نماد سایت مجاهدت

باید اسوه بودن حضرت زهرا (س) ملاک عمل ما قرار بگیرد

باید اسوه بودن حضرت زهرا (س) ملاک عمل ما قرار بگیرد


گروه فرهنگ دفاع‌پرس ـ رسول حسنی؛ حضرت زهرا (س) به سند آیات قرآن کریم و احادیث پیامبر اسلام (ص) و ائمه اطهار (ع) برترین شخصیت همه تاریخ بشیریت هست. این شخصیت عظیم که مانند و نظیری ندارد، هنوز ناشناخته مانده هست. همه زندگی آن حضرت از ولادت تا شهادت هنوز در پس پرده ابهام قرار دارد. 

البته شناخت حضرت زهرا (س) نه تنها سهل نیست بلکه دشوار و حتی غیر ممکن هست چرا که درک وجودی ایشان مانند شناخت شب قدر هست. با این همه در درک و شناخت شخصیت حضرت زهرا (س) نباید دچار غفلت شویم و به سمت شناخت ایشان حرکت نکنیم. مسلما در این مسیر نیاز به استادر مبرز، حکیم و جامع‌الطراف داریم تا در طی مسیر دچار انحراف نشویم.

رهبر معظم انقلاب اسلامی که خود در تاریخ اسلام کارشناسی برجسته و صاحب‎رای هست بیانات بلند و قابل تاملی در شناساندن حضرت زهرا (س) دارند. در ایام شهادت آن حضرت مروری داریم بر سخنان امام خامن‌های درباره ویژگی‌های حضرت فاطمه زهرا (س) که در سال‌های متمادی و به مناسبت مختلف ایراد شده هست.

قسمت هفتم این گزارش را در ادامه می‌خوانید:

اسوه بودن حضرت زهرا (س)

درباره حضرت زهرا (س) حقیرتر از آن هستیم که بخواهیم از آن مقام باعظمت سخن بگوییم؛ لکن در زمینه سیره این بزرگواران و رفتار‌های آنها و اسوه بودن آنها به‌عنوان یک بشر، چرا، حرف زیاد هست. خیلی حرف‌ها را هم زده‌اند؛ میدان هم برای حرف زدن زیاد هست. در این زمینه چند جمل‌های عرض می‌کنیم.

ما باید راجع به حضرت زهرا (س) یعنی اسوه بودن ایشان نگاه کنیم. خدای متعال در قرآن راجع به دو زن به‌عنوان اسوه مؤمنین و دو زن [به‌عنوان]نمونه کافرین مثال زده هست، برای مؤمنین، نه برای زن‌های مؤمن؛ بلکه برای مرد و زن دو نمونه آورده هست. با این نگاه می‌شود به این بزرگواران نگاه کرد به‌عنوان نمونه و از آنها درس گرفت. فاطمه زهرا (س) صدیقه کبرا هست در میان صدیقین و صدیقات، کبرا یعنی بزرگ‌ترین صدیقه هست این بزرگوار.

حالا می‌خواهیم از ایشان درس بگیریم؛ ببینیم درباره این بزرگوار در کلمات ائمه معصومین، آنچه ذکر می‌شود از مدایح، چه چیز‌هایی هست. در زیارت امام رضا (ع) وقتی نوبت به حضرت زهرا می‌رسد برای صلوات [می‌گوید]: اَللّهُمَّ صَلِ عَلی فاطِمَةَ بِنتِ نَبیِّک؛ این خصوصیت. خیلی مهمی هست؛ قابل تأسی هم نیست؛ همه دختر پیغمبر (ص) نمی‌شوند؛ اما انتساب به پیغمبر (ص) به‌صورت دختر او، نشان‌دهنده رفعت مقام هست. 

وَ زَوجَةِ وَلِیِّک، این هم دومی؛ همه نمی‌توانند زوجه ولی خدا بشوند؛ اما رفعت مقام، رفعت شأن و جاه و جلال این بزرگوار را نشان می‌دهد، وَ اُمَّ السِّبطَینِ الحَسَنِ وَ الحُسَینِ سَیِّدَی شَبابِ اَهلِ الجَنَّة؛ جنبه کاربردی این [خصوصیت]، بیشتر از آن دو صفت قبلی هست؛ جنبه کاربردیِ تربیت سبطَین. سبطَینی که «سَیِّدَی شَبابِ اَهلِ الجَنَّة» هستند، مادرشان این بزرگوار هست؛ دامان پاکیزه این مادر هست که توانسته اینها را تربیت بکند. این آن چیزی هست که می‌تواند برای ما به‌عنوان الگو، به‌عنوان اسوه مطرح بشود. 

بعد، اَلطُّهرَةِ الطّاهِرَةِ المُطَهَّرَةِ التَّقیَّةِ النَّقیَّةِ الرَّضیَّةِ الزَّکیَّة که همه اینها کاربردی هست؛ طهارت، با سه بیان که البته این سه بیان «طهر»، «طاهر» و «مطهر» تفاوت‌هایی از لحاظ معنا با هم دارند. البته [هر]سه تعبیر اشاره به طهارت و پاکیزگی هست: طهارت روح، طهارت دل، طهارت مغز، طهارت دامان، طهارت سرتاسر زندگی. خب این کاربردی هست، این برای ما درس هست؛ باید سعی کنیم خودمان را پاکیزه کنیم، باید تطهیر کنیم خودمان را؛ بدون طهارت باطن نمی‌شود به مقامات رسید؛ به حریم ولایت این بزرگوار‌ها هم نمی‌شود رسید؛ طهارت باطن لازم هست. طهارت باطن، با تقوا هست، با ورع هست، با ملاحظه هست؛ ملاحظه دائمی و مراقبت دائمی از خود طهارت به‌وجود می‌آورد. 
بیانات در دیدار جمعی از مداحان اهل بیت (ع) ۱۱ فروردین ۱۳۹۵

انتهای پیام/ 161

این مطلب به صورت خودکار از این صفحه بارنشر گردیده هست

خروج از نسخه موبایل