌تواند به توسعه علم و مراجعه مردم به کتاب و کتاب‌خوانی کمک کند. یکی از نکاتی که بعضاً در جامعه تکرار می‌شود، کتاب‌نخوان بودن مردم هست. با تکیه بر پژوهش و انجام پیمایش عرض می‌کنم که این گزاره درست نیست ولی مراجعه مردم به کتاب با شاخص‌های مدنظر و نقطه مطلوب فاصله دارد. 

رمضانی افزود: الحمدلله در شهر مقدس قم کتابخانه‌های متنوع و متعددی وجود دارد ولی بر اساس آمار ما کمتر از ۵ کتابخانه، دسترسی برای عموم مردم ایجاد کرده‌اند. به عنوان نمونه حضرت آیت‌الله سبحانی این امکان را بزرگوارانه و با نگاهی متفاوت فراهم کرده‌اند. عمومی‌کردن کتابخانه اتفاق بزرگی هست تا دسترسی مردم به کتاب و کتابخانه تسهیل شود. با نگاهی که جناب استاد انصاریان دارند این اتفاق شکل گرفت و به وقوع پیوست. ان‌شاءالله این افتتاح موجب بهره‌مندی مردم باشد و نمونه‌ای برای توسعه دسترسی عمومی در کتابخانه‌ها باشد.

شیخ حسین انصاریان، واقف مؤسسه دارالعرفان، در این مراسم ضمن توضیح کوتاهی درباره اقدامات انجام شده برای ترویج معارف اهل بیت (ع)، خصوصاً صحیفه سجادیه، از نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور بابت همکاری شایسته در تجهیز کتابخانه عمومی امام سجاد (ع) تقدیر کرد.

کتابخانه عمومی امام سجاد (ع) با زیربنای ۳۰۰ مترمربع در مؤسسه دارالعرفان (واقع در بلوار پانزده خرداد، خیابان شهید فراشاهی) شامل بخش‌های سالن مطالعه، مخزن منابع، بخش کودک و نوجوان و نشریات و در حال حاضر ۸۸۰۰ نسخه کتاب در آن موجود هست.

گفتنی هست، در این مراسم که آیت‌الله رضا استادی، حجت الاسلام والمسلمین احمد واعظی، رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم و سیدضیاءالدین پورمحمودیان، مدیرعامل مؤسسه فرهنگی دارالعرفان نیز سخنرانی کردند، چهره‌هایی، چون حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعلی قاضی عسکر، تولیت آستان عبدالعظیم حسنی (ع)، آیت‌الله محمدجواد فاضل لنکرانی، رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار (ع)، آیت‌الله سیدجواد علوی بروجردی، تولیت مسجد اعظم قم، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدجواد شهرستانی، نماینده حضرت آیت‌الله سیستانی، آیت‌الله محسن فقیهی، آیت‌الله سیدمحسن خرازی، حجت الاسلام‌والمسلمین سیدعبدالفتاح نواب نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت، حجت الاسلام والمسلمین حسن صافی گلپایگانی، حجت الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی، حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا سبحانی و… حضور داشتند.

انتهای پیام/ 121

این مطلب به صورت خودکار از این صفحه بارنشر گردیده هست

خروج از نسخه موبایل