نماد سایت مجاهدت

کوبا قطعه آخر پازل دیپلماسی عزت

کوبا قطعه آخر پازل دیپلماسی عزت


گروه اخبار داخلی دفاع‌پرس_ پوریا کریم‌پور؛ با نگاهی به بازارهای ایران و کشورهای جنبش عدم تعهد، به خوبی درمی‌یابیم تصاویر «فیدل کاسترو» رهبر فقید انقلاب کمونیستی کوبا و «ارنستو چگوآرا» مبارز افسانه‌ای مردم آمریکای لاتین به عنوان نماد آزادی‌خواهی و تقابل با امپریالیسم آمریکا در بسیاری از آثار فرهنگی و پوشش مردم اثرگذار بوده است.

اما در ایران فقط تا پیش از دفاع مقدس «ارنستو چگوارا» و «فیدل کاسترو» الهام‌‌بخش تقابل با امپریالیسم آمریکا بودند، و با شدت گرفتن جنگ تحمیلی رژیم بعث به پشتوانه تمام دشمنان انقلاب اسلامی علیه مردم ایران، ابَر قهرمانانی همچون شهیدان «مصطفی چمران، «محمدابراهیم همت»، «حسن باقری»، «حسین خرازی» و «منصور ستاری» نه تنها الهام‌بخش مبارزه برای مردم ایران بودند، بلکه بر تمام جهان اسلام و محور مقاومت روح تازه‌ای از حق‌خواهی و مبارزه برای آزادی دمیدند.

در واقع دفاع مقدس  نوعی جشنواره ظهور و بروز قهرمانان ملی بود که مردم ایران را از مبارزان شاخص جریانات کمونیستی بی‌نیاز کرد. امروز بعد از گذشت 44 سال از انقلاب شکوهمند ملت ایران در سال 1357، عمق نفوذ معنوی جمهوری اسلامی ایران و انقلاب اسلامی در منطقه آمریکای لاتین به نحوی است که روسای دُول این کشورها سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی را بزرگ‌ترین نماد آزادی‌خواهی در جهان می‌دانند.

مصداق این ادعا اتفاق نادری بود که در سفر حجت‌الاسلام رئیسی به کشور نیکاراگوئه رخ داد، و رئیس‌جمهور این کشور در مراسم استقبال رسمی از آقای رئیسی از شهید سپهبد سلیمانی تمجید و به احترام ایشان یک دقیقه سکوت اعلام کرد. همچنین در ادامه «دانیل اورتگا» با ادای احترام به حاج قاسم سلیمانی گفت: «زنده باد شهید ایران ژنرال قاسم سلیمانی، زنده باد ملت ایران».

«هاوانا» آخرین مقصد سفر حجت‌الاسلام رئیسی به کشورهای منطقه آمریکای لاتین بود که اتفاقاً بسیار آثار اقتصادی مثبتی هم داشت، در واقع به اعتقاد کارشناسان، کشور هم‌اکنون به خوبی در ریل خنثی‌سازی تحریم‌ها و انزوای آمریکا در صحنه بین‌الملل قرار دارد.

امروز جمهوری اسلامی ایران از جنوب شرق آسیا تا آمریکای لاتین مشتاقانی دارد که به دنبال گسترش ارتباط و تعاملات اقتصادی، سیاسی، فرهنگی با آن هستند. گسترش روابط با کوبا به عنوان یکی از کشورهایی که همواره مورد تحریم آمریکا بوده  و به عنوان یکی از کشورهایی که در مقاطع گوناگون از موضع جمهوری اسلامی ایران در مناقشه با آمریکا دفاع کرده است، از اهمیت و جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.

در واقع کوبا یک کشور مهم و راهبردی در باشگاه تحریمی‌های آمریکا محسوب می‌شود که حسب شرایط اقتصادی نامناسب به دلیل تحریم‌های غیر قانونی آمریکا تمایل زیادی برای گسترش تعاملات اقتصادی با ایران دارد. در سفر رئیس جمهوری کشورمان به هاوانا تفاهم‌نامه‌هایی در حوزه‌های قضایی، همکاری‌های جامع سیاسی، مناسبات گمرکی و مشارکت در حوزه فناوری اطلاعات به امضای مقامات عالی‌رتبه ایرانی و کوبایی رسید که فصل جدیدی از روابط بین دو کشور محسوب می‌شود.

علاوه بر این کوبا بازار بسیار خوبی برای صادرات محصولات پتروشیمی ایران و صادرات خدمات فنی و مهندسی است که تقریباً می‌توان آن را تحریم‌ناپذیر دانست، همانند الگویی که به خوبی توانستیم در ونزوئلا اجرا کنیم، در کشور ونزوئلا متخصصان ایران توانستند با صادرات خدمات فنی و مهندسی خود سهامدار پالایشگاه‌های ونزوئلایی شوند و به نوعی مفهوم پالایشگاه‌های فراسرزمینی را برای جمهوری اسلامی ایران محقق ساختند.

انتهای پیام/371 

این مطلب به صورت خودکار از این صفحه بارنشر گردیده است

خروج از نسخه موبایل