نماد سایت مجاهدت

زمینه‌سازی صنایع دفاعی برای دیپلماسی اقتصادی

زمینه‌سازی صنایع دفاعی برای دیپلماسی اقتصادی



به گزارش خبرنگار مجاهدت به نقل از مشرق، اصغر زارعی، کارشناس مسائل منطقه در خصوص اهمیت پشتوانه دفاعی و نظامی در جهت پیشبرد اهداف اقتصادی و گسترش تعاملات تجاری با کشورهای مختلف جهان، اظهار داشت: یکی از فاکتورها و عوامل زیرساختی در تشکیل ساخت قدرت ملی هر کشور قدرت دفاعی و صنایع دفاعی آن کشور است.

بیشتر بخوانید:

استحکام‌بخشی چل‌ستون انقلاب در چلّه دفاع مقدس

وی گفت: به هر میزان صنایع دفاعی و قدرت دفاعی کشوری کمتر به بیرون وابسته و به خود متکی باشد، قاعدتاً این توانایی دفاعی و قدرت نظامی می‌تواند به عنوان یک پشتیبانی و به عنوان یک حامی در تامین ثبات امنیت یک کشور و ایجاد شرایطی امن برای تولید و نشاط فعالیت‌های تولیدی، زمینه را فراهم کند.

زارعی افزود: از جهات دیگر قدرت و توان دفاعی و فناوری‌های دفاعی می‌تواند به عنوان یکی از عوامل اساسی زیرساختی در توسعه، بسط و پیشرفت سایر صنایع باشد.

صنایع دفاع؛ موتور پیشران در تعاملات اقتصادی

این کارشناس مسائل منطقه بیان کرد: اگر به سابقه رشد و توسعه صنعت کشورهای صنعتی دنیا توجه کنیم می‌بینیم که بخش قابل توجهی از رشد و توسعه صنعتی و توانمندی‌های تکنولوژیک این کشورها عموماً با موتور پیشران صنایع دفاعی کلید خورده است.

وی ادامه داد: صنایع دفاع می‌توانند به عنوان یک موتور پیشران برای صنایع دیگر و به مثابه یک عامل موثر به کارگرفته و مورد توجه قرار بگیرند.

زارعی گفت: امروز ما به لطف خدا توانستیم صنایع دفاعی خود را در یک سطحی از ظرفیت و توانمندی‌های بالا ارتقا دهیم که به لحاظ فناوری‌های صنایع دفاعی و نظامی خصوصاً در موضوعات هوافضا، صنایع موشکی، ساخت و تولید انواع شناورها، خودروهای مکانیزه و زرهی و تولید انواع جنگ افزارهای مدرن به عنوان یکی از کشورهای بالا و هایتک تبدیل شویم.

این کارشناس مسائل منطقه گفت: تولید و ساخت انواع پهپادهای فوق پیشرفته و مدرن نشان از قدرت و توانمندی و ظرفیت بالای فناوری‌های هایتک در کشورمان است که این مسئله می‌تواند به عنوان یک نقطه اتکا و نقطه قوتی برای صنایع و اقتصاد ما و همینطور توان اقتصادی ما در تعاملات اقتصادی باشد.

بهره‌بری از قدرت دفاعی

وی گفت: اما چیزی که بسیار حائز اهمیت است اینکه مسئولین سیاسی کشور بتوانند از این ظرفیت‌ها و توانمندی‌ها برای حمایت و پشتیبانی از دیپلماسی اقتصادی و دیپلماسی کشور استفاده کنند.

بی‌توجهی به توان اقتصادی و توان و ظرفیت‌های نظامی و قدرت دفاعی کشور، می‌تواند در عرصه‌های سیاسی و بین‌المللی و اقتصادی سیاسی، آسیب‌پذیری را بالا ببرد

زارعی عنوان کرد: بی‌توجهی به توان اقتصادی و توان و ظرفیت‌های نظامی و قدرت دفاعی کشور و فناوری‌هایی که در این بخش است، می‌تواند در عرصه‌های سیاسی و بین‌المللی و اقتصادی سیاسی، آسیب‌پذیری را بالا ببرد.

این کارشناس مسائل منطقه در پایان خاطرنشان کرد: لذا شرط مهم و اساسی این است که مسئولینی که در عرصه دیپلماسی و روابط خارجی کشور فعالیت می‌کنند چه در عرصه تعاملات اقتصادی، سیاسی و فرهنگی بتوانند از این پشتوانه و توان بالایی که در حوزه صنایع دفاعی کشور وجود دارد به عنوان یک حوزه اثرگذار و نقطه اثرگذار استفاده و بهره‌برداری لازم را در تعاملات خارجی داشته باشند.

منبع: میزان



منبع خبر
خروج از نسخه موبایل