نماد سایت مجاهدت

سبک پوشش جوانان نشان دهنده سردرگمی هویّتی است

سبک پوشش جوانان نشان دهنده سردرگمی هویّتی است


به گزارش مجاهدت از دفاع‌پرس از اصفهان، «نرگس رودگر» مدیر گروه فلسفه و عرفان اسلامی مجتمع آموزش عالی بنت الهدی امروز(چهارشنبه) در نشست علمی-پژوهشی «امکان و ضرورت مبناکاوی مسأله جنسیت بر بستر حکمت اسلامی»، در بحث ضرورت مبناکاوی مسأله جنسیت، با اشاره به تغییر و تحولات اجتماعی جامعه ایران و سرعت آن، اظهار داشت: در دهه های اخیر مخصوصا در ده سال گذشته جامعه با سرعت بیشتری دچار تغییر و تحوالات در نحوه تعامل بین دو جنس، پوشش و به طور کلی سبک زندگی شده و ما شاهد بروز فاصله بین نسلی شده ایم و می بینیم سبک پوشش و مانند آن به صورت فراگیر در بین جوانان با تغییرات زیادی روبرو شده است.

وی افزود: سبک پوشش جوانان نشان دهنده سردرگمی هویّتی در جامعه است و حتی ما این سرگردانی هویتی را در سطح نخبگان هم شاهد هستیم. به عنوان مثال، در همه جا مقام زن تجلیل و تحسین می شود و جایگاه بانوان در جامعه و خانواده بزرگ شمرده می شود ولی در کف جامعه و بستر خانواده ها و نیز در مجاری قانونی و حقوقی و دادگاهها همه میدانیم که آسیب پذیر ترین قشر جامعه بانوان هستند.

مدیر گروه فلسفه و عرفان اسلامی مجتمع آموزش عالی بنت الهدی با اشاره به مطرح شدن شاخصه های بانوان ارجمندی مانند حضرت فاطمه(س)، حضرت خدیجه و حضرت زینب سلام الله علیهما، عنوان کرد: شاخصه های وجودی این بانوان عقل راهبردی، هوش تاریخی و اقدام و عمل اجتماعی است. بانوانی که در عصر خود از همه افراد جامعه اعم از زنان و مردان برتر بوده اند و دارای درک و فهمی به مراتب بالاتر؛ اما با وجود تجلیل مقام و جایگاه این بانوان عالیقدر در اسلام شاهد آنیم که آن چه در ذهنیت مردم نقش بسته و تکرار شده است مباحثی چون ناقص العقل بودن زنان، ضعف مدیریتی زنان و دمیاگرایی آنان است. این ها به نوعی در فرهنگ جامعه بازخوانی می شود و بازخوردهایی مانند سردرگمی هویتی ایجاد می کند.

رودگر با اشاره به این مطلب که اگر ما مبناکاوی و مبناسازی را بر اساس حکمت اسلامی انجام ندهیم دیگران بر اساس مبانی مادی گرایانه خود این کار را انجام می دهند، تاکید کرد: مشکل ما فقر آموزه ها نیست، چون مبناکاوی درستی انجام نداده ایم گاهی حتی بر خلاف آموزه های اسلامی عمل می کنیم و همین امر ضرورت مبناکاوی جنسیت بر بستر حکمت اسلامی را می رساند. باید مبناها را بر اساس تمدن اسلامی به دست آوریم و آموزه ها را بر طبق این مبانی معنا کنیم تا از سردرگمی هویّتی و آثار مخرّب آن در امان بمانیم.

وی در ادامه در بحث امکان مبناکاوی جنسیت بر بستر حکمت اسلامی گفت: ما می توانیم با پرهیز ار برچسب فمنیستی زدن به نظرات، و پرهیز از اصل قرار دادن آرمان ها و کمالات مردانه، و نفی ارزش گذاری تفاوت های جنسیتی، و در نظر گرفتن هویت انسانی دو جنس، در مباحثی مانند حرکت جوهری، رابطه نفس با بدن، عقل عملی و نظری و مانند آن به مساله مبناکاوی جنسیت بپردازیم.

این نشست علمی-پژوهشی با موضوع «امکان و ضرورت مبناکاوی مسئله جنسیت بر بستر حکمت اسلامی» به صورت برخط و در سامانه انجمن مطالعات اجتماعی حوزه، کانون پژوهشی صدرا متشکل از مدارس علمیه الزهرا المرضیه(س) اصفهان، فاطمه الزهرا(س) ورزنه، صالحات فولادشهر، کوثر تیران، الزهرا(س) دهاقان، الزهرا(س) نطنز، و فاطمیه اندان، با همکاری انجمن مطالعات اجتماعی حوزه، و چند مرکز آموزش عالی حوزوی از استان های مختلف، به مناسبت هفته پژوهش، با محوریت زن و خانواده برگزار شد.

انتهای پیام/

این مطلب به صورت خودکار از این صفحه بارنشر گردیده است

خروج از نسخه موبایل