مجاهدت

نقش هم‌میهن شیطان در اغتشاشات چه بود؟ / حمایت یک روزنامه اصلاح‌طلب از تحرکات تروریستی در مسجد ضرار!



روز گذشته محمد جواد لاریجانی درباره تحرکات ضد انقلاب در مسجد مکی در زاهدان گفته بود که مسجد مکی کاملاً مصداق مسجد ضرار است یعنی مسجد نیست و آنجا دقیقاً محل توطئه است.

سرویس سیاست مشرق- در میان انبوهی از گزارش‌ها و تیترهای خبری، در یک بسته کامل بانام «ویژه‌های مشرق» شمارا در جریان مسائل مهم و اثرگذار از نگاه روزنامه‌های کشور قرار می‌دهیم. در این ویژه‌نامه، نگاهی به آخرین مواضع جناح‌های سیاسی و تحولات مهم داخلی، خارجی، اوضاع اقتصادی و اجتماعی کشور انداخته می‌شود که مخاطبان بامطالعه آن به رهیافت‌های مهم، نکات و تأملات از سیر وقایع اثرگذار دست خواهند یافت، در این بخش با ما همراه باشید.

*******

روزنامه‌های امروز شنبه ۱۷ دی ماه در حالی چاپ و منتشر شد که ماجراهای یارسال بودجه به مجلس، فروش اوراق گواهی با سود ۲۳ درصد، حکمرانی مورد نظر قالیباف و پروژه آمریکا درباره برجام در صفحات نخست تعدادی از روزنامه‌ها برجسته شده است.

سخنان رئیس مجلس درباره حکمرانی نو در یک برنامه تلویزیونی مورد توجه بسیاری از روزنامه‌های اصلاح‌طلب قرار گرفته است. روزنامه شرق نوشته است:

رئیس مجلس که مدت‌هاست با اصطلاح «حکمرانی نوین»، واژه جدیدی در ادبیات سیاسی کشور وارد کرده است، این روزها سعی در تبیین ابعاد این مبحث دارد، هرچند توضیحات او منبعث از مکان و فضایی که در حال سخنرانی یا گفت‌وگو در آن است، متفاوت می‌شود؛ مثلا وقتی سال گذشته در همایش سه‌جانبه وزارت اطلاعات، سازمان اطلاعات سپاه و اطلاعات ناجا سخن می‌گفت، با انتقاد از سرکشی عنان نظام اجرائی کشور توضیح داد: «امروز نظام اجرائی و اداری کشور تبدیل به اسب سرکشی شده که عنان آن در اختیار کسانی که باید در حوزه خود حکمرانی کنند، نیست. نظام اداری و اجرائی کشور هیچ نسبتی با مبانی باورهای انقلاب اسلامی ندارد و این چالش بزرگی برای کشور است که باید آن را اصلاح کنیم».

شرق در ادامه نوشته است:

همان‌طور که اصولگرایان نزدیک به طیف قالیباف که تعدادشان هم کم نیست این روزها روی برد انتخاباتی سال آینده برای حرکت به سمت پاستور حساب ویژه باز کرده‌اند، طیف‌های دیگر اصولگرایی به‌خصوص تندروها و پایداری‌ها برای مقابله با این تلاش‌ها در تکاپو هستند و همین برنامه برای اصلاح نظام حکمرانی دستاویز حمله و دفاع بین اصولگرایان شده است که نشان از نبود همگرایی و ائتلاف بین اصولگرایان برای اصلاح وضع موجود دارد و مردم معترض به وضع موجود تنها فراموش‌شدگان این ناهماهنگی‌ها که قرار بود در قدرت یکدست‌شده اصولگرایان محو شود، هستند؛ زیرا تعابیر و هدف‌گذاری طیف‌های مختلف اصولگرایی برای تغییرات ضروری، بسته به منافع و مصالح جناح‌های خود آن هم از دستیابی به کرسی‌های مجلس دوازدهم و رسیدن به ریاست‌جمهوری آینده، متفاوت و بعضا در تضاد منافع با سایر اصولگرایان است.

نقش هم‌میهن شیطان در اغتشاشات چه بود؟ / حمایت یک روزنامه اصلاح‌طلب از تحرکات تروریستی در مسجد ضرار!

روزنامه آرمان ملی نیز با طرح این سوال که حکمرانی مورد نظر قالیباف چیست؟ می‌نویسد:

وقتی اتفاقاتی در جامعه مثل رخدادهای ماه‌های گذشته می‌افتد یعنی مردم دنبال یکسری مطالباتی هستند و از وضع موجود ناراضی‌اند و برای برون‌رفت از آن وضعیت باید اصلاحاتی صورت بگیرد. بالاخره دولت مردمی نیز دولتی است که حرف مردم را شنیده و زمینه‌ای فراهم کند که کلا مردم از روند موجود در جامعه ناراضی نباشند که بخواهند این نارضایتی خود را بروز دهند. باید ببینیم مردم از آنچه اعمال می‌شود رضایت دارند یا خیر؟ لذا باید زودتر از اینها به این مساله توجه می‌شد.

روزنامه اعتماد نیز با تحلیلی از نوحمکرانی قالیباف نوشته است:

محمدباقر قالیباف در برنامه ملک سلیمان در اواخر هفته گذشته به شیوه‌ای سخن گفت که نشان داد برنامه‌های درازمدت دارد. اظهاراتی در نقد وضعیت حکمرانی فعلی، تاکید بر اهمیت نوسازی حکمرانی و فراتر از آن تاکید بر اینکه پلیس باید در موضوع مهسا امینی عذرخواهی می‌کرد.
اما این تصمیم تازه قالیباف نیست. او همان روز که بر صندلی ریاست بهارستان تکیه زد، رویای رفتن به پاستور را در سر داشت. همان لحظه که اعتراضات ۱۴۰۱ در پی مرگ مهسا امینی شروع شد، او واژه «حکمرانی نو» را از گوشه ذهنش بر زبان آورد تا به نام خودش ثبت کند و شاید بعدها در کمپین انتخاباتی‌اش هم از آن استفاده کند.

در ادامه این گزارش امده است:

قالیباف همان روز که در ایام انتخابات مجلس یازدهم از «نواصولگرایی» سخن گفت در ذهن خود مسیر و مشی هاشمی‌رفسنجانی را تکرار می‌کرد؛ حرکت از ریاست مجلس به ریاست‌جمهوری و تشکیل یک دولت توسعه‌گرا البته با چاشنی اصولگرایی. قالیباف در این سال‌ها بارها سعی کرد تا الگوی هاشمی- سازندگی را در اردوگاه راست پیاده کند، از تاکید بر مفاهیم توسعه‌گرایی ابایی نداشت و با جبهه پایداری و برخی تشکل‌های راست سنتی در نقد تند هاشمی‌رفسنجانی هم‌نوا نمی‌شد.

روزنامه رادیکال هم‌میهن نیز به طرح موضوع نوحکمرانی قالیباف پرداخته و می‌نویسد:

ین روزها محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس از «حکمرانی نو» سخن می‌گوید. عبارتی مبهم که تفسیر و تاویل آن برای کارشناسان مشخص نیست. با این حال این عبارت، مبهم بوده و مشخص نیست که حکمرانی نو یا نوسازی حکمرانی در نگاه قالیباف چه مفهومی را دنبال می‌کند و کاربست آن چیست؟ همچنین مشخص نیست این شرایط جدید از رهگذر روندهای در نظر گرفته‌شده در قوانین کشور به‌وقوع می‌پیوندد یا اینکه متر و معیار این حکمرانی خوب صرف صلاحدید گروه‌های خاص و همفکران قالیباف مشخص می‌شود؛ بدون آنکه نظر مردم درباره تغییرات موردنظرشان به عنوان شهروندان کشور مورد سوال قرار گیرد.

اما منظور قالیباف از حکمرانی نو چیست؟

قالیباف گفتمان حکمرانی نو را مبتنی بر فرمایش ششم شهریور ۱۴۰۰ رهبر انقلاب در دیدار با هیئت دولت انتخاب کرده است، ایشان سابق بر این نیز در دیدار دانشجویی مساله تحول‌خواهی و تحول‌گرایی را مورد توجه ویژه قرار داده بودند. تکرار چندباره موضوع تحول نشان از دغدغه ایشان داشت، چارچوب این بازسازی را نیز نوآوری در داخل اصول و خطوط انقلاب تعیین کردند: «مقصود ما از تحول، ایجاد یک حرکت جهشی و جهادی است در همه‌ی بخشهای اداری کشور و بخشهای حکمرانی کشور و همچنین در بخش‌هایی از سبک زندگی عمومی (که حالا بعد نمونه‌هایی را عرض خواهم کرد) و به طور خلاصه، حفظ و تقویت اصول و خطوط اساسی انقلاب و نوآوری در شیوه‌ها و روش‌ها و کارکردها» آلبته آنچه قالیباف از نوحکمرانی مطرح کرده است، متفاوت از تئوری‌پردازی اصلاح‌طلبان در عبور از حاکمیت و قانون اساسی است!

کوتوله آشوبگر در الیزه

توهین اخیر نشریه هتاک فرانسوی، نشانه خشم دولت مکرون از شکست پروژه آشوب در ایران است، روزنامه وطن امروز نوشته است:

اهانت مجله «شارلی ابدو» به رهبر انقلاب در قالب انتشار کاریکاتور را بیش از هر مساله‌ای باید در عصبانیت مقامات غربی و پادوهای فارسی‌زبان آنها در ناکامی و شکست این جریان در پروژه ضدایرانی پس از فوت مهسا امینی جست‌وجو کرد.
مطابق معمول مقامات فرانسوی طی روزهای گذشته تلاش کرده‌اند این اهانت‌ها را با دستمایه قرار دادن عباراتی مثل «آزادی بیان» توجیه کنند تا رد خود را در این مساله پاک کنند اما نقش مستقیم دولت فرانسه و رئیس‌جمهور این کشور چیزی نیست که قابل پرده‌پوشی باشد یا در تهران کسی به آن توجه نداشته باشد؛ حداقل در این یک فقره صحنه فریاد می‌زند پادشاه لخت است.

روزنامه جوان نیز با اشاره به اقدام فرانسوی‌ها در ستون اخبار ویژه خود می‌نویسد:

نکته‌ای که در خصوص شارلی ابدو وجود دارد این است که این نشریه کاریکاتور چندان پرمخاطب نیست و به نظر می‌رسد هر بار با توهین به بزرگان دینی و سیاسی می‌خواهد برای خود مخاطب دست و پا کند. چنانکه سراج میردامادی، فعال مجازی اصلاح‌طلب و ساکن فرانسه اخیراً در توئیتی نوشته: «سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۲ در شاتله لئال پاریس کیوسک روزنامه فروشی داشتم. شارلی ابدو از نشریاتی بود که کم‌ترین فروش را داشت به جز شماره‌هایی که ادیان به ویژه اسلام و مقدسات مسلمانان را تمسخر می‌کرد. آن هم فقط اندکی فروشش بالاتر می‌رفت. این هجونامه، نفرت پراکن، خارجی ستیز و به شدت جنسیت زده است.

روزنامه فرهیختگان نیز با تیتر با خوک کشتی نگیر نوشته است:

شارلی ابدو هفته‌نامه‌ای محبوب و فراگیر نیست و تنها در حباب حواشی بود که توانست مقداری بالا برود. موضع‌گیری علیه این هفته‌نامه، چه با ‌انگیزه نزدیک‌تر کردن روابط یک دولت با کشورهای غربی و چه به نیت حمله به سلفی‌های تکفیری که دشمن خود ما هم هستند، باید سنجیده‌تر صورت می‌گرفت و اهالی فن رسانه درموردش بحث می‌کردند و نتیجه تضارب آرای آنها به‌عنوان تصمیم نهایی اعلام یا اجرا می‌شد تا اتخاذ چنین مواضعی به جایگاه ایران در افکار عمومی جهان اسلام صدمه نزند.

در ادامه این گزارش آمده است:

این اتفاقات مربوط به سال ۲۰۱۵ می‌شد و مقداری پیچیدگی داشت و افتادن در تله یک‌سری خطاهای راهبردی و تبلیغاتی، اگرچه توجیه‌پذیر نبود، قابل‌درک بود. فقط مردم ایران نیستند که کاریکاتورهای شارلی را ندیده‌اند اما از پس آن اتفاقات، نام این نشریه به گوش‌شان خورده است. در سراسر دنیا کمابیش چنین است. شارلی ابدو در خود فرانسه هم مشتری ندارد و یک نشریه کم‌مخاطب است که بارها تا مرز سقوط مطلق به دلیل بحران‌های مالی رفته و البته یکی دو بار هم از این مرز رد شده و کارش به تعطیلی کشیده است.

مسجد ضرار یا مسجد مکی، تفاوت در چیست؟

روز گذشته محمد جواد لاریجانی درباره تحرکات ضد انقلاب در مسجد مکی در زاهدان گفته بود که مسجد مکی کاملاً مصداق مسجد ضرار است یعنی مسجد نیست و آنجا دقیقاً محل توطئه است. برای پیامبر اسلام هم تخریب مسجد ضرار خیلی سخت بود اما مسجد توسط عده ای درست شده بود برای اشاعه افکار انحرافی و پیامبر دستور داد تا آن مسجد را خراب کنند. مسجد مکی امروز به مسجد ضرار تبدیل شده است. از آنجا حرف‌های متعفن بیرون می آید حرف های اسلامی بیرون نمی آید حرفهای کسانی از این مسجد بیرون می آید که در بیرون مرزها علیه اسلام توطئه می کنند. کار جبهه انقلاب در این باره کاملاً روشن است و باید در این زمینه محکم ایستادگی کند.

روزنامه اصلاح‌طلب همدلی سخنان قابل توجه محمدجواد لاریجانی را تحریک آمیز خوانده و نوشته است:

روز گذشته نیز سخنانی را برزبان آورد که در این روزها که کشور پس از سه ماه پر التهاب در یک آرامش نسبی را تجربه می‌کند؛ می‌تواند بر آتش خفته اعتراضات بنزین بپاشد. اگرچه در بسیاری از شهرها اعتراضات به وسعت پیشین وجود ندارد، اما در برخی مناطق مانند کردستان و سیستان و بلوچستان هنوز مواردی از تجمع مردم گزارش می شود، در این میان شهر زاهدان به جهت شدت برخی برخوردهای طرفین ماجرا هنوز اعتراضاتی شنیده می‌شود!

این روزنامه در گزارش خود اشاره‌ای به تحرکات عبدالحمید در چند ماه اخیر نکرده است، رئیس مجسد مکی هر هفته با سوژه ای جدید سعی در تحریک احساسات جوانان دارد. در سوی دیگر اما اظهارات امام جمعه مسجد مکی به مذاق رسانه‌های ضد انقلاب خوش آمده و از روز جمعه نقل محافل آنها شده است. بی‌بی‌سی فارسی، شبکه بهائی منوتو، ‌ رادیو فردا و از همه پرشورتر رسانه صهیونیستی سعودی اینترنشنال ضمن استقبال از سخنان عبدالحمید ساعت‌ها روی آن تحلیل رفتند تا ثابت کنند حقوق بهائیت در ایران رعایت نمی شود. متولی حرمت مسجد مکی در اختیار مدیران فعلی آن است؛ تحریک کردن درباره فردی مصداق دارد که خود آتش بیار معرکه نبوده و سعی در مدیریت بحران کند، عبدالحمید این روزها خود بخشی از پازل آشوب است نه رابط آن!

این مطلب به صورت خودکار از این صفحه بارنشر گردیده است

خروج از نسخه موبایل